Daar ik voor mijn 4x4 1108cc uit 1996 een versnellingsbakrevisie plan, zoek ik een goede "gewone" 5-bak, uit een 2x4 dus, om er inwendige delen uit over te nemen, beide tandwielgroepen en differentieel, en dus meteen de normale eindverhouding te hebben. Op aangeven van Wijnand heb ik de zaak grondig onderzocht en blijkt het 2de kroonwiel inderdaad "gewoon" met dezelfde (langere) bouten toegevoegd te zijn, natuurlijk wel in een ruimer differentieelhuis. Ik rij toch vrijwel nooit echt op terrein of zeer steile hellingen. Ik zoek dus een bak van een 1000 of 1108 met kat en lambdasonde (ik meen dat dit de "i.e."-versies zijn). Voor zover ik weet hebben die de dezelfde bak.
In België zijn er haast geen sloperijen meer waar je zelf nog kan kiezen uit welke wagen je onderdelen komen, maar zijn ze vooraf gesloopt. Zo wordt het moeilijk zeker te zijn welke bak je voor je hebt, en meestal beperkt de info zich tot "deze komt van een FIRE-motor... " Daar ben ik niet tevreden mee, daar ik heb nagepluisd dat er toch nog wel meer verschillen bestaan, naast eindverhoudingen ook tandwielverhoudingen en ook nog de bediening vanuit de pook (ik heb 1kabel en 1 stang), en natuurlijk ook FIRE of lage nokkenas ...
En dan ook nog de Seicento Sporting, Lancia Y,... Wie weet er wat daarvan bruikbaar is in een Panda?
Kan iemand mij goede sloopadressen geven? Of waar een goede keuze aan gedemonteerde bakken te vinden is?
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Autosloperij met Panda's met i.e.-motor
Moderators: michiel van g., Niels9966