Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Revisie 4x4-bak

Alles met betrekking tot de Panda 4x4

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Robert100HP »

Heel mooi.. _O_ Misschien is het verstandig om de 8 bouten en de "gekke"moer extra te borgen met Locktite schroefdraad borging. Dat geeft meer zekerheid tegen loslopen.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Op zich zeker een goed idee Robert, al is de "gekke" moer wél mechanisch geborgd, door inslagen met een doorslagje in de inkepingen. Dit kun je met een beetje moeite zien op de vorige foto met de meetklok. Al had ik ze, zo te zien op de foto, iets dieper mogen intikken...) En deze is dus berevast aangetrokken (ongeveer 30 daNm, tot de voorgeschreven rolweerstand van de pignon bereikt werd (koppel van 0,08 to 0,12 daNm, gemeten met staafje en gewichtje eraan bevestigd, zodat de pignon net wel/niet nog ronddraait door het gewichtje; Gewichtje van 200g op afstand van 50cm.)
De 8 bouten van het kroonwiel (beide kroonwielen tegelijk dus) heb ik (misschien jammer genoeg) niet geborgd, maar wel met het voorgeschreven koppel (9,8daNm) aan getrokken. Origineel was er ook geen spoor van borgmiddel te zien, anders had ik er allicht wél aan gedacht. Maar toch ook behoorlijk vast dus. Hiervoor moest ik het kroonwiel zelfs met een spanriem vastsjorren, want de bankschroef alleen kreeg ik niet vast genoeg aangetrokken hiervoor (zie foto). Er was immers niet veel plek om het in te klemmen tussen de klauwen van de bankschroef.
Bijlagen
Met spanriem extra vastgesjord op bankschroef...
Met spanriem extra vastgesjord op bankschroef...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Kink in de kabel...!!!
Hoewel ik tijdens het samenbouwen van de bak steeds probeer of alles goed beweegt wat bewegen moet, merk ik nu dat hij steeds moeilijker in 5 en in achteruit wil. Dit sinds de bak volledig dicht op mijn werkbank ligt... :no:
Ik had aan alle beweegpunten al wat olie gedaan, en veronderstelde dat dit niet genoeg was. Daarom tijdelijk (door de sloop afgebrande) steekassen met dichtingsrubbers erop en olie ingedaan, maar geen beterschap. Nochtans in alle versnellingen goed met de hand de boel laten draaien, en de bak in alle richtingen omgekanteld... Dan het schakelsysteem (waar kabel en hendels aanzitten) er terug af en met zware schroevendraaiers rechtstreeks op de schakelstangen geprobeerd: 1-2 en 3-4 gaan vlot, 5-A veel slechter... :x
Nog even gehoopt dat het aan de 5 zou liggen, waarvoor alleen het achterste dekseltje weer open moet, maar helaas hier niks verkeerds te vinden. Ik heb het gevoel dat het aan de drie blokkeerstaafjes moet liggen, die onder in de schakelstangen zitten, om te verhinderen dat je twee versnellingen tegelijk zou kunnen inschakelen. Ik ben zeker dat die er goed inzitten (dunste pennetje in het midden), en ook ruim geolied bij montage. Of anders wil het achteruittandwiel niet goed schuiven? Dat ging bij montage zeer vlot en ook ruim beolied...
Vervelend is dat de bak dus weer helemaal open moet, omdat ik hier al meermaals zeer veel last mee had: de bovenste lagers van primaire en secundaire as moeten "vanzelf meekomen" terwijl je de bakhelften uit mekaar wrikt, maar dat viel in praktijk al twee keer heel hard tegen, zodat ik telkens de lagers uit elkaar moest prutsen omdat ik niet méér geweld dierf uitoefenen op de bakhelften. Dus ook twee nieuwe lagers kopen nadien... :cry:
Ik vermoed dat slechts weinigen met dit soort werk ervaring hebben, maar durf toch om tips vragen aan wie een idee heeft! _O_

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Nachtje over geslapen, en ik vermoed/hoop de oorzaak/oplossing gevonden te hebben.
Vooraleer de bak weer helemaal open te gooien, waar ik dus erg tegenop keek, toch nog wat verder nagedacht en geprobeerd. Zo dacht ik er aan de veertjes/kogels die de ingeschakelde versnellingen op hun plaats houden, eens los te maken, en dàn te proberen. Nu véél beter te schakelen! In feite normaal! Dus dit heeft er duidelijk mee te maken. Ik had nochtans goed genoteerd op welke plaats de verschillende veertjes zaten! Maar nu ik de manuals herlees, zie ik dat men zegt, voor een stangen-geschakelde bak, dat het sterkere veertje voor de 5/Achteruit moet dienen, zoals ik gedaan had. Maar mijn bak is kabelbediend voor het eigenlijke schakelen, stangbediend voor de keuze wélke versnellingen je wil schakelen (1-2; 3-4; of 5-A). Ik had twee setjes liggen, één met drie dezelfde veertjes, en één met drie verschillende...
Ik heb nu dus een zwakker veertje in de opening voor 5/A gestoken, en het schakelen gaat normaal, door het kantelgewicht (waar bij mij een kabel aan komt) met de hand te bewegen. Ik heb ook geprobeerd aan de bak die tijdelijk in mijn Panda zit, en dit voelt gelijkaardig aan. Soms wil een bepaalde versnelling ook al eens moeilijker inschakelen, en dan helpt even een andere versnelling in/uit zodat de andere weer vlot gaat.
Ik veronderstel dat ik dus de veertjessets verwisseld heb,en een te sterk veertje in de opening voor 5/A gestoken had...
Ik laat de boel nog een paar dagen liggen en blijf tussendoor controleren of het goed blijft, vooraleer de bak te gaan inbouwen...
Bijlagen
Deze instructies zijn voor een stangengeschakelde bak...
Deze instructies zijn voor een stangengeschakelde bak...
Foto van de gedemonteerde veertjes, maar uit welke bak...???
Foto van de gedemonteerde veertjes, maar uit welke bak...???

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Zo, eindelijk is het zo ver. Vandaag mijn gereviseerde en "aangepaste" bak in de Panda gemonteerd. Dat wou ik sowieso gedaan hebben voor de oktoberrit! (Eigenlijk al voor de LPD in september, maar dat was er niet van gekomen, en dan de troubles met mijn nieuwe tank!)
Al bij al vind ik het wisselen van versnellingsbak toch een redelijk lastige en zware karwei, maar goed verlopen (dankzij hulp van mijn broer en zijn werkbrug).
Voorlopig de cardan naar de achteras nog niet gemonteerd, dus nog steeds als 2x4 aan het rijden... :roll:
Maar dit met opzet zo gepland om de bak eerst wat uit te testen en te vermijden dat, wanneer er toch iets aan zou haperen, ik de cardan er ook weer niet af zou moeten halen om (tijdelijk) opnieuw een "echte" 2x4-bak te monteren.
Vandaag dus meteen al een testrit gedaan , stukje slechte "kassei-weg"( in België nog steeds te vinden), om te controleren of alles goed vast zit en ook de voorophangingen eens goed te laten werken, na het los- en weer vastmaken. Nadien toch ook een stuk snelweg, even tot 130 geweest, en tot mijn grote tevredenheid loopt hij prima, schakelt vlot, geen ruisende geluiden meer :D en nu dus ook gunstigere toerentallen voor "normaal" gebruik op de weg. In 5de, aan 3000 rpm rijdt hij 110 km/u op de teller.
Ik zal opnieuw eens een volledige toerental-lijst maken, per versnelling en per 1000 rpm oplopend, zoals ik voor de originele 4x4-bak al gedaan heb. (Dàt lijstje plakt nog steeds aan mijn dashboard, maar is vanaf vandaag dus niet meer geldig.) Ik zal dan beide lijstjes naast elkaar (proberen te) posten.
Al bij al dus erg blij met vooral de werkzaamheden aan de bak, wat voor mij de eerste keer was dat ik zoiets aanpakte, en nu dus het bevredigende resultaat op de weg!
Allicht volgende week de cardan naar achteren er weer onder, en dan is het weer een 4x4!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Pinda1000 »

Heb je de bak zelf ook nog open gehad en de synchromeshes vervangen?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

De nu terug gemonteerde bak is de originele 4x4-bak, waarin ik àlle kogel- en rollagers verving, en dus ook de eindverhouding. Het is van deze bak dat ik heel wat relaas en foto's postte gedurende het voorbije jaar. De naaldlagers in elke tandwielgroep en de synchromeshes heb ik niet vervangen, omdat daar "op het zicht" (en ook "op het gevoel") niks aan mankeerde, en ook omdat ie ook voorheen gewoon normaal schakelde, op en neer, en nu dus tijdens de eerste testrit gisteren ook lekker soepel. Ik zou haast zeggen: als nieuw...! :D (Al weet ik natuurlijk niet hoe een nieuwe Classic schakelde)
Hoofddoel van de hele operatie was in de eerste plaats het geruis uitschakelen, duidelijk veroorzaakt door de erg ingelopen differentieellagers (zie vroeger geplaatste foto's), en misschien ook door een paar andere hoofdlagers. En omdat ik hem dus toch open gooien moest, kwam ik op het idee de eindverhouding aan te passen voor "normaal" gebruik.
Als ik de juiste getallen hier voor me heb liggen was het als volgt: de 4x4 had origineel 60/11 (5,45/1), en nu de verhouding van een 900cc (of 1000?) erin, wat 56/15 (3,73/1) is. Ik heb deze gekozen omdat die assen/tandwielen er het beste uitzagen van waaruit ik kiezen kon: een 58/15 (3,87/1) en ook nog een 55/13 (4,23/1). Die laatste had in feite beste keuze geweest qua verhouding naar de 4x4 toe, maar had beschadigde tanden, dus afgekeurd. :-( (Het was tenslotte allemaal materiaal van de sloperij!)
Ik heb de lichtste verhoudingen voor 5de gekozen (41/49 = 0,838), daar ik merkte aan de tijdelijke 2x4-bak, dat die 5de (38/52 = 0,730) eigenlijk te zwaar was, misschien mede met de bandenovermaat (van Nuova Panda): bij wat tegenwind kon hij dat gewoon niet aan.
Tot nu toe dus heel tevreden van het resultaat, en ik denk dat dit met de cardan eronder niet veel zal verschillen.Dat weet ik volgende week...

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door bero »

Ik denk dat zolang je geen 4x4 inschakelt, het wel goed werkt. Maar met 4x4 ingeschakeld, en wat 'modder' je toch de korte versnellingen gaat missen..
Maar (y) (y) (y)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Ik besef inderdaad dat ik hier een beslissende keuze gemaakt heb... Maar die hele korte 1ste versnelling is echt enkel nodig op zwaar terrein of héle steile hellingen. Ik rij 99,9% op gewone weg, misschien af en toe eens door een weiland (waar gewone auto's ook doorheen komen) en "hopelijk" af en toe eens in (dikke) sneeuw...
Maar ik begrijp je opmerking en heb een tijd getwijfeld of ik het zou doen. Maar nu is het gebeurd dus, en kan ik moeilijk (maar niet onmogelijk) terug. Ik "geniet" echt van "de normale verhoudingen", daarnaast (op mijn 63ste :wink: ) ook van de hogere in- en uitstap, van de "look", maar zal mogelijk op een dag er spijt van hebben, wanneer ik toch eens het zwaardere terrein in ga. Maar ik bewaar de originele assen en kroonwiel wél hoor!!! Al was het maar voor een eventuele volgende eigenaar... :wink:

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Ivo »

Ik vind het mooi werk wat je hebt gedaan! Eigenlijk wil ik ook wel eens een versnellingsbak open maken, alleen al om het beter te begrijpen. Weet jij toevallig nog wat prijzen van bepaalde onderdelen. Bijvoorbeeld zo'n pakkingset is wel handig als ik er één open maak.

Leuk ook dat de bak nu al bevalt in 4x2 stand (y)
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Hoi Ivo,
Ik heb de meeste prijzen bijgehouden, en kan ze evt. meenemen naar de oktoberrit, als je daarheen komt?
De pakkingset was 40 euro zonder BTW (21%)
Ik ben zo ongeveer toch 500 euro kwijt aan alle onderdelen samen, zonder de koppeling (set compleet), nog eens 170 bij Fiat, maar allicht goedkoper in de nevenhandel. Ik besef dat ik sommige zaken goedkoper had kunnen vinden elders, maar omdat mijn Fiatgarage me veel geholpen heeft aan info (manuals) en raad, heb ik alles dan ook bij hem gehaald, behalve sommige lagers die hij niet kon leveren... Ik mocht bvb. bij hem de pers gebruiken om sommige lagers op hun plaats te drukken, maar heb het toch gewoon thuis gedaan met voorzichtige tikjes... Dat ging vlot.
De meeste lagers zaten gemiddeld toch rond de 50 euro per stuk, sommige zelfs 80.
Ik had mijn eerste "proefbak" gewoon met blauwe Loctite dichtgemaakt ipv pakkingen, en die is ook dicht! ( de 2x4-bak waarmee ik een jaar heb gereden) Maar ivm met het opmeten van de spelingen der differentieellagers wou ik dit niet doen omdat je hem enkele malen volledig moet monteren met de pakking er tussen,met de juiste aantrekkoppels, speling meten, weer openen en evt meer of minder shims (opvulringen) in steken... Een heel karwei dus, wat ik met de Loctite niet zag zitten. Nu in de 4x4-bak dus gewoon origineel papieren pakkingen, eerst ingesmeerd met lagervet. Dat verbetert de afdichting, en tot vandaag is alles potdicht...

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door bero »

Duidelijke reactie :)

@Ivo: ik heb nog wel ergens een heel blok+bak+assen staan in Amsterdam (alleen is dat niet voor de verkoop ;) )
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

@ Ivo,

Ik heb je een PB'tje gestuurd, maar kreeg nog geen reactie... Misschien gemist of niet goed verzonden?
In 't kort: als je geïnteresseerd bent kan ik mijn oude "oefenmateriaal" meenemen naar de oktoberrit, als jij daaraan meedoet tenminste, om je de zaken daar te overhandigen.
Ik wou de boel niet weggooien, maar kan er verder niks meer mee. Anders hou ik het tot volgende septembermeeting in Veenendaal, en maak er een demo'tje van, zoals jij deed over de cylinderkop... Maar da's dus nog een jaartje wachten!
Laat snel weten aub, want dan kan ik de boel weer een beetje in mekaar steken zodat je ziet hoe het origineel in mekaar zit...
Neem dan evt. ook een USB-stick of SD-kaartje mee, dan kan ik daar de manuals op kopiëren en je terugzenden.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Ivo »

PB had ik gezien en wilde ik op reageren, dat werd 'doe ik straks even' en nu weten we hoe dat gelukt is..! Ik zal ook nog even op PB reageren. Ik denk dat een demo volgend jaar (tijd vliegt zo voorbij) een erg goed idee is. Een versnellingsbak is iets waar een enkeling zich maar in verdiept. Dus ik zou zeggen (y) voor een demo.

Ik ben er helaas niet bij 4 oktober. Het is namelijk een druk weekend voor mij in Leiden, Leidens ontzet.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Zo, tijd voor een update...
Al op andere onderdelen van dit forum heb ik aangehaald dat ik mijn bak er weer onderuit heb gehaald en weer helemaal opengelegd... :cry:
Ik merkte immers al geruime tijd een speling in de aandrijving tussen gas lossen en weer indrukken. Telkens zo'n "klak-klak" gevoel. Het werd zelfs zo erg dat ik bij schakelen van 1 naar 2 de koppeling redelijk voorzichtig liet opkomen om geen schok te krijgen...
In eerste instantie "verdacht" ik de aandrijfassen als schuldigen, dus nieuwe ("rebuild") besteld en gemonteerd. Aanvankelijk meende ik verbetering te voelen, maar het kan ook "wishfull thinking" geweest zijn... :wink:
Al mijn werkzaamheden aan de bak terug grondig overdacht en zo kwam ik tot de ontdekking dat ik geen aandacht had besteed aan de dikte van de (kunststof ! ) vulringen achter de planeettandwielen in het differentieel. Ik had daar tenslotte ook niks aan veranderd... Maar een (te) grote speling daar, zou kunnen overslaan op de satellieten en dus de algemene aandrijving. Vrijwel zeker van mijn eigen domme fout besliste ik dus de versnellingsbak er terug onderuit te halen, en open te leggen. Inmiddels dus allemaal gebeurd en... geen foutje te ontdekken, ook niet aan die vulringen van de planeten...
Met de (toch gedemonteerde) primaire as in de hand dacht ik eraan die eens rechtstreeks in de koppeling te steken, die nog op het vliegwiel gemonteerd zat. Resultaat: redelijk veel heen en weer te bewegen met "klak-klak"-geluid :!: :no:
Had ik daarvoor mijn hele bak uit elkaar gehaald? Ik vrees van wel, maar zonder hem uit de wagen te bouwen had ik natuurlijk ook nooit de speling in koppelingsplaat kunnen ontdekken. Ik had bij de revisie een nieuwe origineel Fiat (Powertrain) koppelingsset besteld en gemonteerd. Die heeft blijkbaar de "nieuwe trend" van bijkomende voordempers bij de normale dikkere torsiedemperveren. Volgens mij is daar een probleem mee want ik kan die dus gewoon met de hand in en uit bewegen wat al een redelijke asverdraaiing teweegbrengt, en dus het "klak-klak"-geluid...
Bij Fiat geen garantie kunnen afdwingen, en dus maar in de goedkoper onderdelenmarkt een nieuwe set besteld van "LuK". Ik eerst blij, dat die dus die "voordempers" niet leek te hebben, maar hier zitten ze onzichtbaar ingebouwd, tussen de schijfhelften! Ook redelijk beweegbaar, maar zonder het gevreesde "klak-klak"...
Stoute schoenen (nog maar eens) aangetrokken en naar de verkoper om te vragen of ik hem kon ruilen voor een set van bvb Valeo of zo, maar dus liefst zónder die voordemperveertjes. Dat kon, al zal het "Sachs" zijn. Volgens mij ook een goed merk. Maar of die al dan niet voordempers heeft konnen ze niet vertellen. Ik heb beloofd hem te nemen zoals ie zal zijn... :wink:
Morgen worden de stukken geleverd, dus ik ben benieuwd. :?:
Wordt vervolgd...

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”