Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Maximale inclinatie

Alles met betrekking tot de Panda 4x4

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Maximale inclinatie

Bericht door Panda 500 »

Ik heb wél (een kopie van) de Sisley-sticker, met de aanbevelingen voor de 4x4, maar hierop staan niet de maximaal toegestane inclinaties, of dus hellingshoeken, zijdelings en vooruit/achteruit.
Weet iemand daar het antwoord op?
Ik vond wél de maximale helling waar de Panda tegenop naar boven moet kunnen, maar dat is wat betreft het motorvermogen en eventueel doorslippen van de wielen, dus verschillende waarden in 2x4 of 4x4. Deze waarden variëren ook naargelang het bouwjaar, en dus motortype, (en ook wel manual!) tussen 45 en 50%. Maar ook hier is het niet steeds duidelijk of ze nu % of ° (graden) bedoelen. Bij mijn weten is 50% gelijk aan 45°.
En ik las ergens in een artikel over 4x4 in het algemeen, over een helling van 100%! Dat zou je dus ook 45° kunnen noemen, namelijk 1m stijgen op 1m afstand, maar dat noem ik dus 50% of 45°... Of zie ik het verkeerd?
Maar mijn vraag bedoelt dus de maximale helling ivm kantelen, en dus vooral zijdelings uiteraard. :wink:

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Maximale inclinatie

Bericht door Panda 500 »

Oeps! Ik geloof inmiddels dat ik inderdaad de bal enkele graden :wink: mis sloeg, en dat dus 100% met 45° helling overeen komt...
Ik was allicht wat beneveld door de Youtube filmpjes waarop je Panda's 4x4 steile hellingen van 45° (dus 100% ...?) ziet "opvliegen", inderdaad "vliegen" dus, met een flinke aanloop en bovenaan soms stilvallen... :-(
Maar ik voeg even de desbetreffende bladzijden uit de manuals bij, die dus iets verschillende resultaten geven voor de 4x4:
Met de 1000cc motor geven ze aparte waarden voor 2x4 (36%)en 4x4 (43%), voor de 1108 geven ze slechts één waarde (40%), die dus mooi tussen die twee andere in zit... Wél alle met "volbeladen" wagen...

Maar mijn vraag van de voorgaande post blijft dus nog steeds: hoeveel is de zijdelingse kantelhoek die een Panda 4x4 kan hebben voor hij...kantelt?
Bijlagen
img285.jpg
img616.jpg

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Maximale inclinatie

Bericht door aribold »

Incliniatie gaat in %, oftewel 100 x stijging / horizontale verplaatsing.

100% is dan een hoek van 45° (1 meter verticaal, 1 meter horizontaal, hoek = arctan(1/1))
50% is dan een hoek van 26,57° (1 meter verticaal, 2 meter horizontaal, hoek= arctan(1/2))
Afbeelding

Ik denk dat de zijwaartse kantelhoek niet heel interessant is. In de praktijk zal op vrijwel iedere ondergrond de auto onbestuurbaar worden en/of gaan schuiven lang voordat deze theoretische kantelhoek bereikt is. De enige situatie waar deze hoek interessant voor is, is als je wilt weten hoever je de Panda aan 1 zijde omhoog kunt krikken, voordat hij omvalt. En zelfs dan moet je rekening houden met het feit dat de krik schuin zal gaan staan en daardoor ook kan wegschuiven voordat de Panda omvalt.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Maximale inclinatie

Bericht door zwrtw »

Wat betreft kantelhoek om de langsas (zijwaardse kantelhoek): Het is wel een beetje af te schatten.
Bij een zeer snel genomen bocht begint een Panda doorgaans eerder te schuiven dan te kantelen. Met wat mechanica en wat vuistregels is dan af te leiden dat een hoek van 45 graden mogelijk zou moeten zijn. Ik zou het echter niet durven uit te proberen bij die hoek!

Weer zo'n memorabel moment:
Ooit eens met de 34x4 in het Lake District (GB) geweest. Daar hebben ze hellingen die ze aanduiden met 1:3 dus 33%. Ik reed achter een Landrover Discovery de helling omhoog. We moesten stoppen wegens tegenliggers i.c.m. wandelaars (normaal heeft stijgend verkeer voorrang). Dus daarna de ultieme hellingproef. De Laro Disco had duidelijk geen lage gearing ingeschakeld en liet z'n dikke diesel een paar maal afslaan. Dit tot groot vermaak van de wandelaars die toekeken hoe de auto's weer op gang zouden komen. Ik vond het ook grappig, maar toen de Laro ook nog ven achteruit rolde schrok ik wel even... Uiteindelijk reed de Laro weg en toen waren de wandelaars op ons gericht. In de 1 (die lekker laag is bij de 4x4 Panda) gas geven en wegrijden. Ik schouderophalend en zwaaiend in de Panda en Wandelaars die er erg om moesten lachen dat die kleine oude Panda wel gewoon wegreed... Overigens lukt dat met een 4x2 ook, maar je moet iets meer je best doen.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Maximale inclinatie

Bericht door Panda 500 »

Tja,
eerstens bedankt voor de reacties!
Je zult me misschien een beetje gek verklaren,maar nu ik dus mijn versnellingsbak omgebouwd heb naar de "gewone" verhoudingen, "want ik rij toch 99,999% op gewone weg", ga ik me dus op het terrein wagen... (Bero lacht nu het hardst! Hij had me gewaarschuwd dat ik er spijt van zou krijgen!)
Weliswaar een uitstap in familieverband, een jaarlijkse "Jeepentocht", met pick-nick, ook kinderen gaan mee, en als "Jeepen" o.a. een Dacia Duster, een oude (kleine) Dahiatsu, een oude Amerikaanse pick-up, en ik weet niet wat nog.
Dus echt zwaar zal het er niet aan toe gaan, denk ik. Allicht meer slijk dan hellingen. Maar mijn vraag was geïnspireerd door de eventuele aanschaf van een (namaak) inclinometer, ongeveer zoals de Sisley heeft.
Maar wat ben je daarmee als je niet weet hoe scheef je wel hangen mag vooraleer om te kantelen? Ik schat inderdaad zowat 45°, vermits het zwaartepunt van de Panda (met één berijder) toch onder de helft van de hoogte ligt...(?) En ik heb open dakjes, dus nog iets lichter dak... :wink:
Ik vind het raar daar echt geen officiële info over te vinden. Misschien in de handleiding van een Sisley?

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”