Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu di, 17 okt 2017, 21:30





Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
De zoektocht naar een classic 4x4 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 18 nov 2016, 10:35
Berichten: 146
Panda: Cool 2010
2e Panda: A112 Junior
Bericht Re: De zoektocht naar een classic 4x4


Dat motortje is echt ongelofelijk als je naar zijn loopbaan kijkt. Begonnen in de Fiat 600 van 1955, vervolgens andersom draaiend in de 850, 847cc?, verder als 903cc in de 127, panda, A112, Uno, en daarna als 899cc in de Cinquecento, Seicento en Panda. Volgens mij gaf het ding pas in 2000 na 45 jaar productie de pijp definitief aan Maarten. En als je je dan bedenkt dat het eigenlijk een doorontwikkeling was van het motortje uit de vooroorlogse Topolino............

Door dit motortje ben ik Fiatgek geworden. Vroeger in de autocross maakte ik alles kapot! Behalve die gekke 903 stoterstangenmotor, zolang er olie en koelvloeistof op staat, draait ie eindeloos plankgas door!


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 11 okt 2016, 18:27
Berichten: 216
Woonplaats: Médoc (33) Frankrijk
Panda: Panda 4x4 1.1L 1998 Trazione integrale
Bericht Re: De zoektocht naar een classic 4x4


:oops: Sorry jongens, maar wat is een stoterstangenmotor?



Bonne route.

Volg de advonturen van onze Panda op: viewtopic.php?f=3&t=17797


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 673
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: De zoektocht naar een classic 4x4


Een stoterstangmotor is het vroegere gangbare type motor, van voor het "tijdperk" der bovenliggende nokkenassen.
De kleppen worden door de nokkenas bediend, en vroeger lag die redelijk onderin het motorblok, zowat naast de krukas, en door middel van stangen werd die beweging naar boven doorgegeven aan de kleppen (via tuimelaars). Die stangen zijn dus de zgn. "stoterstangen".
De tuimelaars doen de beweging inderdaad "tuimelen", namelijk de opwaartse beweging van een stoterstang omkeren in een naar benedengaande beweging van de klep.
Een motor met bovenliggende nokkenas-(sen) heeft de nokkenas dus "bovenin" liggen, meestal onmiddelijk boven de kleppen of toch nog middels tuimelaars om de kleppen te bedienen. Het voordeel is minder bewegende delen, dus minder "massa" die beweegt, wat dus een zuinigere werking moet geven en ook hogere toerentallen mogelijk maakt, juist omwille daarvan.
De "Fire"-motoren zijn van het type met bovenliggende nokkenas.
(Voor de eenvoud wijd ik hier niet verder uit over kopkleppen en zijkleppen... :wink: )


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 11 okt 2016, 18:27
Berichten: 216
Woonplaats: Médoc (33) Frankrijk
Panda: Panda 4x4 1.1L 1998 Trazione integrale
Bericht Re: De zoektocht naar een classic 4x4


Ok ik dacht zoals een boxer en 2pk motor maar dat is het dus niet. Merci



Bonne route.

Volg de advonturen van onze Panda op: viewtopic.php?f=3&t=17797


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 673
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: De zoektocht naar een classic 4x4


De (VW-)boxer en de 2-PK zijn "toevallig" inderdaad ook stoterstangmotoren, maar dit omdat ze uit die "periode" stammen, niet omdat ze boxer zijn. Ik meen dat de Alfa-33-boxer wél bovenliggende nokkenassen had, en ik denk de Subaru's ook...
Dit zijn dus 2 eigenschappen die los van elkaar kunnen voorkomen, en in feite op een ander aspect van de motor slaan.
In feite is dit onderscheid veel makkelijker duidelijk te maken met een tekening, maar die heb ik niet meteen bij de hand... :wink:
Misschien schiet iemand anders hiermee te hulp?


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2262
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: De zoektocht naar een classic 4x4


Onderliggende nokkenas:

Afbeelding


Bovenliggende nokkenas:

Afbeelding


Alfa Sud en 33 motoren (en Subaru boxers) hebben inderdaad bovenliggende nokkenassen (eigenlijk opzij-liggende :P )


Laatst bijgewerkt door Pinda1000 op do, 23 maart 2017, 16:00, in totaal 1 keer bewerkt.



Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 673
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: De zoektocht naar een classic 4x4


Ach, ik had tijd en de pc stond aan, dus snel even gegoogled... :wink:

Met foto's plaatsen heb ik soms nog last, ze staan er wel maar net in verkeerde volgorde... Begin dus onderaan te kijken.

Hier een fotootje van dubbele bovenliggende nokkenassen.
Afbeelding

Op deze figuur zie een bovenliggende nokkenas, die zonder tussenkomst van een stoterstang, de klep rechtstreeks naar beneden openduwt.
Afbeelding

Je ziet de stoterstang vanaf de nokkenas omhoog gaan en via een tuimelaar de (kop-)klep naar beneden openduwen.
Afbeelding

Voor het veschil in bouwwijze van een boxermotor en een lijnmotor tik je best deze termen zelf even in in Google... (y)

Oeps! Ik zie net dat specialist PInda ook aan het werk geschoten is!!! (y)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2262
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: De zoektocht naar een classic 4x4


Snellere PC kopen Frans :rofl:


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 673
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: De zoektocht naar een classic 4x4


Misschien, maar ik heb er al 3 ... Maar die van jou geeft dezelfde tekening groter! :wink:


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 18 nov 2016, 10:35
Berichten: 146
Panda: Cool 2010
2e Panda: A112 Junior
Bericht Re: De zoektocht naar een classic 4x4


Bijzonder fraai lesje in motorenbouw, heren! _O_


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2262
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: De zoektocht naar een classic 4x4


Google is your friend :P


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 11 okt 2016, 18:27
Berichten: 216
Woonplaats: Médoc (33) Frankrijk
Panda: Panda 4x4 1.1L 1998 Trazione integrale
Bericht Re: De zoektocht naar een classic 4x4


he, dat is allemaal duidelijk nu.... merci



En nu terug over naar de zoektocht!!!



Bonne route.

Volg de advonturen van onze Panda op: viewtopic.php?f=3&t=17797


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling