Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

De zoektocht naar een classic 4x4

Alles met betrekking tot de Panda 4x4

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door Erik` »

Hey Hallo,

Iedereen op deze site is het er volgens mij wel over eens dat de panda gewoon een geniaal auto'tje is.
Maar een panda met vergelijkbare kwaliteiten als die van een berggeit..! :o 8*)

Ik ben dus begonnen met een zoektocht naar een fiat panda 4x4 van voor 2003.
Omdat deze in Nederland wat dun bezaaid zijn zal de zoektocht wellicht grensoverschrijdend zijn.

Nou heb ik al een aantal Duitse en Italiaanse websites bezocht en daar is meer dan genoeg keuze.
Wel viel het mij op dat er ook in het 4x4 hoekje van de panda nog veel verschillende 'smaken' zijn.
Ik heb echter geen idee welke uitrusting bij welke variant hoort en ik hoop dus dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Een aantal varianten die ik regelmatig tegenkom:
- Trekking
- Country Club
- Sisley
- Europa
- Val d'isere
- Climbing
- Olympia

Ook heb je nog keuze uit verschillende motoren:
- 1000
- 1100
- soms met toevoegingen als: i.e. cat. / fire / of, clx

En tot slot heb je natuurlijk nog keuze uit het bouwjaar:
Maar welke verandering heeft de ene 4x4 met bouwjaar x ten opzichte van de andere 4x4 met bouwjaar y?

Ik snap dat dit wat veel uitleg vraagt, maar ik vond het zo gauw niet terug op de site en ik hoop dat iemand deze kennis met mij wilt delen. :wink:
Laatst gewijzigd door Erik` op 07 mar 2017 10:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door bero »

Tussen 1994 en 2001 werden er wat kleine veranderingen aan de Panda aangebracht. De meeste veranderingen hadden betrekking op het interieur. De type aanduidingen werden ook veranderd in die periode. Zo had je de Panda Hobby, Young en Jolly. Vanaf 1994 heette de Panda 4X4 Panda Trekking 4X4. De Panda Selecta bleef tot 1999 leverbaar.
Dus de trekking is bij de MK2 versie, de benaming worden voor de 4x4. Countryclub, Europa, Olympia, Sisley, enz. zijn allemaal 'Thema' modellen geweest. De Sisley is daar wel het bekendste van met de kano tekeningen, versierde tellerunit, stuur, bekleding en ga zo maar door.

Motoren:
1000cc
cat: Panda van NA 1990 toen de katalysator verplicht werd.
fire: Het type blok wat er in de Panda zit.
The FIRE (for "Fully Integrated Robotised Engine") is a series of automobile engines from Fiat Powertrain Technologies, built in FCA's Termoli, Betim and also in Dundee (only in 1.4 Multiair versions) plants. It was designed by Italian design firm Rodolfo Bonetto.[1] It is constructed by robot assembly plants ("Robogate") to reduce costs.
clx: Ook weer een type aanduiding bij de gewone Panda zoals Hoppy enz. enz.


Verschil met bouwjaren:
MK1 4x4: 900cc, stanggeschakeld.
MK2 4x4: 1000cc, stanggeschakeld, of 1100cc, kabelgeschakeld (+afsluitklepje tank)


Hoop dat het wat duidelijkheid schept, en iedereen die op/aanmerkingen heeft, graag!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door Panda 500 »

Je overzicht lijkt me grosso modo OK, al heeft mijn 1100 SPI van 1996 één schakelstang en één kabel...
Misschien de overgangsperiode van 2 stangen naar 2 kabels?

Misschien ook bijkomende verduidelijking op Eriks vraag over de "verschillende" versies van de (Classic)-4x4:

Voor zover ik weet is het "4x4"-aandrijfsysteem voor alle versies onveranderd gebleven, vanaf de allereerste. Al die verschillende type-benamingen slaan dus alleen op de uiterlijke "versiering" en "luxe"-versies van de wagen, niet op het 4x4-systeem. Alleen het systeem van zelfregeling van de achterremmen kan verschillen, maar dat hoort dus eigenlijk tot de remmen en niet tot de "4x4".
En in feite ook nog een klein verschil in de montage van de tussencardan, midden onder de wagen. In principe ook hier technisch niks veranderd, maar het stalen "ophangframe" waarin de cardan gelagerd is was bij de oudere versies uit 2 stukken, en later werd dit als één groter plaatstalen frame uitgevoerd.

Hier voeg ik dan meteen een antwoordje toe op Eriks vraag over hoe de zelfregeling van je achterremmen werkt (hoewel je het volledig uit elkaar en weer in elkaar hebt gestoken...!!!???)
Je hebt dan toch gezien dat er twee gebogen "nokjes" met tandjes tegen elkaar getrokken worden door een veer. Welnu, telkens bij het remmen worden beide remschoenen uit elkaar gedrukt door de remcylinder. Dan worden die "tandjes" ook iets verder uit elkaar bewogen tot ze één tandje "verspringen". Dat kan maar in één richting, en zo komen de remschoenen iets minder ver "terug naar nul" dan in de vorige stand van die tandjes. Je zou het een "weerhaakjes"-systeem kunnen noemen.Beetje moeilijk om uit te leggen, zonder tekening, maar omdat je het systeem volledig in handen hebt gehad veronderstel/hoop ik dat je het met deze uitleg begrijpt... (?) Dat "bijregelen" gebeurt uiteraard maar zeer zelden, wanneer de dikte van je remvoeringen zó ver is afgesleten dat de remschoen dus vér genoeg uit elkaar bewegen om de "regeling" één tandje te laten verspringen. Zo snap je allicht ook dat je bij de montage van nieuwe remschoenen je de "regeling" weer helemaal "op nul" moest zetten, anders kreeg je de remtrommel niet over de te ver openstaande remschoenen.

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door Erik` »

Panda 500 schreef:
Voor zover ik weet is het "4x4"-aandrijfsysteem voor alle versies onveranderd gebleven, vanaf de allereerste. Al die verschillende type-benamingen slaan dus alleen op de uiterlijke "versiering" en "luxe"-versies van de wagen, niet op het 4x4-systeem.
Dat bedoel ik ook. :wink:
Ik was opzoek naar een overzicht van de classic panda 4x4 en al zijn edities, types, uitvoeringen.
En dan met name wat de ene onderscheidt van de ander.
Dus bijvoorbeeld een type dat standaard een dakdrager heeft of metallic lak of bepaalde stikkers.
Maar zo'n overzicht kan ik op het hele internet zo niet vinden. :S

Ik weet dat er bijvoorbeeld van de classic panda iets van 27 edities zijn uitgebracht, zoals: 4x4 met als z'n sub-edities, Cabrioni, Shopping, Italia, Pink, Elletra, Hobby, Smile, Super, CLX, Skyline, Van, Dance, Pop, 'S', Young, 'L', Selecta en Café.
Heeft iemand zo'n overzicht of weet waar die wel moet zoeken?

Ik vind het niet erg om zelf zo'n overzicht samen te stellen, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat dit nog niet bestaat.

(in de panda's na 2003 heb ik weinig interesse, al is daar wel weer genoeg van te vinden)
Laatst gewijzigd door Erik` op 07 mar 2017 15:52, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door Pistachio »

Ik vind dit een goede vraag.... ik weet eigenlijk niet eens welke wij hebben? Iemand?
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door bero »

Als je Italiaans een beetje goed is, hier een PDF waar wat modellen worden uitgelegd.
PDFje
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door Panda 500 »

Wow! Interessant document! Bedankt. Dit had ik nog niet gezien! Met kennis van Frans is er toch iets van te begrijpen, en de "Panda"-termen" begrijpen we uiteraard ook...! ;-)
Meteen gelezen dat mijn "Trekking" dus de basisversie is, wat ik al vermoedde aan de hand van de beperkte uitrusting (vaste zijruitjes, wit glas, geen dakrails, ...) ... maar wél een klokje (y) .
Ik heb dus ook nog geen tankklepje, maar dat ligt natuurlijk niet aan de basisversie, maar aan de productiedatum/jaartal, net als dus mijn reeds vermelde één kabel/één stang schakelbediening.

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door Pistachio »

Ook geen tankklepje hier (dacht typisch 4x4), wel elektrisch verstelbare koplampen, cat.
Welk kleur van binnen bekleding heb jij dan? Wij hebben dit Afbeelding
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door Pinda1000 »

Tankklep was pas vanaf een bepaalde tijd verplicht zodat de tankdop er bij een ongeluk niet vanaf zou worden gereden.

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door Romeo »

@Pistachio; jullie Panda is van binnen identiek aan een Young uit de periode 1996/1997 tot 1999.
Tankklepje kwam met de introductie van de 1.1 MPI in 2001 tot einde productie.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door Panda 500 »

@Pistachio: ... aan wie was je vraag gericht? Over die bekleding? Ik kan je vertellen dat mijn 4x4 er lang niet zo mooi uitziet als de jouwe! De originele bekleding was grijs met een soort zwarte en blauwe blokjes motief, maar er zitten hoezen over met een gelijkaardige maar toch iets andere tekening. Wél echt passend voor een Panda, zodat wie het niet weet het eigenlijk niet ziet, dat het losse hoezen zijn! Ook heb ik nog het oudere 4-spakig stuur, en wel het dunne, want ik heb ze ook al dikker gezien. Ook heeft mijn Panda nog raamslingers, en open dakjes, maar dat laatste is uiteraard een optie. Ik ben er wél blij mee, want je kunt ze ook op een kiertje openen, zelfs wanneer het regent, net zoals de achterste klapraamjes, voor wie die heeft (ik dus niet...)

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door Pistachio »

Wel eigenlijk aan jou Panda500. Van dat dik stuur moet je niet jaloers zijn je ziet de helft van je dash niet. Wel heb ik nu ontdekt dat wij hydraulisch regelbare koplampen hebben.
Zoals onze 4x4 (1,1, zelfde kleur en binnenbekleding) kom je er meerdere op het internet tegen.
Milan het kan een Young zijn maar dan met tapijt en geen rubber. Wat leuk is want bij fiat hebben ze de recente Panda nu ook in Young uitvoering.
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door zwrtw »

Kleine aanvulling voor de MK1 4x4 (ca. 1984-1986): de motor daarvan is i.d.d. een stoterstangenmotor (zoals Bero al schrijft) maar dan 948 cc en 48 pk. De 4x4 had een sterkere motor dan de toenmalige Panda 45 Super (900cc 45 pk) waar de 4x4 MK1 op gebaseerd was.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door Giovanni. »

Altijd gedacht dat het de 965 uit de A112 Elegant en de latere Elite was. Zo zie je maar weer, er duikt altijd wel weer iets onbekends op in de Fiatfamilie _O_

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: De zoektocht naar een classic 4x4

Bericht door zwrtw »

Ik denk dat jíj het goed hebt en ik het fout heb. Het is i.d.d. een blok uit de A112 wat in de 4x4 MK1 ligt. Allemaal gebaseerd op het oorspronkelijke Fiat 850 blokje.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”