Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Even voorstellen; Mie Panda 4x4

Alles met betrekking tot de Panda 4x4

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Bart_Pandamie_4x4
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2020 13:40
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Abarth 1986
Been thanked: 2 times

Even voorstellen; Mie Panda 4x4

Bericht door Bart_Pandamie_4x4 »

Hallo hier allemaal op het forum! Hier een nieuwe Pandabezitter: ik ben Bart, 33 jaar kom uit Elst (ut) en ben sinds vorige week bezitter van een leuk exemplaar originele Nederlandse Fiat Panda Puch-Steyr 4x4 uit 1986. Ik heb niet eerder een Panda gehad, wel veel oude Franse autootjes zoals Citroen 2CV en Dyane's en ik vind het rijden in de panda wel een beetje dit zelfde gevoel opwekken. Ook bij andere weggebruikers wekt het een zelfde soort grijns op het gezicht van de mensen als ze de Panda zien rijden. Leuk is dat! Wat ik er mee wil gaan doen is terreinrijden, en wellicht een keer een sneeuwtocht of 4x4 rit in het buitenland. Polen of Tsjechië lijkt me wel wat! (iemand ideeën?) Mijn vader heeft een Mercedes G 4x4 waarmee hij terrein wil gaan rijden; en daarom dat ik deze Panda 4x4 heb gekocht; om hem met zijn dikke grote G-wagon in het terrein te verslaan met mijn superlichte en behendige ''Pandamie''.
IMG_6360.jpg

Mijn Panda
Een 4x4 uitvoering uit 1986, met een toch best speciaal Abarth 1050cc A112 A2000 motorblokje met Weber DMTR carburateur. Die 70pk is dan, ten opzichte van de 2cv's die ik had, lekker vlot! Het blokje is 4 jaar geleden helemaal uit elkaar geweest en gereviseerd; loopt ook echt mooi! Het is echt een toerental-blokje die flink kan 'janken'. Wat ik ook leuk vind aan deze auto is de grill, achterlichtkapjes en het reservewiel achterop. En het open dakje natuurlijk!

Zijn er mensen hier die nog meer kunnen vertellen over deze uitvoering? Is hij zo standaard als Abarth uitvoering geleverd?

Wat er in ieder geval voor de APK-keuring moet gebeuren:
- Koelwaterslang vervangen; is porreus/lek.
- Benzineleiding checken en vervangen. Hij stinkt soms naar benzine binnen? Terwijl ik hem nergens zie lekken.
- Rem rechtsvoor soepel/los maken
- RA licht werkend maken
- V-snaar vervangen/opspannen (piept)
- Claxon werkend maken

Andere zaken die ik wil gaan doen:
- Sportluchtfilter plaatsen (filter miste); een K&N carburateur filter (56-9025); die was nog best duur met 115 euro
- Nieuwe voor en achterbumper; moest lachen toen ik de prijs van 2 tientjes per bumper zag
- Nieuwe schokdempers achter; ook leuk voor 30 euro per stuk- Ik ga hem helemaal Army Dessert geel maken; de verf van het Amerikaanse leger voor Midden-Oosten-operaties. Ik weet nog niet of ik hem laat overblazen of zelf ga rollen/verven.
- Velgen spuiten in donkergrijs.
- Nieuwe banden: worden 155/80 r13 Ziarelli Trac offroad banden
- Laswerk; er zit zeker wat roest her en der; ik wacht de keuring even af of het laswerk echt moet; anders ga ik kijken wat ik er mee doe; of gewoon in de roestomvormer en overheen rollen/spuiten of dat ik het laswerk eerst goed aanpak. Sowieso moeten er even nieuwe voorspatbordjes op. Maar roestplekken zoals de rand onder het raam bij de motorkap en bij de deurstijl binnenzijde weet ik nog niet wat ik daarmee doe.. zelf kan ik in ieder geval niet lassen.
- De standkachel die is ingebouwd werkend maken, zekering vliegt eruit.
- Antenne voor het 'bakkie' scoren zodat deze werkt
- LED-balk bovenop het dak voor een flinke berg licht als we op plekken gaan rijden waar het echt donker is.

Wat ik nog zoek:
- Ruitenwisserboom voorzijde (deze mist)
- Nette complete kunststof kappenset aan de zijkant; of in ieder geval het kapje RA de deur (die mist)
- Kapje over de deurscharnier RV
Laatst gewijzigd door Bart_Pandamie_4x4 op 05 okt 2020 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Even voorstellen; Pandamie 4x4

Bericht door michiel van g. »

Ik zou hem qua lak zo veel mogelijk origineel laten. De waarde van 4x4’s stijgt enorm en als hij terug ‘origineel’ te maken is zeer gevraagd. Bij een niet originele kleur vaak tegenovergesteld...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Bart_Pandamie_4x4
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2020 13:40
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Abarth 1986
Been thanked: 2 times

Re: Even voorstellen; Pandamie 4x4

Bericht door Bart_Pandamie_4x4 »

Ja ik snap je punt, maar de originele lak is op deze allang niet meer zo origineel... en door de roest her en der moet hij ook echt wel helemaal overgespoten worden. Het is eigenlijk meer een auto voor de fun, niet voor de originaliteit. Het moet erg zijn als je een keer een dikke kras door een tak of een deukje oploopt in het terrein. Hij is al niet echt mooi genoeg meer om terug naar liefhebbersauto te gaan; maar als funauto kan hij denk nog best wat waard zijn als hij technisch gewoon goed is en er leuk uit ziet.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Even voorstellen; Pandamie 4x4

Bericht door Paul4x4 »

"Zijn er mensen hier die nog meer kunnen vertellen over deze uitvoering? Is hij zo standaard als Abarth uitvoering geleverd?"

welnu, aan de carrosserie te zien is het een 86-er van na april.......
daar zou een Fire-motor in moeten liggen van 999cc.
hier ligt het Abarth-blok in, dus dan ligt er óók een v-bak van een 1e type 4x4 in. toch? dus, de aandrijflijn is al eens vervangen. zo heb je wellicht meer fun in de zin van snelheid

velgen, dakrek, dakraam, ik denk allemaal niet origineel. maar ja, wat wil je. de wagen is 34 jaar jong, en dan krijgt een auto geschiedenis. telkens een beetje meer met een nieuwe eigenaar

wil je alles terug naar origineel brengen, suc6, dan ben je wel even bezig :yes:
wil je hem maken zoals je eerderaangeeft, suc6, dan ben je wel even bezig :rofl:

kortom, het is jou auto, doe wat je wil. 'vroegah' met de 2cv en Dyane (jaren 60-70) maakte men ze ook vaak heel persoonlijk.

we volgen!

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Even voorstellen; Pandamie 4x4

Bericht door louis »

Welkom op het Forum!
Zo te zien een leuk project.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van het motorruim. Terugbouw naar Type1 bak met Abarth blok is toch wel bijzonder!
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Mack Hofland

Re: Even voorstellen; Pandamie 4x4

Bericht door Mack Hofland »

:rofl: Pandamie... :mrgreen:
Welkom en veel succes in alles! Heb je n 4x4 repairmanual gemaild... Groeten van Pandana Jones, Mack

Bart_Pandamie_4x4
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2020 13:40
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Abarth 1986
Been thanked: 2 times

Re: Even voorstellen; Pandamie 4x4

Bericht door Bart_Pandamie_4x4 »

Thanks al voor alle info! Hier wordt ik wel wijzer van 😎

Hierbij een fotootje van het motortje.
5496B1CB-62CB-4B5D-983E-8344BD26905A.jpeg

Ik heb nog niet boven de 80 per uur gereden maar qua snelheid vind ik ‘m behoorlijk rap! Heb ook een 5 versnellingsbak dus denk dat ik dan wellicht de ideale combi heb qua snelheid/fun..?

Heb de auto vnv naar vriend die een garage heeft gebracht, die gaat m deze week checken voor de APK keuring... ben benieuwd...

Mack Hofland

Re: Even voorstellen; Pandamie 4x4

Bericht door Mack Hofland »

Deze zullen wel handig zijn...als ze passen. Staat onder de verkoophoek van dit forum.. niet iedereen is het er mee eens, ivm schoonmaken en roesten.. maar toch, je loopt het risico dat je dorpels achteraan bij de achterwielen helemaal vol komt te zitten met zand en water... en mijn zeer ruime ervaring met o.a. Land Rovers in hun, zegmaar "natural environment" is.. gaat je erg veel onderhoud kosten :yes:
Micha D. schreef: 31 aug 2020 20:14 Setje binnenschermen voor in de wielkuipen voor. Geschikt voor 1986-2003 (naar mijn weten), in de 1980-1986 passen ze niet, de gaten komen niet overeen. Setje uiteraard in nette staat, geen scheuren oid.

Prijs nader overeen te komen, op te halen in Bennebroek of Delft, of eventueel te versturen.

IMG_20200830_122501 (1).jpg

Bart_Pandamie_4x4
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2020 13:40
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Abarth 1986
Been thanked: 2 times

Re: Even voorstellen; Mie Panda 4x4

Bericht door Bart_Pandamie_4x4 »

Update! Mie Panda is gekeurd! Viel reuze mee! Een stofhoesje van de fuseekogel en een lampje! Helemaal top dus! Alhoewel hij best wat roestig is her en der was dat dus gelukkig nog geen APK-probleem. Verder heb ik meteen de schokbrekers vervangen er er nieuwe Panda 4x4 banden opgezet! Rijdt beter met de nieuwe schokkers! Hij moet nog uitgelijnd maar ik wacht nog even op het verhogingssetje van 3cm voordat ik dat laat doen. Daarom rijdt hij nu een beetje als een schip op zee maar toch leuk om nu eens echt te kunnen rijden en testen! Hij loopt mooi! Moet ook nog een luchtfilter binnenkrijgen, heb een K&N sportfilter besteld maar is helaas overal slecht leverbaar, wordt pas december volgens mij voordat deze er is. Heeft iemand heel toevallig een standaard luchtfilter liggen?

We hebben zaterdag ook al even in de blubber gespeeld! Ding is echt goed in het ruwe terrein, super behendig en met een beetje gang kom je vrijwel overal door... vrijwel.. gelukkig was de kraan dichtbij om af en toe even een zetje te geven. Verder kwam ik erachter dat met een kwart-gevulde tank hij vrij snel lucht trekt als je een beetje schuin staat/rijdt. Hij sloeg meermaals af zonder benzine zaterdag, tank wat bijgevuld en probleem verholpen.
78ac0241-d349-4c16-93bf-e3e490f3e07c.JPG
6b1c5bed-f209-4291-94f0-035dbb79e2c4.JPG

Wat ik nu nog ga doen:
- Kijken wat het opknappen qua roest zou gaan kosten bij een schadeherstelbedrijf, anders ga ik alleen de roestplekken behandelen en er gewoon overheen spuiten
- Kijken wat het spuitwerk zou kosten in Army Dessert-geel, anders overweeg ik het zelf te gaan doen
- Velgen spuiten;' wit of antraciet? Ik denk dat witte velgjes wel vet staan bij het dessert-geel
- Alle zwarte delen netjes matzwart of antraciet spuiten; bullbar, dakrails, kapjes etc.
- Verhogingsset monteren +3cm
- Nieuwe voor en achterbumper (heb ik al liggen).
- Kunststof kap RA de deur van de sideskirts vinden Heeft iemand deze liggen? Of misschien kappen van een latere gewone panda erop zetten? Passen die zo? Die zijn tot onder volgens mij?
- LED-balk op het dak monteren
- De standkachel die is ingebouwd werkend maken, zekering vliegt eruit.
- Antenne voor het 'bakkie' scoren zodat deze werkt
- Houtwerk achterin eruit slopen en een achterbank plaatsen. Heeft iemand deze liggen?
- Goeie sleepogen aan de voor- en achterkant maken

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Even voorstellen; Mie Panda 4x4

Bericht door Erik 319 »

Wat een gaaf ding👍🏻
Witte velgen staan idd goed onder een cameltrophy gele Panda.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
ARRIEN
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jun 2018 15:55
1e Panda-achtige: fiat panda 1.2 climbing 4x4 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Even voorstellen; Mie Panda 4x4

Bericht door ARRIEN »

Gaaf, hopelijk zie ik hem een keer als je naar de ander kant van de berg komt. 👍
Eigenaar van: Fiat panda 4x4 2004, Dacia Logan Mcv Stepway 2018, en mijn grote passie: Lancia Thema 8.32 1988 serie 1.

Bart_Pandamie_4x4
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2020 13:40
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Abarth 1986
Been thanked: 2 times

Re: Even voorstellen; Mie Panda 4x4

Bericht door Bart_Pandamie_4x4 »

Hij staat inmiddels alweer een tijdje in de schuur, maar ga er van de zomer wel weer wat woon-werk-ritjes naar Veenendaal mee maken! Rijdt gewoon grappig, eens kijken hoe ik dat open dakje goed werkend kan maken voor de zomerdag :)

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”