Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Alles met betrekking tot de Panda 4x4

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Lancialover
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2006 15:56
Locatie: Veen

Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door Lancialover »

Hoi allemaal.

Zoals jullie wellicht weten heb ik een Y10 4WD gekocht, voor het grote deel in losse onderdelen... Ik heb redelijk wat ervaring met Y10's, maar nog helemaal niet met 4WD's. Omdat de techniek voor een heel groot deel overeen komt met de Panda 4x4 zou ik hier graag nog wat dingen duidelijk willen hebben, voordat ik verder kan met mijn project.

1. Het belangrijkste punt is dus de versnellingsbak. De Panda 4x4 is handmatig inschakelbaar, terwijl dat bij de Y10 elektropneumatisch gebeurd. De versnellingsbak zelf zou echter hetzelfde zijn, en ik denk dat de overbrenging naar de cardanas op zich ook gelijk is. Na lang zoeken heb ik hier wat verduidelijkend beeldmateriaal over gevonden. Kan iemand bevestigen dat deze echt hetzelfde is? Ik denk namelijk dat alleen dat cilindervormige geval bij de Panda een soort van schakelstang is welke aan de 2/4wd pook zit?

Afbeelding

2. Verder hoorde ik dat er verschillende maten koppelingen zouden zijn voor de 4x4. 300, 310 en 320 ofzo? Hoe kan ik dit opmeten welke ik zou moeten hebben? Is dit dan afhankelijk van je vliegwiel en passen die verschillende koppelingen wel allemaal in dezelfde bak?

3. Het originele motorblok is een 999cc fire. Nou is dit een blok met carburateur. Ik heb tevens nog een 1108cc fire motor, met injectie. Is dit in te bouwen in een 4x4 en past daar dan ook weer dezelfde versnellingsbak van een 999cc fire op?

4. De Y10 is uitgerust met vrijloopnaven op de achteras. Deze worden ook elektropneumatisch aangestuurd. Ik las hier ergens dat de laatste versie's van de Panda 4x4 ook vrijloopnaven hebben. Is dit op dezelfde manier, of is dat een ander principe?

5. Zou een trekhaak voor een Panda 4x4 ook op een 4WD passen?

6. De originele carterbescherming van de Y10 mis ik ook, is deze ook uitwisselbaar met de Panda?

Alvast weer bedankt voor jullie reacties!! :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door zwrtw »

De "puist"op de versnellingsbak lijkt hetzelfde, de bedieningshefboom die bij jou door de vacuumcilinder wordt bediend is i.i.g. wel anders. Overigens zijn veel inwendige onderdelen van de 4x2 en 4x4 bak hetzelfde. Tandwielen van de eerste t/m vierde versnelling zijn hetzelfde, vijfde zijn anders.
Qua bak zou de 1100 Fire moeten passen als nu de 1000 Fire gemonteerd is. Mocht je een Panda bak gaan gebruiken: let erop dat je geen Panda MK1 bak neemt, want daar past de Fire niet aan.
Overige vragen kan ik niet beantwoorden. Wel interessant dat je achter vrijloopnaven hebt! Als ik nog eens zo'n asje tegen kom...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Lancialover
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2006 15:56
Locatie: Veen

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door Lancialover »

Heeft iemand misschien een duidelijke foto van hoe die bedieningshefboom van de overbrenging er bij de Panda 4x4 bak uitziet?

De dichtstbijzijnde Panda 4x4 is dus zo'n MK1, maar dat gaat dus niet passen. Wat voor soort motor/bak ligt daarin dan? Komt dat niet overeen met het 1050/1297 blok? Heb namelijk ook nog een GT blok met 72 pk :twisted: :D

Hans040
Forumgebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:03
Locatie: Valkenswaard

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door Hans040 »

Hoi,
Ik heb een 1988 panda 4x4 gesloopt en de bedieningshefboom heb ik nog. Of een 1100cc motor past weet ik niet, wel weet ik dat 999cc stanggeschakeld is en 1100cc kabelgeschakeld.
Gr. Hans (Valkenswaard)

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door aribold »

1 die "puist", oftewel de klauwkoppeling is niet hetzelfde. De lengte is anders en de hevel ook. Ik heb toevallig wel nog een exemplaar van een lancia liggen. (zonder vacuumcilinder) Ik rij zelf rond met een lanciabak waar ik een klauwkoppeling van de Panda opgeschroefd heb.
2 De verschillende maten van de koppeling hangen samen met de cilinderinhoud. Waarschijnlijk zijn de drukgroep en het vliegwiel per maat anders. Of de vertanding van de prise-as verschilt per maat koppeling weet ik niet.
3 Als je de kabelboom naar de ECU en de ECU zelf erbij hebt, is de 1100 in te bouwen. Als het een monopoint injectie is, kun je ook de kabelboom en computer van een 1000cc gebruiken. (werkt bij mij prima, let wel op dat je de juiste computer hebt. Voor bosch of voor weber monopoint dus). Ik heb eventueel nog een kabelboom en ECU liggen voor Bosch. Alle bakken van fire-blokken passen op alle fire blokken. De bak van een panda4x4 MK1 past sop het 1050 blok. Van dat andere blok weet ik het niet, maar hou er rekening mee dat de versnellingsbak van de 4x4 de zwakste schakel is, en dat je daarom niet al te veel koppel erop wilt loslaten.
4 Ik meen dat de vrijloopnaven van de laatste reeks panda 4x4's ook elektropneumatisch gestuurd worden, maar weer dat niet zeker.
5 Ik zou zeer verbaasd zijn als de trekhaken niet uitwisselbaar zijn, maar garantie durf ik je niet te geven.
6 hetzelfde als 5. Zeer waarschijnlijk wel, maar geen garantie. Zeker makkelijk aan te passen zodat het wel past.

Sorry dat de foto's zo klein zijn, te wijten aan een verkeerde instelling op mijn telefoon ooit.
Het zwarte mechaniek is een zelfgemaakte kopie van het geel-verzinkte origineel:
SP_A0596.jpg
SP_A0596.jpg (4.87 KiB) 5453 keer bekeken
SP_A0597.jpg
SP_A0597.jpg (4.31 KiB) 5453 keer bekeken
SP_A0598.jpg
SP_A0598.jpg (4.73 KiB) 5453 keer bekeken
SP_A0599.jpg
SP_A0599.jpg (4.31 KiB) 5453 keer bekeken
4x4pook.jpg
4x4pook.jpg (28.23 KiB) 5452 keer bekeken
Foto van een Panda achteras met vrijloopnaven:
vrijloopnaven.JPG
vrijloopnaven.JPG (17.98 KiB) 5452 keer bekeken
Stanggeschakeld en kabelgeschakeld hangt in eerste instantie af van bouwjaar, en daardoor indirect met cilinderinhoud.
Misschien zijn er ook 1000cc's met kabelschakeling.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door zwrtw »

Wat betreft een 1050 cc blok op een panda mk1 bak: er zijn 1050 blokken met bovenliggende nokkenas (OHC; de "BRAZIL" blokken o.i.d.). Deze werden ook in de fiat 127 toegepast en zitten dacht ik ook in sommige Y10 modellen. Maar die schijnen niet aan een Panda 4x4 MK1 bak te passen! Er zijn ook 1050 blokken die van de 850-903-965 cc stoterstang motoren afstammen. Die hebben dus een onderliggende nokkenas (OHV). Die passen wél. Dat soort blokken hebben in de A112 gezeten. O.a. de plaats van de startmotor is anders waardoor een OHC niet past op een OHV blok.
Ik heb dit in wat zoektochten op het net gevonden, niet uit eigen ervaring.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Lancialover
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2006 15:56
Locatie: Veen

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door Lancialover »

Mooi, dit is informatie waar ik wat aan heb!!

@ Aribold;

1. Dat die hevel anders is dacht ik inderdaad te zien op die afbeelding. Dat de lengte van die klauwkoppeling anders is wist ik dus niet! Wel zo belangrijk! Zou ik die Lancia klauwkoppeling van je over kunnen nemen misschien? Als ik vragen mag, waar en wanneer heb je die bak gekocht dan? Als dat binnen NL was is het waarschijnlijk de bak geweest van mijn Y10...
2. De maat koppeling hangt dus af van de motor, maar elke maat zou wel in de versnellingsbak moeten passen? Als ik het originele 999cc blok gebruik zou dit zoiezo geen probleem moeten geven denk ik..
3. Ik heb het 1100 blok helemaal compleet met kabelboom, ecu en alle randonderdelen. Dus ik denk dat het zeker wel interessant is om dat in te bouwen. Dan zit ik er alleen nog mee hoe ik die 2 kabelbomen ga uitwisselen/samenvoegen. Dat kan nog wel eens een aardig kwarwei zijn... Het 1050 turboblok en 1297 GT blok zijn allebei Brazil blokken met bovenliggende nokkenas dus. Dat zal dan dus niet passen op een mk1 4x4 bak. Was leuk geweest, maar ik zou het mezelf er dan ook allemaal niet makkelijker op maken!
4. Op je foto van die achteras lijkt het er wel op dat die vrijloopnaven op dezelfde manier aangestuurd worden als bij de Y10. Mocht er iemand nog interesse in zo'n achteras hebben, er staat een nieuwe op ebay, voor slechts 750 euro :wink:
5. Dat is de gok dan wel waard denk ik. Heeft er hier iemand een trekhaak onder zijn 4x4 trouwens? Misschien ook iemand wat foto's daarvan hoe dat bevestigd zit?
6. Ik heb er zelf nog wat foto's van gevonden die ik tijdens vakantie in Italie gemaakt heb. Ik zal ze nog even uploaden om te vergelijken, maar volgens mij is dat wel dezelfde!

Alvast hartelijk dank voor het meedenken en voor de verdere reacties :D

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door aribold »

Als jouw Y10 een jaar of 5 geleden kandidaat was voor een hayabusa-blok, dan rij ik inderdaad rond met jouw versnellingsbak... De klauwkoppeling is te koop. Stuur maar een PB-tje.
Als je het vliegwiel van de 1000 nog hebt, kun je gewoon vliegwiel met koppeling op het 1100 blok monteren.
Nogmaals: ik weet niet of er verschillende prise-assen in de 4x4 bak gebruikt zijn.
Met die kabelbomen zal nog wel meevallen. In feite is de kabelboom voor het motormanagement, dynamo en starmotor, op een paar draadjes na helemaal gescheiden van de rest van de bekabeling van de auto (bij de panda iig) Als je een blok hebt uit een auto met startonderbreking,dan zal het allemaal iets ingewikkelder uitpakken. Welk bouwjaar heeft je blok en uit welke auto komt het?
Dat er ook een 1050 was met bovenliggende nokkenas, wist ik geeneens. (ben eigenlijk alleen thuis in Panda mk2).

Ik heb zelf een trekhaak onder mijn 4x4 Panda, maar dat is geen speciale 4x4 trekhaak. Ik dacht dat het er 1 is van een Panda mk1. Volgende week maak ik foto's , als ik eraan denk.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Lancialover
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2006 15:56
Locatie: Veen

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door Lancialover »

Dan is er idd geen twijfel over mogelijk. Hij was toen idd van plan er een Hayabusablok in te bouwen... Ik heb het originele motorblok compleet met vliegwiel, en ik heb een 1100 blok met versnellingsbak (2wd) en complete kabelboom, ecu etc.. Die 1100cc komt dacht ik uit een Y10 van 1991. Ik denk dat het dan een kwestie is van beide kabelbomen naast elkaar leggen en dan het motorgedeelte overzetten. Dan moet ik alleen nog even kijken of het uitlaatspruitstuk ook hetzelfde is, anders moet ik de hele uitlaat pas gaan maken..

Indien mogelijk bekijk je trekhaak dan wel als ik die klauwkoppeling op kom halen, dan hoef je er ook geen foto's van te maken :wink:

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door aribold »

Een beetje sneu voor jou dat ik jouw versnellingsbak heb, maar van de andere kant gezien, hadden we anders misschien allebei geen 4x4 gehad.
Ik heb jouw bak gekregen bij de sisley 4x4 als reserve onderdeel. Ik had ook al een keer een MK1 aandrijflijn met bak en blok gekocht. Toen vond ik een 4x4 op marktplaats, waar alle 4x4 onderdelen onder vandaan waren. Doordat ik de Lancia-bak had liggen en de MK1 bak met de Fiat klauwkoppeling en de MK1 cardan-as, kon ik die 4x(4-2) weer terugbouwen naar 4x4.
Dat is dus mijn "Anthon" geworden. Ik heb er al veel plezier mee gehad, maar de bak is wel aan revisie toe. Hij was al niet al te best, maar de 35.000 km die ik er intussen zelf mee gereden heb, hebben ook hun tol gekost.
Hoeveel kilometers staan er eigenlijk op de teller van jouw Y10? En is er na het Hayabusaplan nog mee gereden?

We moeten maar eens wat afspreken per PB.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Lancialover
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2006 15:56
Locatie: Veen

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door Lancialover »

Ach ja, doordat er geen bak meer bij de Y10 zat heb ik hem ook weer voor een schappelijke prijs over kunnen nemen. Ik weet eigenlijk niet of hij er zelf nog mee heeft gereden. Nadat de motor en bak gedemonteerd zijn in ieder geval niet. Ik heb hem gekocht met de onderdelen die hij nog had er los bij. De Y10 heeft nog maar 80.000km gereden, dus jou bak heeft er nu dan 115.000km op zitten. De versnellingsbak is dan blijkbaar toch wel een zwak punt als die bij jou nu toe is aan revisie..

Gebruikersavatar
Lancialover
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2006 15:56
Locatie: Veen

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door Lancialover »

Dankzij Aribold ben ik nu in het bezit van de originele Lancia klauwkoppeling! De zoektocht gaat nu dus verder naar een versnellingsbak. Doordat ik nu de klauwkoppeling van de Lancia heb, moet ik met een Pandabak ook uit de voeten kunnen. Dat maakt het me wel iets makkelijker. Alleen de bedieningshevel mis ik dus helaas. Hopelijk past die van een Panda daar echter ook in, dan zal ik hem alleen wat moeten verlassen om hem geschikt te maken voor de pneumatische bediening. Mocht ik binnen Nederland geen goede v-bak kunnen vinden, dan ga ik er denk ik maar 1 uit Frankrijk halen. Alleen gaan Fransen en mail beantwoorden blijkbaar niet echt samen :?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lancialover
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2006 15:56
Locatie: Veen

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door Lancialover »

Een tijdje stil geweest hier.. Heb nog niet echt heel veel tijd gehad om aan de 4WD te werken, maar ik heb inmiddels wel weer een paar nieuwe vragen..

Ik heb vanuit mn vakantie in Italie een Panda 4x4 versnellingsbak meegenomen. Nu heb ik echter gezien dat het differentieel er als het ware los in lijkt te liggen. Het op de foto omcirkelde lager heeft nogal wat speling blijkbaar. Dat lijkt me niet echt zoals het hoort?! Is dit lager zelf te vervangen? En zo ja, wat kosten die lagers ongeveer?

Afbeelding

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door zwrtw »

De buitenring van het lager (de ring net buiten de rode cirkel) wordt aangedrukt door de flens die erop geschroefd wordt. Op deze flens wordt de hoes van de aandrijfas weer gemonteerd. Tussen de flens en de buitenring van het lager, horen nog "shims" (afstelringen).
Als het lager niet wordt aangedrukt door de flens, kan het zijn dat de buitenring van het lager wat naar buiten is geschoven en dan ligt het differentieel er los in. Dus wellicht zijn je lagers nog goed! De buitenring moet wel met een bepaalde voorspanning door de flens worden aangedrukt. Te veel voorspanning (=te veel/dikke shims tussen flens en buitenring) zorgt voor erg snelle slijtage van de lagers. Te weinig voorspanning zorgt voor speling waardoor de tandwielen niet lekker in elkaar lopen en dan sneller gaan slijten (vooral de haakse overbrenging voor de 4wd heeft daar last van).
Raadpleeg even een werkplaatshandboek voor de juiste afstelling.

Ik zou eerst de flens met shims monteren en dan kijken of het differentieel nog steeds "los" ligt. Daarna controleren of de boel soepel draait met de voorgeschreven voorspanning. Als de boel schokkerig rond draait zijn de lagers gaar.

Die lagers van het differentieel zijn geen standaardlagers die je bij een "lagerboer"kan halen. Je zal ze moeten bestellen bij Fiat als je ze wil vervangen. Ze zijn nog wel leverbaar. Daarvoor moet echter wel de hele versnellingsbak uit elkaar. Geen beginnersklusje zou ik zeggen.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Lancialover
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2006 15:56
Locatie: Veen

Re: Lancia Y10 4WD - Panda 4x4

Bericht door Lancialover »

Bedankt voor de uitleg! Zijn die flenzen ook nog specifiek voor de 4x4 bak? Want ik heb die er namelijk niet bij.. Ik heb wel een wphb van de Y10, maar daar staat de 4WD niet in beschreven.. En die shims, die zouden er standaard tussen moeten zitten, of kan ik die ook bij de dealer bestellen?

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”