Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Sirano

Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door Sirano »

Waar ik nu heel benieuwd na ben, is het verbruik van de nieuwe telg.
Niet wat in het boekje staat, maar wat men in de praktijk verbrand.
Er wordt bij ieder onderzoek over geschreven, maar concrete cijfers dat is natuurlijk waar we op staan te wachten.
Met en zonder ECO knop aan, noem maar op...

Wellicht dat hier de eigenaren van de nieuwe 60 en 85 PK Twin Air bolides hun ervaringen met de andere Panda drivers willen delen.

:idea: :?:

zigster123
Forumgebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 mei 2011 17:10

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door zigster123 »

1 op 17 dat is 5 dagen per week ongeveer 25 km op een autoweg (100 km p/u) 10 km op een ringweg (70 km p/u) 5 km op een 80 km weg en 5 km in de stad. Ik hou me aan de maximumsnelheden en trek niet ver door in de versnelling.
De vorige Panda uit 2010 reed met deze manier van rijden 1 op 18.5 al met al valt het mij dus tegen aangezien deze Panda zuiniger zou zijn.

Leej00w
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2012 05:57
1e Panda-achtige: Panda 0.9 Lounge 2012
Locatie: Zuid-Beijerland

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door Leej00w »

Eerste tank opnieuw gevuld en 1 op 17 gereden. Volgens mij niet slecht voor de eerste km's.
Veel uitproberen en files rijden. Nog niet geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden. Het "opschakelhulpje" komt wel erg snel in beeld.
Het verbruik valt mij dus enorm mee.

Paul Tilburgs
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2012 02:15
1e Panda-achtige: 1.2 edizione cool 2006

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door Paul Tilburgs »

85 PK Twin Air
eerste verbruikscijfers na 533 km (met gebruik van ECO binnen bebouwde kom):
1 op 17,98
5,56 l per 100 km

Gebruikersavatar
peter pan(da)
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2010 17:24

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door peter pan(da) »

Twinair 85 PK, gemiddeld tussen de 5,8 en 6,2 ltr/100km. Verbruik is sterk afhankelijk van rijstijl: even sportief optrekken bij een verkeerslicht en je verbruik schiet omhoog. ECO-knop wordt nauwelijks gebruikt, moet er aan wennen dat die knop er is. Mijn vrouw heeft exact zo'n zelfde Panda en het verbruik van haar auto ligt meer tegen de 6,2 ltr. Zij rijdt echter meer korte afstanden.

inekeu
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2013 18:45
1e Panda-achtige: twin easy 85 pk bouwjaar 2012 juni

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door inekeu »

In september een nieuwe twin air easy gekocht, met name om het aangekondigde verbruik. Het valt mij zwaar tegen! Met een paar maal per maand ritten van 150 km, veel kortere ritten en heel af en toe stadsritten verbruikt hij nu 7,1 op 100 km, wat hetzelfde is als het verbruik van mijn Renault Kangoo uit 2000.

Ik rijd zo zuinig mogelijk, altijd ECO-stand, geen airco aan, vroeg schakelen.

De dealer zegt dat het een kwestie van inrijden is, na 2500 km is er niets veranderd. Kan iemand mij zeggen of dit ergens anders aan kan liggen? Wie weet een goede Fiatdealer in de buurt van De Bilt?

Voor ik terugga naar mijn dealer wil ik graag goed beslagen ten ijs komen. De auto vind ik verder heerlijk!

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door michiel van g. »

De grootste fout die mensen met een twinair maken is extreem vroeg opschakelen.
Ik merkte vooral toen ik gewoon doortrok (zoals je dat altijd doet in een tweecilinder) dat het brandstofverbruik daardoor juist afnam (wel tijdens de proefrit)... als ik opschakelde via die indicator op het dashbord dreunde het blokje enorm, dat kan nooit goed zijn!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door Erik 319 »

Spijker op de kop!
Toeren maken met dat torretje zal zeker helpen.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Markfa
Forumgebruiker
Berichten: 616
Lid geworden op: 23 okt 2008 19:57
Locatie: Delft

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door Markfa »

Hey,

Mijn opa heeft een Fiat Panda Twinair 85 gekocht. Volgens mij is het een easy. Heb er een stukje in gereden en het is echt een wereld autootje. Zit goed in elkaar en als je erin rijdt waan je jezelf in een veel grotere auto uit een paar klasses hoger.

Het zal een kwestie van tijd zijn dat de panda classics het veld moeten ruimen voor een Panda 3.

Wat mijn opa zich nog wel af vraagt is hoe het stop en go systeem van de Panda werkt. Hij heeft nu geen idee wanneer precies de auto afslaat en wanneer die weer aan slaat.

Groet,
Mark
Fiat Panda 1.1 young 2002, Fiat 126 town 2000, Panda Cabrioni project

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door lanser54 »

Panda 3 Gewicht 950 kg :roll: is niet weinig , als je in 2014 weer wegenbelasting moet gaan betalen :roll:
Is wel 3 classe hoger :roll: als je 1 op 17 haalt is dat nog redelijk , voor dat gewicht :wink:
Het is afwachten maar , wegenbelasting vrij , denk niet dat dat voor lang is , als ze 22 miljard willen bezuinigen in 2014 :roll:
Was vroeger ook , een kleine Van kopen , en op grijs kenteken rijden , tja 1980 toen was het crisis , moest er op den duur een badkuip op om aan het volume te komen :wink:
Nu mag je de volle pot betalen , als je een auto particulier op grijs kenteken wil rijden :roll:
Ze geven met de ene hand wat , en pakken het met de andere hand even hard weer weg :roll:

Dus ga er maar niet van uit dat , de Panda 3 belasting vrij blijft :roll:
Geef mij dan de classic maar :wink:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Sirano

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door Sirano »

Het 'stop & go' werkt wanneer je de auto in zijn vrij zet en de rem ingedrukt houdt.
Na even wachten stopt de moter dan met draaien.
Raak je koppeling weer aan.... begint het motertje weer te brommen. :lol:

Wat betreft de Panda 3 zwaarder en meer wegenbelasting.... we zijn vroeger begonnen met een nieuwe Panda classic.... net getrouwd en weinig te makken..... een beetje ouder en wat meer te makken, toen kwam de Panda Nuova, net als ons een stuk volwassener geworden..... nu weer wat ouder en met een tiener, groeit de Panda 3 weer met ons mee..... Dus als ik heb voor ons bekijk is de Panda voor ons "The way of live"...... we worden samen steeds ouder en 'volwassener'.... 8)

inekeu
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2013 18:45
1e Panda-achtige: twin easy 85 pk bouwjaar 2012 juni

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door inekeu »

Ik vind de Panda Twin air easy 85 pk (nieuwe aanschaf september 2012) geweldig, maar het verbruik valt erg tegen tegen:
Na 3000km gevarieerd gebruik staat de meter op 7,2 liter per 100 km. Al die tijd is zo zuinig mogelijk gereden met de ecostand aan en tijdig schakelen. Bij de garage was er niets aan de hand en moet ik het resultaat van een nieuwe bobine (terughaalactie van Fiat) en minder koud weer afwachten. Ben nu op zonder de ecostand gaan rijden, en wat minder traag (toerenteller niet verder dan 4). Meteen staat de verbruiksmeter op 8,2 liter per 100 km.
):
Het verbruik is ongunstiger dan in de boekjes (1 op 20/25). Haal daar 20% vanaf, dan is het 1 op 16-20. Mijn auto: 1 op 12-14.
Mijn nieuwe Panda rijdt dus net zo zuinig als mijn vorige auto, een MPV uit 2000. Heeft iemand een tip voor mij? (behalve eindeloos de garage inschakelen of verkopen?)

Gebruikersavatar
Markfa
Forumgebruiker
Berichten: 616
Lid geworden op: 23 okt 2008 19:57
Locatie: Delft

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door Markfa »

Rij je puur stadskilometers?

Ik kan me nog wel voorstellen dat je niet zo laag mogelijk moet schakelen, maar zo rond de 2500 toeren. En nog wel het meest belangrijk om zo zuinig mogelijk te rijden is weinig remmen en veel op de motor af te remmen als het kan.
Fiat Panda 1.1 young 2002, Fiat 126 town 2000, Panda Cabrioni project

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door lanser54 »

Sirano schreef: Wat betreft de Panda 3 zwaarder en meer wegenbelasting.... we zijn vroeger begonnen met een nieuwe Panda classic.... net getrouwd en weinig te makken..... een beetje ouder en wat meer te makken, toen kwam de Panda Nuova, net als ons een stuk volwassener geworden..... nu weer wat ouder en met een tiener, groeit de Panda 3 weer met ons mee..... Dus als ik heb voor ons bekijk is de Panda voor ons "The way of live"...... we worden samen steeds ouder en 'volwassener'.... 8)
Ok Sirano , als je met de Panda 3 tevreden ben , is dat toch prima , wat je zegt hij groeit met je mee :lol:

Ben zelf al wat ouder , en hou er niet van , als ze een Fiat Panda bouwen , die maar steeds zwaarder word , dan is het voor mij geen Panda meer :roll:
Van 670 Kg naar 970 Kg , zeg maar even voor het gemak :|
Dan rij je met een volle bak alleen , jezelf en 3 zwaare personen a 100 Kg die er niet in zitten :lol: _O_ _O_ _O_ :lol:
Kom aan zeg 300 Kg zwaarder , en dan ook nog veel zuiniger rijden dan een classic , Maak dat de kat wijs :mrgreen:
De motor is nog nieuw , vraag mij stellig af als hij 70000 Km heeft gelopen , hoe het verbruik plaatje er dan uit ziet :roll:

Denk als iedereen eerlijk is , je in je handjes mag klappen , bij een gemiddeld gebruik van 1 op 15 met de Panda 3 :|

Maar ieder zijn meug :|

Mijn stelling hoe lichter de auto , hoe zuiniger hij te maken is , bij 700 Kg zou de auto nog veel zuiniger zijn :|
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

swolfs
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mar 2009 20:46

Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air

Bericht door swolfs »

ik zit er heel hard aan te denken om de twinair 85 aan te schaffen uit 2012. het betreft de lounche uitvoering.
waar ik me zorgen om maak is als ik op vakantie ga richting het zuiden dat ik de 5% heuvels niet opkom. wat is jullie ervaring met bergen oprijden met deze redelijk lichte motor.

Wilco

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”