Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Al iemand met een 1.0?
Moderators: Erik 319, michiel van g.
Al iemand met een 1.0?
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen met de 1.0, dus de Panda 3 Twin zonder turbo. Is er iemand die er eentje heeft, of er mee heeft kunnen proefrijden? Kom je een beetje van de plek, of moet je veel koppelingsslip en hoge toerentallen gebruiken. Is die zuiniger dan de turboversie, of valt dat juist tegen? De 107 rijdt op zich wel lekker, maar doet onder de 2500 toeren helemaal niets.
Ik zelf heb nog het vorige model, maar ben bang dat een turbo niet zo geschikt is voor woon-werkverkeer vanwege slijtage en kwetsbaarheid. Ook denk ik dat je zonder turbo zuiniger kunt rijden als je je best doet.
Een review bij Autoweek mag natuurlijk ook, daar staan tot nu toe alleen wat 900 cc's.
Ik zelf heb nog het vorige model, maar ben bang dat een turbo niet zo geschikt is voor woon-werkverkeer vanwege slijtage en kwetsbaarheid. Ook denk ik dat je zonder turbo zuiniger kunt rijden als je je best doet.
Een review bij Autoweek mag natuurlijk ook, daar staan tot nu toe alleen wat 900 cc's.
- Dennis-100HP
- Forumgebruiker
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: 28 nov 2006 19:48
- 1e Panda-achtige: Panda 1.2 Sky 2009
- Locatie: Vroomshoop (Overijssel)
Re: Al iemand met een 1.0?
Autoitalia.nl heeft de eerste kilometers gereden met de Twinair 65 en dit korte verslag vind je hier!
Panda 1.2 Sky - 2009 - Bossa Nova White
Re: Al iemand met een 1.0?
Hallo Dennis,
Ik ben bekend met het artikel, maar toch bedankt voor de tip. Ik hoop dat er gauw een langere impressie van Carlo komt.
Ik ben bekend met het artikel, maar toch bedankt voor de tip. Ik hoop dat er gauw een langere impressie van Carlo komt.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
- 1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015
Re: Al iemand met een 1.0?
Hallo,
Ik heb een panda 65 pk, zonder turbo. De auto nu een maand in bezit, en bevalt harstikke goed.
Eerst een proefrit gemaakt in de 85 pk versie, is een rap karretje maar lust een aardige slok. Met normaal gebruik kan ik goed meekomen met het overige verkeer. Wel is het vaak even terugschakelen bij snelheid maken. Acceleren op de snelweg kost soms ff tijd, maar is zeker niet hinderlijk.
Het verbruik vind ik harstikke meevallen voor een auto met dergelijk gewicht. Mijn gemiddelde is 4,82L/100km, daarvoor hoef ik niet veel moeite te doen, zie mijn verbruiksmonitor: http://www.autoweek.nl/verbruik/9529/fi ... ounge-2013" onclick="window.open(this.href);return false;.
Heb het idee dat de 65 pk in de praktijk zuiniger is dan de 85.
Ik heb een panda 65 pk, zonder turbo. De auto nu een maand in bezit, en bevalt harstikke goed.
Eerst een proefrit gemaakt in de 85 pk versie, is een rap karretje maar lust een aardige slok. Met normaal gebruik kan ik goed meekomen met het overige verkeer. Wel is het vaak even terugschakelen bij snelheid maken. Acceleren op de snelweg kost soms ff tijd, maar is zeker niet hinderlijk.
Het verbruik vind ik harstikke meevallen voor een auto met dergelijk gewicht. Mijn gemiddelde is 4,82L/100km, daarvoor hoef ik niet veel moeite te doen, zie mijn verbruiksmonitor: http://www.autoweek.nl/verbruik/9529/fi ... ounge-2013" onclick="window.open(this.href);return false;.
Heb het idee dat de 65 pk in de praktijk zuiniger is dan de 85.
Het blijft lachen in een panda
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Al iemand met een 1.0?
heel duidelijk: een Turbo draagt bij aan een verhoogd brandstofverbruik. De waarden in je verbruiksmonitor zijn heel netjes!
Re: Al iemand met een 1.0?
Hallo Panda94. Dank voor de ervaringen. Heb de langere versie bij autoweek ook gelezen. Het lijkt me duidelijk dat de 65 van nature zuinig is, terwijl je er bij de 85 echt je best voor moet doen. Zo te horen is de auto niet snel, maar wel snel genoeg. Ik denk dat de 65 de verstandige keuze is, de 85 de leukste en de 1.2 voor maximaal comfort.
Re: Al iemand met een 1.0?
De 1.2 heeft een veel te laag koppel voor de Panda 3. Die valt echt tegen, de 65 rijdt dan veel beter.rp-panda schreef:Hallo Panda94. Dank voor de ervaringen. Heb de langere versie bij autoweek ook gelezen. Het lijkt me duidelijk dat de 65 van nature zuinig is, terwijl je er bij de 85 echt je best voor moet doen. Zo te horen is de auto niet snel, maar wel snel genoeg. Ik denk dat de 65 de verstandige keuze is, de 85 de leukste en de 1.2 voor maximaal comfort.
Ik denk dat je het gewoon kunt stellen dat wanneer je pittig wilt rijden of ruime trekkracht nodig voor sleurhut etc. is de 85 de beste keuze.
Re: Al iemand met een 1.0?
Ik vind de 1.2 juist heel soepel; af laten slaan is bijna onmogelijk en het is mogelijk om met half gas 1500 rpm in de 5e versnelling te rijden. Het comfort is dat je zonder trillingen met lage toeren kunt rijden, maar ook door kunt trekken om vlot in te voegen. De 1.0 zul je waarschijnlijk meer uit moeten wringen.
Re: Al iemand met een 1.0?
Oh nee dat niet, maar wel een aantal jaar in een Panda 2 met die motor gereden. Ik heb sinds ik de vraag stelde een Punto Twinair gekocht. Destijds was de Panda nog in beeld en was mijn idee dat je zonder turbo mogelijk beter af bent, en dat lijkt nu ook wel zo, ondanks de korte adem bij inhalen. In mijn nieuwe auto bromt de Twinair genoegelijk op de achtergrond als je constant rijdt, maar is en klinkt ook heel gretig als je gas geeft. Daar ben ik heel blij mee, maar eigenlijk is de 4 cilinder volwassener. Ik vind het dan ook zonde en onterecht dat er zo veel belasting op de 1.2 zit.
Re: Al iemand met een 1.0?
De Panda 3 is aanzienlijk zwaarder dan de Panda 2.
Je moet echt veel gas geven met de 1.2 om de Panda 3 op gang te krijgen en te houden met die motor.
In Duitsland is men niet te spreken over deze variant van de Panda 3.
Je moet echt veel gas geven met de 1.2 om de Panda 3 op gang te krijgen en te houden met die motor.
In Duitsland is men niet te spreken over deze variant van de Panda 3.
- ImcoPoelman
- Forumgebruiker
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
- Locatie: Nieuw-Vennep
- Been thanked: 1 time
Re: Al iemand met een 1.0?
Kijk een bij RDW
Panda 3:
Massa rijklaar 1050 kg
Massa ledig voertuig 950 kg
Panda 2:
Massa rijklaar 935 kg
Massa ledig voertuig 835 kg
Dat is 1 flink volwassen persoon minder, vind het verschil wel meevallen.
Panda 3:
Massa rijklaar 1050 kg
Massa ledig voertuig 950 kg
Panda 2:
Massa rijklaar 935 kg
Massa ledig voertuig 835 kg
Dat is 1 flink volwassen persoon minder, vind het verschil wel meevallen.