Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

panda twinair in de dagelijkse praktijk

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

PA312
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 jan 2014 19:42
1e Panda-achtige: Twinair 65pk

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door PA312 »

Dennis023 schreef:@PA312,

Tsja als je banden van 20,5 centimeter breed onder je auto monteert dan heb je wel veel rolweerstand. Ga eens een maand op de standaard banden rijden en kijk dan wat het verbruik zal zijn.

Zal inderdaad het verbruik niet ten goede komen maar dan nog... Oog wil ook wat natuurlijk. Bij mijn vorige van de standaard 15" naar 18" gegaan zonder merkbaar verschil in verbruik.

Denk dat het probleem zit in het ontbreken van vermogen en koppel. Je moet de auto continu volgas trappen om normaal in te kunnen voegen of in te halen. Bij 120 op de teller al rond de 3500 toeren. Bij 140 al dik over de 4500 toeren.

Was bij die snelheden toerentallen van 2500-3000 gewend..

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Dennis023 »

PA312 schreef: Denk dat het probleem zit in het ontbreken van vermogen en koppel. Je moet de auto continu volgas trappen om normaal in te kunnen voegen of in te halen. Bij 120 op de teller al rond de 3500 toeren. Bij 140 al dik over de 4500 toeren.

Was bij die snelheden toerentallen van 2500-3000 gewend..
Wat jij schrijft dat herken ik wel. Ik heb proefgereden met een 65 en een 85. Wat mij daarbij erg opviel is dat als je gas los laat om naar de volgende versnelling te schakelen het toerental erg zakt. De motor valt bijna dood en moet weer "opnieuw in toeren" klimmen.

Het zal vast wel een gewenning zijn maar als techneut kijk ik er anders naar.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

PA312
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 jan 2014 19:42
1e Panda-achtige: Twinair 65pk

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door PA312 »

Denk dat deze auto's teveel op de test zijn afgesteld en te weinig op de praktijk waardoor je in de praktijk vele meer verbruikt dan nodig zou zijn. 1:18 met een normale rijstijl is echt onmogelijk. ):

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Robert100HP »

Het grootste probleem van de Twin-Air motor is het vliegwiel. Om een twee cilinder motor enigszins "vloeiend" rond te laten draaien wordt er gebruik gemaakt van een zwaarder vliegwiel t.o.v. een viercilinder. Dat verklaart ook de snelle terug val in toeren bij het overschakelen. Bij de 85 turbo uitvoering verdoezeld de turbo dit effect een beetje , het koppel is bij lage toeren al bijna maximaal. De atmosferische motor bereikt zij maximale koppel pas bij een 3500 trm en het maximale vermogen boven de 5000trm. De brede banden zorgen wel voor een hoger verbruik op de snelweg, maar het opgang brengen van het vliegwiel vraagt zeker in stadsverkeer meer energie (brandstof). Vergeet niet dat de E.U. metingen bij een constante snelheid en onder optimale omstandigheden worden gedaan.

Het test verbruik is daarom helaas niet relevant aan de dagelijkse realiteit. :no: :no:

Grtz Rob

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door aribold »

Robert100HP schreef:Om een twee cilinder motor enigszins "vloeiend" rond te laten draaien wordt er gebruik gemaakt van een zwaarder vliegwiel t.o.v. een viercilinder. Dat verklaart ook de snelle terug val in toeren bij het overschakelen.
Een zwaarder vliegwiel zou toch juist voor minder snelle terugval van het toerental moeten zorgen?
(Er wordt meer kinetische energie opgeslagen, die de krukas langer op toeren kan houden).
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Robert100HP »

Daar heb je zeker een punt Aribold, het vliegwiel zou de energie enigszins vast moeten houden. De vraag is alleen tot welk toerental trekt men de motor door om voldoende energie te genereren. En bij afremmen zonder de koppeling in te trappen smoor je dit effect weer.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Dennis023 »

Paar maanden terug heb ik ergens gelezen dat Fiat aan drie-cilinder motoren zou werken??? Wie heeft dat ook gelezen en weet daar meer van?
Wat het zware vliegwiel betreft, als dat eenmaal rond draait dan zou dat toch juist niet voor een snelle toeren terug val moeten lijden? of heb ik dat mis?
Het valt mij trouwens op dat de Panda 1.2 69pk 915 kilo weegt en de twin airs zwaarder zijn. (volgens de folder die ik gisteren gehaald heb) Ik orienteer mij op een 1.2 die her en der op voorraad staan in het land.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Sirano

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Sirano »

Af en toe ben ik hier toch het spoor helemaal bijster... terugvallen bij het schakelen... niet in dit platte landje maar ook niet tot in Italie... zelfs niet met klapkar... dan zal ik wel vliegens vlug schakelen dat ik het niet merk :S

Wat betreft het brandstof verbruik... wie daar nu nog niet achter is, heeft de laatste paar jaar toch zijn ogen dicht gehad...
Of dit nu normaal is of niet... je kunt er helemaal niets aan veranderen, het is zoals het is...

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door michiel van g. »

PA312 schreef: Denk dat het probleem zit in het ontbreken van vermogen en koppel. Je moet de auto continu volgas trappen om normaal in te kunnen voegen of in te halen. Bij 120 op de teller al rond de 3500 toeren. Bij 140 al dik over de 4500 toeren.

Was bij die snelheden toerentallen van 2500-3000 gewend..
ja, met een 4 cilinder!
als je nadenkt, die 2 cilinder moet meer toeren maken om hetzelfde vermogen te kunnen leveren als een 4 cilinder motor.

En, het is maar net wat je gewend bent. Kom je net uit een BMW met 2.2 liter en 150 pk en ga je dan naar een 65pk metend tweecilinder blok, tsja...

Ik ben niets anders gewend dan auto's met 29-40 pk. Als je dan in een TwinAir Turbo stapt schrik je je een beroerte zo snel als het ding is. Dus, volgens mij is het gewoon subjectief.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door exprezzo »

Sirano schreef:Af en toe ben ik hier toch het spoor helemaal bijster... terugvallen bij het schakelen... niet in dit platte landje maar ook niet tot in Italie... zelfs niet met klapkar... dan zal ik wel vliegens vlug schakelen dat ik het niet merk :S

Wat betreft het brandstof verbruik... wie daar nu nog niet achter is, heeft de laatste paar jaar toch zijn ogen dicht gehad...
Of dit nu normaal is of niet... je kunt er helemaal niets aan veranderen, het is zoals het is...
Sirano heeft wellicht een iets andere rijstijl....en gooit er Ron 100 in... :thumbup:
Scheelt al een boel.
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door exprezzo »

aribold schreef:
Robert100HP schreef:Om een twee cilinder motor enigszins "vloeiend" rond te laten draaien wordt er gebruik gemaakt van een zwaarder vliegwiel t.o.v. een viercilinder. Dat verklaart ook de snelle terug val in toeren bij het overschakelen.
Een zwaarder vliegwiel zou toch juist voor minder snelle terugval van het toerental moeten zorgen?
(Er wordt meer kinetische energie opgeslagen, die de krukas langer op toeren kan houden).
Die twinair heeft volgens mij een soort cyclus,waarbij beide zuigers gelijke omwenteling hebben.(identieke slag).
Daarbij onze motoren de zuigers mekaar aflossen.
Die twinair heeft volgens mij ook balansassen.
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door aribold »

michiel van g. schreef: als je nadenkt, die 2 cilinder moet meer toeren maken om hetzelfde vermogen te kunnen leveren als een 4 cilinder motor.
Die 2 cilinders hebben wel meer inhoud. Het is niet gewoon de helft van de 4 cilinder.

Dat het hogere vermogen bij hogere toerentallen ligt, komt volgens mij simpelweg doordat het een blok is met een wat kleinere inhoud dan de 4 cilinders, en een turbo om dit te compenseren. Aan de turbo heb je weinig op lage toeren. Ik neem aan dat de ongeblazen twinair (60&65pk) een veel vlakkere vermogenscurve hebben dan de twinair met turbo (80&85pk), waar de meeste lezers hier mee gereden hebben.
exprezzo schreef:Die twinair heeft volgens mij een soort cyclus,waarbij beide zuigers gelijke omwenteling hebben.(identieke slag).
Daarbij onze motoren de zuigers mekaar aflossen.
Die twinair heeft volgens mij ook balansassen.
In principe heeft een viercilinder 2 sets gelijk bewegende zuigers. Daardoor heb je inderdaad maar de helft van het balans probleem dat de 2 cilinder heeft met 1 set gelijk bewegende zuigers.
Het is echter nog steeds zo dat het om een 4 takt gaat, waarbij beide cilinders afwisselend ontsteken. (wanneer de ene cilinder aan het begin van de arbeidslag is, begint de ander aan de inlaatslag).

De term "onze motoren" is wel wat ongelukkig gekozen. Ik neem aan dat je bedoelt: "4 cilinders zoals ik heb"?

De twinair heeft inderdaad 1 balansas.

Filmpje werking Twinair: [youtube][/youtube]
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door exprezzo »

Ja,ik bedoelde 4cilinder motoren.
En gelijke cyclus,bedoel ik parallel.
Dat filmpje is wel goed :thumbup: .
Grt exprezzo.

kiai59
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 aug 2017 15:13
1e Panda-achtige: 2004 1.2
2e Panda-achtige: 2012 twinair 85 pk
Locatie: Leiden

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door kiai59 »

eertse ervaring
15-09-2017 - 37.000 km
Na lang wikken en wegen toch de knoop doorgehakt en de, voor het gevoel, grote overstap gemaakt van Tucson naar de Fiat panda. Ok het is een qua grote een behoorlijk verschil maar ik heb geen spijt. De wegenbelasting is een derde en het verbruik scheelt meer dan de helft. Dat zijn toch cijfers die zeker meetellen. Dan het rijden. Tja een 2 liter 4 cilinder motor of een 900 cc twee cilinder dat is een groot verschil. Al snel was dat geen probleem meer, na een proefrit van ongeveer 10 minuten was ik al snel om. Wat een power voor dat kleine motortje. Ook de rijeigenschappen vallen erg mee. Het zit niet zoals de oudere panda's maar meer als een volwaardige auto. Ok het motortje hoor je goed als je flink optrekt maar is erg rustig als hij constant loopt. Het verbruik laat anders aanzien dan de werkelijkheid maar daar heb je een hoop lol voor terug. Voor mij scheelt het erg veel. De Tucson 1:9 in de stad en de panda 1:14. Voor mij dus een positief verhaal. Je kunt zelf bepalen of je sportief wilt rijden of dat je rustig wilt rijden. De eco knop help je daarbij. Ik laat hem op eco staan zeker in de stad. Rij je op de grote weg en je wilt even passeren, dan druk je de eco knop uit en je krijgt vermogen waarvan ik nog steeds niet snap hoe een dergelijk klein wagentje dit voor elkaar krijgt. Tot nu toe kan ik zeggen dat ik geen spijt heb van mijn switch tussen de Tucson naar de Panda. Hoe het verder gaat laat ik weten....tot volgende keer.

Update 10 januari 2018.
Het autootje blijft verbazen. Nu een paar duizend erop zitten en gemiddeld verbruik, ondanks flink doorrijden, 1:16. Ik hou wat geld over, t.o.v. de Tucson scheelt dit al snel 90 euro per maand. Wat een power voor dit monstertje en je blijft lachen. Men denk al snel een Pandaatje dat doet niks.....hahaha wacht maar als hij los komt, staat hun mond open. Wel een set banden eronder laten zetten. De Cross Climate all season banden. Een prima bandenset die duidelijk stiller zijn. Geen trillingen meer. Al met al ik ben zeer tevreden met de Panda.

Verbaasd
17-06-2018 - 42.000 km
Met de panda twin air de bergen in.......dit is een waanzinnige ervaring. Met de ecoknop aan gaat het goed maar met de ecoknop uit dan barst er een beest los. Waar ik met andere auto's in de tweede naar boven ging moest ik de panda afremmen in zijn drie. Deze auto heeft een power, ongekend. Ok beetje geluid van de motor maar dat maakt het rijden hiermee niet onplezieriger door. Al met al ik ben een zeer tevreden panda rijder die de bijzonder prestaties nu in de bergen echt ontdekt heeft.....wat het verbruik betreft, van Nederland naar Oostenrijk gemiddeld 130 km is het verbruik rond de 1:16.......wat mij betreft zeer tevreden.

Blijft verbazen
06-07-2019 - 55.500 km
Wederom naar Oostenrijk op vakantie geweest. Kan alleen bevestigen wat ik in mijn vorige betoog heb geschreven. Een krachtpatser is dit wagentje. Op de Duitse autobaan tikte de teller, met volle bepakking en twee personen, toch ruim 190 km/uur. Niet dit constant gereden natuurlijk. Maar hij red dat wel. Mijn snelheid heb ik gehouden tussen de 130 en 150 km/uur. Je draait dan lekker mee op de Duitse wegen. Verbruik bleef ondanks de snelheden toch gunstig, 1 op 15,7.....best knap....ondanks de grote van de auto, of kleinte van de auto is het toch plezierig rijden en ja het is geen Mercedes maar hij blijft verbazen met zijn rijgedrag,,,,,kortom ik ben zeer tevreden......

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door arnold66 »

Ik ben nu sinds 4 jaar in het bezit van een Twinair 85.

Gekocht met 20k op de teller en meteen lpg laten inbouwen.
Inmiddels ruim 140k op de klok en geen moment spijt gehad van de aankoop, is ook mijn 3de panda.

Een jaar na aankoop naar Ronald Vermeulen gereden voor een afspraak bij Savali, wat een wereld van verschil.
Alsof je een complete andere auto rijid.
Een panda TA85 is geen zuinige auto is mijn ervaring, echter op lpg bij een prijs van 30 cent in belgie hoor je mij niet klagen.

Het weggedrag is na mijn mening minder goed dan van de panda van het vorige model, het lijkt alsof hij voren veel last heeft van overstuur, regelmatig betrap ik me erop dat ik weer eens te hard over een rotunde veeg en uit moet kijken dat ik de voorvelgen niet polijst van de stoeprand :-)

Regelmatig ververs ik de olie met filter, om de ca 15k. Hierbij is het heel belangrijk om de juiste olie te gebruiken, ik heb reeds meerdere topics hierover geschreven, momenteel gebruik ik Kroon 0W/30 C2, kost een beetje maar op lpg na bijna een anderhalve ton nog altijd goed lopen is wel het bewijs dat het kan.

Een jaar geleden mijn contactslot moeten vervangen en verder niet echt problemen tegen gekomen, al met al een heelijke panda om in te rijden. De tuning heeft ervoor gezorgd dat je nu ook een stukje schakelluier kan rijden, ik hoef niet meteen terug in de 2de versnelling, en uiteraard met door trekken krijg ik nog altijd een glimlach op mijn smoel.

De verlichting was echter toch een minpunt, ik heb vanaf het begin mijn koplampen voorzien van Phillips Led Extreme Ultinon, nu zie je tenminste iets, lichtbeeld volgens de APK nog steeds perfect. De keurmeester waar ik altijd naar toe gaat heeft ze zelf nu ook aangeschaft.

Eigenlijk heb ik niets schokkens negatiefs te melden over mijin bloedrode italiaanse bolide, de volgende zal zeker weer een panda worden maar ik hoop dat deze het nog even zal blijven doen.
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”