Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

panda twinair in de dagelijkse praktijk

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
de blijde rijder
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 okt 2012 10:31
1e Panda-achtige: 1.2 edizione cool italia 150 2012
2e Panda-achtige: één is genoeg
Locatie: rijswijk ZH

panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door de blijde rijder »

Goedendag allen.
Dat het brandstofverbruik erg afhankelijk is van de rijstijl is ondertussen duidelijk.
Dat er problemen zijn geweest met bobines en met het achteklepslot is ook bekend.
Ik ben nu eigenlijk reuze benieuwd hoe de Panda twinair zich houdt in het gebruik.
Hoe bevalt de tweepitter ?
Zijn er zaken die irriteren ?
Zijn er onverwachte reparaties geweest ?
Voelt de nieuwe panda inderdaad veel groter aan dan z'n voorganger, de nuova ?
enz. enz.
groet
De Blijde Rijder (die momenteel nog een nuova met 1.2 4 cilinder rijdt)

Sirano

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Sirano »

Ik kan hier heel kort in zijn, de Panda 312 bevalt 500%. Ik wil niet anders meer.
Er zijn totaal geen zaken waaraan ik mij stoor.

Alles voelt degelijk aan. Een hele vooruitgang met de Panda Nuova.

En wat de 2 pitter aangaat, ik weet niet beter meer. Momenteel staat er 10.000 km op de teller.
Ik merk dat hij wel los is gekomen ten opzichte van de eerste 3 a 4000 km.

Maar wil je spartaans en minder comfortabel reizen, dan moet je aan deze Panda niet beginnen.
Want dat loopt uit op een grote teleurstelling.... De Panda is volwassen geworden 8*)

Nu heeft onze Panda alleen nog maar octaan 100 gedronken. Maar je moet de rechtervoet echt onder controle te houden.

Gebruikersavatar
underwater
Forumgebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 aug 2010 11:20
1e Panda-achtige: Twinair 85 Sempre 2013
Locatie: Reuver

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door underwater »

Onze Twinair85 sinds maart 2013 in bezit. Heeft nu ca. 12500km gereden.
Bevalt super, ook redelijk zuinig (afhankelijk uiteraard van je rechtervoet, maar 1:20 is goed mogelijk!).

Enige minpuntje: je kunt niet zo schakellui rijden als ik met de 1.2 69 gewend was.
Fiat Panda Twinair 85 Sempre

Cassa
Forumgebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 jan 2014 22:04
1e Panda-achtige: Turbo 85 Sempre 2013
Facebook: https://www.facebook.com/richard.cassa

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Cassa »

Wij rijden nu een paar dagen 85 Turbo Twinair na een Citroen C1.
En ook ik zal niet meer zo snel iets anders meer kopen.
Het klopt dat je in een C1 wat luier kunt rijden lees minder schakelen, maar
de ruimte, comfort (ondanks dat hij best stug geveerd is), luxe, enz. is alles wat
je in een andere kleine zuinige auto mist.

Je kunt zuinig rijden, maar ook minder zuinig en dan gaat ie als de brandweer.

Elke keer wordt ik weer verrast door iets wat je totaal niet verwacht in dit segment.
Follow me home, deuren sluiten automatisch vanaf 20km/uur, achterruitwisser gaat automatisch
bij achteruit inschakelen wanneer de ruitenwissers aan staan, enz.

Van het weekend met z'n vieren 2 volwassenen en 2 kinderen inclusief 2 kinderfietsjes naar het bos gereden
en dat allemaal in de Panda dat is wel met een in delen neerklapbare achterbank, maar toch.
Een deuk is echt niet leuk!

Pvdg
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 apr 2013 23:27
1e Panda-achtige: Fiat panda lounge. 2013
Locatie: Verweg land

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Pvdg »

Wij rijde ook panda 85 twin air.
Nog niks vreemds gehad 11.000 km op de klok.
Verbruik is 1:15 is te doen.
Wij vinden de panda prima rijden met 2 volwassen en 2 kinderen.
Comfortabel vinden we de panda weer wel.
100 hp is veel gekker.
Nog ff afwachten wat t ie doet met lange reizen.

Mvg,

reggieb
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:23
1e Panda-achtige: Lounge 2012
Locatie: Landgraaf

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door reggieb »

Ik kan alle tot nu toe positieve opmerkingen bevestigen.
Een heerlijke auto om in te rijden.
Panda Lounge, turquiose, cool en style pakket.

Remcoo
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 feb 2014 15:51
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Actual
Locatie: Apeldoorn

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Remcoo »

Ik heb mijn Panda Nuovo 1.2 liter 4 cilinder met 69 pk uit 2010 afgelopen week even omgeruild voor de Panda Twinair 65 pk 2 cilinder uit 2013 van m'n pa. Zo konden we met airco op vakantie.
M'n pa had hem zonder proefrit gekocht, en dat viel hem tegen toen-ie wegreed! Hij noemt hem "de grasmaaier" vanwege het lawaai van de tweecilinder.

Nu mijn ervaringen:
Ik heb er heel hard aan moeten wennen dat het stuur een dood punt heeft als je rechtuit gaat. Bij mijn motor zou ik zeggen dat het balhoofdlager versleten is. Dit hadden ze van mij niet hoeven doen. Op snelwegen zit je continu iets naar links te trekken (omdat de weg naar rechts afloopt), behalve op de zeldzame stukken waarbij de wegverkanting naar links gaat, dan moet je de andere kant op duwen.
Met name bij zeer flauwe bochten wil de Twinair liever rechtdoor dan op de weg blijven.
De Twinair is op vlak terrein iets zuiniger dan mijn Nuovo. Bij zeer langzaam op de snelweg rijden is 1:25 of beter haalbaar. Bij 120 km/h lukt 1:20 al niet meer, en bij 130 km/h is het meer 1:15. In de stad werkt het start-stop-systeem wel netjes. En net als bij de Nuovo: zodra de motor uitschakelt, gaat het licht op groen!

Bergop verbruikt-ie 4 keer zo veel als op vlak terrein. Berg af verbruikt-ie niets, maar gemiddeld hakt dit toch behoorlijk in het verbruik. 1 op 17 zeg maar in Luxemburg. Op zich logisch, gewicht moet nou eenmaal omhoog, en vanwege de lage luchtweerstand en het lage brandstofverbruik is het effect van een heuvel groter dan bij een lichte auto die 1 op 10 doet (mijn Hyundai Pony was vroeger zelfs zuiniger op lange reizen door de Ardennen dan thuis).
Ik ben het met m'n pa eens dat het geen fijn motortje is. Bij optrekken vanaf stilstand trilt alles, en klinkt het alsof er elk moment iets kapot kan gaan. Bergop in z'n 4 met 4000 rpm komt er een hels kabaal uit. Bij 6000 rpm (70 km/h in z'n 2 bergaf) is het hem vergeven dat-ie lawaai maakt.

Eigenaardigheden:
-7 bekerhouders!
-overdreven veel steun in de onderrug, dat had voor mij wel wat minder mogen zijn (of ik moet iets afvallen?)
-waarom moet de radio "Fiat" zeggen als je hem aandoet? Bang dat je het vergeet? Ga gewoon snel aan, heb ik liever.
-het schakeladvies is soms vreemd: bergop in z'n 4 met 90 km/h advies om omhoog te schakelen, terwij-ie al niet harder wil
-het "schakel op" wordt vaak meteen opgevolgd door "schakel naar beneden"
-de verbruiksmeter is onnauwkeurig optimistisch: bij 48 km/h op de teller in z'n 4 met de voet heel licht op het gaspedaal zegt de verbruiksmeter ---, terwijl de snelheid niet afneemt
-52 km/h op de teller is net de grens dat de boordcomputer de 4e versnelling wil (1 op 25), terwijl de 5e versnelling 1 op 38 aangeeft
-hoofdsteun voorin is ongeschikt voor mijn vrouw (ze is niet al te groot, en zit tegen de onderkant van de hoofdsteun aan), achterin valt ze meteen in slaap :)

*Edit*: er schiet me meer te binnen: zodra ik het gas loslaat (en de auto dus uitrijd zonder brandstof te verbruiken) gaat de ventilatie harder blazen. Hieruit leid ik af dat de Twinair de laadspanning verhoogt om op deze manier een deel van de remenergie op te slaan.
En nog een eigenaardigheid: raam links gaat volledig open/dicht als ik het knopje even indruk. Raam rechts gaat volledig open na even indrukken. Maar raam rechts sluiten vereist dat ik het knopje vast blijf houden...

Bij de Nuovo zat het matje aan de bestuurderskant met een soort plastic schroef in de bekleding gedraaid. Dat bleef nooit goed zitten, en schuift altijd weg. Bij de Twinair hebben ze dat opgelost door het matje niet vast te maken, en het anti-slip zorgt ervoor dat het blijft liggen. Prima dus!
Maar de kwaliteit van het matje valt tegen... Foto van de onderkant na een half jaar:
Afbeelding

Nog een toevoeging: onder de voorruit zit i.p.v. een smalle opening een gigantisch ventilatierooster (voor het ontwasemen van de voorruit). Als de zon daar op schijnt, zie je voornamelijk reflectie in de voorruit.

De afstandsbediening is onhandig: veel te groot, maar erger: je moet kijken welke knop je drukt, als je hem andersom in je hand hebt gaat de kofferbak steeds open...
Laatst gewijzigd door Remcoo op 30 jun 2014 10:45, 4 keer totaal gewijzigd.

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door rp-panda »

Goede review, dit zijn toch zaken die je anders niet hoort. Dit zou je ook op Autoweek kunnen zetten. Dat een Panda 3 met een beetje goede wil zuiniger is dan een Panda 2 is hiermee ook bevestigd.

PA312
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 jan 2014 19:42
1e Panda-achtige: Twinair 65pk

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door PA312 »

Heb met mijn twinair 65pk nu 6500km gereden en nog nooit onder de 1:15 kunnen rijden. En rij op de snelweg 120 en binnendoor 90. Ook niet veel stadsverkeer. Had ik dat geweten had ik beter gewoon een grotere auto gekocht. 1:14 is niet zuinig..

Rico1968
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 12:27

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Rico1968 »

Valt me wat tegen voor een 65 pk uitvoering. Mijn 100pk (savali) verbruikt ong. 1 op 16 met 195/45/16 banden en stevig doorrijden. Ik denk dat je, om vlot met het verkeer mee te gaan, gewoon wat veel gas geeft met een 65 pk uitvoering. M.a.w. het motortje moet gewoon heel hard werken......

PA312
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 jan 2014 19:42
1e Panda-achtige: Twinair 65pk

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door PA312 »

Dat denk ik ook, is echt moddertraag dus je hebt bijna geen andere keus dan veel gas geven. M'n 205/40/17 bandjes zullen het verbruik ook niet helemaal goed doen

Vandaag weer getankt 1:14.5 en 450km niet boven de 130 op de teller geweest. Bijna alleen snelweg en provinciaal.

Verder geen klagen hoor. Leuke auto maar verbruik valt mij erg tegen.

zigster123
Forumgebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 mei 2011 17:10

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door zigster123 »

Grappig, ik vind het verbruik (gemiddeld 1 op 17.5) ook tegenvallen, maar dat is omdat bij de verkoop mij beloofd was dat deze Panda net als mijn vorige ook 1 op 20 zou kunnen halen.

Remcoo
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 feb 2014 15:51
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Actual
Locatie: Apeldoorn

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Remcoo »

Gisteren viel het verbruik weer flink tegen... De enige keer dat ik het op vlak wegdek getest had, stond er langdurig 1:29 als huidig verbruik. Dat werd later minder. Misschien zat er wel net een fractie afdaling in (vanaf Utrecht naar het westen). Gisteren eens gekeken, tussen de 95 en 115 wil-ie met moeite boven de 1:20 blijven. En dan realiseer ik me dat die teller ongetwijfeld optimistischer is dan de benzinepomp.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Dennis023 »

@PA312,

Tsja als je banden van 20,5 centimeter breed onder je auto monteert dan heb je wel veel rolweerstand. Ga eens een maand op de standaard banden rijden en kijk dan wat het verbruik zal zijn.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Temperamento suono
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2014 18:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 2004 Emotion
Locatie: Vlaardingen

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Temperamento suono »

Dennis023 schreef:@PA312,

Tsja als je banden van 20,5 centimeter breed onder je auto monteert dan heb je wel veel rolweerstand. Ga eens een maand op de standaard banden rijden en kijk dan wat het verbruik zal zijn.
Juist!
-Bredere banden, meer weerstand.
- 17inch velgen zijn ook zwaarder dan origineel, want zullen wel niet van magnesium zijn en de lm velgen zijn meestal zwaarder dan origineel, dit omdat het duur is om ze licht te produceren.
Alles bij elkaar moet je motor er stevig aan trekken.

Voordat ik mijn huidige Panda reed, reed ik in een gechipte Alfa 156 JTD met 145pk.
Dat reed nu dus wel effe wat anders en reed dus 1:15, terwijl ik me toch netjes gedroeg.
Na gewenning zakte het naar 1:18.
Inmiddels heb ik wel het inlaat en uitlaatsysteem aangepakt, nu heeft hij al vanaf stationair toerental veel meer zin en hoeft hij dus minder moeite te doen.


Gr. Erik

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”