Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
vermogen kwijt
Moderators: Erik 319, michiel van g.
- de blijde rijder
- Forumgebruiker
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 31 okt 2012 10:31
- 1e Panda-achtige: 1.2 edizione cool italia 150 2012
- 2e Panda-achtige: één is genoeg
- Locatie: rijswijk ZH
Re: vermogen kwijt
Ik keek weer even op het forum en las mn berichtje van enige tijd geleden over
het verlies van motorvermogen in mn 500L twinair.
Het euvel deed zich opnieuw voor.
Reed op de snelweg op de derde baan met plm. 130 km per uur.
Vermogen viel weg. kon gelukkig nog op de vluchtstrook komen.
daar met een slakkegang (gaspedaal geen respons) doorgereden naar benzinestation. en via fiat wegenwacht gebeld.
paar keer gestart maar geen adequate response op gaspedaal..
Bij de zoveelste poging deed hij het weer gewoon.
Ondertussen was wegenwacht gearriveerd. kon niks vinden. heeft me ge-escorteerd naar Fiatdealer.
Daar de auto achtergelaten. Mijn vrouw wilde niet meer mee met deze auto. Veel te link.
Later kreeg ik bericht dat ze euvel gevonden hadden en dat ze stuurhuis hadden vervangen (!?).
Heb laten weten dat ik auto niet meer terug wilde.
Rijd nu sinds een jaar in een 500X (met 4 cilinder )
Mijn dochter rijdt overigens in en 500 met twinair en is net de 80.000km gepasseerd zonder een centje pijn.
Is er ondertussen een oplossing gevonden voor dit probleem ?
vriendelijke groet
De blijde rijder
het verlies van motorvermogen in mn 500L twinair.
Het euvel deed zich opnieuw voor.
Reed op de snelweg op de derde baan met plm. 130 km per uur.
Vermogen viel weg. kon gelukkig nog op de vluchtstrook komen.
daar met een slakkegang (gaspedaal geen respons) doorgereden naar benzinestation. en via fiat wegenwacht gebeld.
paar keer gestart maar geen adequate response op gaspedaal..
Bij de zoveelste poging deed hij het weer gewoon.
Ondertussen was wegenwacht gearriveerd. kon niks vinden. heeft me ge-escorteerd naar Fiatdealer.
Daar de auto achtergelaten. Mijn vrouw wilde niet meer mee met deze auto. Veel te link.
Later kreeg ik bericht dat ze euvel gevonden hadden en dat ze stuurhuis hadden vervangen (!?).
Heb laten weten dat ik auto niet meer terug wilde.
Rijd nu sinds een jaar in een 500X (met 4 cilinder )
Mijn dochter rijdt overigens in en 500 met twinair en is net de 80.000km gepasseerd zonder een centje pijn.
Is er ondertussen een oplossing gevonden voor dit probleem ?
vriendelijke groet
De blijde rijder
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
- 1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015
Re: vermogen kwijt
Weer pech met de Panda. Tijdens het rijden hield de auto er ineens mee op.
Lampje van het motormanagment brande. Auto afgesleept naar de garage. Uitgelezen, daar komt een foutcode betreffende de bougies uit. Dealer heeft deze foutcode nog nooit gezien. Maandag kijkt men verder.
Extra zuur is dat de auto net 2 weken uit de fabrieksgarantie is.
Lampje van het motormanagment brande. Auto afgesleept naar de garage. Uitgelezen, daar komt een foutcode betreffende de bougies uit. Dealer heeft deze foutcode nog nooit gezien. Maandag kijkt men verder.
Extra zuur is dat de auto net 2 weken uit de fabrieksgarantie is.
Het blijft lachen in een panda
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 05 dec 2014 17:22
- 1e Panda-achtige: Lounge 85 Twinair turbo 2012
Re: vermogen kwijt
Je garantie houdt niet op van de een op de andere dag. Je hebt recht op een deugdelijk product en als jij normaal onderhoud hebt gehad en er iets kapot gaat buiten jouw schuld om dan kan jij daar niet voor 100% voor opdraaien. Je kan een tegemoetkoming eisen minimaal...
Als je een beetje een fatsoenlijke garage hebt dan hoef je niets te betalen.
Als je een beetje een fatsoenlijke garage hebt dan hoef je niets te betalen.
Fiat Panda 2012 Lounge Twinair Turbo 85
Citroen DSpecial 1972
Citroen DSpecial 1972
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
- 1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015
Re: vermogen kwijt
Panda inmiddels weer terug.
Het probleem was dat het oliepeil gevaarlijk laag was. Er zat nog erg weinig olie in het blok. Geluk gehad dus.
Aangezien men toch bezig was met de auto, gelijk een grote beurt (60 dz) laten uitvoeren bij 53.000 km.
Het schijnt vaker bij de Twinair voor te komen, van de ANWB site;
Dit vindt de Wegenwacht
Het overgrote deel van de Panda’s van dit model heeft de befaamde tweecilinder ‘TwinAir’-motor. Door hun kleine formaat zit er maar een geringe hoeveelheid olie in die motor. Daardoor is deze extra kritisch op het oliepeil, met een beetje olieverbruik zit er al gauw te weinig in en dat kan al snel funest zijn voor heel de motor. Beide cilinders hebben een eigen bobine. Als een van de twee de geest geeft, blijft er maar een werkende cilinder over. Dat merk je gauw genoeg. Als er aan zo’n bobine is te komen, heeft de wegenwacht ‘m zo vervangen. De weinige versies met de viercilinder-motor hebben hetzelfde probleem, alleen zijn er dan dus vier bobines. Het komt ook voor dat de Twin Air-motor bij het starten zichzelf ‘verzuipt’. Hij slaat dan niet aan en er kan een benzinelucht re ruiken zijn. De wegenwacht krijgt ‘m wel weer aan de praat. Verder zijn er voor deze derde generatie Panda geen euvels bekend.
Het probleem was dat het oliepeil gevaarlijk laag was. Er zat nog erg weinig olie in het blok. Geluk gehad dus.
Aangezien men toch bezig was met de auto, gelijk een grote beurt (60 dz) laten uitvoeren bij 53.000 km.
Het schijnt vaker bij de Twinair voor te komen, van de ANWB site;
Dit vindt de Wegenwacht
Het overgrote deel van de Panda’s van dit model heeft de befaamde tweecilinder ‘TwinAir’-motor. Door hun kleine formaat zit er maar een geringe hoeveelheid olie in die motor. Daardoor is deze extra kritisch op het oliepeil, met een beetje olieverbruik zit er al gauw te weinig in en dat kan al snel funest zijn voor heel de motor. Beide cilinders hebben een eigen bobine. Als een van de twee de geest geeft, blijft er maar een werkende cilinder over. Dat merk je gauw genoeg. Als er aan zo’n bobine is te komen, heeft de wegenwacht ‘m zo vervangen. De weinige versies met de viercilinder-motor hebben hetzelfde probleem, alleen zijn er dan dus vier bobines. Het komt ook voor dat de Twin Air-motor bij het starten zichzelf ‘verzuipt’. Hij slaat dan niet aan en er kan een benzinelucht re ruiken zijn. De wegenwacht krijgt ‘m wel weer aan de praat. Verder zijn er voor deze derde generatie Panda geen euvels bekend.
Het blijft lachen in een panda
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: vermogen kwijt
Oliepijl gevaarlijk laag? Hoe lang heb je dan het olie-lampje genegeerd? Dat zou toch opgevallen moeten zijn..
Maar goed, je kan weer zonder zorgen rijden
Maar goed, je kan weer zonder zorgen rijden
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
- 1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015
Re: vermogen kwijt
Er heeft nooit een olielampje gebrand.bero schreef:Oliepijl gevaarlijk laag? Hoe lang heb je dan het olie-lampje genegeerd? Dat zou toch opgevallen moeten zijn..
Maar goed, je kan weer zonder zorgen rijden
Daarvoor stond het oliepeil nog te hoog. Vreemd dat er geen lampje gaat branden, terwijl de auto het niet meer doet.
Tja, die Italianen. .
Het blijft lachen in een panda
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: vermogen kwijt
Een (te) laag oliepeil hoeft nog geen te lage oliedruk te betekenen. Het oliedrukwaarschuwingslampje gaat pas branden als er (bijna) geen oliedruk meer in het systeem zit.
Als de oliepomp moeite krijgt met het opbouwen en op peil houden van de oliedruk zal het speciale gasklepmechanisme van de TA wat dmv oliedruk werkt het eerste uitvallen of gaan haperen.
Als de oliepomp moeite krijgt met het opbouwen en op peil houden van de oliedruk zal het speciale gasklepmechanisme van de TA wat dmv oliedruk werkt het eerste uitvallen of gaan haperen.
- ImcoPoelman
- Forumgebruiker
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
- Locatie: Nieuw-Vennep
- Been thanked: 1 time
Re: vermogen kwijt
Mijn schoonmoeder had hetzelfde, geen waarschuwingslampje, maar auto stopte er gelijk mee en was niet meer aan de praat te krijgen, pas na 2 liter olie startte hij weer, lijkt me toch wel een productiefoutje bij Fiat.
Maar ja, bij mijn auto les moest ik altijd oliepijl controleren en doe dat zelf ook regelmatig. Ruitenwisser vloeistof bij vullen, gelijk oliepijl controleren.
Maar ja, bij mijn auto les moest ik altijd oliepijl controleren en doe dat zelf ook regelmatig. Ruitenwisser vloeistof bij vullen, gelijk oliepijl controleren.