Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Bobine probleem

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
MartinvN
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2015 10:02
1e Panda-achtige: Panda 312 85 lounge Twin Air
Skype ID: martinos1958

Bobine probleem

Bericht door MartinvN »

Het lampje van het motormanagement syteem brand en de motor stottert. Motor aan/ uit en het lampje is uit. Mijn panda 85 Lounge TwinAir is van 02-2012. Mijn dealer zegt dat voor mijn auto er geen terugroepactie staat. Ik denk dat de bobine defect is, had mijn Panda 2 ook. Op het forum lees ik een identiek verhaal en onder garantie gerepareerd en die was van 05-2012. Heeft iemand een idee/ suggestie.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Bobine probleem

Bericht door Dennis023 »

mijn Panda 312 is van mei 2012 en deze heeft wel volgens de terugroepaktie een nieuwe bobine gehad. Is jou Panda daar dan nooit voor terug geroepen?
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: Bobine probleem

Bericht door alfredo »

https://terugroepregister.rdw.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun je alle terug kijken vanaf 2012

Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

zigster123
Forumgebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 mei 2011 17:10

Re: Bobine probleem

Bericht door zigster123 »

De mijne is van maart 2012 en is ook teruggeroepen om de bobine te vervangen. Misschien dat op RDW alleen de 'gevaarlijke' situaties staan?

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: Bobine probleem

Bericht door mark660 »

MartinvN schreef:Het lampje van het motormanagement syteem brand en de motor stottert. Motor aan/ uit en het lampje is uit. Mijn panda 85 Lounge TwinAir is van 02-2012. Mijn dealer zegt dat voor mijn auto er geen terugroepactie staat. Ik denk dat de bobine defect is, had mijn Panda 2 ook. Op het forum lees ik een identiek verhaal en onder garantie gerepareerd en die was van 05-2012. Heeft iemand een idee/ suggestie.
Ooit nieuwe bobines op gekomen , nu weer een stuk gehad , :S
Het vervelende met een 2pitter dat er dan zo weinig overblijft,
als die op een pootje loopt, met het ander pootje wat tegenwerkt.

Gebruikersavatar
babos
Forumgebruiker
Berichten: 444
Lid geworden op: 21 jul 2008 19:44
1e Panda-achtige: Panda 1100 Young 2001
Locatie: Deventer

Re: Bobine probleem

Bericht door babos »

Slechte zaak als de bobine er na 3 jaar al mee op houdt, beloofd veel goeds voor de overige electronica.

Je hebt gelijk Mark, al wel bijzonder dat hij op 1 pit nog blijft lopen. Onlangs had mijn vriendin voor het eerst de Marbella mee voor een lange rit. Ze vond hem best lekker rijden, alleen wat stotteren in zijn 4 bij 50. Vond het al vreemd, normaal geen problemen mee. Bij inspectie bleek een bougiekabel gewoon los te hangen.
"JP Jeep"Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1991, Sandbeige (under construction)
"The Bug" VW Kever 1200, 1972, Marineblauw
"Daily" Volvo V50 2.4, 2005, Blauw

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: Bobine probleem

Bericht door Timon147 »

babos schreef:Slechte zaak als de bobine er na 3 jaar al mee op houdt, beloofd veel goeds voor de overige electronica.

Je hebt gelijk Mark, al wel bijzonder dat hij op 1 pit nog blijft lopen. Onlangs had mijn vriendin voor het eerst de Marbella mee voor een lange rit. Ze vond hem best lekker rijden, alleen wat stotteren in zijn 4 bij 50. Vond het al vreemd, normaal geen problemen mee. Bij inspectie bleek een bougiekabel gewoon los te hangen.
Waarom zou door een slechte bobine meteen de overige elektronica ook niet goed zijn?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Bobine probleem

Bericht door Robert100HP »

Net als vele andere merken gebruikt Fiat staaf bobines in de 2 cilinder twinair en in sommige viercilinders. Voordeel van deze bobines ze worden per stuk vanuit de ecu met 12 volt aangestuurd. Slechte (lekkende) bougiekabels, verdeelkappen en rotors zijn hier mee verleden tijd. Grootste probleem van staaf bobines is dat ze bij constant hoge temperaturen moeten werken. Ze zitten diep in de cilinderkop omringd door heet metaal en van enige koeling is geen sprake. De bobines worden in massa productie gemaakt en natuurlijk is er eindcontrole. Maar eenmaal gehuld in kunststof komt ook een slecht gesoldeerd contact bij zo'n test er niet direct uit. Dat wordt pas na enige duizenden kilometers door de bestuurder op gemerkt. Auto fabrikanten laten onderdelen bij voorkeur door de goedkoopste leverancier volgens hun specificaties en toleranties maken. Door slijtage van de machines worden de toleranties echter steeds groter met meer kans op snellere uitval van de geproduceerde onderdelen.

Grtz Rob

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”