Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door Dennis023 »

Het vorige model met 1.2 liter viercilinder motor en 69 pk is misschien voor jou ook een optie. Eentje uit 2011 / 2012 met airco en lichtmetalen velgen, dan heb je ook een hele fijne auto en ben je minder geld kwijt.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Isabel
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2016 18:29

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door Isabel »

Hoi Dennis,

Dan ga ik daar ook eens naar kijken. 69pk, kan ik daarmee goed met het verkeer meekomen?

Pffft, wat weet ik toch weinig van auto's....

Dank voorr de hulp weer.

Groet, Isabel

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door ImcoPoelman »

Wanneer je goed met het verkeer wilt meekomen en later ook nog een goed inruilwaarde wilt behouden, zou ik kiezen voor de 80/85PK versie en dan de uitvoering LOUNGE.
Afbeelding

grijze275
Forumgebruiker
Berichten: 246
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:51

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door grijze275 »

Of de nieuwe panda een goeie inruil waarde heeft is maar de vraag denk,Zo goed wordt ie niet verkocht en gebruikt best veel benzine en ze willen stoppen met de motoren,Het is lang niet zo"n succes als het vorige type

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door jjohn »

grijze275 schreef:Of de nieuwe panda een goeie inruil waarde heeft is maar de vraag denk,Zo goed wordt ie niet verkocht en gebruikt best veel benzine en ze willen stoppen met de motoren,Het is lang niet zo"n succes als het vorige type
Vreemd, als je bedenkt dat de berijders er tevreden over zijn en dat hij beter presteert dan zijn voorganger?? Waarschijnlijk vooroordelen ivm de 2-cilinder?
Dat hij veel verbruikt is onzin. Zie recentelijke tests waarbij hij in de top 3 qua zuinige auto's staat. (ANWB)
Groet,
John

Sirano

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door Sirano »

De serie 85PK TwinAir kan ik beamen dat deze zeer dorstig is.
Wat ik van andere begrijp is de 80PK Twinair een stuk zuiniger, maar deze heeft ook een volledig ander motormanagement.

De TwinAir is in ieder geval geen blijver bij Fiat. Maar dat geldt ook voor de 1.2 vier cilinder. Er zou een 3 cilinder gaan aankomen welke ook in Brazilië wordt gebruikt.
Maar daar gaat men zich nu echt niet over uitlaten, anders worden er helemaal geen TwinAirs meer verkocht.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door aribold »

Als je bij bijvoorbeeld spritmonitor.de kijkt, dan blijkt wel dat echte mensen in echte omstandigheden gemiddeld minder hoeven tanken met de oude 69pk 1.2l Fire Panda. Wat ik ook steeds weer lees, is dat je met de Fire motor luier kunt schakelen omdat ie over een breder toerengebied lekker loopt en trekt. Wat op dit forum in ieder geval al meermaals naar voren gekomen is, is dat de twinair vrijwel zonder uitzondering een stuk meer brandstof lust dan de officiële cijfers en dat mensen die overgestapt zijn van een 169 naar een 312, niet minder zijn gaan verbruiken.
Dat Fiat stopt met de 2 cilinder en toch ook maar naar 3 cilinders overstapt zoals de meeste concurrerende kleine wagens, is volgens mij ook een veeg teken. Volgens de oude verbruikstesten kan de twinair erg zuinig zijn /lijken, maar ik heb het vermoeden dat met de komst van de realistischer nieuwe verbruikstest, de twinair voor Fiat geen haalbare zaak meer was...
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door bero »

Maar.. De 312 is ook te leveren met de 69pk 1.2 motor hoor ;)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door aribold »

Tegenwoordig wel, maar ik meen dat de topicstarter op zoek is naar een Panda voor een budget waar je die nog niet voor kunt kopen.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door Dennis023 »

Ik rij nu nog steeds op de allereerste tank van mijn nieuwe 1.2 en heb nu al het idee dat ik meer kilometers op een tank kan rijden. Ik ben het eens met Aribold dat je de 1.2 schakellui kunt rijden. Bij 55 km/uur door de stad in zijn 5 stribbelt die niet tegen, de Twinair ging dan nukken en gaf mij het gevoel dat de motor af wilde slaan.

Ik zal de Twinair niet gaan afkraken, heb er bijna twee jaar mee gereden en voor velen is het misschien wel een fijne motor. De mijne was alleen zuinig tijdens de wintersport als we een constante snelheid reden tussen Haarlem en Winterberg...
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door ImcoPoelman »

Ik heb nu een 312 met 85PK en hiervoor de 100HP en mijn vriendin een 1.2

De 312 is VELE malen stiller dan de 100HP en 1.2 met een snelheid van 120 a 130 op de snelweg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door Erik 319 »

Een 312 is waarschijnlijk weer iets beter gebouwd dan de 169.
Daarbij komt dat bij 130 km per uur het motorgeluid niet perse de belangrijkste geluidsbron hoeft te zijn.
Ik heb afgelopen weekend weer eens met een twinair 65 gereden en kan niet anders zeggen dan dat ik de 69 pk 4 cilinder absoluut fijner vind rijden. Die is veel soepeler en rijdt gewoon lekker vlot.
Als je de schakeladviezen opvolgt bij de twinair kom je amper vooruit.
Ik vraag me ook af of een twinair net zo gemakkelijk 2 ton op de teller zet als een 4 pitter.
Ik vind het verbruik niet echt heel belangrijk maar denk niet dat een twinair veel zuiniger rijdt dus ik zou gewoon gaan voor een 169 met 1,2 motor.Keus genoeg.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door ImcoPoelman »

Gelukkig hebben we allemaal een verschillende voorkeur en meningen, helaas helpt dat de koper niet om een keuze te maken.

Het beste is toch om zelf diverse testritten te maken bij een dealer of een aantal verschillende modellen huren voor 1 dag, dan heb je genoeg tijd voor + en - punten.
Afbeelding

Isabel
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2016 18:29

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door Isabel »

Nou ik ben inmiddels druk op zoek naar een Panda 169 en kijk met een schuin oog ook naar de 312. Heb besloten me te richten op de vier cilinder uitvoering. Gevonden heb ik hem nog niet....Kijk gezien mijn gebrekkige autokennis nu vooral bij dealers in de hoop daar een betrouwbaar exemplaar te vinden (in elk geval met garantie). Als iemand nog een tip voor me heeft graag! Ik zoek in de buurt van Amsterdam/Amstelveen.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Hulp gevraagd bij keuze aankoop

Bericht door Erik 319 »

Bij Dalton in Heemskerk staat een 1.2 sempre van 11-2010.
Alles erop en eraan en maar 26000 km.
Zo te zien echt een plaatje,zwart met zilverkleurige dakrails,mooie lichtmetalen velgen en een redelijke prijs.
Ik ken de auto zelf niet maar als je even kijkt op http://www.gaspedaal.nl" onclick="window.open(this.href);return false; vind je hem vanzelf.
Succes.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”