Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

advies vraag garantie verlengen & onderhouds afkoop.

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
AvH
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2017 13:04

advies vraag garantie verlengen & onderhouds afkoop.

Bericht door AvH »

Beste forum leden ik heb me net voorgesteld op het fiat forum en nu heb ik een advies vraag.

Ik heb kort geleden een nieuwe fiat panda twinair turbo 80 dualogic lounge gekocht.

Maar binnen een jaar en voor de eerste onderhoudsbeurt kan je de garantie verlengen Ik heb twee jaar standaard garantie.

Deze zelfde vraag stel ik ook voor onderhoud afkopen met EASY CARE

Is het anteraden om de garantie te verlengen / onderhoud afkopen of zeggen jullie dat is niet nodig.
Laatst gewijzigd door AvH op 23 jan 2017 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: advies vraag garantie verlengen & onderhouds afkoop.

Bericht door bero »

Mijn ervaring met 'extra garantie' is dat vaak producten stuk/defect raken na de standaard garantie periode. Vaak meegemaakt met wasmachines, computers, telefoons enzovoorts.
Het is natuurlijk altijd de vraag, wat ga je betalen voor de garantie, en wat zijn de kosten van de onderdelen/reparaties die in die extra garantie vallen. Vaak is het zo dat je meer betaald aan je garantie dan de reparatie/onderdelen kosten, maar het is dan meteen een grote uitgaven, wat een financieel probleem kan veroorzaken, en met garantie is dat gat in een keer gedekt.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

AvH
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2017 13:04

Re: advies vraag garantie verlengen & onderhouds afkoop.

Bericht door AvH »

Hallo Bero Ik heb de linken van Fiat hier onder nu gezet met prijzen de eerste link is van de extra garantie en de tweede van de onderhoud afkoop.

(1) http://www.fiatextragarantie.nl/images/ ... t_0716.JPG

(2) http://fiat.mopar.eu/fiat/nl-nl/Publish ... e_FIAT.pdf
Laatst gewijzigd door AvH op 23 jan 2017 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: advies vraag garantie verlengen & onderhouds afkoop.

Bericht door bero »

Wat ik met mijn verhaal bedoel is dat het een persoonlijke overweging is of je het wel of niet doet.
De regelmaat is dat de standaard garantie is gebaseerd op de tijd die voorbij is voordat er grote reparaties (die onder garantie zouden kunnen vallen)
aankomen.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: advies vraag garantie verlengen & onderhouds afkoop.

Bericht door jjohn »

De bekleding van mijn stoel was aan het slijten en er viel zelfs een gaatje in. Ik voelde dat de stof rechtstreeks op het metaal zat dus de vulling was weg/verschoven.
Inmiddels was mijn Panda uit de garantie. De Fiat dealer gaf mij geen kans. "Gewoon slijtage."
Ik mailde Fiat Nederland. Nu is het opgelost onder coulance. Ik hoefde slechts 20% van de kosten te betalen (Nieuwe hoes, nieuwe vulling en montage. Mijn aandeel €68,-).
Kortom, niet altijd is garantie nodig voor een goede oplossing.
Groet,
John

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: advies vraag garantie verlengen & onderhouds afkoop.

Bericht door bero »

(y)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

simonlebon
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2017 10:44
1e Panda-achtige: 0.9 TwinAir Lounge 2017

Re: advies vraag garantie verlengen & onderhouds afkoop.

Bericht door simonlebon »

AvH schreef:Beste forum leden ik heb me net voorgesteld op het fiat forum en nu heb ik een advies vraag.

Ik heb kort geleden een nieuwe fiat panda twinair turbo 80 dualogic lounge gekocht.

Maar binnen een jaar en voor de eerste onderhoudsbeurt kan je de garantie verlengen Ik heb twee jaar standaard garantie.

Deze zelfde vraag stel ik ook voor onderhoud afkopen met EASY CARE

Is het anteraden om de garantie te verlengen / onderhoud afkopen of zeggen jullie dat is niet nodig.
De garantie kun je verlengen binnen 60.000km of binnen de fabrieksgarantietermijn (2 jaar).
Eigenlijk koop je gezeur af na de fabrieksgarantieperiode. Je mag verwachten van een auto dat deze wel 7 jaar meegaat en heb je volgens Nederlandse wet recht op garantie.
In THEORIE heb je het niet nodig, maar in de PRAKTIJK kan het wel gunstig uitpakken, want recht hebben is heel wat anders dan recht krijgen.
Bijkomend voordeel is ook de Europese pech- en mobiliteitshulp en dat de bijgekochte garantie overdraagbaar is bij verkoop (kan verkoop stuk makkelijker maken, mensen kopen eerder iets met dan zonder garantie).

Verlengen van de garantie scheelt je dus kopzorgen/gesteggel tegen ca. 10% extra. Het kan voordeliger zijn om zelf de reparaties te betalen, maar dat weet je nooit van tevoren. Het is ook een kwestie van vertrouwen in de betrouwbaarheid van de auto. Ik heb toch wat minder vertrouwen nu ik met 3.500km op de teller al storingsmeldingen krijg (start/stop en city break fouten).
Bekijk wel goed de voorwaarden of er situaties zijn die niet gedekt zijn.

Easy Care is de afkoop van het onderhoud, ik weet niet of dat ook overdraagbaar is.

simonlebon
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2017 10:44
1e Panda-achtige: 0.9 TwinAir Lounge 2017

Re: advies vraag garantie verlengen & onderhouds afkoop.

Bericht door simonlebon »

Hier nog even wat voorwaarden van de extra garantie (het is een verzekering, kijk vooral naar wat niet gedekt wordt):
2.3 - Gedekte onderdelen
Alle af fabriek gemonteerde mechanische, elektrische en elektronische componenten evenals originele accessoires vallen onder de dekking, met uitzondering van componenten die in de uitsluitingen zijn opgenomen.
2.4 - Uitsluitingen
- Alle onderhoudswerkzaamheden waaronder: Oliewissels en bijvullen, smeer/koelmiddelen, filters waaronder olie-, lucht-, brandstof-, pollen-, interieur-filter, airco onderhoud en afvullen.
- Componenten die onderhevig zijn aan slijtage en componenten die periodiek vervangen of gereinigd dienen te worden zoals: Banden en velgen, naafdoppen, bougies/gloeibougies, remschijven, remblokken, remschoenen, remtrommels, batterij(en), wisserbladen, koplampwissers, riemen(uitgezonderd distributieriem), schokdempers, lampen (binnen en buiten), zekeringen, het gehele uitlaatsysteem (uitgezonderd katalysator, DPF die wel is gedekt), koppelingsplaat, drukplaat en druklager.
- Carrosserie waaronder: Afdichtstroken, dichtingen, wielen, sloten, sleutels, deurgrepen, scharnieren, deurstop, lenzen van glas en kunststof, beschermingsstrips, bumpers, lak, bekledingen, ruiten, ruitlijsten, deur- en raamrubbers (uitgezonderd schuifdak), interieurbekledingen en textiel, deuren, stoelen, tapijten, kofferbak en motorcompartiment bekledingen.
- Schade als gevolg van externe invloeden waaronder: aanrijding, brand, diefstal, krassen, deuken, ongeval, chemische beschadiging, water insijpeling.
- Componenten of onderdelen die niet af fabriek gemonteerd zijn, zijn van dekking uitgesloten, evenals de gevolgschades die ontstaan door storingen aan of van niet conforme accessoires en door componenten die zijn uitgesloten van dekking.
3 - ALGEMENE UITSLUITINGEN
De dekking geldt niet voor schade :
- veroorzaakt door grove schuld, grove nalatigheid, verwaarlozing of misbruik van de Verzekerde, de bestuurder of een derde persoon aan wie het voertuig is toevertrouwd in welke hoedanigheid dan ook;
- als gevolg van het gebruik van het voertuig die niet in overeenstemming is met de technische kenmerken en beperkingen van het voertuig zoals door de fabrikant aangegeven;
- als gevolg van slijtage aan onderdelen die onderworpen zijn aan een progressieve verslechtering of verbruik en waarvoor regulier onderhoud en vervanging essentieel zijn om de normale en efficiënte werking te handhaven;
- door de reparateur;
- een storing van een gedekt onderdeel die wordt veroorzaakt door het falen van een niet-gedekt onderdeel;
- door wijzigingen aan het voertuig of het “tunen” van de oorspronkelijke instellingen, zelfs als deze gemaakt zijn door de officiële fabrikant;
- die het gevolg is van een structureel probleem, waarvoor de fabrikant een terugroep actie is gestart;
- als gevolg van het onjuist of onvoldoende herstellen of repareren met onderdelen en materialen die niet voldoen aan de specificaties van de fabrikant;
- door niet-naleving van de onderhoudsintervallen zoals door de fabrikant is voorgeschreven;
- door gebruik, zelfs tijdelijk, van het voertuig voor het openbaar vervoer, verhuur, deelname aan enige vorm van sportwedstrijden;
- het gebruik van het Voertuig door politie, particuliere beveiligings- of bewakingsdienst, ambulance of reddingsdiensten of voor transport of besteldiensten;
- door gebruik van brandstof of smeermiddelen anders dan die specifiek zijn voorgeschreven voor het type Voertuig;
- voor afstellingkosten, tenzij deze noodzakelijk het gevolg zijn van een door de verzekering gedekte Storing;
- door brand, impact, botsing, explosie, vorst en andere weersomstandigheden, diefstal, fraude en strafbare feiten in het algemeen;
- in geval van wijzigen van de kilometerstand, kilometerteller of een ander instrument en/ of onderdeel van het Voertuig;
- indien het een Professionele FGA voertuig betreft én de schade plaatsvindt nadat het Voertuig meer dan 150.000 kilometer heeft gereden;
- die opgelopen is aan een Voertuig bij een (deelse) ombouwing van het Voertuig naar een camperuitvoering, door toevoeging van onderdelen aan het Voertuig die niet horen bij de originele uitvoering van het Voertuig;
- aan een Voertuig die opgelopen is bij een (deelse) ombouwing/aanpasing voor mensen met een handicap, door toevoeging van onderdelen aan het voertuig die niet horen bij de originele uitvoering van het voertuig.
bron:Dekkingsvoorwaarden_Extra_Garantie.pdf

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”