Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
Sirano
Clublid
Berichten: 281
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
1e Panda-achtige: Panda 312 Lounge 82PK
2e Panda-achtige: Panda 312 Popstar 60PK
Locatie: Weert

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Sirano »

Klopt als een bus, onze 60 en 82 pk versie hebben beide de 0w30
______________________________________
Buona giornata,
Sirano

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 2569
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: 500 (1966)
Locatie: Almere

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Erik 319 »

Mijn 65 pk werd bij de dealer vanaf de 1e beurt voorzien van 0w30.
Is van 9/2013.
Olie peilen doe ik niet meer.
Sinds er Shell Helix in zit geen druppel olieverbruik meer gehad.
18 inch omdat 19 niet past :mrgreen:

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016
2e Panda-achtige: 2016

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Thuur »

Ik denk dat we het redelijk eens zijn met elkaar.
Quote uit het "leuke verhaaltje: "De olie wordt hiervoor in minuscule oliekanaaltjes naar de klep gedistribueerd. Als de olie niet goed is kunnen deze kanaaltjes verstoppen."
Hieruit maak ik op dat te dikke olie schadelijk is. Ook de vervuiling van olie door uitlaatgassen lijkt me een vorm van indikken. Al met al zie ik nog geen nadelige gevolgen van "te dunne" olie omschreven.
Verder trachtte ik me voor te stellen wat die twinair module precies doet.
Als ik de marketingfilmpjes mag geloven dan blijft er sprake van een nokkenas die de kleppen bedient met als koppel-middel geen tuimelaars maar kleine olie gevulde kamers met aan weerskanten zuigers waarvan de ene door de nokkenas wordt bediend en de andere de kleppen opent. En aan die kamers zouden dan weer elektromagnetische kleppen zitten die olie kunnen aflaten opdat de kleppen eerder kunnen sluiten.
Daarbij ga ik er vanuit dat er aan diezelfde kamers weer elektromagnetische kleppen moeten zitten die de olie weer aanvullen. En als je dan gaat rekenen in welk tijdsbestek dat moet gebeuren dan huiver ik daar een beetje van.

Dat de Twinair minder soepel loopt bij veroudering had ik al eerder omschreven, maar ik vertik het om iedere 1500 Km olie te wisselen. Toen kwam dat verschijnsel al terug. Mijn partner merkt daar niets van, ze heeft een "meer gemiddelde rijstijl". Ik ben tevreden over verbruik (gem. 1 op 19.5) en vind het een knappe prestatie van Fiat om een tweecylinder relatief zo stabiel te krijgen. Kijk maar na motorfietsen: de meeste tweepitters zijn truttenschudders.
Maar met de wetenschap van nu zou ik toch voor de driepitter gaan.
Met name qua geluid blijft het toch een beetje een brommobiel...
Net als het vorige model (4 cyl.) claimt Fiat ook nu 60PK, maar ik heb sterk de indruk dat de de vorige veel meer trekkracht had bij plankgas invoegen.

Oh ja, die van ons zijn uit 2016 (geen turbo en geen voorraadmodel maar fabrieksbesteld wegens extra airbags).
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016
2e Panda-achtige: 2016

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Thuur »

Update van mijn kant:

Qua verbruik was ik redelijk tevreden met het standaard "Twinair" motortje *geen turbo of zo).
Verbruik zat meestal tussen de de 1:18 en 1:19, behalve op tijden dat ik langdurig met aanhangers heb gereden uiteraard.

Minder te spreken was ik over de werking van de Twinair module. Grootste irritatie van mijn kant bleef over het schokkerige gedrag tussen 2000 en 2500 waarbij ik geen vermogen verg. Dat viel me erg tegen want ik was van Fiat motoren grote souplesse gewend. Opvallend was, zoals ik eerder heb omschreven, de gevoeligheid voor olie.
Na olie verversen kwam die souplesse weer terug, maar amper 5000 Km later kwam dat euvel weer terug.
Dat gold niet alleen voor mijn auto, maar ook voor die van mijn partner (met veel minder Km's op de teller).
Daarnaast had ik de indruk dat E10 benzine voor lichte mate van verbetering zorgde.

Toch blijf ik bedenkingen tegen die toevoeging van ethanol houden.
Ethanol ontploft niet zoals benzine doet, maar brandt slechts. Maar dat verlaagt toch het rendement?
En toen viel bij mij (pas) het muntje: Door Europese dwang is door toevoegen van ethanol het rendement van brandstof verlaagd en daar waar geen ethanol in zit noemen de benzineboeren de oude samenstelling superieur middels namen als V-power (Shell), Ultimate (BP), Synergy (Esso) etc.

Uit balorigheid toch eens superbenzine getankt (E5, dus geen ethanol en verhoogd (98)octaangehalte.
Scheelt ongeveer een dubbeltje per liter. Ik was benieuwd of ik effect zou merken in verbruik.
Zover ben ik nog niet, maar wel opvallend vond ik dat het schokkerige bij bovengenoemd toerental volledig is verdwenen.
Het ervaren effect is niet exemplarisch, ook bij de andere Panda waarmee veel minder wordt gereden ervaar ik het zelfde.

Voorlopig ben ik "om", ongeacht wat het verbruik gaat doen.
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

lowiesjie
Forumgebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 feb 2013 09:10
1e Panda-achtige: Panda 100HP 2009

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door lowiesjie »

Hier ook op de E10 na verloop van tijd een schokkerigere motor (twinair turbo) en het verbruik ook wat hoger. Ben teruggegaan naar de super 98 octaan en draait nu een stuk beter.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”