Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda TwinAir op LPG

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
stg74
Forumgebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 sep 2010 21:02

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door stg74 »

Ik rij een panda 69 van 2010 en heb recentelijk een lpg G3 installatie laten inbouwen, samen met een flaslube systeempje. Bij een lpg boer vond men dat niet nodig, maar ik heb liever een beetje gemoedsrust... Kwaad kan t niet. Ben uiteindelijk ook bij een andere lpg inbouwer terecht gekomen. Had misschien nog een paar euro goedkoper gekund ergens anders, maar de mensen bij Mesman (in Son) kwamen we vakbekwaam over.
Anyway... De auto was op benzine belastingvrij en bljft dat op lpg dus ook (nog even). Wat verzekering betreft kost het me schijnbaar niks extra's en de installatie heeft me 1900 euro gekost. De auto is van 835 naar 861 kg leeggewicht gegaan. Als ik dus belasting moet gaan betalen zou dat 57 euro per 3 mnd gaan kosten op benzine (<850kg), maar op lpg-G3 (>850kg) wordt dat 88 euro.
Wat verbruik betreft: op benzine (gezien over ca. 18000) heb ik de boordcomputer meestal een gemiddelde van ca. 1 op 15,5 zien aangeven. Maar dat heb ik nooit nagemeten. Nu geeft de boordcomputer iets van 1 op 13 aan. Maar dat red ik volgens de dagteller niet. Eerder 1 op 12.
Met deze verbruikcijfers en de huidige brandstofprijzen gerekend, schrijf ik de installatie af op 4 jaar als ik meer dan 13500 km rij. Dat worden er ongeveer 17000 als ik de installatie op drie jaar afschrijf. Ik heb de auto op 24 februari 2012 gekocht met 19500km op de klok. De teller staat nu bijna op 39000 km.
Ik heb met tellen even geen rekening gehouden met het bijvullen van 't smeersysteem, moet ik toegeven. Maar laat dat 5 euro per maand zijn... Dan kom het nog goed uit.
Wat slijtage en onderhoudskosten betreft: je kunt misschien kiezen voor een bougie die iets "kouder" is... Wisselen gebeurt toch om de 20000 bij mij, of t nu lpg of benzine is. Olie en verbrandingskamer zullen wat schoner blijven, maar misschien dat met controleren van de klepspeling iets vaker of iets meer gecorrigeerd moet worden. Hopelijk blijft dat met het smeersysteempje binnen de perken. Ik zie verder niet waar men nog meer kosten aan zou hebben, behalve dan dat een auto op lpg meestal meer kilometers maakt en bijvoorbeeld remmen, banden en koppeling sneller (in tijd, niet kilometers) aan de beurt zullen zijn.
Lijkt me wel dat je een auto op gas een beetje rustiger warm moet rijden nog, om te voorkomen dat de motor misschien te vlot opwarmt. Maar da's maar een gedachte. Rustig warm rijden is altijd een goed idee, lijkt me. Tenzei je de auto gestolen hebt en zojuist betrapt bent. :wink:
2010 Fiat Panda 1,2 69 Emotion

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door mark660 »

Hallo oma , om een oud topic te kicken,
even voorstellen wij hebben 2 panda's een 169 en sinds kort een 312 , deze wordt binnenkort voorzien van lpg ,
zie ook weinig panda's op lpg maar met het verwachte km jaarlijks ga ik het er wel op wagen.

PA312
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 jan 2014 19:42
1e Panda-achtige: Twinair 65pk

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door PA312 »

Waar ga je dat laten doen dan? Heb steeds te horen gekregen dat ze het niet durven met de 2 cilinder blokjes ivm duurzaamheid.a

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door mark660 »

PA312 schreef:Waar ga je dat laten doen dan? Heb steeds te horen gekregen dat ze het niet durven met de 2 cilinder blokjes ivm duurzaamheid.a
Baarlo bij Pouls , en waarom zouden die blokjes er niet tegen kunnen , ?
ze worden standaard af fabriek geleverd in CNG uitvoering
of lpg voor sommige Oostbloklanden
Welk soort gas maakt voor de motor niet uit.

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door mark660 »

Zoals ik al in het gebruikstopic schreef,
Nu 2weken ,en 2000km ! op lpg , lief rijden 1op15 , iets minder lief , wel nooit harder dan 120 op de gps , 1op14 , ben erg tevreden , dat bij een liter prijs van 39,4 cent......
Hij loopt zoals op benzine , ik merk praktisch geen verschil, hij loopt stationair iets rauwer , denk ik
maar dat kan ook tussen de oren zitten, koffervloer is iets, 8cm hoger geworden omdat er op mijn verzoek een groter tank in gelegd is , 43,5 ltr i.p.v. 32 ltr , (dus netto 35 i.p.v. 25,5 )
achterbank is nog steeds neer te klappen , (gebeurd toch nooit , zit bijna altijd alleen in de panda , )
vulopening zit naast de benzine vuldop , en is een schroefdop aansluiting , omdat ik altijd in het buitenland tank.
Nu komt de lange duur test , kijken hoeveel km een twinair motor volhoudt........
Het enige waar ik hem mee verwen is dat die vaker , om de 15000 nieuwe olie krijgt .
Dus , als het meezit en wij beiden volhouden zal er ieder jaar tussen de 45 en 50 dkm bij komen.....

Gebruikersavatar
Wytze
Forumgebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
Locatie: Hilversum
Has thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door Wytze »

mark660 schreef:Nu 2weken ,en 2000km ! op lpg , lief rijden 1op15 , iets minder lief , wel nooit harder dan 120 op de gps , 1op14 , ben erg tevreden , dat bij een liter prijs van 39,4 cent...... :yes:

Tuurlijk gaat dit goed.
LPG is een schonere brandstof voor milieu, maar ook voor de motoren.
In Polen rijden ze massaal op LPG.
Voor wie twijfels heeft: http://www.autoedizione.nl/fiat-richt-z ... to-op-gas/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier de test van de twin air op LPG:
[youtube][/youtube]
Hier wordt het aan de lopende band ingebouwd:
[youtube][/youtube]
En hier het inleren van een LPG systeem in een twin air 85 panda:
[youtube][/youtube]
Wel erg weinig hoor 0,39€. Hier betaal ik 0,64€.
Groet
Wytze

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door mark660 »

Op verzoek van onze moderator
Het kostenplaatje
Bij mijn km ,uitgaand van 45000km p/j (minimaal)
Inbouw 2000€,
Belasting op benzine 300€ , op lpg 500€
Verbruik op benzine 1 op 18= 2500 ltr aan 1,50€ is 3750€
Verbruik op lpg 1op14 = 3200 aan 0,40€ 1280€ , daar tel ik nog (ruim geteld) 100 ltr benzine bij , voor als de gastank leeg is en het starten 150€ , totaal dus 1430 en 200 extra belasting 1630. voordeel t.o.v. benzine pj 3750-1630 is ruim 2100€ , dus in een jaar heb ik de inbouw terug.
Bij een diesel zit ik , globaal geschat aan 1050€ belasting en 3000€ brandstof pj (panda 312 diesel)
Dus lood om oud ijzer met een benzine
In mijn geval is lpg voordeliger dan een diesel dankzij de Nederlandse wegenbelasting.

Gebruikersavatar
Wytze
Forumgebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
Locatie: Hilversum
Has thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door Wytze »

Mooi plaatje.
Je vergeet nog dat de restwaarde ook nog stijgt.
Maar het wordt alleen maar beter.
Is het niet mogelijk het start stop systeem uit te zetten? Bij mijn Smart kon dat.
Moet toch mogelijk zijn.

En Diesel? Dat is echt duur voor kleine wagens.

In mijn 815 kilo wegende 1.1 van 2009 blijft de wegenbelasting bij een 33 liter LPG tank 220€ per jaar.
Groet
Wytze

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door bero »

Diesel duur? Ligt er echt aan hoeveel kilometers je maakt per jaar...
Ik rij met mijn Diesel Panda rond de 55.000km per jaar, met een gemiddeld gebruik van 1:22- 1:23.
Rij ik met de Benzine Panda 55.000km per jaar, rij ik met een gemiddeld gebruik van 1:17 - 1:18.

Verschil in wegenbelasting:
Diesel: € 892 per jaar
Benzine: €220 per jaar

Actieradius:
Diesel: 660km op 30 liter.
Benzine: 540 op 30 liter.

Tankbeurten per jaar:
Diesel: 83x
Benzine: 101x

Kosten brandstof per jaar(uitgaand van Diesel: €1,50 Benzine: €1,70)
Diesel: 83 x 30L x €1,50 = € 3735
Benzine: 101 x 30L x €1,70 = €5151
Verschil: €1416

trek ik dan de wegenbelasting die ik met Diesel meer betaal tegen over Benzine er af ( €672 per jaar)
bespaar ik per jaar € 744 tegen over Benzine

* Ik ben uitgegaan van de laagste brandstofverbruiken (1:17 benzine en 1:22 diesel)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door aribold »

Voor een echt vergelijk moet je nog een paar dingen meenemen in de beschouwing:
De Diesel maakt meer herrie dan benzine/LPG, heeft echter een stuk meer pit dan een 1.2 op benzine/LPG, en heeft (belangrijk voor kilometervreters) een distributieketting.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door bero »

De 'Herrie' valt best mee (daar heb je een radio ook voor :P) maargoed een - puntje dan
Pit valt echter wel mee, het is maar hoe je er mee omgaat. Maar zou dus moeten zeggen, dat ik meer toeren moet maken om de zelfde snelheden te halen. Dus als ik 'zuiniger' zou rijden, zou mijn verbruik nog lager zijn, dus zie ik als een pluspunt. En de distributieketting is ook een pluspunt.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door mark660 »

bero schreef:De 'Herrie' valt best mee (daar heb je een radio ook voor :P) maargoed een - puntje dan
Pit valt echter wel mee, het is maar hoe je er mee omgaat. Maar zou dus moeten zeggen, dat ik meer toeren moet maken om de zelfde snelheden te halen. Dus als ik 'zuiniger' zou rijden, zou mijn verbruik nog lager zijn, dus zie ik als een pluspunt. En de distributieketting is ook een pluspunt.
Ik neem aan dat je rekenvoorbeeld niet voor een 312 is , die weegt 1110 kg
zit ik toch aan 1048€ per jaar, bij 1op20 en 45000 2250x1,30 is 2975€ totaal toch 4000
of de nieuwe moet zuiniger zijn.
En , distributieketting , heeft de 2cilinder toch ook? (dacht ik)

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door aribold »

mark660 schreef: En , distributieketting , heeft de 2cilinder toch ook? (dacht ik)
Ja inderdaad.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door bero »

Ik ben uit gegaan vanaf het eerste bericht in deze post die over een 169 ging.
(snap niet hoe de titel zo komt??)
En de 312 is (in Nederland) niet leverbaar op Diesel...
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door aribold »

Euh...

Het eerste bericht op deze pagina gaat inderdaad over een 169.
Het eerste bericht op de eerste pagina gaat echter over een 312.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”