Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda TwinAir op LPG

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door bero »

1e pagina? :oops: :oops:

Wat een flut moderator ben ik Afbeelding
ik ben er niet helemaal bij geloof ik :no: |:|
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door aribold »

Ik slaap ook wel eens.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Wytze
Forumgebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
Locatie: Hilversum
Has thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door Wytze »

Om alle onduidelijkheid weg te werken heb ik maar even een overzichtje gemaakt.
Voor beide modellen wordt nu duidelijk wat de verschillen zijn.
Duidelijk wordt ook dat de Diesel in Nederland altijd duurder is dan een LPG wagen.
Verzekering en onderhoud heb ik niet meegenomen in deze berekening. Dit omdat die kosten nog al kunnen verschillen per gebruiker.
Onderhoud laten doen bij Fiat dealer of zelf doen en alles wat er tussen zit geeft grote verschillen. Al zullen de meerkosten voor LPG niet in de honderden euro's lopen bij de dealer. Eerder tientjes.
image.jpg
Groet
Wytze

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door aribold »

_O_
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door bero »

Mooi uitgewerkt :)
Enige waar nog rekening mee gehouden moet worden is dat de 169 niet in LPG is geleverd maar wel met aardgas, wat duurder is dan LPG.
LPG moet dus nog 'ingebouwd' worden.
De 312 is in Duitsland wel in Diesel geleverd, maar ook weer op aardgas en niet LPG.

maar als die kosten er uitgereden zijn, dan is het LPG gebeuren goedkoper.

Mijn overweging om diesel te gaan rijden is ook dat ik dan minder vaak hoef te tanken (gemiddeld 1 1/2x in de week op mijn 1100km per week) wat tenkosten van mijn reistijd gaat.

maar toppie! :thumbup: _O_

*overigens zie ik dat de 312 zuiniger zou zijn dan de 169, maar ik lees alleen tegenovergestelde berichten*
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Wytze
Forumgebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
Locatie: Hilversum
Has thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door Wytze »

bero schreef:Mooi uitgewerkt :)
Enige waar nog rekening mee gehouden moet worden is dat de 169 niet in LPG is geleverd maar wel met aardgas, wat duurder is dan LPG.
LPG moet dus nog 'ingebouwd' worden.
De 312 is in Duitsland wel in Diesel geleverd, maar ook weer op aardgas en niet LPG.

maar als die kosten er uitgereden zijn, dan is het LPG gebeuren goedkoper.

Mijn overweging om diesel te gaan rijden is ook dat ik dan minder vaak hoef te tanken (gemiddeld 1 1/2x in de week op mijn 1100km per week) wat tenkosten van mijn reistijd gaat.

maar toppie! :thumbup: _O_

*overigens zie ik dat de 312 zuiniger zou zijn dan de 169, maar ik lees alleen tegenovergestelde berichten*
Een aardgas wagen is niet interessant. Moet je voor G3 wegenbelasting voor betalen en hij weegt geloof ik 150 kilo meer.

En ja, LPG moet je vrijwel altijd zelf in laten bouwen. Lukt denk ik wel vanaf 1500€ voor de twee of 4 cilinders. Dat moet je wel afschrijven inderdaad.

Het cijferplaatje is gewoon een excelsheetje wat ik al jaren gebruik. Nu ff aangepast voor de twee pandamodellen. De gebruikcijfers heb ik gewoon naar wat ik zoal lees ingevuld.
Net als brandstofprijzen, beetje wat je zo her en der betaald de laatste maanden.

En Beru, nu kan je ook uitrekenen wat je tijdwinst kost. Prijsverschil gedeeld door tankbeurtjesverschil.
Ik reken dit soort zaken altijd uit. Excel is my friend.
Groet
Wytze

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door mark660 »

De 312 diesel is zwaarder , dit staat op de duitse website

Gewichte und Füllmengen•Kraftstofftankinhalt (l): 37
•Leergewicht nach DIN (Kg): 1110

Dan zit je aan 1028€ per /j. in NH
Het LPG verbruik is bij mijn twinair t , royaal 1op14 (1op14,35) bij rustig rijden 1op15,2
(wel 80% autosnelweg.)auto is voorzien van een Prins gas installatie .
wel valt me op dat het 1.3 dieseltje vaak in andere auto's meer vermogen heeft .

Gebruikersavatar
Wytze
Forumgebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
Locatie: Hilversum
Has thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door Wytze »

mark660 schreef:De 312 diesel is zwaarder , dit staat op de duitse website

Gewichte und Füllmengen•Kraftstofftankinhalt (l): 37
•Leergewicht nach DIN (Kg): 1110

Dan zit je aan 1028€ per /j. in NH
Het LPG verbruik is bij mijn twinair t , royaal 1op14 (1op14,35) bij rustig rijden 1op15,2
(wel 80% autosnelweg.)auto is voorzien van een Prins gas installatie .
wel valt me op dat het 1.3 dieseltje vaak in andere auto's meer vermogen heeft .
Zoek je eigen wagen eens op de duitse website.
Die is ook 100 kilo zwaarder waarschijnlijk.
Groet
Wytze

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door mark660 »

Wytze schreef:
Zoek je eigen wagen eens op de duitse website.
Die is ook 100 kilo zwaarder waarschijnlijk.
Klopt ,ook 100kg zwaarder
Twinair t.
Gewichte und Füllmengen•Kraftstofftankinhalt (l): 37
•Leergewicht nach DIN (Kg): 1050

4cyl. 1.2
Gewichte und Füllmengen•Kraftstofftankinhalt (l): 37
•Leergewicht nach DIN (Kg): 1015

Gebruikersavatar
Wytze
Forumgebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
Locatie: Hilversum
Has thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door Wytze »

mark660 schreef:
Klopt ,ook 100kg zwaarder
Twinair t. Gewichte und Füllmengen•Kraftstofftankinhalt (l): 37 Leergewicht nach DIN (Kg): 1050

4cyl. 1.2. Gewichte und Füllmengen•Kraftstofftankinhalt (l): 37 Leergewicht nach DIN (Kg): 1015
Precies, in NL wordt dus een ander gewicht, 100 kilo minder, aangehouden voor alle auto's.

De 1.2 panda 312 is 915 kilo. Met een 33 liter LPG tank blijft ie dan onder de 950 kilo. Dus in een lagere tariefsklasse van de fiscus.
Groet
Wytze

Sirano

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door Sirano »

Ledig gewicht van mijn auto is 1075 kilo.

Gebruikersavatar
Wytze
Forumgebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
Locatie: Hilversum
Has thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door Wytze »

Sirano schreef:Ledig gewicht van mijn auto is 1075 kilo.
Vreemd. Dat klopt dus niet.
Betaal je ook naar dat gewicht de belasting?
Groet
Wytze

Sirano

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door Sirano »

Ik betaal naar het rijklaar gewicht van de Panda 0,9 turbo. Daarop is het gebaseerd. Maar niet op de Lounge Sempre uitvoering.
Van de twinair 85 is de Sempre uitvoering de zwaarste.

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door arnold66 »

Net mijn Panda terug van Pouls LPG in Baarlo.

Zo dat is nog al eens een verschil met die prutser uit beek, alles mooi ingebouwd, geen losse kabels en een tank van 43 liter in de reserve wielbak.
Hier ban ik pas echt blij mee, goede aanbeveling van een forum lid, thnks voor de info nogmaals....
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door ImcoPoelman »

Wytze schreef: De 1.2 panda 312 is 915 kilo. Met een 33 liter LPG tank blijft ie dan onder de 950 kilo. Dus in een lagere tariefsklasse van de fiscus.
Dus een 33 liter tank is 33KG ?, volgens mij komt er nog meer bij, zoals bekabeling, aansluitingen voor gas bijvullen, de tank zelf enz enz.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”