Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda TwinAir op LPG

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

meneer guggenheimer
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2012 18:06
1e Panda-achtige: Panda 2012 85pk Lounge
2e Panda-achtige: Gehad: 900 young, 1.1 young

Panda TwinAir op LPG

Bericht door meneer guggenheimer »

Net mijn nieuwe Panda Lounge opgehaald. Zit te dubben of ik er een LPG installatie zal inzetten maar ik kan maar weinig ervaringen vinden op het net. Ook niet met de TwinAir in de 500.

Heeft er iemand al de stap genomen? En welke installatie heeft U genomen?

Geers
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 feb 2012 10:22

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door Geers »

volgens mij gaat dit niet. Als het al kan, heb je daar een heel speciale gasinstallatie voor nodig omdat de nieuwe motor volgens mij direct ingespoten is (dus niet de injectoren in het inlaat spruitstuk).

Je moet je ook afvragen of het nut heeft voor die auto aangezien die ook wel al 1:18 rijden en je bij lpg toch nog benz moet blijven tanken en je fabrieksgarantie zo vervalt

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door ImcoPoelman »

Hier heb ik LPG laten inbouwen in mijn 100HP, neem eens contact op met ze !

Ze waren voor mij de goedkoopste in de regio.

Jos Van Ommeren Autogas
Mollerusweg 21
2031 BZ Haarlem

Telefoon: 023 – 5319152
E-mail : jos.vanommeren@wxs.nl
Afbeelding

pandafool

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door pandafool »

Geers schreef:Je moet je ook afvragen of het nut heeft voor die auto aangezien die ook wel al 1:18 rijden en je bij lpg toch nog benz moet blijven tanken en je fabrieksgarantie zo vervalt
Waarom zou het geen nut hebben? Rij je nog goedkoper. En de garantie vervalt? Dus je krijgt geen nieuwe dynamo als deze stuk gaat?

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door ImcoPoelman »

Wat kost een nieuwe Dynamo ?

LPG kost 1 euro per liter minder dan Benzine, dan heb je snel je Dynamo terug verdient hoor !
Afbeelding

pandafool

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door pandafool »

Garantie vervalt echt niet, alleen op de kleppen wellicht. Als een dynamo stuk gaat, dit heeft niks met een gas-installatie te maken. Dus krijg je gewoon een nieuwe als deze binnen de garantie-termijn stuk gaat.

Geers
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 feb 2012 10:22

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door Geers »

Ik heb het dan ook over motorische storingen en/of schade.

Met de vraag of het nut heeft, bedoel ik dat een auto op gas meer verbruikt en de panda nu wegenbelasting vrij is en dat met LPG niet meer het geval is. Dit weet ik overigens niet 100% zeker.

Onder de streep betaal je dus hooguit even veel aan maandelijkse kosten met het risico op motisische storingen erbij. Vandaar dat ik me afvroeg of het wel nut had...

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door ImcoPoelman »

@Geers, Iemand vraagt naar ervaringen, meningen over het wel of geen nut hebben doet er niet toe en over garanties maar niet te spreken, er zijn meerdere gevallen hier op het Forum die niks vergoed krijgen bij de dealer ook al is het een garantie klus.

De kosten is puur afhankelijk van hoeveel je rijdt, je gaat van 1/18 misschien terug naar 1/16 met LPG, maar elke liter is 1 euro besparing en wegenbelasting kost je max 20 euro per maand meer. Dat is snel terug verdient als je 1 tank LPG moet vullen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door ImcoPoelman »

De mensen die ik ken en op LPG rijden lachen allemaal wanneer ze moeten tanken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
PandaMobilisation
Forumgebruiker
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 sep 2010 21:08
1e Panda-achtige: Op het moment geen Panda
2e Panda-achtige: Aveo 2012
Locatie: Made (De May)

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door PandaMobilisation »

Het hangt eigenlijk van veel zaken af of het wel of geen goede beslissing is om lpg in te bouwen.
Houdt zowieso rekening met wegenbelasting, geschiktheid van de motor en hogere onderhoudskosten.
Even een voorbeeldje:
Ik rijdt met de Nuova op benzine. Als ik 300 kilometer heb gereden en ik ga tanken dan betaal ik €26,- voor de brandstof.
Mijn broer heeft een Spark Bifuel. Als hij 300 kilometer heeft gereden en gas gaat tanken is hij €15,- kwijt. Zijn verbruik is weliswaar hoger maar door de gunstige gasprijs maakt dit niet echt heel veel uit.
Het verschil is wel dat hij veel meer per jaar rijdt dan ik waardoor het voor hem goedkoper is om met gas te rijden. Voor mij is het geen optie want ik rijdt daar veel te weinig voor en zou zelfs per jaar meer moeten betalen voor het extra onderhoud (en wegenbelasting).
Ik zou van te voren even goed informeren of je er je voordeel mee kunt doen. Als je net als Freeman 40.000km per jaar rijdt dan kun je er een hoop voordeel uit halen.
Groeten, PandaM

Matsumoto: Nuova 2010 ->ingeruild
Shirona: Classic 2000

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door lanser54 »

ImcoPoelman schreef:De mensen die ik ken en op LPG rijden lachen allemaal wanneer ze moeten tanken.
Als je in België LPG tankt is het helemaal lachen 49 cent de liter :mrgreen:
Voor de Twin Air is toch ook een bi fuel variant :?: dan zou je het beste voor LPG 3G kunnen kiezen , dan betaal je gewoon wegenbelasting voor benzine :wink:
Dan kan je die 50 Euro wegenbelasting die je anders extra betaald , per maand , ook nog in je LPG tank gooien :mrgreen:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door ImcoPoelman »

Als je geen belastingvrije auto hebt dan heb je de kosten in 3 jaar eruit met 15000 km per jaar. Met inruil levert het zelfs nog geld op.

Met een belastingvrije auto gaat dat natuurlijk veel sneller.

Onderhoudskosten zijn hetzelfde als zonder LPG !!!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
PandaMobilisation
Forumgebruiker
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 sep 2010 21:08
1e Panda-achtige: Op het moment geen Panda
2e Panda-achtige: Aveo 2012
Locatie: Made (De May)

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door PandaMobilisation »

ImcoPoelman schreef:
Onderhoudskosten zijn hetzelfde als zonder LPG !!!!
Aanvankelijk wel. Motoren die draaien op LPG zijn wel iets gevoeliger voor schade ivm. de hogere temperatuur bij het verbrandingsproces. Onderdelen zullen iets harder slijten.
Groeten, PandaM

Matsumoto: Nuova 2010 ->ingeruild
Shirona: Classic 2000

pandafool

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door pandafool »

Motoren leven zelfs langer als je op gas draaien, omdat gas een schone brandstof is. Ik heb ergens vernomen dat motoren die benzine stoken zichzelf opvreten, ivm vrijkomen zuren bij de verbranding ervan. Of dit juist is, geen idee.

Bij gas stoken komt er 1000tpm meer warmte vrij tov een benzinegestookte motor. Advies om een gas-motor niet langdurig meer dan 4000tpm te laten draaien. Als je normaal ermee omgaat, is er niks aan de hand.

Je hebt wel meer onderhoudskosten, zoals sneller vervangen van bougies, gasfilter en vaker kleppen stellen. Ondanks dit, blijf je toch veel goedkoper rijden.
En verlies kofferruimte is een beperking die bij jezelf ligt ipv aan de installatie :wink: .

esspranda
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2012 21:41
1e Panda-achtige: panda 1.2 sky

Re: Panda TwinAir op LPG

Bericht door esspranda »

Met een nieuwe G3 installatie heb je ook een direct ingespoten gassysteem waardoor de motor zelfs kouder blijft als stoken op benzine.
Onderhoudskosten zijn hetzelfde als op benzine.
Kleinere bagageruimte hoeft ook niet als je kiest voor een ringtank en je reservewiel lekker thuis laat liggen.
Met een G3 installatie gaat de wegenbelasting 27euro omhoog per 3 maanden. Als je de auto een tijdje blijft rijden en je gaat over de 25000km heen ben je echt aan het besparen op je brandstofkosten als de Belastingdienst het schone rijden straks niet gaat bestraffen.
Ik heb een 1.2 met panoramadak en een 42ltr ringtank, rij gemiddeld 1 op 13. Misschien helpt dit bij het maken van de keuze.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”