Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Oliepeil aflezen Twinair

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Oliepeil aflezen Twinair

Bericht door rp-panda »

Bij de Twinair zit er een kunststof peilstok aan de olievuldop. Volgens instructieboek zou je moeten peilen bij warme motor, dus circa 5 minuten na een rit. Nu heb ik dat een paar keer geprobeerd, inclusief afvegen van de peilstok, maar het staafje is dan over grote lengte besmeurd met olie, waardoor ik geen idee heb wat het peil is. Ik peil dus ook bij koude motor, wanneer er wel een duidelijke scheiding te zien is. Weet iemand het verband tussen het teruggezakte koude peil en het peil waar de peilstok op bedacht is, dus met warme motor?
PS ik heb 13000 km gereden, nog nooit bijgevuld, en peil bij koude motor is max.

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: Oliepeil aflezen Twinair

Bericht door Timon147 »

Bij koude motor op MAX zit je goed hoor. Bij mijn alfa lukt het peilen met warme motor ook niet echt, dus die zet ik altijd op MAX met koude motor.

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: Oliepeil aflezen Twinair

Bericht door rp-panda »

Net even door het 500 forum gezocht en daar veel klachten over de afleesbaarheid en dat het zo'n lang onhandig ding is. Daar lijkt de gedeelde mening dat je met koude motor moet peilen. Het is heel irritant dat je met warme motor moet peilen. Ik heb dat net nog een keer geprobeerd, maar er is geen scheiding te vinden; ondank afvegens zit er over 30-40 cm een oliewaas, maar nergens een druppel.

Gebruikersavatar
Niels G60
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 jan 2013 16:29
1e Panda-achtige: Alfa Romeo 155 2.0 16V EVO R
2e Panda-achtige: Alfa Romeo 147 JTD 8V CF4
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oliepeil aflezen Twinair

Bericht door Niels G60 »

Koud peilen is geen enkel probleem, als die dan op ''max'' staat is het toppie!
- Alfa 147 JTD 8V CF4
- Alfa 155 2.0 16V EVO3-R Sequentiel

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: Oliepeil aflezen Twinair

Bericht door rp-panda »

Dank voor jullie antwoorden. Heb een rondje dealers gedaan en die peilen allemaal koud. Tip is om dan bij te vullen tot max, maar nooit meer dan max.
PS nu 17000 km en bij koude motor paar mm onder max

PA312
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 jan 2014 19:42
1e Panda-achtige: Twinair 65pk

Re: Oliepeil aflezen Twinair

Bericht door PA312 »

Wat voor olie zou er in moeten?

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: Oliepeil aflezen Twinair

Bericht door rp-panda »

Olie is een zeldzaam type dat niet bij de pomp ligt. Een winkelketen bekend van fietsmandjes, ruitenkrabbers en -wissers heeft het gelukkig staan, voor 18 euro per liter meen ik. Het moet ACEA-C3 zijn met viscositeit 5W40. Ik heb die soort gevonden van Castrol, Shell (goed zoeken) en Kroon. Dit is trouwens voor de 85 pk versie, in de 65 pk moet de dunnere 5W30.

Jeroen72
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:00
1e Panda-achtige: TwinAir 65 edizione cool 2013

Re: Oliepeil aflezen Twinair

Bericht door Jeroen72 »

Wat is min en max op de peilstok? Ik zie geen markeringen. Zit min/max in het dunne gedeelte?
(Heb panda 312 uit 2013).

Gebruikersavatar
ratz2671
Forumgebruiker
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 apr 2015 06:57
1e Panda-achtige: 1.3 JTD Dynamic 2005
Locatie: Friesland

Re: Oliepeil aflezen Twinair

Bericht door ratz2671 »

rp-panda schreef:Olie is een zeldzaam type dat niet bij de pomp ligt. Een winkelketen bekend van fietsmandjes, ruitenkrabbers en -wissers heeft het gelukkig staan, voor 18 euro per liter meen ik. Het moet ACEA-C3 zijn met viscositeit 5W40. Ik heb die soort gevonden van Castrol, Shell (goed zoeken) en Kroon. Dit is trouwens voor de 85 pk versie, in de 65 pk moet de dunnere 5W30.
:lol:

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”