Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Start stop systeem activeren?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Dennis023 »

@Remco, toen ik bij Toyota werkte reed ik in een Prius. Een heel duf model maar tegelijkertijd erg mooie techniek. Geweldige auto om mee te rijden omdat je elektrisch van stoplicht naar stoplicht "zoeft" bij niet te diep het gas intrappen. Daarbij krijg je bij gas loslaten en afremmen energie terug. Het is jammer dat bij stop/startsystemen allerlei systemen uit gaan, neem bijvoorbeeld de verwarming...
Ik voorspel dat fabrikanten het er weer uit halen om produktie kosten te verlagen als het systeem toch niet meer bijdraagt om ONDER een bepaald CO percentage te komen. Het systeem heeft toch de nodige elektronica, andere accu en andere dynamo en andere startmotor welke duurder zijn dan de standaard componenten.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

rickj
Forumgebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 feb 2014 20:01
1e Panda-achtige: Panda twin air lounge

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door rickj »

Start/stop werkt.
Door problemen met mijn verlichting(zie toppic uitvallen verlichting)was mijn accu helemaal leeg.
Deze gedemonteerd en even aan de lader gehangen waarna ik hem weer heb gemonteerd in de panda(accu was nog niet vol).
Hierna werkte de start/stop, deze had bij mij nog nooit gewerkt.
Door spanningsloos maken van het systeem misschien een reset van de bmc waardoor de s/s weer gaat functioneren?

Sirano

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Sirano »

Weer iemand blij :D

Gebruikersavatar
Alexander
Forumgebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 okt 2015 21:19
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Climbing Twinair Turbo105 PK
Locatie: Oegstgeest

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Alexander »

Mijn start en stop systeem doet het ook niet,7 januari gaat hij terug naar de dealer.
Ik ben benieuwd,mijn remmen slepen/piepen af en toe ook en men begon meteen dat is een slijtage onderdeel dus daar zit geen garantie op.............
Gr,Alex

rob01
Forumgebruiker
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mei 2014 21:29
1e Panda-achtige: Panda 1.1
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door rob01 »

Bij mjj werkt het ook goed als de moter warm is ,als hij koud is en voor een stoplicht af slaat dan slaat hij naar 3seconden weer aan

Gebruikersavatar
Alexander
Forumgebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 okt 2015 21:19
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Climbing Twinair Turbo105 PK
Locatie: Oegstgeest

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Alexander »

Ik ben benieuwd wat ze er aan gaan doen vandaag bij Abswoude bv in Noordwijk.
Er werdt mij ook eerst verteld dat er geen kachel radio enz mocht aanstaan.
Anders werkt het systeem niet yeah right :rofl:
Toen ik vroeg wat dat voor onzin verhaal was ,keek de receptioniste mij aan of dat ik gek was.
Maar wordt vervolgd.
Gr,Alex

Gebruikersavatar
Alexander
Forumgebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 okt 2015 21:19
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Climbing Twinair Turbo105 PK
Locatie: Oegstgeest

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Alexander »

Schijfremmetjes zijn schoongemaakt achter,en de accuspanningsensor schijnt defect te zijn.
En die wordt volgende week vrijdag uitgewisseld .
En dan zou het start stop systeem weer functioneren (y)
Gr,Alex

Sirano

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Sirano »

Mijn start & stop werkt zelfs al heb ik radio, airco etc. aan.
Maar met dimlicht aan doet ie het niet. Staat alleen de dagrijverlichting aan werkt het systeem weer direct.

Tweepitter Panda
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2016 15:31
1e Panda-achtige: TwinAir 65 Edizione Cool 2013

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Tweepitter Panda »

Mijn start stop systeem heeft sinds dag 1 niet gewerkt. Nu ruim 2 jaar later en een aantal werkplaatsbezoeken verder heeft het systeem 1 keer gewerkt toen de dealer er een nieuwe accu in gestopt had. Helaas deed het start stop systeem het de volgende morgen al weer niet. Het is nu 3 weken geleden en ik mag weer een keer terug.
Van FIAT Nederland hoef je weinig te verwachten. De callcentermedewerkers zijn correct, alleen als de dealer van FIAT NL niets mag doen aan de auto schiet je niets op met correctheid alleen.
Nu de auto uit de garantie is ben ik benieuwd of de oplossing nu wel gevonden wordt.

Buiten het defecte start stop systeem blijft de Panda natuurlijk een geweldige wagen. Iedere rit is een feestje.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Dennis023 »

Ik heb mij laten vertellen dat het stop/start systeem een besparing geeft van hooguit 7 euro benzine per jaar bij gemiddeld 15.000 km per jaar, dus waar gaat het over...??? De mijne werkt ook niet zoals het hoort.
Ik heb hem alweer een tijdje aanstaan (dat scheelt een controle lampje op het dashbord onder de radio) wetende dat hij het toch niet doet. Vorige week bij plus twee graden ging hij ineens uit bij het stoplicht, nou ja zeg, als je het niet verwacht werkt het systeem ineens.
Ik weet van diverse merken dat ze het systeem liever kwijt dan rijk zijn. Er is zelfs een dealer die nog liever 21 euro aan zijn klanten terug geeft (voor drie jaar á 7 euro) als hij dan maar niet meer komt reclameren bij de werkplaats want al die onderzoeksuren kosten handen vol geld (en zijn niet altijd te claimen bij de importeur)
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Timon147 »

T is ook niet echt lekker voor de turbo bij de TwinAir motoren als je net 5000 toeren gedraaid hebt en dan plots voor een stoplicht moet stoppen en de motor schakelt uit...

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Dennis023 »

Timon147 schreef:T is ook niet echt lekker voor de turbo bij de TwinAir motoren als je net 5000 toeren gedraaid hebt en dan plots voor een stoplicht moet stoppen en de motor schakelt uit...
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Als de motor uitvalt door het Stop Start systeem is er ook geen oliedruk cq oliesmering meer voor de turbo en laat die nou iets meer kosten dan die 7 euro benzine besparing per jaar...
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door jjohn »

Timon147 schreef:T is ook niet echt lekker voor de turbo bij de TwinAir motoren als je net 5000 toeren gedraaid hebt en dan plots voor een stoplicht moet stoppen en de motor schakelt uit...
Race jij van stoplicht naar stoplicht? 5000 toeren........ :mrgreen:

Bij mij werkt het Start Stop systeem uitstekend.
Soms blijft de motor lopen omdat het systeem teveel energie vraagt. Meestal slaat hij keurig af en ik hoef het pedaal maar aan te raken en hij slaat weer aan. Soms, als ik wat langer stil sta, slaat hij weer aan omdat er weer energie gevraagd wordt.
Mooi systeem!
Groet,
John

Gebruikersavatar
Alexander
Forumgebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 okt 2015 21:19
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Climbing Twinair Turbo105 PK
Locatie: Oegstgeest

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Alexander »

Als het goed is werkt het bij mij nu ook.
Morgen even testen,ze hebben de accu spannings sensor vervangen als het goed is....
Mijn vrouw heeft de auto gebracht en gehaald .
Dus ik ben benieuwd morgen......
Wordt vervolgd.
Gr,Alex

Gebruikersavatar
Alexander
Forumgebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 okt 2015 21:19
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Climbing Twinair Turbo105 PK
Locatie: Oegstgeest

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Alexander »

Timon147 schreef:T is ook niet echt lekker voor de turbo bij de TwinAir motoren als je net 5000 toeren gedraaid hebt en dan plots voor een stoplicht moet stoppen en de motor schakelt uit...
Somige hier kunnen zelfs met 6500 toeren van stoplicht naar stoplicht :twisted:
Maar dan laat ik hem wel in zijn versnelling staan natuurlijk.
Maar om op het start en stop systeem terug te komen.
De garage heeft gisteren onder garantie de accu spanningsensor vervangen ,en ja nu werkt het s&s systeem als een zonnetje (y)
Gr,Alex

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”