Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Start stop systeem activeren?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Sirano

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Sirano »

Ik heb altijd de airco aan, zomer en winter en ook altijd de radio. Start en Stop staat bij mij altijd ingeschakeld.
Wanneer ik voor een spoorwegovergang of voor een brug sta, maak ik er gebruik van.

De motor blijf dan ongeveer 2 minuten uitgeschakeld met alles aan. Dus dat systeem werkt prima.
Nou moet ik ook zeggen dat ik vaak de problemen die worden beschreven ook helemaal niet herken.
Maar dit was ook het geval bij de Nuova. Onze auto staat dan ook vaak dagen stil en altijd binnen in een verwarmde garage samen met de vouwwagen.

Ik zou bijna gaan denken dat dit ook heeft te maken met de garage die ze aflevert.

Mijns gevoel ligt het in de software en niet in de "hardware".
Laatst gewijzigd door Sirano op 15 apr 2014 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

velvitan
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2014 18:05
1e Panda-achtige: Panda Selecta 1998

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door velvitan »

Vorige week vrijdag bij de dealer geweest. Kilometerstand ca. 4000.
Monteur is een half uur bezig geweest met zn laptop om nieuwe software te installeren.
Protocol voor de startstop zou aangepast zijn.
Ik merk er weinig van, startstop doet het heel af en toe voor enige seconden, maar werkt bijvoorbeeld niet na 50 km snelweg en slechts de dagrijverlichting aan.
Ik ga er verder geen moeite voor doen, rijd toch voornamelijk lange afstanden en weinig in de stad, dus het voordeel van de startstop zal de moeite niet waard zijn. Zie mijn verbruiksmonitor op Autoweek.
Maar kennelijk heeft FIAT dit onderdeel van de Panda twinair 65 niet op orde.
Overigens: prima karretje!

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Robert100HP »

Tijdens de voorjaarsmeting/ toerrit gesproken met een andere bestuurder van een Panda 85 twinair hier werkt het start/stop systeem ook niet. Auto is als occasion gekocht en staat nu op zo'n 30.000 km.

Grtz Rob

PA312
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 jan 2014 19:42
1e Panda-achtige: Twinair 65pk

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door PA312 »

Inmiddels werkt het weer niet. Alleen lange stukken gereden in de tussentijd. Slecht hoor.

zigster123
Forumgebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 mei 2011 17:10

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door zigster123 »

Bij mij werkt het ook niet, het verhaal van de dealer was dat er een accu in zat met te weinig capaciteit voor deze functie. Toen ik aangaf dat er dan maar een sterkere accu in moest op hun kosten keken ze me aan alsof ik gek was. Fijne actie van Fiat, een functie inbouwen en er mee adverteren, maar werken, ho maar. En vervolgens niet thuis geven. Ik hoef geen Fiat weer, zowel het merk als de dealer zijn me behoorlijk tegen gaan staan.

rickj
Forumgebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 feb 2014 20:01
1e Panda-achtige: Panda twin air lounge

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door rickj »

Vandaag bij de dealer geweest voor een niet werkende start-stop.
Rijden geen korte stukjes, weinig gebruikers aan en remmen af op de motor.
Buiten temperatuur is al aardig hoog (ivm accu capaciteit)en motortemperatuur is goed.
Op werk de accu gecontroleerd en deze zat op 435 dit terwijl de capaciteit van de 85 twin air 450 is.
Eigenlijk alles wat fiat voorschrijft waaraan je moet voldoen om een werkend start-stop systeem te hebben.

Dealer heeft de panda een uurtje zitten bekijken en het ligt toch echt aan de accu, deze is niet genoeg geladen.
Volgens de dealer is fiat iets te kritisch geweest met de grens van wel of niet werken.
Maar kijk ik naar de laad test op mijn werk is deze nagenoeg vol.
Mocht ik de dealer mijn auto een nachtje geven kan hij deze aan een speciale lader zetten die hem vol laadt, dit schijnt een speciale lader te moeten zijn daar de accu voor een start-stop systeem geen gewone accu is.

Fiat verlangt een uitdraai van een door hun geleverd test apparaat waarin duidelijk staat aangegeven dat de accu niet goed is voordat onder garantie een accu wordt vervangen.

Op het moment dat ik er zat werd er gebeld voor een zelfde probleem en kwam er iemand zijn panda halen waar ook naar gekeken was voor een niet werkend start - stop systeem.

Het systeem van fiat functioneert erg slecht.

Gr.
Rickj

Sirano

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Sirano »

Nou dan ga ik mijn Pandaatje vanavond nog even extra knuffelen.. daar hij zijn werk dan echt goed doet :yes:
Wellicht 190 km per uur rijden dan schijnbaar toch ergens goed voor is :rofl:

rosema84
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2014 20:35
1e Panda-achtige: Panda 100HP

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door rosema84 »

Om het start/stop systeem even simpel te resetten kan de ibs ( intelligente batterij sensor) even losgehaald worden, dit is de makkelijkste optie, deze zit aan het blokje wat met de plus klem bevestigd is, klein draadje even lostrekken, 30 sec. Wachten en weer erop schuiven. Tevens dient de accu een minimale capaciteit te hebben van 80%, let er ook op dat er geen storingen in het systeem zitten, dit hoeft soms niet eens weergegeven te worden, een defecte stadslamp zorgt er al voor dat het systeem niet werkt, dit wordt ook als een storing gezien. Vaak doen bovenstaande handelingen al wonderen. Succes alvast

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Robert100HP »

Waarom weet de dealer niets van hetgeen jij beschrijft? Kijk wat Rickj aan capaciteitsverschil 435 om 450 A aangeeft, dit is hooguit een paar %. Overigens regent het op alle fora ( Fiat, Alfa en Lancia) klachten over het start/stop systeem van de Twinair motor. Het is tijd voor een software terugroep actie. :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

Grtz Rob

rosema84
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2014 20:35
1e Panda-achtige: Panda 100HP

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door rosema84 »

Robert 100hp:

De dealer hoort dit trucje te weten, ben zelf namelijk werkzaam bij een Fiat dealer met meer dan 80 jaar Fiat dealer (eerste officiele Fiat dealer van Nederland) ervaring, ik doe de after sales, parts en werkplaats, af en toe is er een handigheidje beschikbaar door de ervaring ;p 8*)

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Robert100HP »

80 jaar ervaring _O_ zo'n beetje de tijd van de Balilla's, in welke regio zitten jullie :?:

Grtz Rob

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door panda94 »

Bij mijn panda twinair 65 doet het start-stop systeem het altijd, zelfs bij korte ritten.
Het blijft lachen in een panda

rosema84
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2014 20:35
1e Panda-achtige: Panda 100HP

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door rosema84 »

Noordelijkste puntje van nederland
Laatst gewijzigd door rosema84 op 17 apr 2014 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.

zigster123
Forumgebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 mei 2011 17:10

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door zigster123 »

rosema84 schreef:Robert 100hp:

De dealer hoort dit trucje te weten, ben zelf namelijk werkzaam bij een Fiat dealer met meer dan 80 jaar Fiat dealer (eerste officiele Fiat dealer van Nederland) ervaring, ik doe de after sales, parts en werkplaats, af en toe is er een handigheidje beschikbaar door de ervaring ;p 8*)
Bij Mulder? Toch jammer dat je de mijne dan nog steeds niet goed aan de praat hebt.

rosema84
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2014 20:35
1e Panda-achtige: Panda 100HP

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door rosema84 »

zigster123 schreef:
rosema84 schreef:Robert 100hp:

De dealer hoort dit trucje te weten, ben zelf namelijk werkzaam bij een Fiat dealer met meer dan 80 jaar Fiat dealer (eerste officiele Fiat dealer van Nederland) ervaring, ik doe de after sales, parts en werkplaats, af en toe is er een handigheidje beschikbaar door de ervaring ;p 8*)
Bij Mulder? Toch jammer dat je de mijne dan nog steeds niet goed aan de praat hebt.
zou ik uw kenteken mogen?, ga ik kijken of er over uw type weer meer informatie verkrijgbaar is, voor elk probleem is een oplossing, en willen dit graag goed voormekaar hebben. Hebben wij toevallig een paar weken geleden e-mail contact gehad?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”