Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

onderhoudsinterval twinair

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
Pandaketel
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 mar 2010 12:52
1e Panda-achtige: 60 pk 312
2e Panda-achtige: Edizione Cool plus
Locatie: Noord Nederland

onderhoudsinterval twinair

Bericht door Pandaketel »

Afgelopen zaterdag hebben we onze Panda 312 60 pk opgehaald. Het verbaasde me dat de dealer aangaf dat de eerste beurt bij 15.000 km moet plaatsvinden terwijl Fiat 30.000 km aangeeft. Dit i.v.m. de kwetsbaarheid van de twinair motor. Ik rijd zelf zo'n 24.000 km (waarvan 14.000 km woonwerkverkeer via snelweg)

Hoe is dat bij jouw Panda 312?
Laatst gewijzigd door Pandaketel op 22 dec 2014 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door Dennis023 »

De Fiat heeft het volgende onderhoudsschema:
30.000 km of twee jaar al naar gelang wat je het eerst bereikt. Dus rijd je 15.000 km per jaar dan hoef je pas na 2 jaar voor onderhoud te komen. Rijd je veel meer dan 15.000 km per jaar dan kom je zodra de teller op 30.000 km staat.
Bij minder dan 10.000 km per jaar dan is het raadzaam een "op-maat" jaarbeurt uit te laten voeren waarbij de olie ververst wordt.

de turboloze heeft geen bougies te vervangen bij 30.000 km en de turbo uitvoering heeft wel bougies in het 30.000 km pakket zitten.

Overigens zijn er dealers die de klanten graag ELK jaar zien...ik hoef niet uit te leggen waarom.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door rp-panda »

Sterker nog, toen ik net voor de zomer bij 25000 km de dealer voor een afspraak belde zei die dat ik toch echt nog niet hoefde te komen. Beurt bij 28500 km gedaan en onderhoudslampje brandde toen nog niet. Moet wel toegeven dat ik eigenlijk nooit verschil voel tussen hoe een auto is voor en na een beurt, maar bij deze auto was dat verschil er wel. Duimen omhoog voor deze dealer dus.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door Dennis023 »

Aangezien er al 25 jaar of langer geen carburateurs en ontstekingen worden afgesteld zal een klant nog maar weinig merken van een onderhoudsbeurt. Misschien dat de bougies vervangen nog wel veel uitmaakt. Schijnt bij de twinair turbo best belangrijk te zijn.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

PandaHond

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door PandaHond »

Mijn Panda is van januari 2012, ik kocht 'm in juli 2014 bij 40000 km (en een beetje).
Ik heb afgelopen januari eens gevraagd wanneer hij voor onderhoud moet.
Onderhoud is bij 27000 gedaan (ik weet niet wanneer, dit staat niet in het boekje vermeld, jammer...) en moet pas weer bij de 57000 (de 60000 beurt). De medewerker vroeg mij ook niet hoeveel km ik per jaar rijd.
Volgens mij kom ik eerder in aanmerking voor de 'eens in de twee jaar' dan 'eens per 30000 km' regel. Ik rijd max. 12000 per jaar, zeker als ik in de zomermaanden met de fiets naar mijn werk ga.

Heb deze vraag even neergelegd bij Fiat zelf (ik zat op de Fiat-chat voor een roest-achtig probleempje). De medewerker zij dat de onderhoudsinvallen per type kunnen verschillen. Panda uit 2012 is Panda uit 2012 lijkt mij... :|

Vind het allemaal erg onduidelijk, maar dat ligt misschien meer aan de dealer waar ik 'm heb gekocht...

Sirano

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door Sirano »

De garantie is vervallen van mijn auto. En ik kreeg te horen dat ik vorige maand na mijn 30.000 km beurt weer met 60.000 km in de garage moest komen of volgend jaar.....

Volgend jaar ga ik echt geen grote beurt laten doen |:| Olie vervangen en Airco filter, meer niet.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door Dennis023 »

@Sirano,
In feite hoef je 30.000 km of 2 jaar helemaal niets te doen tenzij het je zelf een beter gevoel geeft om er verse olie in te hebben en een schoon airco-filter wat ik best kan begrijpen als techneut en ook uit ervaring weet hoe smerig een airco filter al kan zijn na een jaar en zeker als je in een omgeving woont met veel pollen of stof/roet.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door ImcoPoelman »

Ik sta op het punt om een 312 aan te schaffen met 50.000 op de teller, wie iemand wanneer moet de Distributieriem moeten worden vervangen van de 900cc Turbo ?

Groet,

Imco
Afbeelding

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door bero »

Heeft die geen ketting?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door Dennis023 »

Dat klopt, een twin air blok heeft een distributieketting en die gaan "een motorleven lang mee" dus een distributieketting hoeft niet om de zoveel jaar of zoveel kilometer vervangen te worden.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Sirano

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door Sirano »

Correct

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door ImcoPoelman »

TOP, dat scheelt weer onderhandelen.
Afbeelding

g.j.wissink
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2016 21:40
1e Panda-achtige: Panda 09 Twinair Ed cool 2015

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door g.j.wissink »

Beste mensen,

Ik ben sinds drie weken in het bezit van een Fiat Panda 0.9 TwinAir Ed. Cool. Is van november 2015, kilometerstand 3500 km. Heb hem niet bij een Fiat dealer gekocht (Mitsubishi dealer). In het Fiat onderhoudsboekje lees ik dat je na één jaar of 15.000 km een onderhoudsbeurt zou moeten laten uitvoeren. Vond ik erg snel/ouderwets. Wat ik op deze site lees (30.000 km of twee jaar) is een heel ander verhaal wat me ook reëler lijkt. Hoe is dit met elkaar te rijmen? Wil niet de fabrieksgarantie verliezen.

Met vriendelijke groet,

Gert Jan Wissink

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door Dennis023 »

Het is inderdaad eens per twee jaar of 30000 km wat je het eerst bereikt.
Het is misschien wel verstandig om na een jaar een kleine beurt te doen met olie wissel en zeker met een auto die veel korte stukjes heeft gereden. Let er wel op dat de olie de juiste specificaties heeft. Zie ander topic.
Heb je de turbo uitvoering? Dan elke twee jaar of 30000 km wat je het eerst bereikt ook de bougies vervangen.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

g.j.wissink
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2016 21:40
1e Panda-achtige: Panda 09 Twinair Ed cool 2015

Re: onderhoudsinterval twinair

Bericht door g.j.wissink »

Dennis023 schreef:Het is inderdaad eens per twee jaar of 30000 km wat je het eerst bereikt.
Het is misschien wel verstandig om na een jaar een kleine beurt te doen met olie wissel en zeker met een auto die veel korte stukjes heeft gereden. Let er wel op dat de olie de juiste specificaties heeft. Zie ander topic.
Heb je de turbo uitvoering? Dan elke twee jaar of 30000 km wat je het eerst bereikt ook de bougies vervangen.
Dank je wel Dennis voor je bericht en advies. Laat denk ik daarom in november (1 jaar) een kleine onderhoudsbeurt doen. Denk aan Profile omdat we sinds een aantal jaren geen Fiat dealer meer in Rotterdam hebben. Is dat een goede keuze?
Ik heb inderdaad de turbo uitvoering. Dus bougies wisselen naar 30.000 km, is voorlopig echter nog niet aan de orde.

Met vriendelijke groet,

Gert Jan Wissink

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”