Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

olie controle.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Biben
Forumgebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 mar 2014 18:19
1e Panda-achtige: Panda Twinair 85 turbo essy bj.2012

olie controle.

Bericht door Biben »

Vraagje
als de panda een 30.000 km heeft gekregen
en ik heb er nu 300 km mee gereden
controleer mijn olie pijl ??
en die staat op max. . alleen vraag ik me af of de
kleur van de olie niet heel helder moet zijn ??
of kan het zo snel een iets donkere kleur krijgen licht bruin.
met 300 km .
wie weet het . :roll:
gr Rob

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: olie controle.

Bericht door Robert100HP »

Afhankelijk van het merk en soort (half of vol) synthetische of minerale olie is er onderling een kleurverschil.
Na de inruil heeft de auto een tijd stil gestaan, deeltjes die in de oude olie zaten hebben dan de kans om omlaag te zakken. Als de garage niet de moeite heeft genomen de auto eerst even lekker warm te rijden voor de oliewissel, kan dit residu in de motor achterblijven. De nieuwe olie bevat verse additieven die de motor weer lekker schoonmaken, ook oude aanslag wordt meegenomen. Zoals je zelf al aangeeft "een lekker ritje op de snelweg" alles komt goed op temperatuur en de motorolie doet wat hij moet doen smeren,koelen en reinigen. :yes: :yes:

Grtz Rob

Biben
Forumgebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 mar 2014 18:19
1e Panda-achtige: Panda Twinair 85 turbo essy bj.2012

Re: olie controle.

Bericht door Biben »

Robert100HP schreef:Afhankelijk van het merk en soort (half of vol) synthetische of minerale olie is er onderling een kleurverschil.
Na de inruil heeft de auto een tijd stil gestaan, deeltjes die in de oude olie zaten hebben dan de kans om omlaag te zakken. Als de garage niet de moeite heeft genomen de auto eerst even lekker warm te rijden voor de oliewissel, kan dit residu in de motor achterblijven. De nieuwe olie bevat verse additieven die de motor weer lekker schoonmaken, ook oude aanslag wordt meegenomen. Zoals je zelf al aangeeft "een lekker ritje op de snelweg" alles komt goed op temperatuur en de motorolie doet wat hij moet doen smeren,koelen en reinigen. :yes: :yes:

Grtz Rob

Oke Bedankt . :thumbup:
ja het is heel raar maar op een of andere manier twijfel ik of ze wel een 30.000 beurt hebben uitgevoerd bij aflevering. :no:
ook viel me namelijk op dat het pijl van de koelvloeistof laag stond ?? ik weet even niet hoe ik er achter kan komen of ze de 30.000 wel hebben uitgevoerd, in het onderhoud boekje hebben ze wel een stempel gezet en afgetekend. iemand nog een idee om er achter te komen of ze wel alles hebben gedaan wat hoort bij een 30.000 km beurt .
Hoor het Graag !!!

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: olie controle.

Bericht door Robert100HP »

Kijk even hoe het oliefilter cq luchtfilter er uit zien nieuw/oud/vuil, bougie's moeten bij een grote of 30.000 km beurt vervangen worden. Draai er een even uit om hem te bekijken, koelvloeistof moet bij koude motor als de auto op een vlakke ondergrond tussen de streepjes staan. Anders een second opinion vragen bij een garage die je wel vertrouwd. Uitlezen van het geheugen van de auto geeft na reset van de serviceteller ook geen informatie meer.

Grtz Rob

Biben
Forumgebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 mar 2014 18:19
1e Panda-achtige: Panda Twinair 85 turbo essy bj.2012

Re: olie controle.

Bericht door Biben »

Robert100HP schreef:Kijk even hoe het oliefilter cq luchtfilter er uit zien nieuw/oud/vuil, bougie's moeten bij een grote of 30.000 km beurt vervangen worden. Draai er een even uit om hem te bekijken, koelvloeistof moet bij koude motor als de auto op een vlakke ondergrond tussen de streepjes staan. Anders een second opinion vragen bij een garage die je wel vertrouwd. Uitlezen van het geheugen van de auto geeft na reset van de serviceteller ook geen informatie meer.

Grtz Rob

oke bedankt .

Biben
Forumgebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 mar 2014 18:19
1e Panda-achtige: Panda Twinair 85 turbo essy bj.2012

Re: olie controle.

Bericht door Biben »

Biben schreef:
Robert100HP schreef:Kijk even hoe het oliefilter cq luchtfilter er uit zien nieuw/oud/vuil, bougie's moeten bij een grote of 30.000 km beurt vervangen worden. Draai er een even uit om hem te bekijken, koelvloeistof moet bij koude motor als de auto op een vlakke ondergrond tussen de streepjes staan. Anders een second opinion vragen bij een garage die je wel vertrouwd. Uitlezen van het geheugen van de auto geeft na reset van de serviceteller ook geen informatie meer.

Grtz Rob

Oke bedankt .[/quote


Nou ik ben maar naar mijn garage gegaan waar ik mijn vorige auto in onderhoud heb gehad en heb daar verteld dat ik twijfel over de 30.000 beurt .
Er werd meteen actie ondernomen :thumbup: en de punten na gekeken . en alles is gelukkig gedaan . :lol: pffffff ik ben nu gerustgesteld en tevreden
Bedankt voor de info :thumbup:
Groet Rob

Biben
Forumgebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 mar 2014 18:19
1e Panda-achtige: Panda Twinair 85 turbo essy bj.2012

Kleppen stelen !!! wie weet dit .

Bericht door Biben »

Kleppen stelen bij de panda twinair 85
moeten die hand gesteld worden
of is het automatische klepsteling :?:
gr Rob :lol:

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: olie controle.

Bericht door Robert100HP »

De twinair heeft hydraulische klepstoters :yes: :yes: :yes:

Grtz Rob

Biben
Forumgebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 mar 2014 18:19
1e Panda-achtige: Panda Twinair 85 turbo essy bj.2012

Re: olie controle.

Bericht door Biben »

:)
Robert100HP schreef:De twinair heeft hydraulische klepstoters :yes: :yes: :yes:

Grtz Rob

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”