Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Roest aan deuren

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Remcoo
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 feb 2014 15:51
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Actual
Locatie: Apeldoorn

Re: Roest aan deuren

Bericht door Remcoo »

panda94 schreef:Verder gaf de dealer aan dat het zeer waarschijnlijk niet onder garantie hersteld kan worden omdat de auto bij hun geen onderhoudsbeurt heeft gehad. De auto heeft een beurt gehad bij een bovag tevens ex Fiat dealer bedrijf (deze is voor mij veel dichterbij dan de dealer). Volgens de dealer kan ik nu geen aanspraak meer maken op garantie omdat het onderhoud niet bij een officieel Fiat service punt is gebeurd.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, zou ik die alvast op de hoogte stellen. Per 1 juni 2013 mogen dealers garantie niet meer laten vervallen als de auto elders is onderhouden.
Daarbij: een beurt stelt weinig meer voor dan olie vervangen. Of dat wel of niet wordt uitgevoerd heeft werkelijk helemaal niets te maken met roestvorming onder de lak aan de binnenkant van de deur.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Roest aan deuren

Bericht door aribold »

Verder zou het natuurlijk van de zotte zijn als zo'n productiefout niet meer onder de lakgarantie valt, omdat de olie niet bij de dealer vervangen is...
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Roest aan deuren

Bericht door Dennis023 »

@Panda94; Wat jou dealer verteld over dat het geen garantie zou zijn vanwege een beurt die niet bij hun is uitgevoerd, dat is echt grote onzin. Ik ben zelf service adviseur geweest en weet de regels dus goed. Het gaat er om dat je de auto volgens het schema laat onderhouden en dat mag door iedere garage zijn die jij wilt. Deze regels zijn een paar jaar geleden veranderd. Het onderhouds schema moet gevolgd worden en meer niet. Dat mag een universele garage ook doen. Jou dealer probeert zich er makkelijk van af te maken op deze manier.

Wat de serie betreft, de mijne is van mei 2012, tot nu toe alleen de achterdeuren en het ziet er net zo uit zoals op de foto van Panda94.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Sirano

Re: Roest aan deuren

Bericht door Sirano »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot nu toe niets te zien. Een plekje ziet is ruwer uit, maar het is te vroeg om hier iets over te zeggen, dus maar in de gaten houden.

rickj
Forumgebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 feb 2014 20:01
1e Panda-achtige: Panda twin air lounge

Re: Roest aan deuren

Bericht door rickj »

Vandaag ben ik gebeld door mijn dealer dat een reparatie door fiat is goedgekeurd.
Morgen even bellen voor een afspraak.

Mijn fiat is van april 2012 en valt dus eigenlijk buiten de lakgarantie dus wel netjes.

Rickj

rotjeknor
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2012 12:45
1e Panda-achtige: lounge twinair85

Re: Roest aan deuren

Bericht door rotjeknor »

Hoi bij Rickj , is het probleem bij jou verholpen? Ik heb ook net melding gemaakt van mijn auto van juni 2012.
Wat al eerder is vermeld , om het probleem goed te verhelpen zal men de deuren dienen te vervangen, dit zoals eerder is vemeld de roest zich achter een gevouwen plaatwerk zit .En ter plaatse weghalen an roest vorming alleen maar een tijdelijke oplossing is. Ik wacht op mijn dealer met welk voorstel ze komen

rickj
Forumgebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 feb 2014 20:01
1e Panda-achtige: Panda twin air lounge

Re: Roest aan deuren

Bericht door rickj »

Rotjeknor,
Ja mijn roestprobleem is onder garantie verholpen.
Auto 11/2 dag bij de garage.
Netjes gespoten en nieuwe zwarte plastic rand geplakt.
Zit eraan te denken om alle omgezette randen van deuren en klep af te kitten.
Deze staan veel te ver open naar mijn zin, kijk maar eens naar je achterklep te hoogte van de bevestiging van de dempers daar zit een omgezette rand welke als een trechter open staat.
Groeten,
Rickj

rotjeknor
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2012 12:45
1e Panda-achtige: lounge twinair85

Re: Roest aan deuren

Bericht door rotjeknor »

Mijn roestvorming kan onder coulance worden hersteld, echter heb net via de klachten lijn van fiat Nederland mijn probleem neergelegd .Ik blijf van mening dat het herstel zoals het nu wordt aangeboden een tijdelijke oplossing is en niet structureel. Er wordt hier geen garantie geboden dat hiermee ook daadwerkelijk het probleem verholpen is. Het kan niet zo zijn dat ik over een jaar weer terug moet om alsnog een nieuwe plek te laten herstellen. Heb de link van de forum gelijk maar met de klacht mee gestuurd .

rotjeknor
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2012 12:45
1e Panda-achtige: lounge twinair85

Re: Roest aan deuren

Bericht door rotjeknor »

Even een korte update. De dealer geeft geen garantie op herstel ,ze willen herstellen maar niet achter je herstel staan? Wat er op neer komt voor mij dat ze nu een pleister plakken en maar hopen dat de roest weg blijft gedurende de garantie. De garantie wordt volgens de regels van fiat vertaald en bepaald.
Met inruil geven ze me net zoveel als ieder andere garage bedrijf, durven zelfs de catalogus prijs te vragen terwijl er genoeg concurrentie van dealers zijn op internet die 2000 euro lager liggen op de cat.prijs.
Vandaar dat ik nu de vraag stelling bij de rechtsbijstand neer leg wat mijn rechten zijn als eigenaar mbt roest garantie en welke stappen ik kan ondernemen dat de herstel dusdanig wordt uitgevoerd , dat k niet met het zelfde euvel over 2 jaar weer bij de dealer op de stoep moet staan

rotjeknor
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2012 12:45
1e Panda-achtige: lounge twinair85

Re: Roest aan deuren

Bericht door rotjeknor »

De importeur verwijst je weer gewoon naar de dealer (logisch), echter als dealer niet wil meewerken kun je allee nnog maar proberen dit juridisch op te lossen.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Roest aan deuren

Bericht door Dennis023 »

Juridisch gezien is de dealer die de auto geleverd heeft de leverancier en die moet het oplossen a.d.h.v. de garantie regels die Fiat heeft bepaald. Vandaar dat de importeur de klant naar zijn dealer (=leverancier) terug verwijst.

Een garantie reparatie wordt door de importeur netto netto vergoed en kost het de dealer dus ook geld. Immers je kunt de uren niet verkopen voor het normale tarief maar moet ze faktureren voor het lagere garantie tarief.

In het geval de dealer de auto dus niet geleverd heeft (klant koopt auto in andere stad omdat hij daar meer inruil kreeg maar gaat naar de dealer om de hoek voor de garantieklusjes...) zal de dealer zich wel moeten houden aan de garantie afspraken gedurende de garantie maar in het geval van coulance (na de garantieperiode) hoeft hij dus niets te doen.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

rotjeknor
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2012 12:45
1e Panda-achtige: lounge twinair85

Re: Roest aan deuren

Bericht door rotjeknor »

Hoi Dennis, hoe heb jij het geregeld met jouw dealer als er weer roest terug komt? Kans is groot dat het terug komt, omdat op dit stuk het plaatwerk redelijk strak op elkaar ligt. en er alleen van buiten af het roest wordt verwijderdt. We hebben gelukkig de wagen nieuw gekocht bij de dealer. En ja de dealer zal hier dan ook op worden aangesproken.Op de wagen is 3 jaar extra garantie bij gekocht. En voor de verzkering is de wagen nog een volledig jaar gedekt voor nieuw waarde. Vandaar verwacht ik ook een auto weer terug in de conditie dat het probleem zich niet meer voordoet. Vandaar dat ik nu wil weten wat mijn rechten zijn als eigenaar . De regels van de dealer is mij duidelijk, echter vraag mij af in hoevere ze hierin gelijk krijgen.
Moet wel zeggen dat het roest probleem zich voor doet bij meerdere merken , echter duidelijk uitspraken hierover zie ik niet terug op internet.
Als er een nieuwe auto komt zal dit ook zeker weer een fiat worden

rotjeknor
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2012 12:45
1e Panda-achtige: lounge twinair85

Re: Roest aan deuren

Bericht door rotjeknor »

Eindelijk antwoord mijn rechstbijstand, De wagen zal worden hersteld zoals de dealer heeft voorgesteld, en zal daarna direct door de betreffende dealer een roest controle laten uitvoeren . Indien het terugkeert bij de deur , dan zal de zaak alsnog verder worden gezet.
Nu ligt de bewijslast bij mij.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Roest aan deuren

Bericht door Dennis023 »

Ik wacht nog tot mei 2015 en ga het pas bij de dealer melden ná de winter. Ik wil weten in hoever de plekken groter worden de komende winter. Mei 2015 wordt mijn auto drie jaar en dan loopt de lakgarantie af (lijkt mij onder de lakgarantie vallen en niet de carrosserie garantie) dus voor die tijd wil ik er wat aan gedaan hebben.
Hoe het zich dan houd en of het na jaren weer terug komt dat weet ik niet. Ik denk dat dat iets is voor de volgende eigenaar...
Ik heb ook het idee dat het alleen auto's betreft van halverwege 2012 of geproduceerd begin 2012. Daar valt de mijne ook onder.
Ik ben in ieder geval blij voor alle andere eigenaren hier op het forum dat Fiat het onder garantie hersteld.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Remcoo
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 feb 2014 15:51
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Actual
Locatie: Apeldoorn

Re: Roest aan deuren

Bericht door Remcoo »

Dennis023 schreef:Ik wacht nog tot mei 2015 en ga het pas bij de dealer melden ná de winter.
Voor zover ik weet vervalt hierbij officieel je recht op garantie: je moet het mankement binnen een bepaalde tijd melden, o.a. om te voorkomen dat de schade erger wordt.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”