Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

startmotor probleem

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
piatfanda
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2009 15:24
1e Panda-achtige: Panda Edizione Cool 2013

startmotor probleem

Bericht door piatfanda »

Ik heb sinds januari een nieuwe Panda, en heb af en toe het probleem dat de auto niet start. Ik hoor wel de computer aanslaan, het dashboard en de radio gaan aan, maar als ik de sleutel omdraai gebeurt er helemaal niets... Deze week had ik het 3 keer, en in juni ook al eens. Er gaat geen alarm lichtje oid branden.

Iemand bekend met dit probleem?
2013 Fiat Panda Twinair 65pk Edizione Cool

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: startmotor probleem

Bericht door Robert100HP »

Aangezien de auto nog in de fabrieksgarantie zit zou ik er zelf niet aan gaan sleutelen. Het kan een slecht contactslot zijn of een slecht(e) of defect(e) startrelais/startmotor zijn. Een draadbreuk sluit ik bijna uit maar het zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. Gewoon probleem neerleggen bij de verkoper.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: startmotor probleem

Bericht door Dennis023 »

Ik weet eigenlijk niet of er bij Fiat voor de veiligheid een schakelaar onder het koppelingspedaal zit zodat de auto niet naar voren schiet als je start terwijl die in zijn versnelling staat. Want dan zou ik zeggen: heb je de koppeling wel ver genoeg ingetrapt.
Ik vraag mij dat af als ex service adviseur van Toyota. Daar was dit "euvel nummer 1" bij vooral oudere mensen met weinig kracht in hun benen...
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: startmotor probleem

Bericht door Robert100HP »

Voor zover bekend zit er tot aan model 169 (handgeschakeld) geen schakelaar onder het koppelingspedaal die een start procedure blokkeert. Uitzonderingen zijn de uitvoeringen met een "Dualogic versnellingsbak" die een sensor heeft in het remcircuit en in het bestuurders portier. En de uitvoeringen met een "Selecta" duwbandbak ,deze heeft een sensor in het remcircuit en bij de keuzehandel van de bak. 312 modellen hebben een normaal contactslot dus met enige zekerheid ook geen sensor onder het koppelingspedaal.

Grtz Rob

piatfanda
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2009 15:24
1e Panda-achtige: Panda Edizione Cool 2013

Re: startmotor probleem

Bericht door piatfanda »

haha, ik trap die koppeling wel in hoor, maar heb destijds ook geprobeerd 'm in zijn vrij te starten, geen verschil.

Ik zal het maandag wel navragen als ie die software update krijgt (terugroep actie), kijken of er nog een melding terug te vinden is. Er gingen iig geen alarmlichtjes branden...
2013 Fiat Panda Twinair 65pk Edizione Cool

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”