Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

LPG in mijn Panda

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door panda94 »

mark660 schreef:
panda94 schreef:
ImcoPoelman schreef:Aan de buitenkant is niet te zien dat ik op LPG rijdt, Echt super werk geleverd door Jos van Ommeren en zijn team.

In de kofferbak zat geen reservewiel, maar een schuimbak met daarin compressor en diversen, die past niet meer, wanneer iemand interesse heeft (alleen schuim), moet hij/zij even een PB naar mij doen.
Goed om te horen dat LPG je goed bevalt. Hoe zit het met de kleppen van de Panda twinair, kunnen die goed tegen LPG? ? Weet iemand dat
Lijkt mij van wel , ze worden tenslotte geleverd in het oostblok met lpg af fabriek en hier met cng
dus de kleppen zullen er wel tegen kunnen, zit nu tegen de 50dkm ,nog niets gemerkt qua tikken of slechter lopen ,
(alleen de stoel begint al aan een kant wat in te zakken. :roll: )


Oke. Misschien dat er toch verschil in zit, aangepast kleppen voor alleen de lpg /cng uitvoeringen. Ik ga deze vraag voorleggen aan FCA NL.

Na 12.000 km begint bij mij de stoelbekleding van de zitting van de bestuurdersstoel los te zitten, waardoor er plooien ontstaan.
Het blijft lachen in een panda

italiaantje
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2016 18:59

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door italiaantje »

panda94 schreef:
ImcoPoelman schreef:Aan de buitenkant is niet te zien dat ik op LPG rijdt, Echt super werk geleverd door Jos van Ommeren en zijn team.

In de kofferbak zat geen reservewiel, maar een schuimbak met daarin compressor en diversen, die past niet meer, wanneer iemand interesse heeft (alleen schuim), moet hij/zij even een PB naar mij doen.
Goed om te horen dat LPG je goed bevalt. Hoe zit het met de kleppen van de Panda twinair, kunnen die goed tegen LPG? ? Weet iemand dat
Ik ga hier een stukje kopieren dat ik las over de Panda cng:
Uiteraard moest de motor worden afgestemd op het gebruik van beide brandstoffen. Dat is gedaan met een speciaal inlaatspruitstuk, andere injectoren, een passend geprogrammeerd motormanagement en extra geharde klepzittingen met een speciale geometrie.

De link waar je het kunt nalezen:
http://corsaitalia.com/test-fiat-panda- ... bo-80-cng/" onclick="window.open(this.href);return false;

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door panda94 »

Bevalt het op LPG rijden nog steeds?
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door ImcoPoelman »

Inmiddels 35.000 km gereden met LPG en wanneer ik tank wordt de smile steeds groter. Bij 27.000 filter laten vervangen en verder geen problemen.
Afbeelding

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door mark660 »

ImcoPoelman schreef:Inmiddels 35.000 km gereden met LPG en wanneer ik tank wordt de smile steeds groter. Bij 27.000 filter laten vervangen en verder geen problemen.
Ik inmiddels al meer dan 80.000 km , zonder problemen op LPG, (op een bobine na, in het begin ,heb toen beide vervangen )
De andere panda , CNG, tikt inmiddels de 100.000km aan.
Dus die blokjes zijn echt wel geschikt voor gas LPG of CNG , wel ververs ik wat vaker de olie .
12000-15000 km ,vind ik genoeg ,voor die 3ltr wat er ingaan.

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door panda94 »

Goed te horen dat het jullie beiden bevalt.
Ik overweeg het nog steeds. Auto is deze zomer uit de garantie.
Met 25 a 30 duizend km per jaar is het alleen maar voordelig.

Gaat de MRB veel omhoog?
Het blijft lachen in een panda

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door mark660 »

panda94 schreef:Goed te horen dat het jullie beiden bevalt.
Ik overweeg het nog steeds. Auto is deze zomer uit de garantie.
Met 25 a 30 duizend km per jaar is het alleen maar voordelig.

Gaat de MRB veel omhoog?
Dat kun je zelf uittellen op de motorrijtuigen belasting site

https://www.belastingdienst.nl/rekenhul ... belasting/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afhankelijk van provincie en inhoud tank , bij een twinair turbo maakt het niet uit je komt toch een klasse hoger
de LPG 127€ per kwartaal , bij een 4cil panda kun je met een kleine tank onder de 950kg blijven , dan is het 90€ .
De CNG kost 165€ , helemaal belachelijk als je bedenkt dat die op groen gas maar 22gr. uitstoot heeft , lang leve de Roverheid......

v.d.schuit
Forumgebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 okt 2008 20:20

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door v.d.schuit »

Mijn duit in het zakje: sinds aug 2017 Panda twinair op CNG. Nu kleine 40dk verder en 0-problemen. We hebben hier ook een UP op cng, die rijdt ook perfect. Ik overweeg voor mijzelf nu een tweedehands Audi A3 op cng. Dat is wel wat luxer, maar de panda is wel voordelig dus ik ben er nog niet over uit :)

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door panda94 »

Voor degenen die met hun Panda op LPG rijden, hoe bevalt het tot nu toe?
Problemen met de motor?
Ik rij een Punto Twinair. Met 25k per jaar is LPG lonend.
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door PandaVespa »

Inmiddels met beide Panda's elk 60.000km verder op lpg, niks aan handje. Ik heb alleen spijt dat ik nooit eerder met lpg begonnen ben. Met 3 auto's samen dik 2ton aan km op lpg gereden, de 3 installaties, extra updates en onderhoud tgv lpg allang terugverdient en daarnaast nog €3000,- nog bespaard. Serieus geld.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door panda94 »

PandaVespa schreef:Inmiddels met beide Panda's elk 60.000km verder op lpg, niks aan handje. Ik heb alleen spijt dat ik nooit eerder met lpg begonnen ben. Met 3 auto's samen dik 2ton aan km op lpg gereden, de 3 installaties, extra updates en onderhoud tgv lpg allang terugverdient en daarnaast nog €3000,- nog bespaard. Serieus geld.
Dat is serieus geld. De fireblokjes kunnen wel tegen LPG. Maar de Twinair?
Het blijft lachen in een panda

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door panda94 »

Mijn Punto Twinair is komende zomer uit de garantie. Zit te dubben om er LPG in te zetten. Twijfel, Twijfel, kan zo'n downsize Twinair hier wel tegen?
Hoe bevallen hier de Twinair's op LPG? Problemen met de kleppen?
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door PandaVespa »

Overleg met de lpg-inbouwer. Die kan veel meer vertellen dan dit forum hierover.

Ik had niet gewacht tot garantie verlopen was, die vervalt alleen op de kleppen. Twee zaken zijn belangrijk, de kwaliteit inbouw (soort installatie is niet eens belangrijk) en HOE ga je ermee om. Ben je haantje de voorste en een bumperklever, dan is lpg sowieso niet geschikt. Gewoon normaal en met respect met machine omgaan, niks aan handje.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door arnold66 »

Met mijn TA turbo85 gechipt door Savali al meer dan 100K op LPG gereden, eh ik bedoel echt goed gereden.
Ik ga niet voorzichtiger om met hem op lpg, doortrekken naar 6500 RPM gebeurt regelmatig en zonder problemen na de software van Ronald Vermeulen.

Ik heb nu inmiddels 125K op de teller en hij vlamt maar door.
Iedere 10K nieuwe olie met filter op naar de 2 Ton, moet lukken.
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Panda312
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 mei 2017 14:18
1e Panda-achtige: Panda 312 Lounge 85PK
Locatie: Vught

Re: LPG in mijn Panda

Bericht door Panda312 »

Ik lees dat er hier mensen zijn met een CNG. Is het het zo dat die CNGtanks om de vier jaar gekeurd moeten worden door een speciaal bedrijf en om de 8 jaar vervangen dienen te worden? Ik heb zelf al heel internet afgestruind maar geen eenduidig antwoord gevonden hierop. Wel gezien dat ze voor visuele inspectie 189 euro per tank durven te vragen wat een best een hoop geld is. Heb al lang zitten te denken aan een CNG panda maar dit soort berichten weerhield me ervan.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”