Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Bokkesprongen
Moderators: Erik 319, michiel van g.
- piekkok
- Forumgebruiker
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 01 jan 2015 10:51
- 1e Panda-achtige: 0.9 Twin Air Turbo Lounge 2012 wit
- 2e Panda-achtige: Alfa Romeo MiTo 0.9 Twin Air Turbo 2012
- Locatie: Leiden
Bokkesprongen
Goedemorgen, een technische vraag dit keer, ik hoop dat er forumlezers zijn die mij antwoord kunnen geven:
Sinds kort 'bokt' de Panda wanneer ik (stevig) optrek in zijn 2e of 3e versnelling.
Hebben jullie enig idee hoe dit komt en wat er aan te doen is?
Soms, bij dit bokken, gaat dan ook het oranje lampje branden op het dashboard met het motorblok-icoontje.
Als ik dan de auto stil zet, het contact uitdoe en opnieuw start, is dit lampje uit. En meestal is het 'bokken' dan ook over, maar niet altijd.
Ik lees het graag!
Ciao,
Gert
Sinds kort 'bokt' de Panda wanneer ik (stevig) optrek in zijn 2e of 3e versnelling.
Hebben jullie enig idee hoe dit komt en wat er aan te doen is?
Soms, bij dit bokken, gaat dan ook het oranje lampje branden op het dashboard met het motorblok-icoontje.
Als ik dan de auto stil zet, het contact uitdoe en opnieuw start, is dit lampje uit. En meestal is het 'bokken' dan ook over, maar niet altijd.
Ik lees het graag!
Ciao,
Gert
Una vita, vivere!
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 29 okt 2008 20:20
Re: Bokkesprongen
Klinkt misschien als een open deur. Maar waarom rij je niet langs de garage om hem uit te lezen? Anders kunnen we hier gaan gissen naar de oorzaak, maar de motor geeft duidelijk een storing aan. Mocht je naar de garage gaan ben ik wel benieuwd wat het is. Sommige nieuwe Panda's hebben storingen met de bobines (dat zou bokken of hikken kunnen veroorzaken). Maar het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, zoals brandstoftoevoer.piekkok schreef:Goedemorgen, een technische vraag dit keer, ik hoop dat er forumlezers zijn die mij antwoord kunnen geven:
Sinds kort 'bokt' de Panda wanneer ik (stevig) optrek in zijn 2e of 3e versnelling.
Hebben jullie enig idee hoe dit komt en wat er aan te doen is?
Soms, bij dit bokken, gaat dan ook het oranje lampje branden op het dashboard met het motorblok-icoontje.
Als ik dan de auto stil zet, het contact uitdoe en opnieuw start, is dit lampje uit. En meestal is het 'bokken' dan ook over, maar niet altijd.
Ik lees het graag!
Ciao,
Gert
- Dennis023
- Forumgebruiker
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
- 1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
- Locatie: Gorredijk
Re: Bokkesprongen
Als je het contact uit zet na zo een storing en bokken, dan reset de computer zichzelf. Vandaar dat het lampje daarna even uit is.
Je weet dat bij de turbo iedere 2 jaar of 30.000 km de bougies vervangen moeten worden volgens het onderhoudsschema??? Is dat al gebeurt?
En ja inderdaad, uit laten lezen door de dealer.
Er was toendertijd een terugroepactie voor die bobines.
Je weet dat bij de turbo iedere 2 jaar of 30.000 km de bougies vervangen moeten worden volgens het onderhoudsschema??? Is dat al gebeurt?
En ja inderdaad, uit laten lezen door de dealer.
Er was toendertijd een terugroepactie voor die bobines.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 20 jun 2016 21:11
- 1e Panda-achtige: 4x4 2005
- 2e Panda-achtige: 500 twinair
- Locatie: nee, Werkplaats
Re: Bokkesprongen
klinkt misschien als een 2e open deur. Maar geen enkele auto houdt ervan om op te trekken in z'n 2 of 3..
...en inderdaad is het uitlezen van de storingscode het eenvoudigste om te kijken wat er loos is....
...en inderdaad is het uitlezen van de storingscode het eenvoudigste om te kijken wat er loos is....
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Bokkesprongen
De 4x4 panda houd daar wel van (word zelfs aangeraden in het instructieboekje, zowel Classic als Nuova).
Maar goed, het probleem.. Ik denk dat het met de ophanging te maken heeft.
Maar goed, het probleem.. Ik denk dat het met de ophanging te maken heeft.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Joost6786
- Forumgebruiker
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 01 aug 2013 17:08
- 1e Panda-achtige: Seicento SX 1.1 2001
- Facebook: http://www.facebook.com/joost.vandieten
- Twitter: http://www.twitter.com/joost6786
- Skype ID: joost_vandieten@hotmail.com
- Locatie: Rijen
Re: Bokkesprongen
optrekken in de 2e of 3e versnelling is iets anders dan wegrijden in de 2e of 3e versnelling
Ik vraag we af welke de topicstarter bedoeld
Ik vraag we af welke de topicstarter bedoeld
Helaas geen Panda meer
- Dennis023
- Forumgebruiker
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
- 1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
- Locatie: Gorredijk
Re: Bokkesprongen
Ik denk......dat hij heus wel in zijn eerste versnelling weg rijd en dat de klacht cq de bokkesprongen zich voordoen na het overschakelen naar de tweede en van de tweede naar de derde versnelling.
Dus de klacht doet zich alleen voor in die twee versnellingen oftewel er zijn geen klachten in zijn vier en in zijn vijf.
Ik neem aan dat hij niet de toerenbegrenzer bedoelt...toch...nietwaar...?
Als ik in twee en drie met mijn vorige Twinair flink gas gaf zat ik in no time op de 6000 toeren en ja dan grijpt de begrenzer in.
Dus de klacht doet zich alleen voor in die twee versnellingen oftewel er zijn geen klachten in zijn vier en in zijn vijf.
Ik neem aan dat hij niet de toerenbegrenzer bedoelt...toch...nietwaar...?
Als ik in twee en drie met mijn vorige Twinair flink gas gaf zat ik in no time op de 6000 toeren en ja dan grijpt de begrenzer in.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
- piekkok
- Forumgebruiker
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 01 jan 2015 10:51
- 1e Panda-achtige: 0.9 Twin Air Turbo Lounge 2012 wit
- 2e Panda-achtige: Alfa Romeo MiTo 0.9 Twin Air Turbo 2012
- Locatie: Leiden
Re: Bokkesprongen
Excuses voor de late reactie.
Ik 'moest' even op vakantie met mijn vrouw, vandaar....
Uiteraard bedoel ik bij het doorschakelen in de 2e en de 3e versnelling, en niet het wegrijden in de 2e of 3e versnelling.
Ik zal inderdaad eens langs de garage gaan, ik ben daar een klein beetje huiverig voor omdat de auto is getuned en ze de schuld daar misschien aan zullen geven (omdat Het Motorhuis de tuning niet heeft gedaan en ze er ook sceptisch tegenover stonden).
Wordt vervolgd als ik bij de garage ben geweest.
Ik 'moest' even op vakantie met mijn vrouw, vandaar....
Uiteraard bedoel ik bij het doorschakelen in de 2e en de 3e versnelling, en niet het wegrijden in de 2e of 3e versnelling.
Ik zal inderdaad eens langs de garage gaan, ik ben daar een klein beetje huiverig voor omdat de auto is getuned en ze de schuld daar misschien aan zullen geven (omdat Het Motorhuis de tuning niet heeft gedaan en ze er ook sceptisch tegenover stonden).
Wordt vervolgd als ik bij de garage ben geweest.
Una vita, vivere!
Re: Bokkesprongen
Hallo,
Ik zelf had het zelfde probleem met mijn panda TA, na veel zoeken en lezen heb ik besloten de bougies te vervangen, wat bleek: 1 bougie was helemaal droog en functioneerde niet goed. Op het fiatforum las ik dat dit een veel voorkomend probleem is..
Tl;DR ik had het zelfde probleem, bougies vervangen en het probleem heeft zich tot dusver niet meer voorgedaan
Met vriendelijke groet,
Genvirus
Ik zelf had het zelfde probleem met mijn panda TA, na veel zoeken en lezen heb ik besloten de bougies te vervangen, wat bleek: 1 bougie was helemaal droog en functioneerde niet goed. Op het fiatforum las ik dat dit een veel voorkomend probleem is..
Tl;DR ik had het zelfde probleem, bougies vervangen en het probleem heeft zich tot dusver niet meer voorgedaan
Met vriendelijke groet,
Genvirus
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
- 1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
- Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
- Locatie: Waubach
Re: Bokkesprongen
De bougies overigens op 0.9 mm zetten, ipc 0.7, dit op advies van een fiat garagemonteur bij mij in de buurt,.
Het verschil is idd merkbaar, vooral met optrekken.
Het verschil is idd merkbaar, vooral met optrekken.
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 05 dec 2014 17:22
- 1e Panda-achtige: Lounge 85 Twinair turbo 2012
Re: Bokkesprongen
Bedoel je echt met bokkesprongen dat je echt ook de snelheidsmeter ziet waggelen? Of is het eigenlijk alleen voelbaar als irritant?
Mijn Punto met Twinair motor (alleen andere turbo en 6e verzet) heeft dus dit probleem ook. Maar bij mij is het eigenlijk merkbaar en gaat het iets verder dan irritant. Je merkt dat de motor iets niet leuk vindt en reageert ergens op. Echter kan de garage dus niet vinden wat het probleem is. Ze hebben al de bougies vervangen want inderdaad ook bij de Punto gaan ze hard (volgens sommige beter om de 20.000km). Maar het probleem blijft dus bestaan. Het gebeurd bij mij pas als de motor echt warm begint te worden en pas na 6-7x volgas optrekken soms en soms doet de auto het feilloos.
Hier een filmpje, hopelijk is het duidelijk genoeg:
[youtube][/youtube]
De auto is bij mij ook getuned naar 101pk en ik rij op Vpower. Overigens is het advies met getunede motoren om te rijden met Euro98 of beter. (Vpower Duitsland is 100ron).
Graag hoor ik jullie mening (als oud Panda rijder).
Mijn Punto met Twinair motor (alleen andere turbo en 6e verzet) heeft dus dit probleem ook. Maar bij mij is het eigenlijk merkbaar en gaat het iets verder dan irritant. Je merkt dat de motor iets niet leuk vindt en reageert ergens op. Echter kan de garage dus niet vinden wat het probleem is. Ze hebben al de bougies vervangen want inderdaad ook bij de Punto gaan ze hard (volgens sommige beter om de 20.000km). Maar het probleem blijft dus bestaan. Het gebeurd bij mij pas als de motor echt warm begint te worden en pas na 6-7x volgas optrekken soms en soms doet de auto het feilloos.
Hier een filmpje, hopelijk is het duidelijk genoeg:
[youtube][/youtube]
De auto is bij mij ook getuned naar 101pk en ik rij op Vpower. Overigens is het advies met getunede motoren om te rijden met Euro98 of beter. (Vpower Duitsland is 100ron).
Graag hoor ik jullie mening (als oud Panda rijder).
Fiat Panda 2012 Lounge Twinair Turbo 85
Citroen DSpecial 1972
Citroen DSpecial 1972