Pagina 1 van 1

Bokkesprongen

Geplaatst: 27 jun 2016 06:32
door piekkok
Goedemorgen, een technische vraag dit keer, ik hoop dat er forumlezers zijn die mij antwoord kunnen geven:

Sinds kort 'bokt' de Panda wanneer ik (stevig) optrek in zijn 2e of 3e versnelling.
Hebben jullie enig idee hoe dit komt en wat er aan te doen is?
Soms, bij dit bokken, gaat dan ook het oranje lampje branden op het dashboard met het motorblok-icoontje.

Als ik dan de auto stil zet, het contact uitdoe en opnieuw start, is dit lampje uit. En meestal is het 'bokken' dan ook over, maar niet altijd.

Ik lees het graag!

Ciao,
Gert

Re: Bokkesprongen

Geplaatst: 28 jun 2016 09:09
door v.d.schuit
piekkok schreef:Goedemorgen, een technische vraag dit keer, ik hoop dat er forumlezers zijn die mij antwoord kunnen geven:

Sinds kort 'bokt' de Panda wanneer ik (stevig) optrek in zijn 2e of 3e versnelling.
Hebben jullie enig idee hoe dit komt en wat er aan te doen is?
Soms, bij dit bokken, gaat dan ook het oranje lampje branden op het dashboard met het motorblok-icoontje.

Als ik dan de auto stil zet, het contact uitdoe en opnieuw start, is dit lampje uit. En meestal is het 'bokken' dan ook over, maar niet altijd.

Ik lees het graag!

Ciao,
Gert
Klinkt misschien als een open deur. Maar waarom rij je niet langs de garage om hem uit te lezen? Anders kunnen we hier gaan gissen naar de oorzaak, maar de motor geeft duidelijk een storing aan. Mocht je naar de garage gaan ben ik wel benieuwd wat het is. Sommige nieuwe Panda's hebben storingen met de bobines (dat zou bokken of hikken kunnen veroorzaken). Maar het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, zoals brandstoftoevoer.

Re: Bokkesprongen

Geplaatst: 28 jun 2016 21:05
door Dennis023
Als je het contact uit zet na zo een storing en bokken, dan reset de computer zichzelf. Vandaar dat het lampje daarna even uit is.
Je weet dat bij de turbo iedere 2 jaar of 30.000 km de bougies vervangen moeten worden volgens het onderhoudsschema??? Is dat al gebeurt?
En ja inderdaad, uit laten lezen door de dealer.
Er was toendertijd een terugroepactie voor die bobines.

Re: Bokkesprongen

Geplaatst: 29 jun 2016 18:04
door Captain Chaos
klinkt misschien als een 2e open deur. Maar geen enkele auto houdt ervan om op te trekken in z'n 2 of 3.. :shock:
...en inderdaad is het uitlezen van de storingscode het eenvoudigste om te kijken wat er loos is.... :wink:

Re: Bokkesprongen

Geplaatst: 29 jun 2016 22:43
door bero
De 4x4 panda houd daar wel van (word zelfs aangeraden in het instructieboekje, zowel Classic als Nuova).

Maar goed, het probleem.. Ik denk dat het met de ophanging te maken heeft.

Re: Bokkesprongen

Geplaatst: 29 jun 2016 23:46
door Joost6786
optrekken in de 2e of 3e versnelling is iets anders dan wegrijden in de 2e of 3e versnelling
Ik vraag we af welke de topicstarter bedoeld

Re: Bokkesprongen

Geplaatst: 01 jul 2016 22:15
door Dennis023
Ik denk......dat hij heus wel in zijn eerste versnelling weg rijd en dat de klacht cq de bokkesprongen zich voordoen na het overschakelen naar de tweede en van de tweede naar de derde versnelling.
Dus de klacht doet zich alleen voor in die twee versnellingen oftewel er zijn geen klachten in zijn vier en in zijn vijf.

Ik neem aan dat hij niet de toerenbegrenzer bedoelt...toch...nietwaar...?

Als ik in twee en drie met mijn vorige Twinair flink gas gaf zat ik in no time op de 6000 toeren en ja dan grijpt de begrenzer in.

Re: Bokkesprongen

Geplaatst: 03 jul 2016 19:03
door piekkok
Excuses voor de late reactie.
Ik 'moest' even op vakantie met mijn vrouw, vandaar....

Uiteraard bedoel ik bij het doorschakelen in de 2e en de 3e versnelling, en niet het wegrijden in de 2e of 3e versnelling.

Ik zal inderdaad eens langs de garage gaan, ik ben daar een klein beetje huiverig voor omdat de auto is getuned en ze de schuld daar misschien aan zullen geven (omdat Het Motorhuis de tuning niet heeft gedaan en ze er ook sceptisch tegenover stonden).

Wordt vervolgd als ik bij de garage ben geweest.

Re: Bokkesprongen

Geplaatst: 01 aug 2016 16:42
door Genvirus
Hallo,
Ik zelf had het zelfde probleem met mijn panda TA, na veel zoeken en lezen heb ik besloten de bougies te vervangen, wat bleek: 1 bougie was helemaal droog en functioneerde niet goed. Op het fiatforum las ik dat dit een veel voorkomend probleem is..

Tl;DR ik had het zelfde probleem, bougies vervangen en het probleem heeft zich tot dusver niet meer voorgedaan

Met vriendelijke groet,
Genvirus

Re: Bokkesprongen

Geplaatst: 03 aug 2016 17:43
door arnold66
De bougies overigens op 0.9 mm zetten, ipc 0.7, dit op advies van een fiat garagemonteur bij mij in de buurt,.
Het verschil is idd merkbaar, vooral met optrekken.

Re: Bokkesprongen

Geplaatst: 02 okt 2016 16:49
door Mario TT
Bedoel je echt met bokkesprongen dat je echt ook de snelheidsmeter ziet waggelen? Of is het eigenlijk alleen voelbaar als irritant?

Mijn Punto met Twinair motor (alleen andere turbo en 6e verzet) heeft dus dit probleem ook. Maar bij mij is het eigenlijk merkbaar en gaat het iets verder dan irritant. Je merkt dat de motor iets niet leuk vindt en reageert ergens op. Echter kan de garage dus niet vinden wat het probleem is. Ze hebben al de bougies vervangen want inderdaad ook bij de Punto gaan ze hard (volgens sommige beter om de 20.000km). Maar het probleem blijft dus bestaan. Het gebeurd bij mij pas als de motor echt warm begint te worden en pas na 6-7x volgas optrekken soms en soms doet de auto het feilloos.

Hier een filmpje, hopelijk is het duidelijk genoeg:

[youtube][/youtube]
De auto is bij mij ook getuned naar 101pk en ik rij op Vpower. Overigens is het advies met getunede motoren om te rijden met Euro98 of beter. (Vpower Duitsland is 100ron).

Graag hoor ik jullie mening (als oud Panda rijder).