Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door arnold66 »

Oke beste leden, ik kom er niet uit, misschien dat jullie mij even op weg kunnen helpen.

Mij twinair turbo 85 tikt de laatste week nogal erg, ik zit nu te denken, kleppen stellen? Of distibutieketting spannen?

Van beiden weet ik niet of dat onder het onderhoud van de panda valt, heb inmiddels olie gewisseld 5W40 C3, en 2 nieuwe irridium bougies.

Iemand enig idee?
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door Dennis023 »

Het valt beide niet onder de reguliere onderhoudswerkzaamheden (lees: dit zit niet in de onderhoudsbeurt).
Dat komt omdat we ervan mogen uitgaan dat de kleppen hydraulisch zijn en niet gesteld KUNNEN worden.
Dat komt omdat we ervan mogen uitgaan dat de distributieketting een spanner heeft??

Ik zou de garage/dealer er naar laten luisteren. Dus maak een afspraak. Breng hem einde dag zodat de dealer de auto 's ochtend koud kan starten.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door arnold66 »

Bedankt voor je antwoord Dennis,

Ben bij de dealer geweest en hij kwam tot de conclusie dat de distributieketting niet de oorzaak was van het geluid.
Ze hadden het nog nooit meer gemaakt dat de ketting versleten was en hij zou echt onderhoudsvrij zijn.

Het tikken zou komen van de hydraulische arm die de kleppen bediend, ze zou er bekend om staan dat ze nogal luidruchtig zijn.
De monteur bij Fiat Biermans in Heerlen is in het verleden nooit te beroerd geweest om me te helpen met advies als ik ergens niet uitkwam.

Hij gaf met de tip om de bougies op 0.9 mm ipv standaard 0.7 mm te zetten, de motor zou hierdoor soepeler ronddraaien en met optrekken een mooier verloop hebben. Dit is idd merkbaar, hoewel ik over dit oordeel even heb moeten afwachten, meestal zit een verandering nl snel tussen je oren.

Ik kocht de panda met 27.000km op de teller en heb bij 37.000 en nu bij 47.000 km de olie gewisseld.
Hij merkte op dat dit een goed initiatief was, immers schijnt de hydraulische arm die de kleppen bedient nogal gevoelig zijn voor een te lange oliewisselinterval. Uiteraard merkte hij wel op de olie aan specifieke eisen moest voldoen, nl 5W40 met als oliecode C3.

Het tikken is er nog steeds en ik heb er toch wel een dubbel gevoel bij, ik wacht eens even af hoe zich dit ontwikkeld, anders ga ik toch voor een second opinie bij een andere dealer.
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door Dennis023 »

Ik weet dat de turbo elke 30.000 km of twee jaar nieuwe bougies nodig heeft en de turboloze uitvoering elke 60.000 km of vier jaar.
Is het tikken altijd of alleen bij koude motor? Kwam het er ineens in?
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door arnold66 »

Het tikken is zowel bij koude als bij warme motor, nieuwe bougies zitten erin.
Zal over een paar dagen eens naar een andere fiat dealer gaan voor een second opinnie, zodra ik meer weet zal ik het ff posten.
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door arnold66 »

Schijnt toch dat de Twin-Air Turbo heel gevoelig is voor de soort motorolie die je er in gooit.
Op advies Shell Helix HX7 ECT 5W40 C3 er in gedaan, wat een wereld van verschil.

De motor loopt een stuk mooier rond en vooral geen rare geluiden meer, kost een beetje maar je hebt dan ook wel wat.

Greetz Arnold
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door jjohn »

Mooi dat het zo opgelost is. (y)
Groet,
John

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door Dennis023 »

Zeker mooi dat het opgelost is, maar dan ben ik toch nieuwsgierig hoe en wanneer de " verkeerde" olie er in kwam. Dus toch weer iets geleerd dat de juiste olie voor een Twinair erg belangrijk is.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door bero »

Ligt er aan wat er in het instructie boekje staat.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door arnold66 »

Nou voor wat betreft de " verkeerde " olie kan ik het volgende vertellen.

De olie die IK erin gedaan heb was NIET de verkeerde olie, hij voldeed aan de eisen zoals beschreven staan in het instructieboekje en kwam overeen met de specificaties zoals de dealer het mij door gegeven had.

Echter het merk olie was het probleem, ik had Valvoline gekocht 5W40 C3.
Deze olie bleek ondanks de juiste specificaties niet goed genoeg te zijn voor de tere hydrolisch onderdeeltjes in het motortje.

Het wisselen met een kwalitatieve betere olie was gewoon de oplossing.

Ik weet dat er nu misschien een heleboel mensen zoiets hebben van ,,,," Bullshit" .
Oke, daar was ik tot nu toe ook een van, echter door deze ervaring ben ik er toch iets anders tegen aan gaan kijken.
Andere auto's zullen waarschijnlijk geen problemen hebben met kwalitatief mindere olie, echter de Twin-air Turbo 85 van mij draait toch stukken beter op de olie die ik er nu in heb zitten.
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door bero »

Duidelijk (y) (y)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door jjohn »

In een eerder topic had iemand al aangegeven dat Fiat het type olie had gewijzigd: Tot bouwjaar 2011-2014 adviseert men 5W40 volsynthetisch en na bouwjaar 2014 0W30.
Ik weet niet of dit er mee te maken heeft?
(Ik heb overigens voor mijn Turbo 80 "Shell helix ultra professional 0W-30 c3" en ben daar erg tevreden over.)
Groet,
John

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door arnold66 »

JJohn, dat andere topic was ook door mij geschreven, is mij nl nog altijd niet duidelijk waarom er een wisseling geweest is in de olie....

Immers heeft de 0W30 minder weerstand, waardoor de motor nog soepeler zou gaan draaien, ik heb toch de neiging om het de volgende keer eens te gaan proberen met 0W30 C3, tenzij iemand een goed argument heeft om het niet te doen.

Ja ik weet in het instructieboekje staat,,,,,,, in de bijbel staat ook dat God bestaat, dussssssssssssss
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door jjohn »

Dit is mijn veronderstelling Arnold.
De 0W30 is dunner en smeert dus beter bij koude motor. Wellicht dat ze slijtageproblemen met koude motor tegenkwamen met de 5W40?
Het is tenslotte maar een klein motortje maar wel ééntje welke hard moet werken door de turbo. De 0W30 houdt het dan makkelijker heel door zijn viscositeit.

Overigens heb ik tijdens de vakantie op deze olie 5000km gereden met 0 verbruik.
Normaal hier "rond het huis" moet ik altijd wel een beetje bijvullen na 5000km.
Op lange stukken werkt het dus goed.
Groet,
John

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Twin-air Turbo 85 ---- kleppen en distibutieketting.

Bericht door arnold66 »

Oke John,

Zelf rij ik ook regelmatig langere stukken dus voor wat dat betreft zal het wel goed komen.
Ik ga het binnekort eens proberen, ik merk nl dat de motor tijdens het schakelen best wel in vermogen terug valt.
Dit zal oa ook wel te maken hebben met de dikte van de olie, overigens chippen staat wel op mijn verlanglijstje.

Volgende week een nieuw oliefilter halen en dan aan de slag.
Zal mijn bevindingen hier beschrijven....
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”