Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Schokken Panda Twinair 65 Pk

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Schokken Panda Twinair 65 Pk

Bericht door 2cv6 »

Mijn Panda schokt als ik tussen de 2000 en 3000 toeren rijdt. Soms merk je er weinig van en soms is het irritant. Na het eerste garage bezoek waarbij men de bougies heeft vervangen en de software heeft geupdate, kwam er nog een probleem bij. Als je de motor start en je rijdt niet gelijk weg (eerst nog de gordel om doen) dan is hij alweer afgeslagen. Dit gebeurde niet altijd.
Na nog een garage bezoek, was het afslaan opgelost maar een nieuw probleem ontstaan. Als je weg wilde rijden begon de auto te bokken alsof je in een verkeerde versnelling staat. Dit gebeurt ca 2 keer per week en zowel met koude als warme motor.
Men heeft diverse sensoren en de bobines vervangen echter zonder resultaat.
De garage heeft in overleg met de importeur het multiair blok vervangen. Dat is afgelopen week gedaan. Of het bokken bij wegrijden is opgelost weet ik nog niet, moet ik eerst een week mee gereden hebben. Het schokken tussen de 2000 en 3000 toeren is er echter nog steeds. Volgens de garage is daar niets aan te doen en moet men wachten op andere software uit Italië. Er zouden meer 65 Pk's dit probleem hebben.
Als men de auto uitleest zijn er geen storingen opgeslagen. Normaal tank ik bij Tango, ik heb nu ook Schell geprobeerd en ook ron 98 benzine echter zonder resultaat.
Gelukkig had de vorige eigenaar extra garantie bij de auto gekocht, dus heeft het mij nog niets gekost. De garage is een Fiat dealer en neemt mijn (vage) klachten echt serieus.
Zijn er mensen op dit forum die ook deze klachten hebben? en eventueel hebben opgelost?
Ik ben er sterk aan het denken om de auto in te ruilen, echter een model 312 met 4 cilinder motor zal niet makkelijk te vinden zijn.

Gebruikersavatar
Sic58
Forumgebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 okt 2015 20:31
1e Panda-achtige: Panda 169 Active 1.1

Re: Schokken Panda Twinair 65 Pk

Bericht door Sic58 »

Hoi, vervelend probleem heb je daar. Met de testapparatuur van Fiat kan je ook de ECU resetten en vervolgens weer het toonwiel etc opnieuw inleren, Wellicht helpt dit?
Wij hadden voor een uitzendbureau vele Panda Twinair's (zonder turbo, dus dezelfde als die jij hebt) rondrijden, hier waren ook problemen met uitvallen bij starten, dit was echter wel na software updates verholpen..

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Schokken Panda Twinair 65 Pk

Bericht door 2cv6 »

De ECU is al diverse malen gereset. Het afslaan is vervelend, maar het schokken tijdens het rijden begint echt te irriteren als je langere afstanden rijdt.

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Schokken Panda Twinair 65 Pk

Bericht door arnold66 »

Neem eens contact op met Auto Vireo in Houten en leg het probleem eens voor aan Ronald Vermeulen.
Als hij het niet weet dan ben je echt de klos,,,,,
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Schokken Panda Twinair 65 Pk

Bericht door 2cv6 »

Gisteren een gesprek gehad met de dealer en ze gaan voor mij een andere auto zoeken. Ik ben erg blij met deze oplossing.

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: Schokken Panda Twinair 65 Pk

Bericht door Thuur »

Gezien de datum van plaatsing wellicht een late reactie van mijn kant:
We hebben twee identieke Twinair Panda's van eind 2016. Fabrieksbesteld, dus geen voorraadmodellen.
Het schokken van de auto herken ik wel, vooral wanneer binnen dat toerental bijna geen vermogen wordt gevergd.
Schokken is voor ons overigens veel te sterk uitgedrukt, het zijn lichte variaties in stuwkracht.
Met mijn auto worden de meeste kilometers gemaakt en het fenomeen viel me op na ruim een jaar (ca. 25.000 Km).
Bij het maken van een rit in onze andere auto (<6000 Km) viel mij het zelfde effect op.
Een onderhoudsbeurt leek me gezien de lage kilometerstand dan ook niet aan de orde.
Inmiddels denk ik lichte verbetering te bespeuren bij gebruik van E10 (E95 met 10% alcohol).
Mijn partner, bestuurster van de andere auto, merkt er zelf overigens helemaal niets van.
Ikzelf kies onder die omstandigheden voor een andere versnelling.
Verder bevallen de autos ons prima.
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Schokken Panda Twinair 65 Pk

Bericht door ImcoPoelman »

Bij onze 2 Panda's (2015 & 2017) ook hetzelfde ergens rond de 2750 toeren bij constant toeren in 1e en 2e automaat versnelling ook schokken, dit alleen wanneer de motor nog koud is.

Tuning van SAVALI heeft niet geholpen, het is dan nog steeds.
Afbeelding

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: Schokken Panda Twinair 65 Pk

Bericht door Thuur »

Update van mijn kant:
Bij mij was dus sprake van voelbare haperingen in stuwkracht bij rustig rijden tussen 1800 en 2600 toeren.
Schokken is in mijn situatie te sterk uitgedrukt en bij minder of meer gas geven verdween dit euvel ook meteen.
We hebben twee identieke auto's van inmiddels 2 jaar oud. De mijne heeft ruim 40.000 Km op de teller staan,
die van m'n partner nog geen 10.000. Vreemd genoeg merkte ik dit euvel bij beide auto's met zowel koude als warme motor.
Eerste gedachte ging naar tunen, oftewel: bij dat toerental en stand van gaspedaal niet het optimale mengsel.
-
Afgelopen weekeinde heb ik olie, oliefilter en luchtfilter vervangen, daarna bleek dit euvel volledig te zijn verdwenen.
Ondanks dat ik me het in eerste instantie niet kon voorstellen schaar ik me achter de mensen die ervaren hebben dat
Twinair motoren zeer gevoelig zijn voor de gebruikte olie.
De olie waarmee ik in eerste instantie aangevuld heb en nu vervangen is Shell Helix 0W30.
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”