Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Lekkage uit kachelpijp bijrijderszijde...

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Pieter Cornelis
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:28
1e Panda-achtige: TwinAir 65 Lounge 2013

Lekkage uit kachelpijp bijrijderszijde...

Bericht door Pieter Cornelis »

Ik heb al even op het forum gekeken en kwam al iets tegen uit het verleden. Ook ik heb last gehad van lekkage aan de bijrijderszijde na het wassen van de auto in de wasstraat...

Ondertussen weet ik ook dat er nog wel wat viezigheid onder in de paravan-bak zit hoe krijg ik als leek die makkelijk schoon?

Ik heb al even gekeken en ik zie wel wat schroefjes die ik los kan krijgen maar klopt het dan dat de ruitenwissers en sproeiers er ook af moeten?

Ook heb ik met een zaklamp in de bak gekeken en klopt het dat je onder het rooster het mechaniek van de ruitenwissers ziet? Ik had namelijk verwacht dat dit afgeschermd zou zijn met het zelfde soort plastic waar het rooster van gemaakt is. Onder het mechaniek zie ik trouwens ook het chassis zitten en daar staat nu nog vies water in.

Ik heb net wel het meeste water weg kunnen krijgen door een slangetje door het rooster te stoppen en de zwaartekracht zijn werk te laten doen, 75% is onder tussen wel weg maar dit is natuurlijk niet de definitieve oplossing waar ik naar zoek...

Graag tips, misschien zelfs een foto waar ik moet prikken om het door te kunnen laten lopen? Ik heb geen idee waar te kijken behalve onder de motorkap en daar zie ik niks.

Help, help?!!

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: Lekkage uit kachelpijp bijrijderszijde...

Bericht door Timon147 »

Volgensmij kun je achter het motorblok bij de onderkant van deze bak. (Handen soms ff in rare bochten wringen) Hier zitten rubberen flappen in een gat van deze bak waardoor het warer er uit kan lopen. Deze zijn wel eens verstopt.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Lekkage uit kachelpijp bijrijderszijde...

Bericht door Dennis023 »

Inderdaad achter het motorblok kun je achter de onderzijde van de parafan bak voelen en daar zitten twee afvoer rubbers. Deze zijn ovaal van vorm en gaan nog wel eens dichtzitten met blaadjes, drap etc
Ik maak ze zelf twee keer per jaar schoon.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Pieter Cornelis
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:28
1e Panda-achtige: TwinAir 65 Lounge 2013

Re: Lekkage uit kachelpijp bijrijderszijde...

Bericht door Pieter Cornelis »

Heren, dank voor het antwoord! :yes:

Ik ben ondertussen naar een Fiat dealer geweest en zij hebben de rubbers er helemaal uit gehaald. Ze schijnen dit bij beurten nu vaker te doen om dit soort problemen te voorkomen, ik vraag me dan gelijk af waarom die rubbers er dan überhaupt zijn in gezet?

PizzaPieter
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2018 13:38
1e Panda-achtige: Fiat Panda 169 1.2 2003

Re: Lekkage uit kachelpijp bijrijderszijde...

Bericht door PizzaPieter »

Hallo.

Ik ben nieuw hier. Was op zoek naar oplossing voor lekkage en het forum hielp me, al kon ik de oplossing niet vinden. Daarom deel ik hem voor anderen met hetzelfde probleem.

Probleem was dus vocht.

Paravan rubbers onderin waren al weg, dus daar lag t niet.

Het was de aansluiting van de paravan op de voorruit die t probleem gaf. Deze sloot niet goed aan, waardoor het water ONDER het rubber doorliep en precies op het inlaatrooster druppelde/stroomde.

Met viel gepiel de paravan losgehaald, goed schoongemaakt en teruggezet.
Nog steeds veel ruimte, dus met een opvulling onder 1 van de pootjes waar géén schroefje inzit, waardoor paravan beter tegen de ruit aan drukt. Probleem opgelost.

Whoop.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”