Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Dunlop parkeersensoren van de Action
Moderators: Erik 319, michiel van g.
Dunlop parkeersensoren van de Action
Gisteren zag ik dat de Action parkeersensoren van het merk Dunlop verkoopt. Iemand ervaring hier mee? En werkt dit samen met het canbus systeem ? Zo niet, is het dan op te lossen door de sensoren via een relais te schakelen. Ik heb op het forum gezocht maar niet echt uitsluitsel hierover kunnen krijgen.
Re: Dunlop parkeersensoren van de Action
Parkeersensoren gaan toch buiten de canbus om.
Je hebt alleen een +15 nodig en een signaal vanaf de achteruitrijlamp.
Zo heb ik het gedaan.
Je hebt alleen een +15 nodig en een signaal vanaf de achteruitrijlamp.
Zo heb ik het gedaan.
Re: Dunlop parkeersensoren van de Action
Bij mijn vorige auto hoefde ik alleen een draad naar de achteruitrijlamp te trekken, en een massa natuurlijk.
De aansluitunit had ook maar één ingang. Bedoel je niet dat er bij jouw een relais bij zat waarvoor je een extra stroomdraad nodig had?
De aansluitunit had ook maar één ingang. Bedoel je niet dat er bij jouw een relais bij zat waarvoor je een extra stroomdraad nodig had?
- kees5
- Forumgebruiker
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
- 1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
- Been thanked: 2 times
Re: Dunlop parkeersensoren van de Action
Ik heb zelf 2 100 HP's gehad waar later parkeer sensoren door de dealer zijn gemonteerd.
In het begin werkte het allemaal perfect maar in de loop van tijd gingen er toch enkele stuk .
Bij reparatie ook weer een ander merk gemonteerd ook die weer stuk naar verloop van tijd.
Nu rijd ik een Panda 312 met vanuit de fabriek parkeer sensoren .. nooit geen last.
Mijn conclusie . laat ze vanaf fabriek plaatsen als optie..
In het begin werkte het allemaal perfect maar in de loop van tijd gingen er toch enkele stuk .
Bij reparatie ook weer een ander merk gemonteerd ook die weer stuk naar verloop van tijd.
Nu rijd ik een Panda 312 met vanuit de fabriek parkeer sensoren .. nooit geen last.
Mijn conclusie . laat ze vanaf fabriek plaatsen als optie..
Re: Dunlop parkeersensoren van de Action
Als de achterlichten via Canbus gaan, dan is er een mogelijkheid dat het net teveel verbruikt, of dat het verbruik tussen li en re teveel is waardoor de Canbus het achterlicht uitschakelt.2cv6 schreef:Bij mijn vorige auto hoefde ik alleen een draad naar de achteruitrijlamp te trekken, en een massa natuurlijk.
De aansluitunit had ook maar één ingang. Bedoel je niet dat er bij jouw een relais bij zat waarvoor je een extra stroomdraad nodig had?
Ik heb een set van Valeo en deze heeft een aparte stroomdraad en een schakeldraad (puls) via de achteruitrijlamp.
Ik heb wel een set met piepers en een led streep voor de afstand (visueel) deze zit boven de spiegel gemonteerd.
Mocht ik het overdoen dan nam ik een camera systeem.
Re: Dunlop parkeersensoren van de Action
Nog steeds had ik de sensoren niet ingebouwd, en ik zag ze nu weer bij de Action liggen voor de prijs van 12,94 Euro.
Toch maar eens voor gaan zitten om ze er in te bouwen.
Ik heb de bekleding links in de kofferbak wat los gehaald, en daar vond ik de draad die naar het mistachterlicht en naar de achteruitrijlamp gaat. Het zijn vier draden die met tape omwikkeld zijn. De tape een beetje weg gehaald en dan zie je de draden. De grijze is de plus van de achteruitrijlamp.
Ik heb de rode draad van de sensor er aan vast gesoldeerd.
Mijn auto is voorzien van een trekhaak en dan kun je goed bij de binnenzijde van de bumper komen. Ik weet niet hoe dat zit bij een Panda zonder trekhaak. Van onder uit gezien zijn er twee rechthoekige openingen in de bumper maar daar zit de zwarte stootstrip overheen. Ik heb deze plaatsen aangehouden voor de plaatsing van de sensoren. Overigens heb ik maar twee van de vier sensoren gebruikt. Mijn vorige Panda had vier sensoren die door de dealer waren aangebracht. De buitenste reageerden ook op de muur van mijn huis, en dan wist ik nog niet hoever ik van de achter mij staande auto van mij af stond. Om de plaats waar ik moest boren te bepalen, heb ik van binnenuit een schroef door de stootstrip gedraaid. Daarna van buiten uit geboord.
De kabels heb ik naar binnen gevoerd bij de rubber doorvoer waar ook de kabels van de trekhaak zijn doorgevoerd.
Het bijbehorende kastje en het display heb ik links achter de bekleding weg gewerkt. Het display hoort eigenlijk op het dashboard te worden gemonteerd, maar uit ervaring met andere auto's weet ik dat ik er nooit op kijk maar zuiver op het geluid van de piepjes afga. Het nadeel bij de Panda is wel dat de bekleding zo goed het geluid dempt dat je de radio niet te hard moet zetten anders hoor je de piepjes niet. In mijn oude Opel Astra zat het ook zo maar kon je de piepjes duidelijk horen.
Inmiddels nog een setje bij de Action gehaald voor de Panda 141.
Toch maar eens voor gaan zitten om ze er in te bouwen.
Ik heb de bekleding links in de kofferbak wat los gehaald, en daar vond ik de draad die naar het mistachterlicht en naar de achteruitrijlamp gaat. Het zijn vier draden die met tape omwikkeld zijn. De tape een beetje weg gehaald en dan zie je de draden. De grijze is de plus van de achteruitrijlamp.
Ik heb de rode draad van de sensor er aan vast gesoldeerd.
Mijn auto is voorzien van een trekhaak en dan kun je goed bij de binnenzijde van de bumper komen. Ik weet niet hoe dat zit bij een Panda zonder trekhaak. Van onder uit gezien zijn er twee rechthoekige openingen in de bumper maar daar zit de zwarte stootstrip overheen. Ik heb deze plaatsen aangehouden voor de plaatsing van de sensoren. Overigens heb ik maar twee van de vier sensoren gebruikt. Mijn vorige Panda had vier sensoren die door de dealer waren aangebracht. De buitenste reageerden ook op de muur van mijn huis, en dan wist ik nog niet hoever ik van de achter mij staande auto van mij af stond. Om de plaats waar ik moest boren te bepalen, heb ik van binnenuit een schroef door de stootstrip gedraaid. Daarna van buiten uit geboord.
De kabels heb ik naar binnen gevoerd bij de rubber doorvoer waar ook de kabels van de trekhaak zijn doorgevoerd.
Het bijbehorende kastje en het display heb ik links achter de bekleding weg gewerkt. Het display hoort eigenlijk op het dashboard te worden gemonteerd, maar uit ervaring met andere auto's weet ik dat ik er nooit op kijk maar zuiver op het geluid van de piepjes afga. Het nadeel bij de Panda is wel dat de bekleding zo goed het geluid dempt dat je de radio niet te hard moet zetten anders hoor je de piepjes niet. In mijn oude Opel Astra zat het ook zo maar kon je de piepjes duidelijk horen.
Inmiddels nog een setje bij de Action gehaald voor de Panda 141.
- Fred Schuit
- Forumgebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 11 feb 2015 23:35
- 1e Panda-achtige: 0.9 85PK Twinair Turbo Trekking
- Been thanked: 1 time
Re: Dunlop parkeersensoren van de Action
Ziet er goed uit! Onze Panda heeft ze af-fabriek en ja, dat zijn er 4. Reageert ook op bosjes, schuttingen en muren. Soms wel lastig maar dan heb ik de buitenspiegels nog...
Tjongejongejonge!
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 09 mei 2019 15:38
- 1e Panda-achtige: 09 TwinAir Lounge Dualogic LPG 2013
Re: Dunlop parkeersensoren van de Action
Hallo @2cv6, begrijp ik goed dat je de parkeersensoren hebt kunnen monteren zonder CanBus module? Ik sta voor dezelfde uitdaging, maar de Fiat dealer raadt sterk af het zelf te doen vanwege storingen en foutmeldingen in de boordcomputer...
Re: Dunlop parkeersensoren van de Action
Blijkbaar werkt het bij mij omdat ik een trekhaak heb, zie http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=20650
Ik vraag mij af wat het opgenomen vermogen van de sensoren is, kan volgens mij niet groot zijn. Hoe kan dat dan invloed op de can bus hebben? Misschien een relais toevoegen?
Ik vraag mij af wat het opgenomen vermogen van de sensoren is, kan volgens mij niet groot zijn. Hoe kan dat dan invloed op de can bus hebben? Misschien een relais toevoegen?
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 10 feb 2023 17:28
- 1e Panda-achtige: 2005
Re: Dunlop parkeersensoren van de Action
Zijn er meer mensen die problemen ondervinden met de spanning?
Op mijn achteruitrijlicht staat 13,4 V daar is die tussen geklikt. Nu brand direct de Control Unit door. Hebben meerdere last van dit probleem?
Op mijn achteruitrijlicht staat 13,4 V daar is die tussen geklikt. Nu brand direct de Control Unit door. Hebben meerdere last van dit probleem?
Re: Dunlop parkeersensoren van de Action
Wat bedoel je met control unit? Is dat het kastje van de parkeer sensoren ?
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 73 times
Re: Dunlop parkeersensoren van de Action
13,4v is helemaal geen vreemde spanning voor de verlichting. Je zou denken dat het kastje daar wel op ontworpen zou zijn. Weet je zeker dat de polariteit klopt (al lijkt me dat het kastje daar wel tegen beveiligd zal zijn)?
Als de spanning echt een probleem is kun je gebruik maken van een buck converter. Gebruikt het kastje maar heel weinig stroom dan zou je zelfs met een (of 2) diodes de spanning kunnen verlagen.
Als de spanning echt een probleem is kun je gebruik maken van een buck converter. Gebruikt het kastje maar heel weinig stroom dan zou je zelfs met een (of 2) diodes de spanning kunnen verlagen.