Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Welke OBD apparatuur is geschikt?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door Thuur »

M'n Panda (model 3, twinair 60) is bijna een jaar oud en in tegenstelling tot het vorige model "zeurt" de auto al na 13.000 Km dat ie over 2.000 Km toe is aan een servicebeurt.
Inmiddels zijn we de 15.000 Km gepasseerd en na iedere start verschijnt even in het display dat de servicebeurt is verstreken.
Ik heb begrepen dat deze melding over enkele duizenden kilometers vanzelf verdwijnt, maar binnen het menu zou nog steeds af te lezen zijn dat de melding niet gereset is.

Een buurman van me blijkt over een OBD2 apparaat te beschikken, daarop kunnen tal van dingen worden uitgelezen en zelfs gereset, maar.... niet het resetten van deze melding.
Op internet wemelt het van de aanbieders van deze apparatuur, maar bij navraag blijken de antwoorden verre van eenduidig.
Zo spreekt de ene leverancier over een interface die gebaseerd is op software die elders betrokken moet worden. Van die software blijkt een gratis versie en een gekochte versie te bestaan maar welke versie de onderhoudsinterval kan resetten was nog maar de vraag.
Een andere leverancier gaf als antwoord dat de interface voor de Panda op z'n website alleen voor oudere modellen geschikt zou zijn.

Een uitgave van honderden euro's in de hoop dat de melding ermee gereset kan worden vind ik te zot.
Wie heeft goede ervaring met een prijsvriendelijke variant?
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door bero »

Waarom rij je niet gewoon even langs de dealer? Die kunnen dat zo voor je doen. Kost je misschien een paar tientjes ipv dingen kopen die het misschien toch niet doen.
Of je moet binnenkort (ergens begin Augustus) naar Deventer komen, dan kan ik het ook voor je doen.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door kees5 »

Op tijd zijn beurten geven is wel het levensbelang van de auto.
En dan ook bij de dealer !! anders vervalt je garantie van je auto..

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door Thuur »

Bedankt voor jullie tips.
Onderhoud verricht ik per definitie altijd zelf.
En als "finishing touch" wil ik ook zelf die melding kunnen resetten.

Met vriendelijke groet,

Thuur
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door bero »

MultiEcuScan en ELM obd-usb kabel aanschaffen dan :-)
Kan zijn dat je het programma moet aanschaffen voor 50 euro om de functie te gebruiken.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door Thuur »

Beste Bero,

Het door u geopperde alternatief had ik inderdaad al gevonden en verwerkt in mijn vraagstelling. Aan de ELM237 kabel moet kennelijk een verloopsteker (met gele connector) worden gekoppeld om te kunnen communiceren met de Panda.
Die verloopsteker maakt deel uit van een setje van 3 en is iets duurder dan de interface zelf en kun je weglaten door de pinbezetting van de interface te wijzigen.

Verder vond ik ook aanbod van andere (stand alone) apparatuur maar dat leek me prijstechnisch weer minder interessant.

Omdat binnen dit forum ook technische details worden besproken was ik benieuwd of er nog meer alternatieven zijn en welke ervaring daarmee is opgedaan.
Uit uw antwoord maak ik op dat u Multi-ecu-scan bedoelt en (nog) niet bekend is of met de gratis versie ook de onderhoudsinterval kan worden gereset.

Bedankt voor uw bijdrage, ik zoek nog even door...

Met vriendelijke groet,
Thuur
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Panda312
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 mei 2017 14:18
1e Panda-achtige: Panda 312 Lounge 85PK
Locatie: Vught

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door Panda312 »

Ik heb zelf deze :

https://www.obd-partner.nl/diagnoseappa ... wereldwijd" onclick="window.open(this.href);return false;

met als extra functie accu testen en werkt perfect. Kost wel wat maar dan heb je ook iets. Levenslang updates erbij en voor meerdere merken te gebruiken.
Heeft bij mij al zijn geld terug verdiend.

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door Thuur »

Het lijkt me een schitterend apparaat, maar voor mijn doel (voorlopig louter reset van onderhoudsinterval) vind ik 'm gewoon te duur.
Volgens de link zijn de updates overigens beperkt tot 1 jaar.
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Panda312
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 mei 2017 14:18
1e Panda-achtige: Panda 312 Lounge 85PK
Locatie: Vught

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door Panda312 »

Ik heb het apparaat al 3 jaar en krijg nog steeds updates binnen. Misschien veranderd dan.

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door Thuur »

Wellicht een actie geweest waar je nu nog profijt van hebt.
Tomtom heeft zoiets ook gedaan met een aantal modellen.
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

PandaV6
Forumgebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 apr 2016 20:18
1e Panda-achtige: Edition Cool 2010
Locatie: Apeldoorn

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door PandaV6 »

Mijn broer heeft Ficom aangeschaft voor zijn Iveco daily. Komt mooi uit dat die ook fiat kan uitlezen. Is niet goedkoop.

kiai59
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 aug 2017 15:13
1e Panda-achtige: 2004 1.2
2e Panda-achtige: 2012 twinair 85 pk
Locatie: Leiden

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door kiai59 »

ik heb de ELM 327 en doet wat hij moet doen.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door bero »

PandaV6 schreef:Mijn broer heeft Ficom aangeschaft voor zijn Iveco daily. Komt mooi uit dat die ook fiat kan uitlezen. Is niet goedkoop.
Klopt,
Alfa Romeo
Fiat
Iveco
Lancia
en sommige Peugeot/Citroen versies vallen onder de zelfde groep op gebied van diagnose.
Thuur schreef: Uit uw antwoord maak ik op dat u Multi-ecu-scan bedoelt en (nog) niet bekend is of met de gratis versie ook de onderhoudsinterval kan worden gereset.
Thuur
Nee is mij inderdaad niet bekend. Ikzelf heb een keer Multi-ECU-Scan gebruikt voor het uilezen van een 2001 Panda141, meer ook niet.

Zelf gebruik ik (beroepsmatig) Abrites VVDI, waarmee o.a. op dealer niveau diagnose doet en computer management. maar dat valt zeker buiten het budget, en is professioneel apparatuur.
Laat ik het zo stellen dat je daar een instapmodel 312 nieuw voor hebt..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door Thuur »

Lange tijd niets gedaan aan dit onderwerp, de melding van onderhouds-interval verdwijnt immers vanzelf. En nu besloot ik toch eens een gokje te wagen en onderstaande interface aangeschaft:
https://www.google.nl/search?q=interfac ... K95H53ZdM:
Meegeleverde software (Finalist v1.0) blijkt verouderd en geschreven voor XP, Windows 10 toont louter diesel-modellen (deel van scherm blijft leeg), een info-bestand spreekt over "Fordscan" maar de executable toont toch Fiat modellen en de interface wordt "Mobydic 3220" genoemd.
Elders op internet vond ik weer ergens dat hiermee de modellen tot 2010 zouden worden ondersteund. Gebruik van de meegeleverde software lijkt me dan ook geen optie.

Een paar dingen vallen me op: Software als Multieuscan geeft aan de interface niet te zien, ook niet wanneer de interface aan de auto is gekoppeld.
Behoort Multieuscan de interface als zodanig te herkennen of functioneert de interface slechts als doorgeefluik van data?

In tegenstelling tot waar ik bij aanschaf vanuit ging blijkt de interface niet gebaseerd te zijn op ELM327, mijn volgend voornemen is deze alsnog te kopen.
Tot die tijd vraag ik me af of deze interface bekend is bij iemand en of de (pinbezetting) van OBD connectoren bij Fiat sinds 2010 nog hetzelfde is gebleven.

Iemand ervaring met bovenstaande?

Met vriendelijke groet,
Thuur
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Daffiedolf
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 apr 2017 19:27
1e Panda-achtige: 1.2 Emocion automaat uit 2009

Re: Welke OBD apparatuur is geschikt?

Bericht door Daffiedolf »

Ik zou de adviezen nog eens lezen. Misschien is goedkoop wel duurkoop.
Goede apparatuur is duur en dat zul je terugvinden in de prijs. Als je zelf al het ondergoud doet, zul je het altijd terugverdienen. Een goed stuk gereedschap aanschaffen loont.
Anders zou ik langs de dealer gaan en deze te laten terugstellen. Weet je zeker dat het goed gaat.

OBD2 / EOBD / CANBUS Diagnosecomputer Autophix OM580 Is voor €79 te koop. Google maar eens.
Bedrijf geeft 5 jaar garantie en evt een goed advies.

Succes!

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”