Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Verkeerde olie

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Verkeerde olie

Bericht door PandaVespa »

Persoonlijk zou ik voor 0W30 fullsynthetisch gaan, check lokale betere auto-onderdelenzaak (zoals Ferwerda in het noorden). Dit is dunner dan 5W30 en zoals boven beschreven zijn de twinairmotoren gevoelig qua olie. En check oliepeil regelmatig, dan kan er weinig mis gaan lijkt mij.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Verkeerde olie

Bericht door arnold66 »

Je hebt helemaal gelijk, het moet idd het volgende zijn;

Twin-air turbo euronorm 5 = 5W40 C3
Twin-air turbo euronorm 6 = 0W30

Goed opgelet en bedank voor de correctie :-)
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Re: Verkeerde olie

Bericht door Danoontje »

Vandaag mijn Fiat Panda Twin Air Turbo 86pk uit 2012 afgehaald. Was inclusief afleverbeurt, dus ook olie vervangen/toegevoegd.

Heb gevraagd wat ze erin hebben gedaan: 5W40 olie.
Omdat ik dit niet vertrouwde, meende toch echt 0W30 C3 ben ik bij de Fiat garage langsgegaan.
N.a.v. het kenteken werd mij verteld, voor deze auto:

5W40
Bij minder dan 10.000km per jaar: jaarlijks vervangen
Anders na 30.000km of na 2 jaar.

Dan komt natuurlijk de vraag: bij 12.000km wat is verstanding: jaarlijks? En ook de filters? (welke?)

Maar toch vreemd dat de fiat dealer niet 15.000km / 0W30 C3 adviseert. :? :? :?
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Verkeerde olie

Bericht door PandaVespa »

Ik had 0w30 erin gedaan. Het is vaker beschreven dat TwinAir gevoelig zijn qua olie. Liever te dunne olie dan te dikke.

Bij vervangen olie, altijd filter meenemen. Anders heeft verversen geen zin. Ik zou elk jaar olie vervangen of om de 30.000km. Net wat eerder komt.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Re: Verkeerde olie

Bericht door Danoontje »

Ik snap wat je zegt, maar ik heb zelf niks gedaan. Ik heb de auto gekocht met Bovag en afleverbeurt. Dus daar heb ik niet veel over te beslissen.
De garage houdt de specs na welke Fiat verstrekt. Dus als Fiat voorschrijft 5W40, wie is de garage dan om daarvan af te wijken.
Sterker nog, gaan ze afwijken dan kunnen ze ook de garantie niet verstrekken.

Als daarna de Fiat dealer zelf aangeeft dat 5W40 voldoet, wie ben ik dan om tegen de Fiat dealer te zeggen dat het 0W30 C3 moet zijn.
Ik kan moeilijk zeggen dat men dit op het Panda Forum adviseert :wink: :wink:
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Verkeerde olie

Bericht door kees5 »

Bij mijn gaat er palmolie in 0W30 met caroteen.... :D :D :shock:

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Verkeerde olie

Bericht door PandaVespa »

Vraag 10 mensen en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Wat staat beschreven in instructieboekje? Dat is voor mij leidend, omdat motor niet meer veranderd. Kwaliteit olie met de tijd wel.

Ik lees hier en daar dat twinair zinnig zijn met type olie met schade tot gevolg ivm verkeerde olie. Als in boekje staat dat er ook 0W30 in kan, dan had ik daar persoonlijk voor gekozen en het boeit mij dan totaal niet wat die 10 mensen ervan vinden ;) .
En ja mag ervan uit gaan dat ze bij dealer weten wat ze doen, maar controle kan nooit kwaad.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Re: Verkeerde olie

Bericht door Danoontje »

Wederom dank je voor je reactie (y)

In het boekje kan ik om eerlijk te zijn niet vinden welke olie het moet zijn. Maar ik ga uit van wat de Fiat dealer zegt.

Bedankt!
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Verkeerde olie

Bericht door arnold66 »

Danoontje, lees even mijn eerder geschreven reactie's .

TA-Turbo 85 pk tot 2014 = euro 5 emissie, dus 5W40
TA-Turbo 80 pk vanaf 2014= euro 6 emissie, dus 0W30

Beiden nagenoeg dezelfde motoren met als enige verschil het motormanagment, dit alles vanwege de emissienormen.

Dus jou TA-Turbo van 2012 wilt er graag 5W40 in, wel even opletten dat de olie de juiste motorcode heeft nl C3
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Markv70
Forumgebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 feb 2020 17:59

Re: Verkeerde olie

Bericht door Markv70 »

PandaVespa schreef:Vraag 10 mensen en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Wat staat beschreven in instructieboekje? Dat is voor mij leidend, omdat motor niet meer veranderd. Kwaliteit olie met de tijd wel.

Ik lees hier en daar dat twinair zinnig zijn met type olie met schade tot gevolg ivm verkeerde olie. Als in boekje staat dat er ook 0W30 in kan, dan had ik daar persoonlijk voor gekozen en het boeit mij dan totaal niet wat die 10 mensen ervan vinden ;) .
En ja mag ervan uit gaan dat ze bij dealer weten wat ze doen, maar controle kan nooit kwaad.
Hoi

Je opmerking klopt absoluut niet dat een boekje of handleiding leidend is. Aangezien de motoren van auto's vooraf nauwelijks nog hoge km draaien in de fabriek zorgen ze ervoor dat de eerste modellen leidend zijn.
Als bv 5w40 in het boekje staat en door de jaren of zelfs maanden overmatige slijtage's worden geconstateerd aan bv krukassen, zuigerveren etc etc zal deze aangepast worden en zal het advies veranderen. Dus een fabriek af 5w40 kan best aangepast worden.
Heb zelf jaren op garantie afdelingen gewerkt van Opel en Pon en met name VW maakt er een bijzonder zooitje van en door de jaren werden adviezen mbt oliesoort en types aangepast.

Komt bij dat bepaalde olietypes hier heel anders kunnen worden geadviseerd dan bv Italië.
Voorbeeld is de 85pk Turbo 5w40 na modeljaar 2014 0w30 in Italië advies 5w30

Gr Mark

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Verkeerde olie

Bericht door Robert100HP »

mark660 schreef: 26 mar 2018 20:54
arnold66 schreef:Ik heb er al reeds eerder een stukje over geschreven in een eerder topic.

Het is eigenlijk heel simpel,

0W30 in een Twinair turbo met euronorm 6
5W30 C3 in een Twinairturbo euronorm 5

Vraag met nu niet wat de verschillen zijn qua motor, ik heb geen idee.
Ik wissel de olie met filter 5W30 C3 om de 10.000 km, de mijne loopt ook op LPG.

De puriteinen onder ons beginnen nu in de pen te klimmen dat de onderhoudsinterval pas om de 30K is, echter zoals reeds eerder geschreven, de Twinair module is zeer gevoelig voor " vuile " olie.

Tevens gebruik ik een beetje toevoeging in de olie om de dunne olie stabiel te houden, dit is vooral merkbaar doordat ik hierdoor het ratelen van de Distr, ketting verminder,,,,,,,
Toch staat in het instructieboekje (twin air turbo) bij mij 5W40 C3 , welke is het nu ?
De puriteinen onder ons beginnen nu in de pen te klimmen dat de onderhoudsinterval pas om de 30K is, echter zoals reeds eerder geschreven, de Twinair module is zeer gevoelig voor " vuile " olie.
Vertel mij even wat er mis is met " preventief " onderhoud, ik haal misschien 8 a 9000 km in het jaar. Maar elk jaar word er een olie en filter wisseling uitgevoerd en gaat er 3 liter 10W60 in,

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Verkeerde olie

Bericht door bero »

Ik vind er ook niks mis mee, onze cross krijgt elk jaar een nieuwe oliefilter en nieuwe olie.
Die rijd ongeveer 10-15.000 per jaar.
Zou eerder zeggen dat mensen wat meer preventief onderhoud moeten doen.
Ik zit met mijn werkplek in een eenmans-garage waar heel veel auto's binnenkomen waar echt al veel eerder onderhoud had gemoeten, maar het lijkt er soms op dat mensen het totaal niet interesseren en gewoon door blijven rijden. En dat varieert tussen jonge en oude auto's, ongeacht de kilometers.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Verkeerde olie

Bericht door Robert100HP »

Preventief onderhoud lijkt duurder, maar is onder de streep goedkoper dan correctief onderhoud.
Klein voorbeeld: door rijden met een versleten stuur of fusee kogel leidt ook vaak tot vervangen van
een band of ashuis ect,ect.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”