Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
Moderators: Erik 319, michiel van g.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
Niemand zal er echt aandacht aan besteden, maar het blijkt een voorkomend problem, ruimte in het waste-gate mechanisme.
Dit kan tot vreemd motorgedrag leiden onder boost.
Hier 2 korte filmpjes om een idee te geven wat ik bedoel.
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Dit kan tot vreemd motorgedrag leiden onder boost.
Hier 2 korte filmpjes om een idee te geven wat ik bedoel.
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
- 1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
- Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
- Locatie: Waubach
Re: Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
Nou, na het schijten reinig ik hem altijd grondig
Nee, flauwe grap, ik las idd dat dit vaker voorkomt.
Ik heb nu ca 120K op de teller en geen probleem tot nu toe.
Nee, flauwe grap, ik las idd dat dit vaker voorkomt.
Ik heb nu ca 120K op de teller en geen probleem tot nu toe.
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
Afgelopen Zaterdag was ik bij Savali, na de tuning dramatisch motorgedrag, vervolgens weer terug naar de standaard software.
Ronald kon niet verklaren waarom de motor dit vreemde gedrag vertoonde (geen foutmeldingen), zijn vermoeden, of de bobines zijn de oorzaak of de waste-gate zou het gedrag kunnen veroorzaken.
De bobines zijn gewoon de origine die erin horen te zitten, de waste-gate heeft wel ietwat speling maar zeker niet zo erg als op de video's.
Ronald kon niet verklaren waarom de motor dit vreemde gedrag vertoonde (geen foutmeldingen), zijn vermoeden, of de bobines zijn de oorzaak of de waste-gate zou het gedrag kunnen veroorzaken.
De bobines zijn gewoon de origine die erin horen te zitten, de waste-gate heeft wel ietwat speling maar zeker niet zo erg als op de video's.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
- 1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
- Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
- Locatie: Waubach
Re: Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
Na mijn bezoek aan Ronald vorig jaar kwam hij toch tot de conclusie dat de boubines gewiseld moesten worden.
Tevens de Bougies nieuw erop en het stotteren in de hoge toerentallen was verdwenen.
Rijd nu met een Happy Face al meer dan een jaar rond met de tuning van Ronald, wat een verschil.
Ik rij overigens ook op LPG en ook hiermee geen problemen na de tuning.
Tevens de Bougies nieuw erop en het stotteren in de hoge toerentallen was verdwenen.
Rijd nu met een Happy Face al meer dan een jaar rond met de tuning van Ronald, wat een verschil.
Ik rij overigens ook op LPG en ook hiermee geen problemen na de tuning.
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 07 jun 2018 13:03
- 1e Panda-achtige: Twinair 85pk dualogic lounge 2018
- 2e Panda-achtige: Geen panda maar 500L van 1971
- Locatie: Stekene België
Re: Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
Dit is mijn tweede wagen met twinair motor nu sinds mei een panda 80 pk daarvóór een 500 met 165000km op de teller verkocht zonder een enkel probleem en de wagen rijdt nog.
Hoe sommige mensen de twinair zou kunnen afbreken begrijp ik niet! De 1.2 met 60 pk pff goedkoop ja...maar niet voorruit te branden.
Hoe sommige mensen de twinair zou kunnen afbreken begrijp ik niet! De 1.2 met 60 pk pff goedkoop ja...maar niet voorruit te branden.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 18 mar 2017 12:06
- 1e Panda-achtige: Panda Cross
Re: Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
Heb ook een tuning op mijn 90pk cross laten uitvoeren, rijdt gewoon top.
Verder nog geen verkeerde dingen ermee
Verder nog geen verkeerde dingen ermee
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 17 mei 2015 10:49
- 1e Panda-achtige: 2002 1100 Hobby
Re: Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
Waar in het blok vind ik deze Wastegate? Goed om in de gaten te houden
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
De waste-gate zit niet in het blok maar op de turbo-compressor aan de uitlaatzijde.
- Niels G60
- Forumgebruiker
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 01 jan 2013 16:29
- 1e Panda-achtige: Alfa Romeo 155 2.0 16V EVO R
- 2e Panda-achtige: Alfa Romeo 147 JTD 8V CF4
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
Dit probleem is vooral op de eerdere twin airs met vacuum wase-gate.
Bij de VAG doen de TFSi's dit allemaal...
Bij de VAG doen de TFSi's dit allemaal...
- Alfa 147 JTD 8V CF4
- Alfa 155 2.0 16V EVO3-R Sequentiel
- Alfa 155 2.0 16V EVO3-R Sequentiel
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
Dit is één van de problemen die ontstaan, een ovaal gat in het verbinding deel met de klep in het turbine huis.
Dit ontstaat mede door de ruimte in de as van de waste-gate klep in het turbine huis.
Beide zorgen uiteindelijk voor een steeds grote waste-gate probleem.
Het schijnt volgens zeggen vooral voor te komen bij de eerste 85 TA motoren.
Bij de FIAT Dealer kan je geen losse turbo delen kopen, in Italië bij Saito, kan dat wel.
Dit ontstaat mede door de ruimte in de as van de waste-gate klep in het turbine huis.
Beide zorgen uiteindelijk voor een steeds grote waste-gate probleem.
Het schijnt volgens zeggen vooral voor te komen bij de eerste 85 TA motoren.
Bij de FIAT Dealer kan je geen losse turbo delen kopen, in Italië bij Saito, kan dat wel.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
Hier een filmpje van reparatie van de turbo.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
Hier nog een filmpje die goed weergeeft wat het waste-gate probleem inhoud.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Hoe is het gesteld met jullie "waste-Gate". (TwinAir Turbo)
Dit heb je nodig om bovenstaand probleem in de video op te lossen.
https://turboonderdelen.nl/index.php?ro ... t_id=14561
https://turboonderdelen.nl/index.php?ro ... t_id=17527
Alle Euro-5 TwinAir turbo's met Twin uitlaatpoort hebben er in mindere of meerderen maten last van.
Uiteindelijk gaat het invloed hebben op het gedrag van je motor, stotterende turbo druk opbouw, verhoogt brandstof verbruik, en uiteindelijk fout meldingen, en in het ergste geval noodloop met brandend motor lampje.
https://turboonderdelen.nl/index.php?ro ... t_id=14561
https://turboonderdelen.nl/index.php?ro ... t_id=17527
Alle Euro-5 TwinAir turbo's met Twin uitlaatpoort hebben er in mindere of meerderen maten last van.
Uiteindelijk gaat het invloed hebben op het gedrag van je motor, stotterende turbo druk opbouw, verhoogt brandstof verbruik, en uiteindelijk fout meldingen, en in het ergste geval noodloop met brandend motor lampje.
- ImcoPoelman
- Forumgebruiker
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
- Locatie: Nieuw-Vennep
- Been thanked: 1 time