Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

ELM327.... schaars?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

ELM327.... schaars?

Bericht door Thuur »

Ik heb even getwijfeld om een oud onderwerp nieuw leven in te blazen, maar nieuw is bij nader inzien beter.

Waar ging het om? We, m'n vrouw en ik, hebben tegelijkertijd twee Twinair Pandaatjes gekocht. Anders dan bij m'n vorige model besloot de mijne (ik rijd de meeste kilometers) ineens via z'n display te gaan gillen om een servicebeurt.
Even zoeken leverde op dat reset uitsluitend kan plaatsvinden door een reset via de OBD (On Board Diagnostics) connector onder m'n dashboard.

Nu wil het toeval dat mijn buurman over een dergelijk servicekastje beschikt, aangeschaft om foutcodes te resetten die opkomen wegens een kritisch gemeten waarde van z'n lambda-sonde. En wat bleek? Die functie was niet aanwezig!

Goede raad is (soms) duur, althans: dat bleek toen ik een handvol "erkende" OBD dealers benaderde.
Honderden euro's zou ik moeten uitgeven om een apparaat te bemachtigen die deze functie zou uitvoeren.
Dat had en heb ik er niet voor over. Immers: Nadat de tijd van de eerste servicebeurt verstreken is, inclusief een paar duizend kilometers erna (melding in de trend van "u had onderhoud moeten uitvoeren") zwijgt het systeem voorgoed.
Prima, probleem opgelost. Maar ik blijf natuurlijk altijd benieuwd naar wat wel kan.

Inmiddels heb ik me een beetje vastgebeten in het programma "multieuscan". De meest logische converter zou de "ELM327" zijn. En bizar genoeg: men spreekt over 3 verschillende verloop-connectoren die benodigd zouden zijn voor het uitlezen en/of resetten van verschillende functies bij..... dezelfde auto!
Om een kort verhaal op lengte te houden: het betreft steeds dezelfde universele connector, maar wel met andere pinbezetting. Met deze info heb ik iets te lang achter de soldeerbout gezeten om braaf alle verloopconnectoren aan te schaffen. Een goede schakelaar doet wonderen! Maar nu de basis; Alles is gebaseerd op de ELM327. Een IC'tje dat louter voor converter speelt, oftewel: een aanpassend doorgeefluik tussen auto en computer.

Een zoektocht op internet leverde op dat in China dergelijke interfaces voor een laag tarief aanbieden.
Nadat ik een eerste exemplaar heb laten komen bleek dat deze niet werkte i.c.m. de genoemde software.
Dat werd "slachten voor de wetenschap", en wat bleek? Onze nauwkijkende vrienden beschouwen de term "ELM327" als een begrip dat ze gerust kunnen emuleren in een PIC processortje. Maar daar trapt dat eerder genoemd programmaatje niet in en komt terug net de melding "No ELM327 detected".
Daarna nog twee van dergelijke interfaces besteld en opgelet dat ze werkelijk de ELM327 zouden bevatten, maar ook deze emuleerden slechts het genoemde IC. Qua prijs kon ik er toch al geen buil aan vallen, maar ze zijn inmiddels gecrediteerd.

Als volgende stap heb ik het Nederlandse bedrijf benaderd dat de geregistreerde versie van deze software verkoopt.
De ELM327 converter zouden ze ook kunnen leveren, zij het tegen een veelvoud van het "Chinese" tarief.
En wat bleek? Na de functie "bestellen" verscheen de melding "niet meer leverbaar".
Een mailtje naar dat bedrijf leverde op dat de ELM327 converters uit de handel zijn genomen omdat vaak problemen waren geweest met aansturing, maar ze hadden een alternatief...…. voor 280 euro!

In geen 280 jaar! En anders maar niet... Toch blijf ik uitzien naar een converter die (hardwarematig) de ELM327 bevat met USB aansluiting (van dat draadloze gedoe wil ik vooralsnog niets weten).
Kom ik er niet aan dan is het geen probleem om de betreffende chip te bestellen maar daar moet ik ook weer een schakeling aan toevoegen die de USB poort converteert naar een serieelpoort.
Een serieelpoort (RS232) is immers niet meer van deze tijd.
Zij er mensen die ervaring hebben waar een dergelijke converter voor een nette prijs wordt verkocht en/of ervaring aanwezig is op gebied van resetten van Panda 312 Twinair service-interval?

Bij voorbaat dank,

Thuur
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: ELM327.... schaars?

Bericht door Sirano »

OBD2 met benodigde kleur kabels, ongeveer 45 euro, de software Multiecuscan 50 euro.
Totaal dus 95 euro. Werkt prima, gebruik het zelf al jaren op de Panda, Punto en Alfa Romeo's.
Kabels zijn OBD2 connector zijn in loop der jaren duurder geworden, de software kost nog altijd net zo veel.

Waar te koop stuur ik je via PB.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: ELM327.... schaars?

Bericht door bero »

ELM327 chipset is ooit ontwikkeld door het Spaanse bedrijf Elme Tools en was een van de eerste "commerciele" OBD connector chipset. Nadat het ooit 'gekraakt' is door de Chinezen, hebben ze het hele spul open gegooid (patent niet verlengt) en zijn er mee gestopt bij versie v1.3.

Maar de chipset van ELM327 is niet 'state of the art'. Het is oud, simpel en niet door ontwikkeld.
En daarom is het een beetje een tekortkoming bij MES. Maar omdat het dus weer zo lekker goedkoop is, klinkt het erg aantrekkelijk en werkt het tot op zekere hoogte (met extra kabels) goed er mee.

Dus wil je niet veel betalen, sja. Dan heb je weinig keus met de ELM327..
maar.. https://www.multiecuscan.net/HowToUse.aspx Kun je zelf kiezen hoe duur je het wilt maken..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: ELM327.... schaars?

Bericht door Sirano »

Ik heb je gestuurd waarmee jij je Panda of welke Fiat dan ook kunt uitlezen en resetten. Wanneer je dan nog twijfelt, dan moet je het niet kopen en gewoon naar de garage gaan. Makkelijk zat. Is verder geen discussie waard. En staat al meer dan genoeg over op het forum.

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: ELM327.... schaars?

Bericht door Thuur »

Bedankt voor jullie info, dit was mij namelijk niet bekend.

Omdat ik inmiddels al vier OBD2 interfaces van onze Chinese vrienden heb (op eentje ervan prijkt zelfs de naam "Fiat") die allemaal niet lijken te worden herkend door Multieuscan ben ik me gaan vastpinnen op de aanwezigheid van deze chip. Omdat deze chip tevens beschreven is (en datasheet voorhanden) zou het ook gemakkelijker zijn om te controleren of de pinbezetting van de chip op de juiste contacten van de OBD connector zijn aangesloten

De functie "connect" bij Multieuscan levert de melding op dat geen ELM327 is gedetecteerd. Vandaar mij zoektocht naar "de echte". Ik ga er overigens vanuit dat "contact aan" bij de auto toereikend is om deze te kunnen uitlezen.

Wat is jullie ervaring... Herkent het programma ook de interface zonder dat deze aan de auto is verbonden?
Dat zou voor mij iets gemakkelijker zijn om te controleren zonder steeds naar de auto te hoeven lopen.

"Genoeg over op het forum" heb ik niet gevonden. Het laatste bericht dat ik aantrof is volgens mij ongeveer een halfjaar geleden door mezelf geplaatst.
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: ELM327.... schaars?

Bericht door Sirano »

Bij de software zul je zelf de juiste boordcomputer moeten kiezen, automatisch gebeurd er helemaal niets.
Maar wanneer je er zo onzeker over bent, geef ik het advies om maar gewoon naar de garage te gaan.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: ELM327.... schaars?

Bericht door bero »

Vorige week nog een topic over MES en de ELM327 gehad.

Voor mij wel interessant: trek de 4 dongels eens open en maak er fotos van. Bij v1.3 en de gene die aangeduid word als 1.4 en 1.5 kan het simpel een resistor (r04) weghalen zijn.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: ELM327.... schaars?

Bericht door Thuur »

bero schreef: "Nadat het ooit 'gekraakt' is door de Chinezen, hebben ze het hele spul open gegooid (patent niet verlengt) en zijn er mee gestopt bij versie v1.3. " en "Maar de chipset van ELM327 is niet 'state of the art'. Het is oud, simpel en niet door ontwikkeld."

Volgens mij is het product overgenomen door https://www.elmelectronics.com en zou versie 2.2 nu actueel zijn.
https://www.elmelectronics.com/ordering/order-ics/

Ik kan me indenken dat China geen chips uit de VS inkoopt maar een goedkoop alternatief "verzint". Dat daarbij gekraakte software wordt geleverd (maar geen versie van Multieuscan) gaf mij het idee dat ik naar hardware voor Multieuscan met de originele ELM327 moet uitzien.

Zoals al eerder gesteld beschouw ik reset van de onderhoudsindicator slechts als "finishing touch" van zelf gepleegd onderhoud en heb ik daar zeker geen serieus bedrag voor over. Van het ongetwijfeld goedbedoelde en tot tweemaal toe geuite advies om een garage te bezoeken zal ik dan ook geen gebruik maken.

Wel blijf ik benieuwd naar wat de ervaring is met Multieuscan bij de functie "Settings (F9) >> Scan for interface". Vandaar wederom mijn vraag: Ga ik er terecht vanuit dat dat het programma de interface moet herkennen, ook zonder aangesloten auto met "contact aan"?
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: ELM327.... schaars?

Bericht door bero »

Als ik ELM moet geloven zijn zij grondlegger. Dan heeft de vertegenwoordiger van elmetools toen flink staan liegen op de beurs:-(

Garage vind ik ook een vies woord hoor. En vaak ook de prijs voor even dat resetten. Vele autos kon je vroeger zelfs resetten.

De interface moet herkenbaar zijn met alleen via USB aangesloten. Neem ook aan dat de drivers goed geinstalleerd zijn, en dat hij in de apparaten lijst verschijnt.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: ELM327.... schaars?

Bericht door Thuur »

Als die beurs een tijdje geleden is geweest dan zou beiden wel eens waar kunnen zijn: het Spaanse bedrijf dat een opzetje geeft gedaan en daarna heeft doorverkocht. Beide bedrijven doen immers in auto-elektronica.

Ik heb zelf een tijdje meegeholpen met een ZZP'er die een garagebedrijf voerde. Dat meehelpen was voornamelijk bij wat grotere klussen zoals wisselen van motoren, koprevsie etc. Beroepsmatig had ik meer met elektronica te maken, vandaar dat ik voor beide items niet gemakkelijk naar "derden" loop.

Prima om te weten dat de OBD interface zich zelfstandig moet melden.
De drie OBD converters zijn besteld als zijnde "ELM327", maar wat ze steeds afstuurden was "OBD2 versie 1.5" met een mini-CD'tje, voorzien van drivers en Scanmaster inclusief crack (en waar m'n virusscanner de hik van krijgt).
Na installatie werd een serieelpoort geëmuleerd die steevast niet wordt "gezien" door Multieuscan.
Het programma Scanmaster zelf wil ik niet gebruiken en ik zie ook geen keuzemogelijkheden zoals merk en type van de auto, benodigd om de servicemelding te kunnen resetten.

Met de kennis van nu ga ik er vanuit dat een interface waarop "ELM327" op prijkt alsnog in combinatie met Multieuscan kan worden gebruikt. Zonder deze kennis zou ik geneigd zijn de hardwarematige chip in de interface te claimen.
Dus ga ik wederom bij onze Oosterse vrinden bestellen. De kosten zijn immers nihil, al wat anders geleverd wordt dan besteld, wordt toch gecrediteerd en ik heb de tijd.
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”