Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
uitvallen motor, koud en vochtig weer
Moderators: Erik 319, michiel van g.
uitvallen motor, koud en vochtig weer
Probleem: uitvallen motor bij koud vochtig weer met start & stop melding.
Sedert enige tijd heb ik met mijn twinair 60 PK (2014) het bovenstaand probleem.
Dit gebeurd alleen met koud vochtig weer. Wanneer ik 's morgens weg rijdt slaat hij na een korte afstand bij het stil staan af. Het toerental valt steeds dieper weg, totdat de motor niet meer rond komt.
Er komt dan de melding start & stop niet beschikbaar met een lekkere pieptoon en melding op het dashboard.
Wanneer ik de auto dan weer wil starten, moet ik behoorlijk lang doorstarten voordat deze weer aanslaat met hakken en stoten.
Nu ga ik met deze twinair altijd naar Italien Cars Eindhoven waarbij zij al direct aangaven, laat de accuspanning hier maar eens controleren. Dit ga ik dus aanstaande maandag laten doen. Wellicht dit euvel iemand bekend voorkomt.
Moet zeggen met mijn turbo twinair (2018) heb ik deze problemen nooit, maar die staat ook altijd binnen. En heeft ook een compleet ander motormanagement dan de eerdere series. Ben er inmiddels wel achtergekomen dat de Panda Nuova en 312 het liefste binnen staan. Dan heb je er nooit problemen mee. De Classic daarin tegen heeft dit probleem niet, die lopen altijd.
Sedert enige tijd heb ik met mijn twinair 60 PK (2014) het bovenstaand probleem.
Dit gebeurd alleen met koud vochtig weer. Wanneer ik 's morgens weg rijdt slaat hij na een korte afstand bij het stil staan af. Het toerental valt steeds dieper weg, totdat de motor niet meer rond komt.
Er komt dan de melding start & stop niet beschikbaar met een lekkere pieptoon en melding op het dashboard.
Wanneer ik de auto dan weer wil starten, moet ik behoorlijk lang doorstarten voordat deze weer aanslaat met hakken en stoten.
Nu ga ik met deze twinair altijd naar Italien Cars Eindhoven waarbij zij al direct aangaven, laat de accuspanning hier maar eens controleren. Dit ga ik dus aanstaande maandag laten doen. Wellicht dit euvel iemand bekend voorkomt.
Moet zeggen met mijn turbo twinair (2018) heb ik deze problemen nooit, maar die staat ook altijd binnen. En heeft ook een compleet ander motormanagement dan de eerdere series. Ben er inmiddels wel achtergekomen dat de Panda Nuova en 312 het liefste binnen staan. Dan heb je er nooit problemen mee. De Classic daarin tegen heeft dit probleem niet, die lopen altijd.
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: uitvallen motor, koud en vochtig weer
Zoals je het euvel beschrijft, lijkt het wel of het inlaat traject bevriest. Ik ken de twinair van veraf maar zit er in het spruitstuk/luchtfilter geen klepje of verwarmingselement wat reageert op temperatuur.??
Grtz
Grtz
Re: uitvallen motor, koud en vochtig weer
Zou kunnen, al weet ik niet waar.
Al schijnt de twinair gevoelig te zijn voor lage accu spanning, wat niet inhoudt dat de accu meteen versleten is. Maar de auto niet mee overweg kan.
Het wordt de komende tijd onderzocht. Helaas is dit een auto met onbekende historie. Dat is normaal sowieso niet mijn ding.
Al schijnt de twinair gevoelig te zijn voor lage accu spanning, wat niet inhoudt dat de accu meteen versleten is. Maar de auto niet mee overweg kan.
Het wordt de komende tijd onderzocht. Helaas is dit een auto met onbekende historie. Dat is normaal sowieso niet mijn ding.
Re: uitvallen motor, koud en vochtig weer
Accu bleek in orde te zijn. Men denkt nu ook nog aan een vervuilde motor door het gebruik van verkeerde motorolie. Waardoor de kleppen kunnen plakken bij een koude motor. Het moet iets mechanisch zijn, daar er geen foutmeldingen uit te lezen zijn.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: uitvallen motor, koud en vochtig weer
Plakkende kleppen hoe werkt dat?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: uitvallen motor, koud en vochtig weer
Daar heb ik geen ervaring mee. Dus het is een Twin Air met Multi Air. Ze moeten bettere namen bedenken
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: uitvallen motor, koud en vochtig weer
Bij te dikke olie is smering onvoldoende, slijt het extra hard of in ergste geval loopt vast.
TwinAir staan bekend dat ze dunne olie nodig hebben.
TwinAir staan bekend dat ze dunne olie nodig hebben.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: uitvallen motor, koud en vochtig weer
MultiAir verwijst naar 4 cilinder motoren, vandaar TwinAir voor de 2 cilinder.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: uitvallen motor, koud en vochtig weer
Ik heb het ook een paar keer gehad .
65 pk van 2013.
Zit verse olie in 0w30 helix.
Zal wel de accu zijn. Die is al 6 jaar oud dus niet vreemd.
65 pk van 2013.
Zit verse olie in 0w30 helix.
Zal wel de accu zijn. Die is al 6 jaar oud dus niet vreemd.
312=500 319=Panda.
Re: uitvallen motor, koud en vochtig weer
Het ziet er naar uit dat het euvel gevonden is.
De twinair 60PK is nogal verzot op olie, vooral wanneer je lange stukken 130 rijdt.
Wanneer het oliepijl in het blokje dusdanig laag is dat de peilstok richting minimum gaat, komt het probleem voor.
Het oliepeil dus richting het max houden en het probleem doet zich niet meer voor.
Schijnbaar is er dan te weinig olie met een koude motor voor een goede smering te zorgen. Daarvoor valt hij dan uit.
Remedie is dus iedere week olie peilen.
Al moet ik zeggen heb ik nog nooit een twinair gehad die zo veel olie verbruikt dan een turbolooze 60PK.
1,2 liter op 10.000 km.... daarin tegen is hij wel een stuk zuiniger dan een twinair met turbo.
De twinair 60PK is nogal verzot op olie, vooral wanneer je lange stukken 130 rijdt.
Wanneer het oliepijl in het blokje dusdanig laag is dat de peilstok richting minimum gaat, komt het probleem voor.
Het oliepeil dus richting het max houden en het probleem doet zich niet meer voor.
Schijnbaar is er dan te weinig olie met een koude motor voor een goede smering te zorgen. Daarvoor valt hij dan uit.
Remedie is dus iedere week olie peilen.
Al moet ik zeggen heb ik nog nooit een twinair gehad die zo veel olie verbruikt dan een turbolooze 60PK.
1,2 liter op 10.000 km.... daarin tegen is hij wel een stuk zuiniger dan een twinair met turbo.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: uitvallen motor, koud en vochtig weer
Ooit ergens gelezen dat zo'n turbolooze TwinAir richting de 80 pk gaat met een remap.
Nog nooit gereden met een non turbo TwinAir.
Zijn die ook op 6000 toeren begrenst. ??
Nog nooit gereden met een non turbo TwinAir.
Zijn die ook op 6000 toeren begrenst. ??
Re: uitvallen motor, koud en vochtig weer
Nee, ik kan tot 6500
Maar hij heeft totaal geen koppel onder de 4500 toeren
Maar hij heeft totaal geen koppel onder de 4500 toeren
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: uitvallen motor, koud en vochtig weer
De 65 pk draait ruim 7000 rpm.
En de mijne gebruikt nog geen halve liter op 25000 km.
En de mijne gebruikt nog geen halve liter op 25000 km.
312=500 319=Panda.