Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Trilling in het stuur

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chr1s
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2019 21:29

Trilling in het stuur

Bericht door Chr1s »

Mijn Fiat Panda 4x4 heeft trilling in het stuur. Het is een hele fijne trilling dat voornamelijk voelbaar is tussen de 60-80km/h (ook beetje in het gaspedaal) . Door de trilling krijg je gevoelloze handen en is het rijden niet comfortabel.

Conclusie fiat dealer: Trilling hoort in een twin air 4x4 en we doen er niets aan.

Wat is jullie ervaring en waar denken jullie waar het aan kan liggen? (aandrijfas?)

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Trilling in het stuur

Bericht door Riddick »

Chr1s schreef: 28 dec 2019 22:34 Mijn Fiat Panda 4x4 heeft trilling in het stuur. Het is een hele fijne trilling dat voornamelijk voelbaar is tussen de 60-80km/h (ook beetje in het gaspedaal) . Door de trilling krijg je gevoelloze handen en is het rijden niet comfortabel.

Conclusie fiat dealer: Trilling hoort in een twin air 4x4 en we doen er niets aan.

Wat is jullie ervaring en waar denken jullie waar het aan kan liggen? (aandrijfas?)
Voorbanden laten balanceren. ;)
Trilling in gaspedaal zijn voorwielen, trilling in rempedaal zijn achterwielen die gebalanceerd moeten worden.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Trilling in het stuur

Bericht door PandaVespa »

Wat gebeurt er als je koppeling intrapt als deze trilling merkbaar is?

Houdt het ineens op, dan moet je zoeken bij de motor cq de bak zelf. Houdt trilling aan, dan moet je zoeken ergens in de ophanging.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Trilling in het stuur

Bericht door Robert100HP »

Chr1s schreef: 28 dec 2019 22:34 Mijn Fiat Panda 4x4 heeft trilling in het stuur. Het is een hele fijne trilling dat voornamelijk voelbaar is tussen de 60-80km/h (ook beetje in het gaspedaal) . Door de trilling krijg je gevoelloze handen en is het rijden niet comfortabel.

Conclusie fiat dealer: Trilling hoort in een twin air 4x4 en we doen er niets aan.

Wat is jullie ervaring en waar denken jullie waar het aan kan liggen? (aandrijfas?)
Trilling in het stuur bij optrekken cq versnellen kan duiden op ingesleten homokineten, ik heb dit zelf bij een vrijwel nieuwe Fiat mogen ervaren. Zet 2 personen op de achterbank en rij een rondje, door meer gewicht op de achterbank komt de neus bij optrekken verder omhoog. Daardoor verandert ook de stand stand van de aandrijfassen en word het effect versterkt.

Een fabricage fout/koord breuk in een band, een on ronde band of een kromme / beschadigde velg kan ook een oorzaak zijn.

@ Riddick een trillend rempedaal samen met een trillend stuur heeft als oorzaak ovale remtrommels.
Maar de 169 4 x 4 heeft achter schijven, maar ook schijf remmen zowel voor als als achter kunnen trillingen veroorzaken.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Trilling in het stuur

Bericht door Riddick »

Robert100HP schreef: 30 dec 2019 00:09
@ Riddick een trillend rempedaal samen met een trillend stuur heeft als oorzaak ovale remtrommels.
Maar de 169 4 x 4 heeft achter schijven, maar ook schijf remmen zowel voor als als achter kunnen trillingen veroorzaken.
Ik heb het nergens over een trillend stuur gehad. :roll:

Alex88
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2020 14:02
1e Panda-achtige: Panda 319 Lounge 85 2012

Re: Trilling in het stuur

Bericht door Alex88 »

Een fabricage fout/koord breuk in een band, een on ronde band of een kromme / beschadigde velg kan ook een oorzaak zijn.
Ik had bij de aanschaf van mijn Panda 0.9 Lounge ook een lichte trilling in het stuur. Bij mij zaten er voor en achter verschillende banden onder, waarvan de voorste 2 al minstens 5 jaar oud waren.

Toen ik er in oktober nieuwe winterbanden onder liet zetten en de boel is uitgelijnd ben ik van alle trillingen af.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”