Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Type lamp dagrijverlichting

Discussie over het tunen en stylen van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

ergodyne1
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jun 2007 12:35

Type lamp dagrijverlichting

Bericht door ergodyne1 »

Hoi!

Heb onlangs mijn vrouw een nagenoeg nieuwe 312 Panda cadeau gedaan ;) geweldige auto! het is haar 2e Panda, Pandaverslaafde :mrgreen:

Nu ben ik op zoek naar het type lamp wat in de dagrijverlichting gaat zodat ik hiervoor witte leds kan gaan bestellen. Weet iemand dit? (scheelt mij het demonteren van die lampen, kon het niet vinden in het boekje...)

Alvast bedankt!

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door rp-panda »

Omdat het onbeleefd is om RTFM te roepen en de handleiding inderdaad erg dik geworden is, heb ik dat voor je gedaan. Op p163 staat dat de DRL een P21/5W is, en dat is een bajonetlamp die ook als remlicht wordt gebruikt. Het tweede draadje in het lampje is je stadslicht.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door aribold »

Als het er niet in gestaan had, had je een revisie van de handleiding kunnen eisen.
Theoretisch gezien zou de auto waarschijnlijk zelfs geen CE (en dus ook geen type-goedkeur) mogen hebben, als een slijtagedeel zoals een gloeilamp niet beschreven wordt.
:shock:
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Sirano

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door Sirano »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door rp-panda »

Je kunt ook klagen dat Fiat er nog geen witte leds heeft gemonteerd, zo veel duurder dan een gloeilampfitting met gloeilamp is dat ook niet meer. In een C1 of een Picanto is dat al een paar jaar zo. Scheelt ook weer een regel in de handleiding.

panda100hp

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door panda100hp »

Ik heb contact gezocht met Fiat Otten Breda .over het monteren van led verlichting in de DRL
En kreeg dit antwoord

Geachte heer ?????????

Theoretisch is het mogelijk om led verlichting in de DRL te plaatsen.
We hebben dit echter al twee maal gemonteerd en in beide gevallen geeft dit het volgende probleem:
Op de dashboard gaat constant een lampje voor defecte verlichting branden, ondanks dat de verlicht wel werkt. Dit is helaas niet op te lossen.
We raden het dus af om dit te monteren.


Met vriendelijke groet / With kind regards / Cordiali saluti,
Autobedrijf Otten b.v.

Jorg van Loon
Verkoopadviseur

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door Dennis023 »

Bij een Prius zit een boek van 550 bladzijde en geen enkele eigenaar wist hoe je de batterij van de handzender moet vervangen, ze lezen echt niet. Naar de dealer bellen is makkelijker...
Daarom doen steeds meer auto fabrikanten geen boekje meer in de auto, hoogstens een uitreksel zodat je op pad kunt. Wil je iets weten dan kun je het downloaden.
Het scheelt een hoop bomen, kosten en zelfs gewicht wordt als voordeel aangevoerd...
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

PA312
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 jan 2014 19:42
1e Panda-achtige: Twinair 65pk

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door PA312 »

Dat antwoord van de dealer is gewoon een voorbeeld van geen moeite willen doen. Kwestie van verder zoeken naar een echte dealer. Of iemand die wel na wil denken.

Niet ieder led werkt idd en sommige zullen die melding geven maar niet allemaal. Bij mij zitten ze er al 9000km in en nog nooit een melding gehad. Zonder extra weerstanden oid. Can bus error free leds bestellen scheelt al de helft. En als je pech hebt een resistor ertussen plaatsen.

panda100hp

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door panda100hp »

PA312 schreef:Dat antwoord van de dealer is gewoon een voorbeeld van geen moeite willen doen. Kwestie van verder zoeken naar een echte dealer. Of iemand die wel na wil denken.

Niet ieder led werkt idd en sommige zullen die melding geven maar niet allemaal. Bij mij zitten ze er al 9000km in en nog nooit een melding gehad. Zonder extra weerstanden oid. Can bus error free leds bestellen scheelt al de helft. En als je pech hebt een resistor ertussen plaatsen.
Bedankt. Ik heb een andere dealer benadert . en vertelde me dat er wel degelijk led lampjes geplaats kunnen worden in de DRL.
Morgen ga ik ze bestellen . is niet goedkoop ..€ 60,-
Maar ja !!!! beter duur , dan niet te koop. :lol: :lol: 8*) 8*)

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door exprezzo »

aribold schreef:Als het er niet in gestaan had, had je een revisie van de handleiding kunnen eisen.
Theoretisch gezien zou de auto waarschijnlijk zelfs geen CE (en dus ook geen type-goedkeur) mogen hebben, als een slijtagedeel zoals een gloeilamp niet beschreven wordt.
:shock:
Over CE gesproken,als het al zo letterlijk genomen werd,
Dan zouden weinig 141 modellen de apk halen...
Grt exprezzo.

panda100hp

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door panda100hp »

beste Forum lezers

De LED lampen zijn geplaatst ..echt een mooier gezicht.

Ik heb deze erin laten zetten en geen error op het paneel.

Gebruikersavatar
piekkok
Forumgebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 jan 2015 10:51
1e Panda-achtige: 0.9 Twin Air Turbo Lounge 2012 wit
2e Panda-achtige: Alfa Romeo MiTo 0.9 Twin Air Turbo 2012
Locatie: Leiden

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door piekkok »

Hoi,

Van de week deze LED-lampjes gekocht voor de dagrijverlichting en zojuist gemonteerd.
CANBUS BAY15D 26 SMD LED (P21/5W 1157).

Ik kreeg geen foutmelding op mijn dashboard, maar toen ik in de schemer even terug liep naar mijn auto, zag ik dat aan beide kanten de nieuwe led's zwak knipperden, terwijl de auto op slot stond en, uiteraard, het contact en de verlichting uit stond.

Omdat ik dit heel raar vind, en bang ben dat dit misschien kwaad kan voor de accu, heb ik de led's er weer uitgehaald en de oude gloeilampjes er weer in gedraaid.
Maar deze willen nu allebei niet meer branden en ik krijg nu wel (terecht) een melding op het dashboard dat ik de dagrijverlichting moet controleren.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Groet,
Gert
Una vita, vivere!

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door Robert100HP »

Een van de Can-Bus modules heeft een spanningsval/fout geconstateerd, er mag normaal n.l. geen stroom worden afgenomen door dit circuit als de auto afgesloten is ***. De 12V voeding naar de dagrijverlichting is nu uit veiligheid definitief geblokkeerd. Haal de + pool van de accu los en laat de auto zo een uurtje staan, waarschijnlijk branden de (originele) lampjes dan weer. *** uitzondering hierop is bewust ingeschakelde parkeerverlichting L of R hierbij wordt n.l. ook de schakelaarstand gedetecteerd.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
piekkok
Forumgebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 jan 2015 10:51
1e Panda-achtige: 0.9 Twin Air Turbo Lounge 2012 wit
2e Panda-achtige: Alfa Romeo MiTo 0.9 Twin Air Turbo 2012
Locatie: Leiden

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door piekkok »

Hoi Robert100HP,

Dank voor je uitleg!
Waar zou ik toch zijn zonder dit forum ( veelvuldig bij de dealer waarschijnlijk!!)?
De Panda staat nu ' zonder spanning' dus ik hoop over een uur weer dagrijverlichting te hebben :shock: .

Heb je ook enig idee waarom de led-lampen dan zachtjes blijven knipperen en wat ik daar aan kan veranderen?

Groet,

Gert
Una vita, vivere!

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Type lamp dagrijverlichting

Bericht door Robert100HP »

De wolfraam gloeidraad van een normale lamp heeft een bepaalde (belastings)weerstand, het Can-Bus systeem meet dit constant. Overigens verandert deze weerstand onder invloed van de temperatuur van de gloeidraad ,het verschil in weerstand tussen een koude of warme lamp is een factor 15......!!! (Bedrijfstemperatuur gloeidraad zo'n 2000 graden Celsius) Led verlichting bereikt zelfs na uren branden een maximale temperatuur van zo'n 60 graden Celsius. Dit is mede het gevolg van de lage weerstandswaarde en daar ligt waarschijnlijk bij jou ook het probleem. Mogelijk heb je de nieuwe Led lampjes verwisseld met aangesloten accu. Can-Bus meet eerst 2 gloeilampen, daarna 1 lamp en 1 keer niets, 1 lamp en 1 Led. Daarna 1 Led en 1 keer niets om te eindigen met 2 Leds. Mogelijk lukt het wel als je de Leds met afgekoppeld accu monteert, als de accu weer aangesloten is start Can-Bus de circuit metingen weer op.

Grtz Rob

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”