Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Spacers

Discussie over het tunen en stylen van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piekkok
Forumgebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 jan 2015 10:51
1e Panda-achtige: 0.9 Twin Air Turbo Lounge 2012 wit
2e Panda-achtige: Alfa Romeo MiTo 0.9 Twin Air Turbo 2012
Locatie: Leiden

Spacers

Bericht door piekkok »

Hallo allen,

ik wil graag spacers op mijn 312.
Ik heb banden 195/45/16 met lichtmetalen velgen.

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van spacers op een 312 met bovengenoemde bandenmaat?
Wat is een mooi dikte van de spacers om mijn Panda er sportiever uit te laten zien?
Heb ik dan ook nieuwe (langere) wielbouten nodig?

Ik hoor graag jullie ervaringen/ tips.

Zonnige groet,
Gert
Una vita, vivere!

Gebruikersavatar
richardpanda
Forumgebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2015 20:25
1e Panda-achtige: 1.2 active 2010
Facebook: https://www.facebook.com/richard.gelens.5
Locatie: ridderkerk

Re: Spacers

Bericht door richardpanda »

piekkok schreef:Hallo allen,

ik wil graag spacers op mijn 312.
Ik heb banden 195/45/16 met lichtmetalen velgen.

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van spacers op een 312 met bovengenoemde bandenmaat?
Wat is een mooi dikte van de spacers om mijn Panda er sportiever uit te laten zien?
Heb ik dan ook nieuwe (langere) wielbouten nodig?

Ik hoor graag jullie ervaringen/ tips.

Zonnige groet,
Gert
ligt aan de et waarde van je velg , meer als de maat van de banden en hoever je ze meer naar buiten wilt hebben .. dus reken in mm , meet op hoeveel mm je ze naar buiten wilt hebben ..dan weet je hoeveel mm dik de spacer moet worden ..
als je vanaf de rand of rand van je band rekent tot waar ze moeten komen die afstand in mm (zo worden spacers verkocht in mm maat) dat is dan de dikte die de spacer moet zijn..

en als je wijs bent koop je iets duurdere spacers die centreren op je naaf en die dan ook weer een centrering hebben voor je wiel ... ligt ook een beetje aan de dikte van de spacer .. maar gecentreerd is eigenlijk een must vind ik ...
ze verkopen namelijk ook super goedkope spacers die niet gecentreerd op je naaf zitten en je wiel niet op de spacer..

met gecentreerd bedoel ik dat het hart van de spacer dan precies past op je naaf (zelfde als je een asgat van een velg hebt waar je als die te groot is een pasring in moet doen)
en dan zit er op de spacer een rand waarop het gat van je velg weer centreerd ..

wielbouten is ook weer een kwestie van hoe lang zijn de wielbouten en hoe dik word de spacer en heb je dan genoeg ...
eigenlijk kun je met zoiets beter naar een gerenomeerde velgenzaak gaan die weten wat ze doen :thumbup:

Gebruikersavatar
richardpanda
Forumgebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2015 20:25
1e Panda-achtige: 1.2 active 2010
Facebook: https://www.facebook.com/richard.gelens.5
Locatie: ridderkerk

Re: Spacers

Bericht door richardpanda »

ps. als je dus laten we zeggen 1 cm meer naar buiten toe wilt ... koop je 10mm spacers .. met de juiste asgatmaat zowel voor de spacer op de auto als de velg op op de spacer (58,1??als de nieuwe panda dat ook heeft)

dus stel dat het asgat 58,1 is dan een gecentreerde spacer met beide zijden 58,1 en bijv. 10mm dik

even gezocht en hier heb je zon set (is set van 2)

http://www.nlpower.com/Producten/Produc ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

die is dan wel 16 mm .... :?: maar ze zullen ze meestal in div diktes kunnen leveren .. je ziet op het plaatje ook al de rnd war je velg op centreerd .. is geen goedkoop spul want een setje is maar 2 spacers en 1 set kost 68,95 :shock: :X



hier heb je op de zelfde site een setje voor de helft van het geld maar dan niet gecentreerd , zijn maar 5mm per wiel , maar dan zit er dus alleen een schijfje tussen .. en ik vind dat niks :?

http://www.nlpower.com/Producten/Produc ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Spacers

Bericht door Robert100HP »

Hier heb je op de zelfde site een setje voor de helft van het geld maar dan niet gecentreerd , zijn maar 5mm per wiel , maar dan zit er dus alleen een schijfje tussen .. en ik vind dat niks :?

http://www.nlpower.com/Producten/Produc ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]

Bij niet gecentreerde spacers komen alle krachten volledig op de wielbouten terecht, tot 3 mm steunt het velg hart dan nog een beetje op de naaf. Anders overstappen naar 25 mm per kant, deze spacers worden met bouten vast gezet op de naaf. De velgen vervolgens met bouten op de spacers vastgezet. Zaak is wel een goede set (lees dure) spacers aan te schaffen. Spacers kunnen versnelde wiellager slijtage bevorderen, zit de auto nog in de garantie dan zou ik even wachten met het monteren van dit soort dingen.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
richardpanda
Forumgebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2015 20:25
1e Panda-achtige: 1.2 active 2010
Facebook: https://www.facebook.com/richard.gelens.5
Locatie: ridderkerk

Re: Spacers

Bericht door richardpanda »

ja dat bedoel ik . wil je toch niet ..belasting op je bouten is gewoon een cheap oplossing ...

wat jij bedoeld kan ook ja is alleen nog duurder noemen ze eigenlijk adapters omdat je dan ook gewoon van 4x98 naar een heel andere steek kan gaan , heel handig omdat je dan kan kiezen wat je wilt kwa nieuwe steekmaat.
daarom zijn spacers met centrering in dit geval beter omdat die goedkoper zijn en alle naafaansluitingen zijn dan ook onder steund .. alleen langere bouten gebruiken dan

kwa belasting vd lagers als het te gek maakt en dus heel breed gaat ja dan zeker maar een 10-20 mm gaat goed ... en dan maakt het ook niet uit of je een spacer gebruikt of een velg met andere et , dan slijten je lagers niet zo heel veer meer

blijft een kwestie dat het altijd beter is gelijk de juiste velg te nemen met steek en et waarde .. helaas is er dan in 4x98 en vooral de naafdiameter weinig keus vind ik ...
de velgen die ik leuk vind hebben allemaal een te kleine naafopening / diamter :cry: dus dan moet je wel adapters .. of professioneel uit laten frezen naar 58,1 , ik heb dit wel eens laten doen .. mits er genoeg materiaal is en je een goede zaak met profi apparatuur gebruikt is dat gewoon safe ...

ik zoek zelf gewoon naar een 4x100 en dan schuifbouten , die 2 mm is safe en gebeurt niks mee , dan een velg met een te grote naafdiameter en dan een pasring .. en een beetje mooie et ..maar dan nog ...is de keuze erg beperkt voor de panda ..
ja er is zat maar ik houd altijd van een beetje speciale velg ..
grootste kans is dat ik een keer een set gloednieuwe 15" stalen velgen koop van maar 57€ per stuk en ze dan laat verbreden en coaten .. achter iets breder als voor .. staat denk ik top

voorlopig helaas ff niet heb nu zoveel dingen wat geld kost ..

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Spacers

Bericht door Robert100HP »

Sommige fabrikanten leveren ook ongeboorde c.q. blinde velgen, hier zitten dus geen gaten voor de naaf en het aantal wielbouten. Hier zit een meerprijs aan vast, maar je krijgt wel wat je wil hebben. Schuifbouten zijn ook niet mijn favoriet, het blijft een net niet bevestiging, deze bouten mogen ze bij APK besluit als afkeur bestempelen. Wielen moeten gewoon op een deugdelijke manier vast zitten... Voor een 100 HP had Fiat al over moeten stappen naar een 5 gaats velg 4 wielbouten zijn te weinig.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
richardpanda
Forumgebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2015 20:25
1e Panda-achtige: 1.2 active 2010
Facebook: https://www.facebook.com/richard.gelens.5
Locatie: ridderkerk

Re: Spacers

Bericht door richardpanda »

Robert100HP schreef:Sommige fabrikanten leveren ook ongeboorde c.q. blinde velgen, hier zitten dus geen gaten voor de naaf en het aantal wielbouten. Hier zit een meerprijs aan vast, maar je krijgt wel wat je wil hebben. Schuifbouten zijn ook niet mijn favoriet, het blijft een net niet bevestiging, deze bouten mogen ze bij APK besluit als afkeur bestempelen. Wielen moeten gewoon op een deugdelijke manier vast zitten... Voor een 100 HP had Fiat al over moeten stappen naar een 5 gaats velg 4 wielbouten zijn te weinig.

Grtz Rob
jazeker .. in het verleden gaf ik zelf duizenden uit aan velgen in een aantal jaren .. daar wil ik nu wel mee stoppen , gewoon creatief zijn , een cool ouder setje leuk restaureren oid .. hoeft de wereld niet te kosten dan.
ik heb ook al een paar leuke setjes cupvelgen gezien .. ik heb zon plaatje in mijn hoofd bij een panda , wat lager met een velg met lekker wat lip / iets breder ..het liefst achter net iets meer rand als voor .. lijkt me mooi / lekker eigenwijs

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Spacers

Bericht door Robert100HP »

Wij zien de foto's wel van je je nieuwe creatie, zelf vindt ik zowel de 141 classic en de 312 met 15 inch HP velgen geweldig. Novitec presenteerde ooit de verlaagde 312 in metallic wit met rode spiegels en HP velgen.

Grtz Rob

aapje
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 mei 2015 19:58
1e Panda-achtige: geen

Re: Spacers

Bericht door aapje »

141 met 15 inch HP. Ik ben weer wakker. Hoe mag dat eruit zien? :D
(erg off-topic :oops: :oops: )
Bijlagen
Afb008.jpg

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Spacers

Bericht door Pinda1000 »

Mooie auto en velgen maar ziet er niet uit zo hoog :no:

Jammer is dat er voor 15 inch op een 141 vrijwel geen banden met de juiste afrolmaat te koop zijn.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Spacers

Bericht door Robert100HP »

Het geheel off topic, maar zo is een 141 echt leuk _O_ nu nog twee wielen op het dak bullbar voor en achter en wat extra lampen. :thumbup:
De afwijking van de km teller los op je met een app.

https://play.google.com/store/apps/deta ... free&hl=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Grtz Rob

Sirano

Re: Spacers

Bericht door Sirano »

Houdt er rekening mee dat de 312 in het achterspatbord niet veel nodig heeft om aan te lopen.
Anderzijds zul je daar aanpassingen aan moeten gaan doen.

Gebruikersavatar
piekkok
Forumgebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 jan 2015 10:51
1e Panda-achtige: 0.9 Twin Air Turbo Lounge 2012 wit
2e Panda-achtige: Alfa Romeo MiTo 0.9 Twin Air Turbo 2012
Locatie: Leiden

Re: Spacers

Bericht door piekkok »

Dank voor jullie reacties allemaal.
Ik ga me er in verdiepen en als ik foto's heb van de wielen mét spacers, zal ik ze plaatsen.

Groet,
Gert
Una vita, vivere!

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”