Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

SAVALI Panda twin air met 120 pk

Discussie over het tunen en stylen van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door Dennis023 »

Leuk artikel:
http://www.vireoauto.nl/433266/05-15-Panda-120pk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Savali is de afkorting van Sam van Lingen, vroeger Alfa Romeo dealer en nu onderdeel van Vireo auto. Savali heeft een Panda 80 Twin air getuned naar 120 pk. Dus zoek je een opvolger voor je 100Hp of wil je gewoon wat meer vermogen...het is dus mogelijk.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Sirano

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door Sirano »

Als je het stukje leest, houd ik het toch liever bij mijn hoog octaan oplossing met aangepaste ontsteking.
Lijkt mij beter voor behoud van de auto. Er staan nu al immense krachten op de aandrijving en lagers.....

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door Ivo »

Ik dacht dat water/methanol/ethanol injectie gebruikt werd om voornamelijk de compressie te verhogen en daarnaast ook nog de cilinders koelde?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door Dennis023 »

In het artikel hebben ze het over de koelende werking van het spulletje. Overigens staat de auto tussen de occasions bij Vireo auto. Je vind hem door te zoeken op Panda's van 2014 kleur zwart. Het tankje achter in de kofferbak vind ik niet zo een charmante oplossing. De velgen onder de auto zou ik zelf ook graag onder de mijne hebben.

@Sirano. Ik zou ook niet gaan voor die 120 pk tuning hoor want inderdaad, het moet wel heel blijven. De 100 pk tuning lijkt mij voldoende. Dan is de verhouding minder dan 10 kilo per pk.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door Pinda1000 »

Ivo schreef:Ik dacht dat water/methanol/ethanol injectie gebruikt werd om voornamelijk de compressie te verhogen en daarnaast ook nog de cilinders koelde?
Water/methanolnevel inspuiten in het inlaattraject vlak voor de intercooler zorgt ervoor dat de temperatuur van de inlaatlucht extra daalt door de verdamping van de vloeistof. Hierdoor zit er meer zuurstof in hetzelfde volume lucht.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door Robert100HP »

Als je het volledige artikel in Autovisie van juli j.l. leest dan staat er verder nog dat men om de aandrijfassen te sparen het injectie systeem pas inwerking laat komen vanaf de derde versnelling. Mede hierdoor zet Panda geen wereldtijd neer op de acceleratie van 0 tot 100 dit blijft 10 seconden. Ethanol verbind zich goed met water (het is hygroscopisch) door de vloeistof in het warme inlaat traject te onttrekt het bij verdamping warmte aan de omgeving. waardoor een grote dichtheid van mengsel ontstaat in de cilinder. Voor ruim 1000 euro een beetje knullige oplossing met een jerrycan in de koffer :yes: :yes: :yes:

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door Pinda1000 »

Robert100HP schreef:Als je het volledige artikel in Autovisie van juli j.l. leest dan staat er verder nog dat men om de aandrijfassen te sparen het injectie systeem pas inwerking laat komen vanaf de derde versnelling. Mede hierdoor zet Panda geen wereldtijd neer op de acceleratie van 0 tot 100 dit blijft 10 seconden. Ethanol verbind zich goed met water (het is hygroscopisch) door de vloeistof in het warme inlaat traject te onttrekt het bij verdamping warmte aan de omgeving. waardoor een grote dichtheid van mengsel ontstaat in de cilinder. Voor ruim 1000 euro een beetje knullige oplossing met een jerrycan in de koffer :yes: :yes: :yes:

Grtz Rob
Ja en het werkt alleen kortstondig dus volgas over de Duitse Autobahn heb je er weinig aan. Het is een soort Nitro-injectie of overboost warpspeed :P

aapje
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 mei 2015 19:58
1e Panda-achtige: geen

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door aapje »

Even los van het feit of het een solide en zinvolle oplossing is vind ik het wel zeer positief dat deze dealer op zijn manier de Panda onder de aandacht weet te brengen. :thumbup:

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door Robert100HP »

Savali (samenvoegsel voor Sam van Lingen) is niet zomaar een dealer maar een met roemrucht verleden. Op Zandvoort en andere circuits deden de Savali Alfa's altijd hele goede zaken. Het blijft jammer dat de recessie ook dit dealer bedrijf tot de afgrond heeft gebracht. Gelukkig hebben ze in afgeslankte vorm een doorstart kunnen maken.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door Dennis023 »

Van 1995 tot en met 1998 was ik zelf service adviseur bij Sam van Lingen in Haarlem, een hele leuke tijd. Heb zelf een Alfa 75 en een 33 gereden. Als Fred in Haarlem was (Fred van Lingen, broer van Sam) mochten we altijd even een blokje om met zijn 155 3.1 V6 Savali, of met zijn SZ.

Daarom ben ik blij dat het laatste beetje wat over is, Savali, onderdeel is van Vireo (en dat weer van de Stern Groep).

Zit serieus er over te denken mijn Panda te laten tunen naar een 100 pk versie. Vandaar dat dit artikel mij op viel.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door Riddick »

Kwam het Autovisie artikel toevallig tegen.

Afbeelding

DCross
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:06
1e Panda-achtige: Panda Cross

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door DCross »

:rofl: sleeper effect :rofl:

Anyway, Leuk stukje wel.
Denk alleen met de toeren die je moet draaien om 120pk te halen, dat je hier in de praktijk weinig aan zult hebben.
Met een beetje gevoel voor techniek jaag je dit blokje niet over 5000toeren.

Binnenkort ben ik aan de buurt voor de gewone tuning.
Denk wel profijt te hebben van meer koppel, topvermogen is voor mij niet zo spannend.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door Riddick »

DCross schreef::rofl: sleeper effect :rofl:

Anyway, Leuk stukje wel.
Denk alleen met de toeren die je moet draaien om 120pk te halen, dat je hier in de praktijk weinig aan zult hebben.
Met een beetje gevoel voor techniek jaag je dit blokje niet over 5000toeren.

Binnenkort ben ik aan de buurt voor de gewone tuning.
Denk wel profijt te hebben van meer koppel, topvermogen is voor mij niet zo spannend.
Koppel heb je nodig om op gang te komen, vermogen om de gang er in te houden, het één sluit het ander niet uit.

DCross
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:06
1e Panda-achtige: Panda Cross

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door DCross »

Klopt helemaal,

Maar in de praktijk is het koppel belangrijker dan het topvermogen.
Maximum aan koppel gebruik je zo goed als altijd, je topvermogen (pk's)
gebruik je zelden.

Tenminste ik kom nooit over de 4000 toeren, omdat het beter aan voelt om over te schakelen en dan weer gas erop. En ik hou wel van planken hoor :mrgreen:

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: SAVALI Panda twin air met 120 pk

Bericht door Riddick »

DCross schreef:Klopt helemaal,

Maar in de praktijk is het koppel belangrijker dan het topvermogen.
Maximum aan koppel gebruik je zo goed als altijd, je topvermogen (pk's)
gebruik je zelden.

Tenminste ik kom nooit over de 4000 toeren, omdat het beter aan voelt om over te schakelen en dan weer gas erop. En ik hou wel van planken hoor :mrgreen:
Klop ook wel een beetje, vanaf ± 3750 T/min begint het koppel al weer een dalende lijn in te zetten, om dan de gang er in te houden moeten de toeren blijven stijgen.
Na ± 4750 T/min is de fut er wel uit wat koppel betreft en zakt hij veel meer.

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”