Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Tunen/caravan trekken
Moderators: Erik 319, michiel van g.
Tunen/caravan trekken
Hallo,
Als wij onze 1.2 voor de caravan hebben, ondervinden we wat problemen met auto op snelheid houden.
Klein zuchtje wind of iets helling en hij is niet op 80 km/h te houden in zn 4, en moet ik terug naar zn 3.
Zijn we zo weer op snelheid. Totdat we weet naar de 4e versnelling gaan, zakt hij langzaam weer af.
Met vorige type2 1.2 panda hadden we dat minder.
Ik heb het idee hij iets koppel mist in lagere toeren, helpt chip tuning daarbij?
Iemand hier ervaring mee?
Vr.gr. Gerwin
Als wij onze 1.2 voor de caravan hebben, ondervinden we wat problemen met auto op snelheid houden.
Klein zuchtje wind of iets helling en hij is niet op 80 km/h te houden in zn 4, en moet ik terug naar zn 3.
Zijn we zo weer op snelheid. Totdat we weet naar de 4e versnelling gaan, zakt hij langzaam weer af.
Met vorige type2 1.2 panda hadden we dat minder.
Ik heb het idee hij iets koppel mist in lagere toeren, helpt chip tuning daarbij?
Iemand hier ervaring mee?
Vr.gr. Gerwin
Was trotse eigenaar van tweede Panda, naa een 1000 I.E. (dance) uit 1989, toen een guacomolo groene nuova Panda 1.2 dynamic, inmiddels na slordige 130.000 km, ingeruild voor Grande Punto. Na een blauwe 900 Young uit '95 als 2e auto erbij.
Inmiddels een panda 3, 1.2 uit 2013 als dagelijks vervoer.
Inmiddels een panda 3, 1.2 uit 2013 als dagelijks vervoer.
- Dennis023
- Forumgebruiker
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
- 1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
- Locatie: Gorredijk
Re: Tunen/caravan trekken
Volgens de grafiek / afbeelding op de site van Savali tuning scheelt het 10 Nm = omgerekend 5 pk. Overigens valt dat niet onder tuning maar onder het "verbeteren van de driveability" oftewel alle geknepen parameters van de fabriek worden er afgehaald / herzien.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Tunen/caravan trekken
Het ligt er natuurlijk ook aan, wat weegt de caravan? Is de caravan terug gekeurd? Gebruik je airco tijdens het rijden? Tot hoeveel toeren trek je hem door? Welke versnelling?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Re: Tunen/caravan trekken
Is klassieke caravan van maar 460 kilo, gewicht is probleem niet echt, meer het frontaal opervlakte.
Doortrekken in toeren maakt niets uit, probleem is dat hij bij 80 in 4 niet op 80 blijft, dat in 5e niet wil is oké.
Maar 80 in zn 3 wordt mij net gek genoeg.
Is panda 3 iets zwaarder dan panda 2, maar dat zou toch niet het verschil mogen zijn dat panda 2 wel beter de caravan trekken wil.
Doortrekken in toeren maakt niets uit, probleem is dat hij bij 80 in 4 niet op 80 blijft, dat in 5e niet wil is oké.
Maar 80 in zn 3 wordt mij net gek genoeg.
Is panda 3 iets zwaarder dan panda 2, maar dat zou toch niet het verschil mogen zijn dat panda 2 wel beter de caravan trekken wil.
Was trotse eigenaar van tweede Panda, naa een 1000 I.E. (dance) uit 1989, toen een guacomolo groene nuova Panda 1.2 dynamic, inmiddels na slordige 130.000 km, ingeruild voor Grande Punto. Na een blauwe 900 Young uit '95 als 2e auto erbij.
Inmiddels een panda 3, 1.2 uit 2013 als dagelijks vervoer.
Inmiddels een panda 3, 1.2 uit 2013 als dagelijks vervoer.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
- 1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
- 2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi
Re: Tunen/caravan trekken
Misschien een andere versnellingsbak en dus andere tandwielverhouding achter de 1.2? Heb wel is met panda 3 1.2 een zware aanhanger getrokken met twee assen en vol met sloop afval en dat ging best aardig.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Tunen/caravan trekken
Het gaat dus ook niet of het wel kan en dat soort dingen maar het vasthouden van de snelheid.
Hoeveel toeren zit je als hij op de 80km/u zit?
Hoeveel toeren zit je als hij op de 80km/u zit?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Re: Tunen/caravan trekken
Ca 2500 rpm in 4, 2000rpm in 5, daarom vraag over ervaring of koppel in lager toerenbereik beter wordt.
Een twin air? Ligt op stiga park maar niet in auto met trekhaak die gebruikt wordt.
Een twin air? Ligt op stiga park maar niet in auto met trekhaak die gebruikt wordt.
Was trotse eigenaar van tweede Panda, naa een 1000 I.E. (dance) uit 1989, toen een guacomolo groene nuova Panda 1.2 dynamic, inmiddels na slordige 130.000 km, ingeruild voor Grande Punto. Na een blauwe 900 Young uit '95 als 2e auto erbij.
Inmiddels een panda 3, 1.2 uit 2013 als dagelijks vervoer.
Inmiddels een panda 3, 1.2 uit 2013 als dagelijks vervoer.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Tunen/caravan trekken
Heb je deze? 1.2 8V Fire L4 1242 cc 65 @5500 rpm 102 @3000 rpm
Dan is 2500 rpm in 4 net te laag om het maximale koppel te halen. Dan kan het wel kloppen dat je wat vaker even naar 3 terug moet.
Het kan zijn dat de Panda een iets kortere eindoverbrenging heeft waardoor je net iets meer toeren maakt in 4.
Dan is 2500 rpm in 4 net te laag om het maximale koppel te halen. Dan kan het wel kloppen dat je wat vaker even naar 3 terug moet.
Het kan zijn dat de Panda een iets kortere eindoverbrenging heeft waardoor je net iets meer toeren maakt in 4.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Tunen/caravan trekken
Ik heb zelf gereden met dit type motor in Spanje, en bij steile hellingen moet je inderdaad terug naar 3. Dat zal dus met een groter frontaal oppervlak ook gebeuren.
- ImcoPoelman
- Forumgebruiker
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
- Locatie: Nieuw-Vennep
- Been thanked: 1 time
Re: Tunen/caravan trekken
Ook ik heb in de vakantie gereden met de 1.2 in Portugal, maar wat een verschil met de 0.9 Turbo, deze auto is niet vooruit de branden, bij een klim naar een brug of iets dergelijks moet je gelijk terugschakelen.
Ben ik blij dat ik voor de 0.9 Turbo heb gekozen hier in NL.
Ben ik blij dat ik voor de 0.9 Turbo heb gekozen hier in NL.
- kees5
- Forumgebruiker
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
- 1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
- Been thanked: 2 times
Re: Tunen/caravan trekken
ImcoPoelman schreef:Ook ik heb in de vakantie gereden met de 1.2 in Portugal, maar wat een verschil met de 0.9 Turbo, deze auto is niet vooruit de branden, bij een klim naar een brug of iets dergelijks moet je gelijk terugschakelen.
Ben ik blij dat ik voor de 0.9 Turbo heb gekozen hier in NL.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Tunen/caravan trekken
Als je nou met de caravan probeert om 90 te rijden op de gps,ongever 95 op je teller dan kun je vast en zeker in 4 rijden.
Je mag immers 90 dus met 80 zit je wel erg aan de lage kant. Een fire motor houdt niet zo van lage toerentallen als ie werken moet.
Een twinair met turbo is natuurlijk veel geschikter om een sleurhut te trekken maar dat is natuurlijk een heel andere moderne motor.
Je mag immers 90 dus met 80 zit je wel erg aan de lage kant. Een fire motor houdt niet zo van lage toerentallen als ie werken moet.
Een twinair met turbo is natuurlijk veel geschikter om een sleurhut te trekken maar dat is natuurlijk een heel andere moderne motor.
312=500 319=Panda.