Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

CVT automaat panda selecta piept

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurjen D
Forumgebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jan 2012 18:08
1e Panda-achtige: Selecta 1100 1994
Locatie: Axel

CVT automaat panda selecta piept

Bericht door Jurjen D »

Vandaag mijn transmissieolie laten vervangen bij de garage. De fiat heb ik nog maar 2 weken in mijn bezit en nu is het zo dat de cvt bak ietwat piept zoals een versleten multiriem dat doet, maar dan een verhouding 5 minder. Dit doet hij alleen als je rijdt. Voor de rest doet de bak het prima. Kruipt niet bij stilstand. Pakt goed op en vlot naar topsnelheid. Volgens de garagehouder kan dit geen kwaad en hoef ik me geen zorgen te maken.
Toch wil ik graag jullie mening en ervaring weten. Is dit normaal?

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: CVT automaat panda selecta piept

Bericht door aribold »

De mijne floot een beetje, maar werkte verder prima (totdat de auto als donor opgeofferd werd.)
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Jurjen D
Forumgebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jan 2012 18:08
1e Panda-achtige: Selecta 1100 1994
Locatie: Axel

Re: CVT automaat panda selecta piept

Bericht door Jurjen D »

Inderdaad fluiten dat is het. Is dus normaal?

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: CVT automaat panda selecta piept

Bericht door aribold »

Tja, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. De mijne had geloof ik al een ton op de teller, en ik heb er maar 10.000 ofzo mee gereden. Het enige dat ik kan zeggen is dat het bij de mijne was toen ik hem kocht, en niet erger werd of voor problemen zorgde in de periode dat ik hem gehad heb.
Ik vermoed dat het bij een CVT-bak, vanwege de constructie met duwband, redelijk logisch klinkt, dat er een beetje fluit inzit.
Hopelijk reageert er nog iemand met (meer) ervaring met een (nieuwere) Selecta....
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: CVT automaat panda selecta piept

Bericht door Pandaliefde »

Waar kom je vandaan? Misschien kun je een filmpje maken en het dan laten horen? Ik denk dat als het geluid niet overdreven irritant en dat de garage zegt dat het goed is dat dat zo is. Desnoods even naar een andere garage buiten de stad rijden.

henkwendel
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 feb 2012 20:36
1e Panda-achtige: Panda 1.1 selecta 1995

Re: CVT automaat panda selecta piept

Bericht door henkwendel »

Ik rijd nu ongeveer 2 jaar in een fiat panda selecta van 1995 en heb hem in die tijd van 100.000km naar 125.000km gereden zonder problemen. Ik heb nooit last gehad van een piep of fluit toon of ik nu 80 of 150km/uur rijd (ook dat laatste doe ik wel eens). Helaas heb ik nog niet veel kennis over het selecta gedeelte. Dus kan ik voorlopig niet veel anders zeggen, dan dat ik het niet heb. Misschien toch niet normaal?

Gebruikersavatar
Jurjen D
Forumgebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jan 2012 18:08
1e Panda-achtige: Selecta 1100 1994
Locatie: Axel

Re: CVT automaat panda selecta piept

Bericht door Jurjen D »

henkwendel schreef:Ik rijd nu ongeveer 2 jaar in een fiat panda selecta van 1995 en heb hem in die tijd van 100.000km naar 125.000km gereden zonder problemen. Ik heb nooit last gehad van een piep of fluit toon of ik nu 80 of 150km/uur rijd (ook dat laatste doe ik wel eens). Helaas heb ik nog niet veel kennis over het selecta gedeelte. Dus kan ik voorlopig niet veel anders zeggen, dan dat ik het niet heb. Misschien toch niet normaal?
Ik denk zelf ook niet dat het normaal is, alhoewel de garagehouder zegt dat het geen kwaad kan. Er zijn echter niet zoveel mensen die veel verstand hebben van deze bakken. Het klinkt een beetje als een fluitend lager. Ik denk dat het behoorlijk prijzig is om er een bakrevisie op los te laten, dus laat ik het maar zo en wacht af hoelang hij het volhoud.

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: CVT automaat panda selecta piept

Bericht door Pandaliefde »

Filmpje! Ik zat laatst in een Selecta van een maatje en weetje wat er floot? De kapjes bij het raam. Als ik die dicht deed was hij weer muisstil. Misschien is dit ook wel bij jou? :lol:

henkwendel
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 feb 2012 20:36
1e Panda-achtige: Panda 1.1 selecta 1995

Re: CVT automaat panda selecta piept

Bericht door henkwendel »

Een bakrevisie zou ik inderdaad niet doen, is te kostbaar voor een Panda. Een andere Panda kopen met een goedwerkende Selectabak is voordeliger. Dan hou je de huidige Panda voor onderdelen als de Selectabak echt kaduuk is. Helaas is de Selecta bak de zwakke schakel in de Panda, maar ik zou niet anders willen want het rijd heerlijk.

Panda selecta 1994
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:52
1e Panda-achtige: Panda CLXi Selecta 1994

Re: CVT automaat panda selecta piept

Bericht door Panda selecta 1994 »

Ik heb zelf ook een Panda selecta en dat licht zoevende c.q licht fluitende is eenmaal de werking van de variomatic. Ik heb zelf een Daf 55 en Daf46 en heb in diverse gereden en dat is de werking van de secundair en de primair. Vriendelijke groet, Erik

Gebruikersavatar
Russchenberg
Forumgebruiker
Berichten: 109
Lid geworden op: 18 aug 2016 09:50
1e Panda-achtige: Panda Selecta U9 1992
Locatie: Leiden

Re: CVT automaat panda selecta piept

Bericht door Russchenberg »

Ik heb sinds gisteren ook een panda selecta uit 1992 met hetzelfde geluid.
Vorige eigenaar zei dat het normaal was. Ik hoor het tot em met de 40 km/h.
Nog steeds last van of ben je er al achter wat het is? Ik hoor graag van je!

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: CVT automaat panda selecta piept

Bericht door pandapouwer »

Welke olie heeft de garage eringegooid na het verwijderen van de oude olie.......

Pandapouwer

Gebruikersavatar
Russchenberg
Forumgebruiker
Berichten: 109
Lid geworden op: 18 aug 2016 09:50
1e Panda-achtige: Panda Selecta U9 1992
Locatie: Leiden

Re: CVT automaat panda selecta piept

Bericht door Russchenberg »

Ik heb geen flauw idee.. ik moet zeggen dat het geluid ook bij 60 nog te horen is, en meefluit op het toerental. Hoe hoger het toerental, hoe hoger het (onschuldig klinkende) fluitje..

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”