Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu za, 24 jun 2017, 23:21





Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Afslaan Panda Selecta 1.1 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2155
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


De Bosch inspuiting bepaalt het bdp adhv de positie van de verdeler op de nokkenas.


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 18 nov 2016, 10:35
Berichten: 144
Panda: Cool 2010
2e Panda: A112 Junior
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


Leermomentje voor mij........ _O_ Bosch is de singlepoint? En multipoint de Magneti Marelli? Heb de afgelopen 15 jaar blijkbaar niet alles opgeslagen in mijn bovenkamertje :mrgreen: ooit een Uno 1.1 motor in mijn selecta geschroefd, daar moest ik zelfs de oliepomp van wisselen om de bdp sensor weer gemonteerd te krijgen. De 1100 van 2001 heeft ook al 2 verschillende ECU's kwam ik laatst achter. Ik heb de kennis over al die verschillen niet paraat helaas. :roll:

Maar nu terug naar de Selecta van dit topic. Waar haalt die zijn nulpunt vandaan? Alleen van de nokkenas? Of ook op de krukaspoelie? Begin nu wel nieuwsgierig te worden :yes:


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2155
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


Er zijn meerdere SPI types voor de 1000 & 1100, die van Bosch zonder een aparte bdp sensor, deze haalt zogezegd bdp en toerental uit de verdeler en de IAW Marelli die wel een aparte bdp sensor heeft op de krukaspoelie.

De Selecta van Joop heeft de Bosch injectie zonder aparte bdp sensor. De verdeler is een tijdje geleden gedemonteerd geweest. Het zou kunnen dat de ontsteking niet goed op tijd is gezet en na verloop van tijd nog wat verlopen is. De ECU bepaalt adhv de positie van de verdeler zowel het ontstekingstijdstip als het inspuitmoment. Nokkenas en krukas moeten dus op tijd staan EN verdeler tov krukas ook!


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 18 nov 2016, 10:35
Berichten: 144
Panda: Cool 2010
2e Panda: A112 Junior
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


Dank voor deze duidelijke info! _O_ :mrgreen:


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do, 18 aug 2016, 08:50
Berichten: 80
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Panda: Panda Selecta U9 1992
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


Vandaag even gekeken naar de panda, en wat bleek: geen vonk.
Zowel bij de bougie niet, als direct vanuit de bobine niet.
Ik rook wel een benzine-damp bij het starten, maar de bougie was niet nat..

Hmm.. verdenken we nu de bobine?


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 27 feb 2011, 13:53
Berichten: 866
Woonplaats: breda
Panda: Lancia y10 1990 1.2 mpi
2e Panda: 1000 clx 1991
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


Russchenberg schreef:
geen vonk.
Russchenberg schreef:
Hmm.. verdenken we nu de bobine?
1+1=2 ja zeker verdacht, of de bobine krijgt geen input maar in die hoek moet je dan denk ik zoeken.
Je kan het ook zo bekijken; voor verbranding heb je benzine, lucht en vonk nodig. benzine heb je geroken dus er komt iets binnen, lucht..daar is de aarde mee omringd :wink: , vonk heb je niet.

Benzine word er als nevel ingespoten, en als zodanig uitgeblazen als er geen vonk is, en zo veel is het niet, dus dat niets geks als de bougie niet nat van benzine is.
Als je het luchtfilterhuis er af haalt en de motor start kan je dat vernevel proces zien en horen, best interessant vind ik.


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do, 18 aug 2016, 08:50
Berichten: 80
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Panda: Panda Selecta U9 1992
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


Helaas! Nieuwe bobine a 43 eu heeft niets geholpen. Wil niet aanslaan, en ook (nog) geen vonk..
Mijn troeven om de panda te slim af te zijn raken op.

Wat is een logische volgende stap?


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2155
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


Verdelerkap vernieuwen.


Profiel
Clublid

Geregistreerd: vr, 18 apr 2008, 18:34
Berichten: 403
Woonplaats: zoetermeer
Panda: Fiat 141 selecta 1993
2e Panda: Fiat Panda 110 HP G3
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


Misschien moet je hem nog een keertje afsellen Richard.....je weet wel met die lamp...

Gr Pandapouwer


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2155
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


Ik doe dat gewoon op gehoor :P


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do, 18 aug 2016, 08:50
Berichten: 80
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Panda: Panda Selecta U9 1992
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


Vandaag de panda teruggebouwd naar de oude situatie: oude bobine, oude ontstekingsmodule, en voila, hij sloeg aan. Ook de verdelerkap en rotor vernieuwd. Nog geen proefrondje gereden, maar wel gestart en het blokje klonk goed.

Morgen een nieuw bericht!


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do, 18 aug 2016, 08:50
Berichten: 80
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Panda: Panda Selecta U9 1992
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


Panda heeft het weer een poosje goed gedaan, echter.. vandaag wel weer twee keer afslaan.
Bij een warm blok ging hij bij stationair draaien weer onregelmatig lopen, waarop hij uitviel.
Na een paar keer doorstarten gelukkig wèl aanslaan.

Het vertrouwen is weer weg :S .
Waar moet ik nu weer gaan zoeken?


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 27 feb 2011, 13:53
Berichten: 866
Woonplaats: breda
Panda: Lancia y10 1990 1.2 mpi
2e Panda: 1000 clx 1991
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


Lastig.
Ik noem effe 2 dingen die me te binnen schieten; is het stekkertje op de module een beetje schoon? als in niet al te veel corrosie op het metalen raakvlak/contactpunt.
Heb je na de nieuwe bobine etc de ecu gereset? effe de min pool tien minuten of meer eraf en weer erop, daarna stukje rijden. het zal dan effe rommelig starten omdat de ecu weer alles (vernieuwde) inkomende info van sensoren etc op een rijtje zet.
Kans dat dat het is is niet heel groot maar kan geen kwaad en is het werk niet


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do, 18 aug 2016, 08:50
Berichten: 80
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Panda: Panda Selecta U9 1992
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


De ECU, waar kan ik die vinden? Hoe haal ik vervolgens de min-pool eraf?


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2155
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Afslaan Panda Selecta 1.1


Je kan gewoon de min-pool bij de accu loskoppelen....

Waarom heb je de oude bobine en ontstekingsmodule teruggezet? :? :?


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling