Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Vlokje

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Vlokje

Bericht door Micha D. »

Ik kreeg namelijk afgelopen maandag van iemand een berichtje of ik belang had bij een Panda. Het betrof een 1100 selecta, 1,5 jaar geen APK meer, de bak zou zogezegd kapot zijn en de algehele staat niet al te best. Dus wat zeg je dan? Ja natuurlijk! De auto was namelijk gratis/free/gratuite. Nou, daar zeg ik geen nee tegen. Dus vrijdag een trailer gehuurd en de auto opgehaald!

Afbeelding
SFPS1A1 by Micha Collection, on Flickr

Bij aankomst bleek de uitlaat op de grond te hangen, dat was het gevolg van een finaal door midden gescheurde baksteun. Dat heb ik nog nooit gezien, maar ach. Dus het was tijd voor een aflevering van creatief met spanbanden (tu).

Afbeelding
SFPS1A2 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
SFPS1A3 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
SFPS1A4 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
SFPS1A5 by Micha Collection, on Flickr

Van binnen was hij echt ontzettend goor. Hij was gebruikt als 'bedrijfswagen' van een productiebedrijf, het personeel mocht hem gebruiken om van hot naar her te rijden. Er kwam in ieder geval een vuilniszak met troep uit.

Afbeelding
SFPS1A6 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
SFPS1A7 by Micha Collection, on Flickr

De buitenkant is overigens ook niet om aan te zien. Voorlopig ga ik hem zo houden, vind het wel grappig :T.

Afbeelding
SFPS1A7 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
SFPS1A8 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
SFPS1A9 by Micha Collection, on Flickr



De plannen voor nu: kijken of hij zeer low budget weer op de weg te krijgen is, dan bedoel ik echt rond de 100 euro. Als dat zo ik ga ik er wel even mee rond crossen en anders gaat hij uit elkaar voor onderdelen B). Ik ben er in ieder geval blij mee.

Ik heb inmiddels een baksteun kunnen verkrijgen (bedankt Marcel!), kijken of hij daarmee weer rijdend te krijgen is. De motor loop in elk geval prima, dus dat is mooi. De twee achterbanden waren lek, dus die heb ik vervangen door velgen en banden die ik nog had liggen.

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Vlokje

Bericht door 4RN01D »

Arm ding... Wel blij dat je 'r gaat redden. Ik ben heel benieuwd wat je allemaal gaat doen om 'r rijdend te houden.
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Vlokje

Bericht door Micha D. »

Ik ook! Het moet wel financieel verantwoord blijven. De basis is al zo slecht dat deze het écht niet meer waard is om te redden als er laswerk aan zit.

Omdat de gebroken baksteun tot gevolg had dat de uitlaat op de grond hing heb ik het blok opgekrikt en heel professioneel opgehangen aan een spanband :lol:.

Afbeelding
SFPS2A1 by Micha Collection, on Flickr

Daarna grote wisseltruck: Pony op straat, sloper op straat, Panda uit de garage op straat.

Afbeelding
SFPS2A2 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
SFPS2A3 by Micha Collection, on Flickr

En toen de sloper de garage in, Panda weer de oprit op en als laatste ook de Pony. In de garage het blok weer opgekrikt en er een paar stenen onder gelegd zodat hij in ieder geval de rubbers niet volledig belast. Volgende week hopelijk de nieuwe baksteun eronder.

Gebruikersavatar
Niels9966
Moderator
Berichten: 803
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Vlokje

Bericht door Niels9966 »

Leuk Micha!

De deuren zien er erg roestig uit... hoe zijn de dorpels?

Nieuwe winter panda? :P
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Vlokje

Bericht door Micha D. »

Dorpels zijn van voor naar achter al een keer vervangen. Ontzettend beunwerk, maar het is dicht en (nog) niet doorgeroest. Hetzelfde geldt voor de felsnaden achter in de wielkasten.

Als ik hem rijdend krijg én er nog APK op kan komen dan ga ik hem zeker door de winter heen karren.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Vlokje

Bericht door Ivo »

De buitenkant ga je zo laten? Daar geloof ik dus niets van! Stiekem ben jij gewoon al aan het poetsen geslagen. Het begint al met een baksteun ophalen en vervolgens ben je aan het bellen voor een 1.2 16v. Een 16v Selecta lijkt mij wel interessant :D . O ja en de onderkant deuren maak je gewoon van glasvezel (toevallig heb ik daar al mallen voor ).

Mooie aanwinst en ik ben benieuwd naar de voortgang.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Vlokje

Bericht door Pinda1000 »

Sneeuwvlokje :P

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Vlokje

Bericht door Paul4x4 »

zal ik hier dan maar niet schrijven dat VDT/Bosch een test heeft gedaan met een CVT in de F1?
werd niet toegestaan in de Formule1-regels; hij was te snel
en het ging maar niet stuk
dus ja, een CVT kan best wel wat vermogen aan

maar zorg nu eerst dat hij het doet en apk heeft voordat je alle kosten van een ombouw maakt

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Vlokje

Bericht door Micha D. »

Ivo schreef:De buitenkant ga je zo laten? Daar geloof ik dus niets van! Stiekem ben jij gewoon al aan het poetsen geslagen. Het begint al met een baksteun ophalen en vervolgens ben je aan het bellen voor een 1.2 16v. Een 16v Selecta lijkt mij wel interessant :D . O ja en de onderkant deuren maak je gewoon van glasvezel (toevallig heb ik daar al mallen voor ).

Mooie aanwinst en ik ben benieuwd naar de voortgang.
Haha, dat lijkt me ook wel vet. Eerst maar rijdend krijgen en me inhouden om hem niet te poetsen :rofl:.
Paul4x4 schreef:zal ik hier dan maar niet schrijven dat VDT/Bosch een test heeft gedaan met een CVT in de F1?
werd niet toegestaan in de Formule1-regels; hij was te snel
en het ging maar niet stuk
dus ja, een CVT kan best wel wat vermogen aan

maar zorg nu eerst dat hij het doet en apk heeft voordat je alle kosten van een ombouw maakt
Ga ik ook doen, maar ook een automaat kán kapot. Geen olie bijvoorbeeld.

Ik heb inmiddels een baksteun van Marcel, dus we gaan morgen of overmorgen even kijken of hij nog wat doet 8*).

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Vlokje

Bericht door PandaVespa »

Het is erg nobel om een afgeschreven Panda weer leven in te blazen.

Alleen je kunt dit ook vergelijken dat je een oud cq ziek dier omarmt, geef deze wat vitaminepreparaten met de hoop dat deze wellicht nog een jaartje doorleeft. 's Winters gewoon naar buiten gooien en na de winter weer dumpen. Het is humaner om het arme beestje direct in te laten slapen als deze toch geen kwaliteit van normaal leven heeft in de toekomst.

Als je deze nu gaat restaureren en helemaal technisch en cosmetisch tiptop krijgt, dan verdien je respect. Alleen dat ga je niet redden met €100,- budget, waarvan een gedeelte al uitgegeven is aan een trailer en brandstofkosten om hem op te halen met andere auto. Ohja en kenteken overschrijven.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Vlokje

Bericht door Erik 319 »

Ehh nee.
Een auto vergelijken met een dier gaat mank.
Zelfs al is het een panda.
Een auto leeft niet en heeft geen gevoel.
Dus als deze panda op een low budget manier weer een apk kan scoren vind ik dat mooier dan het ding slopen.
Ik reed vroeger altijd alles nieuw en wat het kostte boeide me weinig.
Nu rijd ik ook noodgedwongen in een low budget panda die minder heeft gekost dan zijn wielen.
Maar ik heb er wel heel veel plezier van.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Vlokje

Bericht door Micha D. »

We zijn weer verder gegaan met 'vlokje'. Afgelopen week een baksteun opgehaald die eronder moest, dus vanmiddag na m'n werk meteen onder de auto gekropen en de steun eronder gezet. Dat wil zeggen, ik wou de auto graag opkrikken met de originele krik (die je in een gleuf in de zijkant zet en dan omhoog draaien, de meesten zullen een dergelijke krik wel kennen). Echter vond de felsnaad van de auto dat niet zo leuk en die besloot er van tussen te gaan onder de druk van de krik. Enfin, kan gebeuren dan zetten we een garagekrik onder het voorste krikpunt en zetten we gewoon een assteun onder het krikpunt waar de originele krik in zou moeten.

Toen gebeurde er dus dit (geluid aan!!):
[youtube][/youtube]


Ahhhh juist. Ik denk, mijn vermoeden, dat deze auto niet meer door de APK komt.

Maar omdat ik hem toch even rijdend wou hebben heb ik samen met m'n vader de baksteun eronder gezet. Dat ging eigenlijk zeer eenvoudig, na een half uurtje zat hij eronder.

Echter doet de automaat nog steeds niets. Ik kan de auto in elke stand van de bak zetten, de lampjes naast de versnelling gaan dan ook branden (wat dus betekent dat hij hem wel inschakelt). Zowel voor of achteruit komt er geen beweging in de auto. Helaas. Dan wordt het hoogstwaarschijnlijk toch demontage, en dat lijkt me gezien de staat van de carrosserie geen overbodige luxe.

Gebruikersavatar
Niels9966
Moderator
Berichten: 803
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Vlokje

Bericht door Niels9966 »

Dat is jammer Micha... ik heb weinig verstand van automaten, wel van roest... denk dat deze idd opgegeven in...Ja

Mocht je voor demontage gaan, en er nog geen koper voor hebben, dan heb ik wel intresse in het getinte glas... en met name in de voorruit :yes:
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita

Gebruikersavatar
2x34
Forumgebruiker
Berichten: 438
Lid geworden op: 13 feb 2011 09:42
Locatie: Made (De May)

Re: Vlokje

Bericht door 2x34 »

Niels9966 schreef:Dat is jammer Micha... ik heb weinig verstand van automaten, wel van roest... denk dat deze idd opgegeven in...Ja

Mocht je voor demontage gaan, en er nog geen koper voor hebben, dan heb ik wel intresse in het getinte glas... en met name in de voorruit :yes:
Heb ik ook nog 1 :D
panda 34 openair

Gebruikersavatar
Roestigepanda
Forumgebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 apr 2018 19:10
1e Panda-achtige: Panda 900 bj 2000 Firat
Locatie: Noordwijk

Re: Vlokje

Bericht door Roestigepanda »

Mocht de auto voor demontage gebruikt worden dan zou ik interesse hebben in de dakdragers.
Firat Panda 2000

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”