Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
hoe hou ik mijn Selecta op de weg
Moderators: michiel van g., Niels9966
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Aan de antwoorden van Vespa en Paul heb ik weer wat, Weer wat geleerd
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
U9, S9, K9... Dat zegt míj dan weer niks. Slaat dat op de motoren ("vacuumvervroeger, ontstekingsunit met ribbeltjes"...) of op de Selecta-bakken?
Ik heb enkel enige ervaring met een Punto Selecta (1.2). Ik heb toen "gevonden" dat die tweede "gaskabel" dient om bij plankgas ("kickdown") "terug te schakelen" naar een kleinere verhouding zoals een klassieke automaat doet... De normale gaskabel bedient "het gas" uiteraard, en de tweede kabel geeft bij plankgas info aan de cvt dat maximum vermogen (en dus optrekkracht) gevraagd wordt en er een kleinere verhouding moet ingesteld worden... Bij "normaal" gasgeven doet die kabel niks, denk ik.
Misschien mede door dat "kickdown" effect dat je zo vaak negatieve reviews leest over dat "loeien" van de motor bij een cvt-wagen. Die testrijders weten niet hoe ze ermee moeten rijden. Rustig dus, dan rijdt het heerlijk, en ik (en ook mijn vrouw!) vind het nog altijd de rustigste en "lekkerst rijdende" auto die we ooit gehad hebben!
Nog alle dagen zegt ze in haar huidige Nuova Dua Logic "De Punto (Selecta) reed toch beter...". Die Dua Logic rijdt goed maar inderdaad, de Selecta reed beter!
Ik heb enkel enige ervaring met een Punto Selecta (1.2). Ik heb toen "gevonden" dat die tweede "gaskabel" dient om bij plankgas ("kickdown") "terug te schakelen" naar een kleinere verhouding zoals een klassieke automaat doet... De normale gaskabel bedient "het gas" uiteraard, en de tweede kabel geeft bij plankgas info aan de cvt dat maximum vermogen (en dus optrekkracht) gevraagd wordt en er een kleinere verhouding moet ingesteld worden... Bij "normaal" gasgeven doet die kabel niks, denk ik.
Misschien mede door dat "kickdown" effect dat je zo vaak negatieve reviews leest over dat "loeien" van de motor bij een cvt-wagen. Die testrijders weten niet hoe ze ermee moeten rijden. Rustig dus, dan rijdt het heerlijk, en ik (en ook mijn vrouw!) vind het nog altijd de rustigste en "lekkerst rijdende" auto die we ooit gehad hebben!
Nog alle dagen zegt ze in haar huidige Nuova Dua Logic "De Punto (Selecta) reed toch beter...". Die Dua Logic rijdt goed maar inderdaad, de Selecta reed beter!
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Terugkomend op het openingsbericht. Geweldig initiatief Paul! Jij neemt hier wel het voortouw om de onderdelenvoorziening veilig te stellen. Zeker voor de Selecta zal het pittig worden omdat die al snel afgedankt werden. Een goedkope schuur ergens (waarschijnlijk afgelegen) huren en daar al het interieur spul e.d. bewaren zou ook een goede stap voorwaarts zijn. Die zaken zullen als eerste moeilijk te vinden zijn en ik denk dat de oer bezitters dit vast kunnen beamen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Goed idee Paul! Ik heb toen van de witte sloop Selecta de bak volledig uit elkaar gehaald omdat die niet meer werkte, dat was ook zeer interessant. Waarschijnlijk was daarvan overigens de poederkoppeling overleden. Ik heb de overige Selecta specifieke zaken toen overgedaan naar Marcel (pandapouwer) of verkocht. Mocht ik nog wat tegenkomen in de garage dan zal ik dat uiteraard bewaren voor in het magazijn.
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
welnu, een clubmagazijn gaan we niet doen. dat wordt veel te duur. daar is al lang en breed over gediscusieerd.Ivo schreef: ↑27 jun 2020 11:34 Terugkomend op het openingsbericht. Geweldig initiatief Paul! Jij neemt hier wel het voortouw om de onderdelenvoorziening veilig te stellen. Zeker voor de Selecta zal het pittig worden omdat die al snel afgedankt werden. Een goedkope schuur ergens (waarschijnlijk afgelegen) huren en daar al het interieur spul e.d. bewaren zou ook een goede stap voorwaarts zijn. Die zaken zullen als eerste moeilijk te vinden zijn en ik denk dat de oer bezitters dit vast kunnen beamen.
daar gaat het hier niet over, dus daar ook niet op reageren aub!
de onderdelenvoorziening voor mijn eigen (oer)Panda's is het belangrijkste. daar gaat ook al een boel geld in zitten
dat zit wel snor.
wat de selecta betreft, dat is een ander verhaal. dat is altijd al lastig en aan de prijs geweest. vandaar dat ze zo snel verdwenen zijn. reparatie was al snel te duur of economisch niet verantwoord.
als je u een Selecta op de sloop aantreft, meld dat dan. of haal er specifieke delen van af. als eerst roep ik de 2 schakelaars bij het gaspedaal en de koolborstelhouder op de bak
als je dat bij je eigen spullen mee afrekent, dan heb je ze vaak voor weinig. let wel, je weet nooit of ze nog goed zijn (schakelaars) of de koolborstels lang genoeg zijn. moet een matsprijsje zijn op de sloop
ook weet ik dat er een paar mensen hier zijn die diverse selecta's hebben omgebouwd naar schakel. wat is er met die spullen gebeurd?
redt wat er te redden valt. namaken is schrikbarend duur en zal met kleine aantallen ook nooit gebeuren
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Even "herinneringen" opgehaald aan "mijn Selectaperiode" en een foto gevonden van het andere eind van de "kickdownkabel"... Ik had het oliecarter geopend om de oliefilter (en natuurlijk ook de olie) te vervangen (= platte "blikken" doos onderaan). Fiat schrijft dit voor om de 40.000 km... Midden bovenin de foto zie je het "spiegelbeeld" van de ronde kabelgeleider die boven aan de "spi-carburateur" zit, en nog net een stukje kabel.
Al mijn documentatie heb ik aan Paul doorgespeeld zodat hij (op eigen vraag ) dé Selecta-referentie wordt!
Al mijn documentatie heb ik aan Paul doorgespeeld zodat hij (op eigen vraag ) dé Selecta-referentie wordt!
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
dankjewel voor de info Frans, heel leerzaam. de boekenkast raakt al voorzichtig aan compleet
nu alles nog eens snappen en begrijpen
zoals ooit elders gemeld, 'ik doe maar wat'
daarom, hoe kan je het nu beter leren en daarna uitleggen dan als ervaringsdeskundige?
net als op school, naast de boeken heb je een casus nodig.
donderdag met hulp van Sebastian (waarvoor dank) onderstaande studie-object opgehaald kenteken is al in aanvraag, dit weekend eerst maar wat gedaan aan achterstallig onderhoud.
remolie ververst, algehele check, vandaag distributie eraf gehaald. komende week komt er nieuwe boel op
ook dit is een leerschool..........ik weet niets (....) van phase 2
nu alles nog eens snappen en begrijpen
zoals ooit elders gemeld, 'ik doe maar wat'
daarom, hoe kan je het nu beter leren en daarna uitleggen dan als ervaringsdeskundige?
net als op school, naast de boeken heb je een casus nodig.
donderdag met hulp van Sebastian (waarvoor dank) onderstaande studie-object opgehaald kenteken is al in aanvraag, dit weekend eerst maar wat gedaan aan achterstallig onderhoud.
remolie ververst, algehele check, vandaag distributie eraf gehaald. komende week komt er nieuwe boel op
ook dit is een leerschool..........ik weet niets (....) van phase 2
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
bied maar aan;
koppeling, mag kapot zijn/niet functioneren
koolborstelsethouders
switches aan het gaspedaal
injectie-unit SPi Bosch met de specifieke luchtklepbediening (tja, hoe heet zoiets)
cvt-oliefilter (liefst nieuw)
startmotor
computer stuurunits
het is geen goud, de electrische delen.......ga er verkeerd mee om en het is stuk en niet te repareren
het is wél van belang dat alles gewoon compleet is. ik moet het wel kunnen testen/controleren
verder ben ik geen oud-ijzer-stort, betaal graag de oud-ijzer-prijs......
ik betaal dus óók voor onderdelen die stuk zijn. hou het fatsoenlijk, door dit te doen probeer ik zoveel mogelijk mensen in staat te stellen om zolang mogelijk rond te rijden met hun Selecta
voorlopig zie ik graag NIETS weggegooid worden!
weet je ergens een partijtje nieuwe onderdelen, ook altijd welkom
weet je een garage die gaat sluiten? mag je óók melden
indien 'boven de grote rivieren', dan zou ik graag hulp hebben ivm reisafstand/onderhandelen/ophalen/tijdelijk opslaan
koppeling, mag kapot zijn/niet functioneren
koolborstelsethouders
switches aan het gaspedaal
injectie-unit SPi Bosch met de specifieke luchtklepbediening (tja, hoe heet zoiets)
cvt-oliefilter (liefst nieuw)
startmotor
computer stuurunits
het is geen goud, de electrische delen.......ga er verkeerd mee om en het is stuk en niet te repareren
het is wél van belang dat alles gewoon compleet is. ik moet het wel kunnen testen/controleren
verder ben ik geen oud-ijzer-stort, betaal graag de oud-ijzer-prijs......
ik betaal dus óók voor onderdelen die stuk zijn. hou het fatsoenlijk, door dit te doen probeer ik zoveel mogelijk mensen in staat te stellen om zolang mogelijk rond te rijden met hun Selecta
voorlopig zie ik graag NIETS weggegooid worden!
weet je ergens een partijtje nieuwe onderdelen, ook altijd welkom
weet je een garage die gaat sluiten? mag je óók melden
indien 'boven de grote rivieren', dan zou ik graag hulp hebben ivm reisafstand/onderhandelen/ophalen/tijdelijk opslaan
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
volgende studie-object; ecvt waarbij de parkeerstand niet blokkeert
althans, in de P=stand met een koppeling op de prise-as kan je de koppeling gewoon draaien (wel met iets meer weerstand)
althans, in de P=stand met een koppeling op de prise-as kan je de koppeling gewoon draaien (wel met iets meer weerstand)
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Bedoel je dat de koppeling "slipt" en dus met moeite verdraaibaar is (in uitgebouwde toestand) of was het probleem al aanwezig met de bak nog in de wagen? Uitgebouwd zou het kunnen dat het poeder niet gemagnetiseerd is en dus niet "pakt" waardoor de koppeling draaibaar blijft tov de priseas. Dat lijkt me normaal.
De blokkering (P) ín de bak gebeurt door een pen die ergens in een holte valt en zo gewoon mechanisch de boel echt blokkeert. Daarom enkel bij volledige stilstand in P zetten, en niet wanneer de wagen nog een beetje uitbolt! Dan kan die pin breken of ander schade veroorzaken.(vertelde mijn dealer destijds)
De blokkering (P) ín de bak gebeurt door een pen die ergens in een holte valt en zo gewoon mechanisch de boel echt blokkeert. Daarom enkel bij volledige stilstand in P zetten, en niet wanneer de wagen nog een beetje uitbolt! Dan kan die pin breken of ander schade veroorzaken.(vertelde mijn dealer destijds)
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
eh, nee
het volgende is het geval;
wanneer ik bij een revisiebedrijf een gereviseerde koppeling wil en kan kopen, dien ik de oude koppeling in te leveren. vanwege de zeldzaamheid van dit spul
nu wist ik een paar koppelingen te liggen waarvan de historie niet bekend is.
afgelopen zaterdag gaan halen.
ik heb een losse koppeling waarvan de 'binnenkant' niet draait. deze is dus zeker niet goed/kapot
je hebt de trommel, met de koelribben, en je hebt de 'binnenkant' met de sleepringen. die moet je onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. net zoals wanneer de auto met draaiende motor stil staat. dan is het precies andersom; de 'binnenkant' staat stil (de wielen draaien ook niet) en de trommel (welke vast zit aan het vliegwiel) draait met toerental motor
deze koppeling gaat dus als ruilkoppeling weg.
deze koppeling, die dus vast zit, zet ik op de prise-as van deze cvt.
als ik de hevel in de P-stand zet, kan ik de prise-as gewoon draaien. wel met met wat meer weerstand, dan in alle andere standen
verder nog niet onderzocht
wel al wat delen aan de buitenkant van de cvt gedemonteerd en ik kom iets wat op siliconenkit lijkt tegen
hij is dus al eens open geweest. ik ben benieuwd naar de verrassingen die ik tegen kom
wordt vervolgd
het volgende is het geval;
wanneer ik bij een revisiebedrijf een gereviseerde koppeling wil en kan kopen, dien ik de oude koppeling in te leveren. vanwege de zeldzaamheid van dit spul
nu wist ik een paar koppelingen te liggen waarvan de historie niet bekend is.
afgelopen zaterdag gaan halen.
ik heb een losse koppeling waarvan de 'binnenkant' niet draait. deze is dus zeker niet goed/kapot
je hebt de trommel, met de koelribben, en je hebt de 'binnenkant' met de sleepringen. die moet je onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. net zoals wanneer de auto met draaiende motor stil staat. dan is het precies andersom; de 'binnenkant' staat stil (de wielen draaien ook niet) en de trommel (welke vast zit aan het vliegwiel) draait met toerental motor
deze koppeling gaat dus als ruilkoppeling weg.
deze koppeling, die dus vast zit, zet ik op de prise-as van deze cvt.
als ik de hevel in de P-stand zet, kan ik de prise-as gewoon draaien. wel met met wat meer weerstand, dan in alle andere standen
verder nog niet onderzocht
wel al wat delen aan de buitenkant van de cvt gedemonteerd en ik kom iets wat op siliconenkit lijkt tegen
hij is dus al eens open geweest. ik ben benieuwd naar de verrassingen die ik tegen kom
wordt vervolgd
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
eindelijk binnen, vanuit Osaka, Japan........
nieuwe koolborstelhouder, voor de Subaru Justy
stekkertjes en zwart pastic zijn net even anders.......maar voor de rest, gewoon te monteren
nieuwe koolborstelhouder, voor de Subaru Justy
stekkertjes en zwart pastic zijn net even anders.......maar voor de rest, gewoon te monteren
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Super! Zou het dan niet in Nederland bij een Subaru-verdeler te vinden zijn, of komt het via die weg?
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
kon wel besteld worden (werd gezegd), maar levertijd onbekend. ik moest rekenen op een week of 6 en de prijs........
2x zoveel als vanuit Japan over laten komen
en helaas is 'zeggen dat het kan' en 'daadwerkelijk geleverd krijgen' geen garantie is dat dat gelijk is aan elkaar
je zou echter ook bij een specialist de koolborstels kunnen laten vervangen. waarschijnlijk is dit goedkoper
ik wilde graag weten in hoeverre het Subaru onderdeel verschilt met die van de Panda
2x zoveel als vanuit Japan over laten komen
en helaas is 'zeggen dat het kan' en 'daadwerkelijk geleverd krijgen' geen garantie is dat dat gelijk is aan elkaar
je zou echter ook bij een specialist de koolborstels kunnen laten vervangen. waarschijnlijk is dit goedkoper
ik wilde graag weten in hoeverre het Subaru onderdeel verschilt met die van de Panda
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Bij een revisie-specialist heb ik mij laten vertellen dat vervangen van deze koolborstels qua handeling niks voorstelt, maar nadat ze dit gedaan hadden in verleden, was de elec. ergens te heet geworden en einde oefening auto.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........