Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

Frans, geen idee..... mijn geduld wordt weer op de proef gesteld;

tik is weg, volgende probleem. de vraag is, heeft het verdwijnen van de tik hiermee te maken?

motor blijft maar hoog in de toeren draaien, ook als hij warm is.
kunnen 2 dingen zijn; of hij injecteert teveel brandstof, of de gasklep blijft open staan

vandaag luchtfilter verwijderd, om te zien wat er aan de hand is. zie foto

de gele pijl duidt aan dat er iets niet sluit. van bovenaf is te zien dat de gasklep nagenoeg dicht zit, er komt alleen veel benzine uit de injector
de rode cirkel laat zien wat de extra inspuiting verklaart. (toch?)
als ik de gasklep handmatig open, kan ik de 'drukker' volledig terugduwen. laat ik de gasklep weer los, dan gaat hij toch weer duwen. ook met alleen contact op

roep maar, waar zit het probleem. temperatuursensor in het inlaatspruitstuk? (hij denkt dat de motor te koud is)
zit er nog ergens een sensor voor watertemperatuur? de koelvin slaat wel in na enige tijd. dat is de sensor in de radiateur.
20210301_173017.jpg

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

"snelle reactie"... Het gaat toch om je Selecta? Heeft die geen Firemotor? Aan de plaats van je remservo te zien zit de "carb" toch achteraan de motor en is het een Fire... De gasbediening ziet er echter helemaal anders uit dan bij mijn 1.1 (niet-Selecta) . Is het een Magneti Marelli of een Bosch? Een Selecta (1.1 MM) heeft toch een (half)ronde "schijf" waaraan de gaskabel bovenaan trekt, en die (bij een Selecta) aan de andere kant (onderaan) een tweede kabel meetrekt die naar de Selecta-bak loopt (overdrive-"signaal" bij plankgas). Beide kabels lopen eerst een stukje horizontaal vooruit...
Hier lijkt het een stang die de gasklep bedient(? dat ding dat naar beneden loopt). En die klep-hendel komt duidelijk niet terug naar "nul" (je pijl). Dal lijkt me een mechanische oorzaak te hebben... Of is dàt de "terugkoppel"-kabel die langs onder naar je bak gaat? Want als die stang (of kabel) naar beneden trekt zou die net je gasklep tegen die aanslag (je pijl) trekken. Of is het de einde-koers van de gasklep-open-stand?
Je ziet, ik begrijp je foto niet... Is het Bosch (en helemaal anders...? Geen ervaring mee!) (en het is een "snelle reactie")

En om de verwarring kompleet te maken: gisteren ritje gedaan en mijn SPI tikte totaal niet...!!! Nu herinner ik me dat ik dat vroeger ook soms had, dat hij niet tikte. Maar dit hier totaal terzijde van jou snelloop-probleem. Dat zou valse lucht kunnen zijn. Herinner je dat ik hier ooit vertelde over een ontbrekend slangetje (afdicht-dop) achteraan mijn "carburateur"! Maar de gasklep moet sowieso dicht gaan zonder gas! Die wordt enkel door je gaspedaal bediend en niet door de ECU! Die bedient een apart doorgangskanaal voor meer of minder lucht, en dus sneller of trager lopen, middels de stappenmotor.

Misschien wat meer foto's? Van beide kanten van je "carburateur" (links en rechts)

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

snelle reactie terug; onderwerp hier; de Selecta, dus ja, het is de SPI 1.1 fire. selecta is altijd Fire
ronde schijf zit aan de achterkant, dwars.
die bedient het stangetje, dus de gasklep. die sluit op 0.xxmm

het 'duwertje' in de cirkel duwt tegen de apart te bedienen hevel die nu dus niet in de ruststand komt (tegen afstelboutje)

ik heb de check gedaan naar lekken, maar ik kom ze niet tegen. geen slang die ontbreekt of los hangt, geen pijpjes te zien waar een slang vanaf is of een dopje ontbreekt
ook het slangetje van de vacuumvervroeger op de nieuwe verdeler los genomen en afgedicht, geen verschil

wellicht kijk ik ergens overheen, geen idee. ik ben van het (mechanische) carburateurtijdperk, elektriek is horror voor mij

Gebruikersavatar
Manuel_Panda_34
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Manuel_Panda_34 »

Is die foto die je genomen hebt in koude of warme toestand?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Ik stam (uiteraard) ook uit het mechanisch tijdperk, als "helper" bij mijn vader in mijn vrije tijd thuis, in de jaren '70 tot '90... ;-) En later (sporadisch) bij mijn oudste broer, die nu ook al tien jaar met pensioen is. Maar gewoon met lezen en internet (en dit forum!)toch heel wat bijgeleerd.
In principe doet (het "benzinegedeelte" van) de spi (mijn broer noemt het "druppelcarburateurs") uiteraard hetzelfde als een gewone carburateur via de natuurkunde-wetten deed: Benzine vernevelen in de inlaatlucht. Voor mij aanvankelijk ook "Chinees" maar langzaamaan begin je het te begrijpen. Geen toverij maar gewoon logische dingen. Allerlei "voelers" vertellen de ECU hoe koud het is (zowel de lucht als het koelwater; vroeger moest jij dat zélf voelen en de choke uittrekken), hoe de gasklepstand is (gasklepsensor), hoe sterk de onderdruk is (vacuum/MAPsensor; onsteking met vacuumvervroeger), welk het toerental is (BDP-sensor; Bovenste Dode Punt; enkel nodig voor de ontsteking; centrifugaalvervroeger), hoe goed de verbranding is (Lambdasonde; werd vroeger niet naar gekeken tenzij de luchtschroef/CO-afstelling)... En aan de hand van die info gaat de ECU de hoeveelheid benzine én de ontsteking aansturen. Bvb "Het is buiten 10°C, de motor is al goed warm: 85°C, halfgas, 3000.rpm. Dan geef ik zoveel benzine en op dàt moment een vonk"... De ECU heeft een heel aantal mogelijk "toestanden" in zijn geheugen en neemt eruit wat op dàt moment nodig is. En dat tientallen (of meer?) keren per seconde. "Da's alles" ! ;-)

Maar terug over je foto. (Toch graag een paar meer, van verschillende kanten) Die plastieken elleboog met slang verstopt wel een interessant deel van het beeld! (Luchtfilter met carterventilatieslang?)Het blijft raar dat die "hendel" (bij je pijl) niet vanzelf tegen zijn aanslag terugkomt! Dat moet toch een puur mechanische oorzaak hebben, lijkt me! Je rood cirkeltje laat een veer zien (?) Heeft die er ook mee te maken of is die er los van?
Maar het "geheel" ziet er volgens mij anders uit dan wat ik ken... (?)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Nog even kort over je eerste vraag, bij de foto: de temp.sensor van het koelwater is die in het inlaatspruitstuk! Die van de lucht zit in het bovendeel van de carburateur. (toch bij magneti Marelli; ik denk steeds meer dan jij een Bosch-versie hebt, wegens de "andere" foto...

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

Manuel_Panda_34 schreef: 02 mar 2021 12:23 Is die foto die je genomen hebt in koude of warme toestand?
maakt niet uit, warm of koud is hetzelfde

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

@Frans, vanavond weer een poging voor meer ontdekkingen

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Pinda1000 »

Paul, is de ontsteking al goed op tijd gezet? Dus met de vacuumvervroeger losgekoppeld afgesteld met een stroboscoop?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Ik heb ook overdag tijd en ben er intussen redelijk zeker van dat jij een Bosch hebt... Ben voor de zekerheid toch maar even onder mijn motorkap gaan kijken en dat ziet er daar dus anders uit, waar de gaskabel zit!
Plots even bedacht dat er in de groene Haynes redelijk wat staat over Selecta...! En ja hoor, daar herken ik je foto in!!! Die "stang" naar beneden is een verbinding tussen de "schijf" waaraan de twee kabels zitten en de gasklep-as! (Bij een MM zit die schijf rechtstreeks op de gasklep-as, net zoals bij "carburettor-models"!)
Dat rood omcirkelde "ding" op je foto (wat ik foutief als een veertje zag) is de bewegende uitgaande as van de stappenmotor die hier dus nog via de gasklep werkt blijkbaar...!!!??? Dat is bij een MM dus ànders, nl. via een bypass naast de gasklep. Ik zal de pagina van Haynes inscannen want het is een te lange beschrijving om hier te posten...

Gezien je gasklep zo ver opengeduwd wordt vermoed ik dat de stappenmotor dit doet! Die regelt je stationair toerental onafhankelijk van je gaspedaal, eigenlijk zoals bij een klassieke carb je dat met een schroefje doet! (Als ik de foto en tekening goed begrijp...). De hele procedure beschrijft eerst hoe je de tweede "gaskabel" (kickdown naar bak) moet afstellen zodat die nét ietsjes los hangt (niet spant) wanneer de gaskabel normaal zit en pedaal niet ingedrukt. Daarna, in punt 39 ga je je zien hoe je dat "ding" (drukstang) moet afstellen dat je gashendel 2 mm speling heeft onderaan (tekening 13.35)
Lees goed wanneer je de stekker moet vast of losmaken want zo'n stappenmotor hou je niet tegen als die gaat duwen...
Ik stuur je de pagina uit Haynes.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

welnu, het raadsel lijkt opgelost...... electronica!!!

zojuist filterhuis gedemonteerd.
alles nog eens bekeken, maar niets geks gezien. voor zover ik dat kan zien
met alleen de motorkap open, staat die 'duwer' al zover, dat de 2e bediening (gele pijl) al niet in de ruststand staat.
dit is dus de koude start
motor gestart, en 't zingt in t vooronder. komt van de stroomverdeler af
1e gedachte; eruit met dat ding!

de oude had ik vervangen omdat de vacuumvervroegerpot lek was.
dus, nieuwe verdeler gekocht (niet origineel Fiat) en meteen gezocht naar de originele vacuumvervroegerpotje, om de oude verdeler te herstellen. in 't winkeltje vond ik ook een nieuwe originele ontstekingsmodule. alles besteld.

vanwege het gezang dus nu weer de oude gerepareerde verdeler er in gezet
opnieuw gestart..... wat denk je? gelijk mooi stationair draaien, zoals het hoort, zoals ik het herken

het lijkt er dus op, dat de nieuwe verdeler een verkeerd signaal geeft. als nitwit denk ik dan dat dit alleen van de ontstekingsmodule kan komen. ik wil dus nog de originele module op de imitatieverdeler zetten, en dan zien of het wél weer goed werkt.

morgen een afspraak met de plaatwerker, om er weer een nieuwe fraaie voiture van te laten maken. ik had dus een deadline voor vandaag. morgen dus de test, morgen weten we meer
dan zal ik ook zien of in warme toestand de duwer de 2e bediening in ruststand zet. wordt vervolgd!

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

Pinda1000 schreef: 02 mar 2021 17:42 Paul, is de ontsteking al goed op tijd gezet? Dus met de vacuumvervroeger losgekoppeld afgesteld met een stroboscoop?
ja, was wat gepruts, maar leek goed gelukt

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

net op het werk aangekomen
probleemloos, loopt mooi rond stationair, trekt goed, ondanks dat het tijdstip weer opnieuw moet worden afgesteld,
geen zeurend zingende stroomverdeler, de duwer (in de rode cirkel) houdt de 2e bediening nog wel een stukje open, al is het net wat minder dan gisteren

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

De "duwer" is dus de bewegende as van de stappenmotor die in feite "voortdurend" de "stationair-stelschroef"van je "carburateur" bijregelt... Die "duwer" wordt dus door de ECU aangestuurd, wegens ontvangen signalen van toerental, temp., uitlaatgas, etc. Dit is toch echt wel anders ("primitiever") uitgevoerd dan bij een Magnette Marelli SPI! Logisch want dus een oudere versie.
Nu dus uit te zoeken of de signalen fout zijn of de "duwer" (stappenmotor) zélf. Je kunt de ECU resetten door de accu (-) los te maken en na 10 minuten weer aan te sluiten. Ik zal de volledige procedure eens opzoeken. Het staat in Hayens, meen ik...

En dit dus samen met je verdeler-belevenissen... Is het er één mét contactpunten of zonder ("Hall"-sensoren). Daar heb ik ook wat inside-info over van mijn garage destijds (fax zat in de oude manuals!)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Oeps!!! Dat van die 10 minuten schijnt niet juist! (Ik heb het toch ooit ergens horen zeggen nochtans).
In dit geval (Bosch) maar 45 sec (soms te herhalen!), en de hele procedure volgen zoals in de groene Haynes beschreven staat! (p.13.38, rubriek 80 tot 82)

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”