Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta

Bericht door Paul4x4 »

dankjewel Frans, zal ik zeker ook naar kijken.
alle lucht-/vaccuumslangetjes checken, en dopjes blijkbaar

als het aan de koppeling zou liggen....... in P-stand zeker niet want dan gaat er geen stroom doorheen
ook zou hij dan bij stilstand kruipneiging moeten hebben. dat heeft hij niet, dus de koppeling komt wel goed vrij (mijn redenering)
en ja, ik kan zomaar een slang beschadigd hebben met de 'aanleg' van de nieuwe waterslang naar het losse reservoir
al dat spul is oud en teer....het is zo gebeurd

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta

Bericht door Panda 500 »

OK, nog even één bedenking:
Ik kan me dus voorstellen dat het poeder blijft "kleven" bij het stoppen (aan elkaar geklonterde plukjes poeder zitten knel tussen de nauwe ruimte; bekijk de doorsnede tekening) maar eens het zijn grip heeft "moeten lossen" door het remmen is het los tot een volgende activering (dus door magnetisering; kontakt via gaspedaalschakelaar en koolborstels). Tot dan zal de wagen niet meteen gaan kruipen bij een volgende start, maar enkel pas weer na een activering (gaspedaal) en bij het volgende keer weer stoppen zal ie weer willen blijven "kruipen".

Je stilvallen in "P" is een andere zaak waarvoor ik niet meteen een idee heb...

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta

Bericht door Paul4x4 »

hij valt niet stil, hij 'dipt even' in de toeren

zojuist gezocht onder de motorkap
gasklephuis heeft 3 slangen;
1 gaat naar de stroomverdeler voor de vervroeging
1 gaat naar het luchtfilterhuis
1 gaat naar een rond grijs ....... elektroklep? geen idee, ziet er niet uit als een map-sensor

aan de linkerkant van het gasklephuis een grote zwarte plaat met stekker, geen vacuumslang te zien (zit deze dan direct op/in voet van de injectie-carb?)
even wat geprutst aan de slangen, tijdens stationair draaien, er verandert niets. daar zit dus niet het probleem
hij loopt vanavond ineens weer erg mooi......gas geven, omhoog in de toeren, gasklep dicht, zakt in toeren, niet extreem en blijft heel mooi rond draaien
wordt dit weer zo'n raar fenomeen van 'soms wel, soms niet'?

vanavond heeft hij in ieder geval geen zin om zijn kuren te tonen

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta

Bericht door Pinda1000 »

Staat de ontsteking (nog) op tijd?

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta

Bericht door Paul4x4 »

voor zover ik weet wel, moet ik uiteraard weer controleren. kan alleen bij daglicht. weekendklusje

wat me wel opviel is, dat de verdelerkap wat te verdraaien is t.o.v. de verdeler.
bij het vervangen van de bovenste waterslang had ik die even verwijderd/omgehangen om beter bij de thermostaat te komen.
vanavond ook even aan de verdelerkap gefrummeld, wellicht dat daar het verschil in zit, en dus ontstekingstijdstip wat dit veroorzaakt

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta

Bericht door zwrtw »

Vacuüm vervroeger lek?
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta

Bericht door Panda 500 »

Oh, je hebt dus een 1.1 met ontsteking met verdeler ("delco" in 't Vlaams). Ik ging ervan uit dat je een 1.1 SPI hebt (zoals mijn 4x4). Da's uiteraard verschillend. Ik denk niet dat verdeler-ontsteking een MAP-sensor heeft. Die geeft immers vacuum- info aan de ECU en die heb je toch niet, als ik het goed begrijp. Maar dus wél een vacuumvervroeger op de verdeler. Die heeft in feite dus "dezelfde" functie. Als je verdelerkap wat speling heeft kan hij inderdaad een wat afwijkend ontstekingstijdstip gegeven hebben. Toch een beetje raar, die speling. Is het wel het juiste type? Maar nu dus blijjkbaar OK?! De tijd zal het uitwijzen... :wink:

Nog even over je Selecta voortbomen...
Ik heb ooit ergens over Selecta geschreven hoe je het gaatje in die hendeltjes op de bak precies gelijk boven elkaar moet zetten (of controleren). Dat staat ook ergens beschreven in die uitgebreide Subaru-documentatie. Bij onze Punto ging dat over (beginnend) moeilijker de keuzehendel in de wagen te kunnen verzetten. Ik weet niet of ik dààr nog foto's van terugvind, hoe ik dat deed. Maar het heeft ook niks te maken met de "niet lossende" koppeling volgens mij.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

zo, eerst maar even de titel/onderwerp aangepast......

zojuist toch maar weer even onder de motorkap gedoken. ik kan niet uitstaan als ik iets niet kan vinden
het blijft zo hangen in mijn hoofd. verder slaap ik best goed 8*)

en ja hoor, zwrtw had gelijk, het vacuumpotje is lek :cry:
ga dat maar vinden......

of de hele stroomverdeler, kan ook. de 829P13 of 829R13
MM 06 111 012 6010 mag ook :shock:

als aanvulling; 1108cc 50pk 1992

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

ik denk beide gevonden te hebben.
vraag is alleen, of ik ook de juiste stroomverdeler opgestuurd zal krijgen
morgen eerst maar even bij de automaterialenzaak langs.....

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Ivo »

Het is even een tijd terug dat ik een Panda had met vacuumvervroeger, maar is deze niet om het ontstekingstijdstip te vervroegen bij accelereren? Dus bij stationair zou hij niet heel veel moeten uitvoeren, lijkt mij. Ik had zelf een heel erg lekke en de motor liep (volgens mij) goed stationair. Maar ik word ook ouder en kunnen we wel mijn geheugen vertrouwen..

Ik controleer bij dit soort klachten altijd of de motor nog op tijd staat en bekijk de kleur van de bougies. Misschien dat dat helpt bij het zoeken naar het euvel?

En anders maar een 1.2 er in. Heb je ook geen probleem meer met een vacuumvervroeger!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Pinda1000 »

De vacuümvervroeger zet de ontsteking juist iets vroeger bij stationair toerental en bij deellast (gasklep dicht/deels open = veel vacuüm) om de motor wat zuiniger te laten lopen.

Als er een lek in dit vacuümcircuit zit zuigt de motor valse lucht aan na de gasklep en daardoor zal dan het brandstofmengsel niet constant zijn.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

de vacuumvervroeger zorgt er voor, dat bij stationair toerental de vervroeging minimaal is.
hoe verder de gasklep open staat, hoe minder vacuum en dus hoe meer de vervroeging om de ontsteking op het juiste moment te doen plaatsvinden

als het membraam in het potje stuk is (gescheurd/gaatje) kan het zijn dat het soms toch afsluit, en dus vacuum heeft, en soms niet.
dan varieert het toerental omdat daarmee het ontstekingstijdstip niet telkens op hetzelfde/juiste moment plaatsvindt. het zgn jojoën

bij de check gisteravond (de lurk-test) bleek dat het membraam echt gescheurd is. alsof het er niet eens meer zit. vandaar dat het toerental niet op en neer gaat

@Ivo, nee, ik ben nog steeds niet over te halen om er een 1.2 in te lepelen

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Zo is het "voordeel" van de goeie ouwe techniek toch maar weer eens bovengekomen. Hoe zou je een MAP-sensor zélf kunnen controleren? En euh Paul, is de goeie ouwe smaak al uit je mond? :wink:

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

Frans, altijd EERST blazen en dan pas ...... lurken :rofl:

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Ivo »

Zóóó ouderwets, ik lees mijn MAP sensor uit met de computer. Lekker in de auto zitten en geen vieze handen. Het moderne sleutelen
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”