Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
hoe hou ik mijn Selecta op de weg
Moderators: michiel van g., Niels9966
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
ik geef dan ook de voorkeur aan originele onderdelen
al is de zoektocht af en toe best lastig, dat maakt het dan ook wel weer leuk/spannend
op dit moment staat er een filterexperiment op stapel, ben benieuwd
al is de zoektocht af en toe best lastig, dat maakt het dan ook wel weer leuk/spannend
op dit moment staat er een filterexperiment op stapel, ben benieuwd
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Tja, 't hangt er natuurlijk vanaf over welk onderdeel het gaat. Die kooltjesset voor de Selectabak bvb is niet echt een "standaard"-onderdeel en neem je inderdaad best origineel. Maar mijn broer (net als mijn vader) was zelfstandig garagist "alle merken" en had ooit en klant met een VW Polo (?) die een nieuwe koppelingsschijf nodig had. Mijn broer stelde een "Valeo" voor, veel goedkoper dan een originele van VW, maar de klant eiste een originele "VW". OK, zei mijn broer, ik zal hem bestellen bij VW. Toen hij de doos opendeed zat er een... Valeo in, met een VW-stempeltje erop. Dat maakte hem natuurlijk een pak duurder! Maar ja, klant is koning...
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
binnenkort komt er een ECVT filter binnen met pakking.
van een andere cvt dan in de selecta, ik ben benieuwd of het gaat passen.
als het past, dan kost dat een pak minder dan de € 150 bij Fiat, ALS hij al te leveren valt
van een andere cvt dan in de selecta, ik ben benieuwd of het gaat passen.
als het past, dan kost dat een pak minder dan de € 150 bij Fiat, ALS hij al te leveren valt
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Waar komt ie dan vandaan? Subaru (japan?) Ik heb dat filter destijds (nov 2012) ook bij onze Punto vervangen, origineel Fiat, en denk dat ik het toen "maar" zo'n 70 (of 90?) euro betaalde. Ook al duur natuurlijk! Er zitten volgens mij wel enige verschillen tussen bepaalde versies, waarschijnlijk naargelang de motor waar hij moet voor dienen. Je kunt op een foto zien dat er "176" op een onderdeel staat: ik veronderstel dus dat hiermee de Fire bedoeld wordt (motor type 176B2000 bvb ?). Maar voor het filter lijkt me dat niet uit te maken... (hoop ik voor jou!). Ik voeg nog wat foto's bij waarop je kan zien dat er toch best veel smurrie in zat. Ook dat losse (!) magneetje zat in de smurrie.
Op de eerste foto zie je links (weer) goed dat "tweede" gaskabeltje, waarover eerder al gesproken werd op het forum.
Op de eerste foto zie je links (weer) goed dat "tweede" gaskabeltje, waarover eerder al gesproken werd op het forum.
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
fijn dat jij zoveel foto's maakt Frans!
dit lijkt het filter van de Subaru Justy
die heb ik ook 1 besteld, want wellicht is dat filter toch te plaatsen op een Panda-cvt, of eventueel te vermaken?
time will tell
dit lijkt het filter van de Subaru Justy
die heb ik ook 1 besteld, want wellicht is dat filter toch te plaatsen op een Panda-cvt, of eventueel te vermaken?
time will tell
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Begrijp ik nu het goed? Je hebt onderdelen besteld van een andere auto, die weliswaar ook variomatic is, In de hoop dat deze onderdelen misschien passen op de selecta?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
ja, en die hoop lijkt gegrond. ik kreeg van een vak-sleutelaar en tip
als het waar is wat hij zegt..........
als het waar is wat hij zegt..........
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Is het niet zo dat de Selecta bak een afgeleide is van de Justy CVT?
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
laten we het er op houden dat het allemaal heel veel op elkaar lijkt, in verband met produktiekosten denk ik
maar in detail zit er best wel wat verschil
ik zou al heel erg blij zijn met de uitwisselbaarheid van het filter
de koolborstelsethouder kan je met een kleine aanpassing zo plaatsen
maar in detail zit er best wel wat verschil
ik zou al heel erg blij zijn met de uitwisselbaarheid van het filter
de koolborstelsethouder kan je met een kleine aanpassing zo plaatsen
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Als je goed kijkt (zoekt) op je Selecta-bak zul je een identificatieplaatje vinden van...Fujitsu (Fuji Heavy Industries), waar Subaru bij hoort. De bak is dus door hen gemaakt en uiteraard aangepast om in de Fiats te passen. Maar essentieel is het dus "de" Subaru-CVT-bak.
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
bijna 6 maanden in de proef, heerlijk karretje!
echter, het eerste probleem doet zich voor. en het is waarschijnlijk geen cvt-probleem!
telkens als ik de auto stil zet, dus rem, is het net alsof de koppeling niet geheel vrij wil komen en dreigt de motor op de laatste meter af te slaan. telkens toch een beetje eng
afgelopen weekend een grotere radiateur gemonteerd (past wel, waterslang steunt op oliekoeler cvt, niet goed)
dan duw je het systeem weer vol met koelvloeistof, start de motor en wacht tot de koelfan aanslaat
tussentijds een paar keer de gasklep open gezet, voor wat extra waterverplaatsing. cvt staat in P-stand
wat schetst mijn verbazing, de motor dreigt ook nu af te slaan. kortom, het ligt dus (?)niet aan de koppeling
in juni bougies vervangen, rotor en verdelerkap, motor loopt......eh, jojoot een beetje rond bij stationair draaien. is pas nu dat het opvalt. varieert max 200 toeren denk ik
niet eerder opgemerkt
waar moet ik gaan zoeken? hier is vast iemand die het herkent
echter, het eerste probleem doet zich voor. en het is waarschijnlijk geen cvt-probleem!
telkens als ik de auto stil zet, dus rem, is het net alsof de koppeling niet geheel vrij wil komen en dreigt de motor op de laatste meter af te slaan. telkens toch een beetje eng
afgelopen weekend een grotere radiateur gemonteerd (past wel, waterslang steunt op oliekoeler cvt, niet goed)
dan duw je het systeem weer vol met koelvloeistof, start de motor en wacht tot de koelfan aanslaat
tussentijds een paar keer de gasklep open gezet, voor wat extra waterverplaatsing. cvt staat in P-stand
wat schetst mijn verbazing, de motor dreigt ook nu af te slaan. kortom, het ligt dus (?)niet aan de koppeling
in juni bougies vervangen, rotor en verdelerkap, motor loopt......eh, jojoot een beetje rond bij stationair draaien. is pas nu dat het opvalt. varieert max 200 toeren denk ik
niet eerder opgemerkt
waar moet ik gaan zoeken? hier is vast iemand die het herkent
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
zoeken....zoeken....zoeken
ja, ik weet het, met de zoekfunctie
maar dan moet je wel de juiste termen gebruiken, anders vind je het niet
vanavond maar eens zoeken waar de map-sensor gemonteerd zit, en een vacuumslangetje controleren
ja, ik weet het, met de zoekfunctie
maar dan moet je wel de juiste termen gebruiken, anders vind je het niet
vanavond maar eens zoeken waar de map-sensor gemonteerd zit, en een vacuumslangetje controleren
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Lijkt me zeker een goede start van je zoektocht. Ik had iets gelijkaardigs bij mijn 1.1SPI. Soms te snel blijven draaien of ook jojoën. Ik had de luxe onze Punto 1.2 (Selecta ) nog ter beschikking te hebben voor uitwisseling van identieke onderdelen, als test. Zo is de o.a. de MAPsensor dezelfde. Bleek uiteindelijk tóch een vacuumlek (of luchtlek, als je wil) te zijn in het onderste deel van de spi-"carburateur". (mijn broer noemde ze steeds "druppelcarburateurs"...)Sommigen (Rob100 en Pinda?)op dit forum hadden me ook al daarheen verwezen. Ik had dan ook al de pakkingen tussen de carburateurdelen en het spruitstuk gecheckt/vervangen. Helaas zonder verbetering. Achteraan het onderste deel zitten enkele aansluitpijpjes voor o.a. de vacuum"meter" (MAPSsensor). Voor zover ik me herinner zitten er bij sommige "carburateurs" 3 pijpjes en zijn er maar 2 gebruikt. Op het 3de zit een rubberen afsluitdopje. Dat was bij mij gescheurd en sloot dus niet meer af. (oud rubber; verduurd) Zo simpel was het dus,... achteraf bezien. Dus kijk daar zeker ook eens naar. Ik snap nog steeds niet dat ik dat defecte rubberen dopje niet gezien had bij het checken van de dichtingen, met demonteren en monteren!
Wat je Selecta-probleem betreft, dat doet me sterk denken aan wat wij met onze Punto ooit hadden. Ik vertelde je het al eens, denk ik... Als er olie in het poeder komt wil de koppeling niet vlot meer lossen, wanneer je stopt (of bijna stopt). Logisch dat dan de motor stil "moet" vallen als je de rem vasthoudt.
Heb je het gevoel dat de motor stilvalt omdat de wagen hem "tegenhoudt"? Of valt ie "gewoon" stil uit zichzelf... Dat is dus wat je uitleg over stilvallen in "P" vertelt... (Dat kan misschien ook met dat luchtlek te maken hebben, bij het terug naar stationair moeten gaan na een stoot volgas...)Maar misschien kan het zijn dat ie inwendig in de bak NIET in "P" staat? (Kun je de wagen nog vooruitduwen?) Je zou dan moeten voelen dat de wagen eigenlijk nog vooruit wil (dus wegens plakkend koppelingspoeder). Er kan dus olie in dat poeder komen langs de lange as die geheel doorheen de CVT loopt, vanaf de oliepomp aan het andere eind van de bak. Als dààr de dichting lekt (en de as ingesleten is) kun je dat probleem hebben. Ik bracht onze Punto destijds naar een specialist in Oosterhout, bij Tilburg (iets met xxx-o-matic) en die "kende" dat probleem en repareerde het deskundig. Maar hij zit nu meer in 't noorden (Panda Vespa weet waar) maar doet geen Selecta's meer wegens geen onderdelen meer te vinden... (?)
Zo, hiermee ben je weer een tijdje zoet, denk ik...
Wat je Selecta-probleem betreft, dat doet me sterk denken aan wat wij met onze Punto ooit hadden. Ik vertelde je het al eens, denk ik... Als er olie in het poeder komt wil de koppeling niet vlot meer lossen, wanneer je stopt (of bijna stopt). Logisch dat dan de motor stil "moet" vallen als je de rem vasthoudt.
Heb je het gevoel dat de motor stilvalt omdat de wagen hem "tegenhoudt"? Of valt ie "gewoon" stil uit zichzelf... Dat is dus wat je uitleg over stilvallen in "P" vertelt... (Dat kan misschien ook met dat luchtlek te maken hebben, bij het terug naar stationair moeten gaan na een stoot volgas...)Maar misschien kan het zijn dat ie inwendig in de bak NIET in "P" staat? (Kun je de wagen nog vooruitduwen?) Je zou dan moeten voelen dat de wagen eigenlijk nog vooruit wil (dus wegens plakkend koppelingspoeder). Er kan dus olie in dat poeder komen langs de lange as die geheel doorheen de CVT loopt, vanaf de oliepomp aan het andere eind van de bak. Als dààr de dichting lekt (en de as ingesleten is) kun je dat probleem hebben. Ik bracht onze Punto destijds naar een specialist in Oosterhout, bij Tilburg (iets met xxx-o-matic) en die "kende" dat probleem en repareerde het deskundig. Maar hij zit nu meer in 't noorden (Panda Vespa weet waar) maar doet geen Selecta's meer wegens geen onderdelen meer te vinden... (?)
Zo, hiermee ben je weer een tijdje zoet, denk ik...